Sign in to follow this  
Followers 0
Blanca

Vinkkejä miten vauvan saa syömään tuttipullosta ja huvituttia

25 posts in this topic

Me ollaan annettu säännöllisesti syntymästä asti noin kerran viikossa vauvalle tuttipullosta korviketta, jotta vauva oppisi syömään myös pullosta. Ennen tätä viikkoa (vauva on nyt 8 vko) pullo kelpasi. No tällä viikolla mies on yrittänyt antaa kahdesti, eikä pullo ole kelvannut. Onneksi olen ollut molemmilla kerroilla kotona. No aina en kuitenkaan ole kotona ja olisi kiva, että voisin lähteä kotoa ilman, että saan stressata huutaako vauva kotona nälkäänsä. Meillä on ollut käytössä aventin pullo ykköstutilla.

 

Onko muilla ollut vastaavaa ja miten olette saaneet pullon kelpaamaan?

 

Haluaisin opettaa vauvalle myös huvitutin syömisen jalontaidon. Vauva on parhaimmillaan syönyt minuutin pari tuttia, mutta viime aikoina on alkanut itkemään heti, kun tutin on suuhun laittanut. Olemme kokeilleet mamin ja ainun tutteja. Kerran kastoimme tutin sokeriliemeen - tuloksetta. Kaikki vinkit siitä miten vauvasta saa tuttilapsen otetaan ilolla vastaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olisin myos kiinnostunut vastauksista, meilla samanlainen tilanne, ei kelpaa pullo eika tutti. Molempia ollaan kokeiltu tasaisesti, pullo kelpasi ekat pari kertaa, mutta nyt on ihan no-no, ja tutista tulee pojalle vaan kakominen ja yska, ja katsoo mua kuin koittaisin tarjota myrkkya... :girl_mad:

Ja muoks. Me ollaan siis annettu pumpattua maitoa pullosta.

Edited by NooNoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei myöskään tuttia syödä, eikä ole missään vaiheessa syöty ... Mutta jostain luin vinkiksi tuohon tutin "opetteluun" että kannattaa koeilla pienempää tuttia. Esim. 0-6kk tutin sijaan kokeileekin sitä 0-3kk (vai 2kk kumpi nyt onkaan), joka löytyy ainakin aventilta ja monelta muultakin. Se saattaisi helpommin maistua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauva ei huoli pulloa kun tissit ovat kotona, mutta todistettavasti on osannut juoda pullosta aikaisemmin, kannattaa kokeilla pullosta juottamista niin, että tissit poistuvat paikalta (johonkin lähimaastoon josta saadaan tarvittaessa sitten kutsuttua ne takaisin). Jotkut vauvat huolivat kyllä pullon kun tissejä ei ole tarjolla, vaikka muuten eivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuttia ei syöty ekaan pariin kuukauteen. Yritettiin kyllä, mutta otti ihan muutaman kerran tutin suuhun muutamaksi minuutiksi, yleensä yökki pois. Varsinaisesti en osaa auttaa ja antaa vinkkejä, kun en ihan tiedä mikä auttoi, mutta kokeillaan.

 

Meillä vauva söi yhtä tuttia, toista kokeiltua ei kertaakaan. Ei itseasiassa edelleenkään kovin tykkää tuosta toisesta. Vaihda siis merkkiä, mikä vaan pieni muutos saattaa auttaa.

 

Tyttö otti lopullisesti tutin omakseen yhtäkkiä yksi päivä. Alkoi tapansa mukaan huutaa, kun puin sitä ulos lähtöä varten. Oli selvästi väsynyt ja itki ihan selvästi tissin perään, hirmuinen imuntarve oli siis. Tiesin kuitenkin, että ei se voi nälkäinen olla, kun oli syönyt pitkään ja hartaasti alle puoli tuntia aiemmin. Tökkäsin tutin suuhun ja tyttöhän tykästyi. Imi tuttia ja nukahti siihen paikkaan. Salasana oli ilmeisesti ihan vaan oikea hetki. Vauva oli väsynyt ja imuhaluinen mutta ihan varmasti ei yhtään nälkäinen.

 

Pulloa meillä tyttö yleensä söi nätisti. Ne kerrat, kun ei syönyt oli, kun minä olin paikalla. Välillä arvelin jälkeenpäin, että tuskin oli noilla kerroilla edes oikeasti nälkäinen. Halusi oikeasti vain tissin suuhunsa, kun se on kivaa, mutta ei sitä maitoa, joka pullosta sitten tuli. Siihen ei kelvannut siis kuin tissi. Jos en ollut paikalla, tyttö söi kiltisti pullosta joka kerta, kun oikeasti oli nälkä. Sanon siis samaa kuin edellinen, lähde pois ja annan miehen kokeilla sitten. Ei sen pois tarvitse olla kauemmas kuin vaikka pihalle haukkaamaan raitista ilmaa. Nopeasti sieltä tulee takaisin, jos ei vauva sittenkään suostu syömään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan vielä edellistä, meillä on ihan sama, että pullo ei tasan kelpaa jos ei ole nälkä, ja tutti kelpaa sillon kun nukuttaa ja tekee mieli imutella, ei muulloin. Tissin kanssa oli myös ihan sama juttu; meidän vauvaa ei koskaan saanut imeskelemään tyhjiä tissejä siinä toivossa, että maidontulo lisääntyisi. Jos ei ollut nälkä tai uni, se itki ja sylki tissin pois, ja jos taas oli uni, nukahti siihen. :D Ajoitus on joillain pienillä siis aika tarkkaa. Nyt kun vauva on isompi se ei tosin enää ala kakoa ja itkeä jos tulee väärää tavaraa suuhun, vaan ottaa esineen ja pyrkii leikkimään sillä järkevän käytön sijaan. Mutta edelleen ei kyllä mene pullosta maito jos ei ole nälkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, tästä ketjusta tuli taas vähän optimistisempi olo! Meillä vauva on saanut mun omaa pumpattua maitoa pullosta ihan alusta asti n. joka toinen päivä, kun olen käynyt esim. lenkillä. Ihan ok on suostunut kuulemma pullosta syömään, meillä käytössä Aventin hidasvirtauksiset tuttipullot. Eilen mies yritti syöttää pullosta niin, että mä touhuilin samassa huoneessa jotain muuta. Vauva kiemurteli ja huusi lohduttomana, eikä suostunut syömään ennen kuin otin rinnalle. Mietin jo, että tähänkö loppuivat omat mahdollisuudet päästä harrastamaan pariksi tunniksi, mutta ilmeisesti tilanne johtuikin vain mun läsnäolosta...

 

Tuttia tyttö ei huoli oikeastaan lainkaan ja olen jo hyväksynyt, ettei varmaan huolikaan. Eiköhän tyttö kehity ihan hyvin ilman sitä tuttiakin - onhan maailmassa paljon vauvoja, jotka eivät ole tuttia nähneetkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään tyttö ei huoli pulloa eikä tuttia. Ihan muutaman hörpyn on suostunut juomaan pullosta ja mies on kerran saanut hänet nukahtamaan tutti suussa, mutta siihen se on jäänyt. Tuttipullottomuus (huh mikä sana!) mua ei enää niinkään harmita, koska pian voi jo alkaa juomaan nokkamukista, mutta tuttiasia kyllä harmittaa! Voin jo kuvitella, että nukutukset tulee olemaan tosi vaikeita sitten kun imetys loppuu, koska ei ole mitään keinoa rauhoittaa vauvaa. Tietty tassuttelua voi yrittää, mutta esikoinen rauhoittui aina hyvin tutin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei kelpaa tutti pikku tytölle (6vk), vaan alkaa hirveä yökkääminen ja kakominen, jos tarjoaa tuttia, saa nähdä miten jatkossa käy. Tuttipullosta hän onneksi syö minun lypsämää maitoa, niin pääsen välillä käymään jossain jos tarve vaatii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ainakin iso ero mitä tuttia tai tuttipulloa tytölle tarjoaa. Toiset kelpaa loistavasti, toisista tulee yökkimistä.

 

ensitutti_product_list.jpg

Nämä tutit on ainoita jotka kelpaa meidän tytölle. Toisista Ainuista tulee yökkimistä, samoin Tommeetipeistä. Tuttipulloistakin tyttö huolii vain Ainun perusmallin, muista tulee ilme mitä-sä-oikein-työnnät-mun-suuhun-?!?!?! ja kakomista. :girl_sigh: Joten kannattaa kokeilla eri malleja, niissä taitaa olla paljon eroja vaikka aikuisista ne on vaan tutteja tai tuttipulloja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole koskaan kelvannut tutti, vaikka aluksi yritettiin kaikkea. No, ihan hyvinkin selvitty ilmankin ja ihan vain luomutissillä ;) joku ihme harhaluulo on, että joka vauvan olisi pakko oppia tutille - ei ole pakko :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuperäinen kirjoittaja nimenomaan sanoi "Haluaisin opettaa vauvalle myös huvitutin syömisen jalontaidon." Mä tulkitsin tän tarkoittamaan, että hän on kyllä tietoinen siitä, että ei ole pakko niin tehdä, mutta omassa tapauksessaan omista syistään on päätynyt siihen, että haluaisi. Silloin minusta oli asiallista vastata siihen, että miten tämä mahdollisesti tapahtuu, eikä epäillä kirjoittajaa/vastaajia "harhaluuloista". ;)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

Jos mää jatkan tätä kirjoittelua vielä hetken niin mun ei tarvitse koskaan enää postata mitään, koska kaikki voi vaan telepaattisesti omissa päissään täydentää, että mitä mä sanoisin jos sanoisin. :P

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei myöskään kelpaa tutti eikä pullo. Tyttö on kohta 4 kk. Kolmen- tai neljänlaista tuttia on kokeiltu, ihan mielellään ottaa sen kyllä suuhun, mutta ei ota imua, mukeltaa vaan suussaan. Pullon kanssa sama juttu. Pullolla ei auta sekään, että puristaa vähän maitoa suuhun, voiko pumpattu maito olla niin eri makuista kun suoraan tissistä tuleva. Miten tuo voi olla noin kranttu? Ja miten ihmeessä lapset saa nukkumaan muuten kun tissille nukuttamalla jos tutti ei kelpaa? Meillä tyttö ainakin vain huutaa, jos yrittää tassutella. Nukahtaa illalla vain tissille. Huomaa, että mulla on kokemusta vaan tuttia syövästä lapsesta...

 

Mä taidan luovuttaa, kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Opetan sitten suoraan nokkamukille, jos se vaikka kelpais paremmin. Olis vaan ihan mukavaa päästä jonnekin joskus itsekin. Ja nukuttamisvinkit mua kyllä kiinnostaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oppi tutin syönnin, kun keltaisuuden takia ei saanut imettää. Tutti kelpasi, kun tissiä ei ollut koko päivässä saanut. Sen jälkeen on aina nukahtamiseen sitä käyttänyt. Muuten ei olla tuttia käytetty. Pullosta on aina hyvin juonut, meillä on käytössä Ainun Mam antikoliikkipullo.

 

Ennen kuin poika oppi tutin syönnin, niin sain hänet nukahtamaan pinnasänkyyn vasta, kun masu oli täynnä ja imemistarve tyydytetty. Myös rauhallinen unimusiikki auttoi nukahtamisessa. Ei aina vieläkään suostu sillä tutilla nukahtamaan, vaan pitää ottaa vielä tissille sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nukuttamisvinkkinä semmonen, että jos vauva nyt nukahtaa tissille, niin ala ottaa sitä tissiltä pois kun se on nukahtamaisillaan, sillä lailla varovasti irroitat nännin suusta ja annat ensin nukahtaa syliin. Jos herää ja alkaa itkeä, uudestaan tissi suuhun ja kun on rauhoittunut ja nukahtamaisillaan, taas pois. Toistetaan useita kertoja useana iltana peräkkäin, kunnes tissin saa irrottaa ja vauva nukahtaa silti.

 

Sitten aletaan tissin irrottamisen jälkeen siirtää vauvaa sänkyyn, aluksi voi jättää oman käden ympärille, tai esimerkiksi vaan siirtyä vauva sylissä istumaan sängyn viereen. Kun (melko väistämättä) vauva herää ja itkee, palataan aina askel taaksepäin (otetaan syliin, annetaan tarvittaessa tissi suuhun) kunnes rauhoittuu, toistetaan. Jälleen useita kertoja. Kun onnistuu, mennään taas askel lähemmäs omaa sänkyä.

 

Kun lapsen saa unisena laskettua sänkyyn ja siinä nukahtaa sitten, voi alkaa yrittää niin, että ei annakaan tissiä just ennen nukahtamista, vaan aikaisemmin, ja sitten sylissä pitämällä saattaa lapsen uniseksi ja siitä sänkyyn. Pikkuhiljaa pääsee sitten ehkä siihen, että väsyneeltä vaikuttavan lapsen voi laskea sänkyyn ja se nukahtaa sinne.

 

Huom:

1) Tähän voi mennä paljon aikaa, jos ja kun näin pientä ei halua itkettää vaan ottaa aina askeleen takaisin päin jos tulee itku.

2) Kaikki vauvat eivät toimi tällä(kään) tavalla, joten jos on viikkokausia yritetty ja edelleen ollaan ekassa askeleessa, vika ei ole teissä. :)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika oppi tutin syönnin, kun keltaisuuden takia ei saanut imettää. Tutti kelpasi, kun tissiä ei ollut koko päivässä saanut.

 

Mua jäi kiinnostamaan, mitä tämä tarkoitti. Miksi keltaisuuden takia ei saanut imettää? Meidän vauvalla oli myös vastasyntyneenä keltaisuutta (johon sai sinivalohoitoa) ja nimenomaan annettiin ohjeeksi imettää mahdollisimman paljon, jotta liika bilirubiini poistuisi elimistöstä. Vai oliko tässä kyse nyt jostain muusta asiasta?

 

Näköjään olen pari kuukautta sitten kirjoittanut tähän ketjuun ihmetellen sitä, että tutti ei kelpaa vauvalle. Nykyään tutista on tullut hyödyllinen, sillä tyttö ottaa usein muutaman imaisun siitä nukahtaessaan päiväunille, jos käy "ylikierroksilla". Auttaa jotenkin rauhoittumaan ilmeisesti, sillä tutti putoaa suusta useimmiten heti nukahtamisen jälkeen. Muutamia kertoja on nukkunut koko päiväunet tutti suussa, mutta ei ole herää, vaikka tutin ottaisi pois suusta. Muuten ei syö edelleenkään tuttia (eikä sitä olla tarjottukaan) kuin tuossa nukahtamisen hetkellä. Ja usein nukahtaa ilmankin tuttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan keltaisuus huomattiin kuuden viikon ikäisenä, niin ei ollut enää sitä vastasyntyneen keltaisuutta. Rintamaidossa on jotain entsyymiä tai muuta ainetta, joka estää bilirubiinin hajoamista. Jotkut lääkärit haluavat varmistua siitä, että kyse on rintamaitokeltaisuudesta ja sen takia tuli imetystauko muutamaksi päiväksi. Rintamaitokeltaisuus ei ole vaarallista ja ajan kanssa se keltaisuus häviää. Meillä on vielä ihan vähän keltaisuutta jäljellä, mutta aika vaaleahan toi pojan iho jo on. Nyt siis imetys sujuu ja tutti maistuu nukkumaan mennessä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpäs tätä täällä.

Täytykö vauvaa opettaa tuttipulloon vai pitäiskö luottaa siihen, että se hoksaa siitä imaista? :ph34r:

 

Tilanne siis se, että mulla olis tiedossa muutamia menoja, semmosia parin tunnin mittasia vaan, mut en haluais olla sydän syrjällään koko aikaa, että jos vauva alkaakin sillävälin huutamaan nälkää. Vauva on siis kuukauden ikäinen ja täysimetyksellä.

Miten te toimisitte? Pitäiskö pullosta juomista harjotella pari kertaa etukäteen pienellä maitomäärällä? Vai tosiaan sitten niin, että jos nälkä tulee "tosipaikassa" niin tajuaiskohan se, että siitä hassun mallisesta vehkeestä tulee tutun makusta tavaraa? B)

Mulla vilistää silmissä kauhukuvat siitä, että kun kerran antaa pullosta maitoa niin toi ei enää tissiä huoli ollenkaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kannattaa todellakin opettaa. Ja pitää taitoa yllä säännöllisesti antamalla siloin tällöin pullosta. Minä ilmeisestikin aloitin liian myöhään, ja olin laiska opettaja, sillä armaani ei oppinut koskaan.

 

Terv. nimim. puoli vuotta pelkkää tissiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minusta kannattaa kokeilla pullosta juomista jo etukäteen. Toiset lapset tajuaa sen ihan itsestään ja niille on ihan sama mistä maito tulee kuhan tulee, toiset ei millään ennen kuin on ihan nälkäkuolema ovella. Ei sillä, itse minä en antaisi sen estää lyhyehköä menoa jos ei heti pullo kelpaakaan yhtä hyvin kuin tissi, mutta hoitamaan jäävälle osapuolelle olisi varmaan kiva etukäteen tietää mitä asian suhteen odottaa. Ja jos se hoitaja on esim. lapsen oma isä, niin kannattaa tietysti hänen kokeilla sitä syöttämistä pullosta eikä sinun. Se on todella kiva fiilis kuulemma miehellekin kun voi ihan itse ruokkia omaa lastaan... (jotain mitä meiltä tissillisiltä olennoilta ehkä herkästi unohtuu).

 

Kauhukuvat kannattaa unohtaa. Aivan valtaosa lapsista juo yhtä lailla tissistä ja pullosta kun ovat siihen tottuneet, ja jos nyt käy niin, että teille on sellainen omituinen otus suotu joka ryhtyy tässä asiassa kovasti nirsoilemaan, niin ei siihen pulloon kuole. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mäkin kannatan sitä että testailee vähän etukäteen maistuuko se maito, sellaisessa tilanteessa, kun äitikin on paikalla imettämässä siltä varalta että pullo ei kelpaakaan. Ja sitä kannattaa tarjota sellaisessa tilanteessa, että lapsi on nälkäinen, mutta ei niin nälkäinen että on hermostunut. Hermostuneena meidän lapsi ei syönyt todellakaan muuta kuin tissiä ja raivostui siitä pullosta.. Meillä ei ollut imetyksessä mitään ongelmia, joten uskallettiin tarjota sitä pulloakin varmaan siinä muutaman viikon ikäisenä. Koskaan ei oppinut sitä kunnolla syömään, mutta meni sitä pumpattua maitoa aina jonkin verran pullosta, silleen että sen 1-2h pärjäsi. Jossain kolmen kuukauden kohdalla se pullosta syömisen taito sitten hävisikin, kun oli ollut pitkä tauko siitä pullosta syömisessä.. Ja kokeiltiin kaikkia mahdollisia pulloja, eniten tykkäsi Ainun siitä koliikkitutista, kun se söi pienenä Ainun niitä litteitä tutteja. Syöttäjänä oli yleensä mies ja mä olin harjoitteluvaiheessa vähintään toisessa huoneessa. Ei se lapsi olis tajunnut, että miksi sitä maitoa ei saa suoraan hanasta :girl_sigh: Ei siis tykästynyt missään vaiheessa siihen tuttipulloon, vaan rinta oli aina ykkönen. Myöhemmin ei sitten enää jaksettu edes yrittää sitä pulloa, kun lapsi osasi juoda myös nokkamukista ja lasin reunaltakin (pieniä määriä).

 

Jos vauva ei huoli pulloa tai ei halua opettaa lasta pullolle, mutta haluaisi joskus olla pidempään kuin imetysvälin poissa, niin lasta voi koittaa hörppyyttääkin. Joku isä on tainnut antaa lääkeruiskullakin sitä maitoa :grin: kaikki lapset ei vaan tykkää juoda pullosta. Tutti meillä oli ihan ok juttu, mutta se ei pysynyt suussa itsellään, vaan sitä piti joko vanhemman pidellä, tai laittaa harso pitämään sitä suussa :rolleyes: Luovutettiin sitten tutinkin kanssa ennen puolen vuoden ikää..Tuttimalleista kelpasi vain Ainun ne litteät silikonitutit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitos kaikille vinkeistä! :)

Ja tuo Mei:n vinkkaama ruisku -juttu täytyy kans pistää korvan taakse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0