Madison

Maitoallergia

105 posts in this topic

Meidän maito(/moni)allergikko sai vauvana oireita mun oman maidon kautta ja Almiron peptistä. Oireina refluksi ja ripuli (+ tuttelista ihottuma). Seitsenkuisena ruokavaliossa oli Neocate ja päärynä. Vuoden iässä ehkä noin 10 ruoka-ainetta. Nyt poika on kohta 2,5v. ja enää muutama ruoka-aine on poissa käytöstä. Kypsytettyä juustoa voi syödä suunnilleen niin paljon kuin haluaa, kermaa on varovasti kokeiltu ruuanlaitossa ja raejuustoakin on syöty hyvällä menestyksellä. Eli maitoallergia näyttäisi olevan väistymässä/väistynyt. :tender: Ongelmana nyt vaan se, ettei lapsi suostu syömään esim. jogurtteja tai viiliä, maistuvat varmaan niin erilaiselta kuin mikään mihin on tottunut. :girl_sigh: Juusto on kyllä ihan ykkösherkku ja siitä olen tosi onnellinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenenkää vauvalla (alle 6kk) ollut zyrtec käytössä?

 

Vauvalla ens viikolla maitoaltistus yksityisellä ja lääkärimme sanoi ettei alle 6kk anneta allergialääkkeitä, kun kysyin että voiko saada jotain lääkettä kun tuloksena on varmaan samat oireet kuin kotona on ollut eli hillitön naaman kuivuminen ja kutina suolioireiden lisäksi. Tuohon kutinaan siis kaipaisin helpotusta että jos mahaoireet antaa nukkua niin sitten ei ois se hemmetin raapiminen mikä herättää. :/

 

Annostusta siis kaipaisin, zyrtecciähän saa apteekista ilman reseptiä. Montako tippaa ja minkä painoiselle vauvalle on teille määrätty? Vauvani nyt reilu 3kk ja 7kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epa: erityisesti suolioireisella allergialla on todella hyvä paranemisennuste. Meille allergologi suositteli testaamaan n. 6kk välein tilannetta.

 

Vieras_mama: meillä ei ollut zyrteciä kun lasten gastroenterologi sanoi, että hän ei sitä mielellään noin pienelle määrää (kertoi jotain tarkempia perusteluitakin, en enää kyllä muista), joten tyydyimme siihen. Toisaalta teidän 3kk ikäinen on saman kokoinen kuin meidän tyttö puolivuotiaana, joten sen puolesta varmaan voisi antaa. Oliko sillä lääkärillä joku syy, miksi ei halunnut lääkettä teidän lapselle määrätä? Jos teillä on siellä yksityisellä se altistus niin eikö sieltä voisi kysyä myös allergologilta/lastenlääkäriltä annostusta...

 

Tiity: teidän esimerkki on ihanan rohkaiseva. Meillä edelleen korvikekokeilut menossa, kun tällä hetkellä ainoa sopiva on Nutramigen ja sen maahantuonti on lopetettu. Ostettiin onneksi jemmaan sen verran, että on pärjäilty kun on testattu uusia... nyt sai soijasta pahemmat oireet kuin maidosta ja Nutrilon peptistä ripulin. Bataatti, kesäkurpitsa, ruusunmarja, vadelma ja riisipuuro on ruokavaliossa, luumusosetta kestää pieninä määrinä. Ehkä se tästä lähtee laajenemaan, raskasta vaan koko ajan testata jotain uutta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuprinsessa: tiesitkö että Nutramigenia saa taas. Just tänään soitin apteekkiin ja pyysin sitä tilaamaan enemmän, että saadaan loppuviikosta hakea kerralla isompi erä. (joskus apteekissa on vain 1 purkki ja sillä ei pitkälle pääse). Mut ei kun apteekkiin, jos Nutramigenia lisää kaipaat... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maiqu: KIITOS!! oli ehkä tän vuoden paras uutinen!!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWWWWWW :dancegirl::dancegirl::dancegirl: Pitää huomenna heti soittaa apteekkiin... löytyiköhän sille uusi maahantuoja tai jotain? Eivät silloin tammikuun alussa osanneet sanoa sieltä maahantuojalta yhtään mitään kun tuttu farmaseutti apteekista sinne soitteli.. me päästäänkin kokeileen muita ruokia eikä enää tartte jauhaa tuon maidon kanssa... JIHAA!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep.

Meilläkin pojalla maitoallergia. Tarkoitus olisi vielä tässä kevään aikana altistaa lehmänmaidolle. Aikaisemmin ketjussa olikin jotakin vinkkiä kotialtistukseen, mutta kysyisin vielä, onko esim. tavallinen jogurtti järkevää altistuksessa? Ei tarvitsisi erikseen tehdä "maidollista" ruokaa. Kuinka paljon kerrallaan olette antaneet lehmänmaitoa? Esim. tuossa jogurttitapauksessa; ruokalusikallinen? Kaksi? Miten kauan olette seuranneet; tunnin, useamman tunnin, päiviä ennen seuraavaa altistusta?

 

Takana siis, että poika reagoi sekä ihon että suoliston kautta, mutta yleensä pienien määrien ollessa kyseessä viivästyneesti, ts. tunteja maidon syömisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille suositeltiin aloittamaan juustosta, eli annoin ekana päivänä yhden juustoraastesuikaleen ja seuraavana toisen, maha meni kuralle ja altistus jäis sillä kertaa siihen. Neiti teki sitten hiukan myöhemmin (ehkä kuukausi pari tämän jälkeen) ihan oman altistuksen syömällä yhden pienen smarteis-suklaarakeen. Täyttä varmuutta ei ole siitä tuliko siitä seuranneet hengitystieoireet, ihottuma ja ripuli vain ja ainoastaan siitä maidosta, suklaasta vai molempien yhteisvaikutuksesta.

 

Myöskin hapanmaitotuotteista kuten viilistä tms. miksei jogurtistakin on hyvä aloittaa altistus. Meidän ainakin täytyy tehdä altisukset "puhtaasta" ruoka-aineesta, koska lapsi on moniallergikko, siksi en lähtisi sitä tunkemaan mihinkään ruokaan vaan antaisin just vaikka teelusikallisen jogurttia. Meille ainakin on sanottu, että jos tulee oireita, ko.ruoka-aine on laitettava ainakin puoleksi vuodeksi pannaan (silloin tullut siis ripulia ja/tai iho-oireita) Hengitystiepireiden tultua ko.ruoka-aine on laitettu pannaan vuodeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos.

Miten mä olen unohtanut juustot? :) Eli altistelen sitten juustolle tai maustamattomalle tavalliselle jogurtille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin maidolle altistus reilu viikko sitten raejuustolla. Ensin annettiin ihan pari raetta, ensin tuli hieman ummetusta ja kakka meni löysäksi, muttei kuitenkaan sellaiseksi allergiakakaksi mitä ennen oli, samoin yöt ovat olleet huudottomia. Koska noita meille selviä allergiaoireita ei oo ollut, niin ollaan päivittäin annettu raejuustoa, vähitellen nostaen annostusta niin, että pari päivää on annettu vajaa teelusikallinen.

 

Tänään kakka oli sitten kiinteä (kuinka sitä voikaan ilostua kakasta :grin: ). En nyt vielä mitään voitontanssia aloita, mutta ainakin toistaiseksi näyttäisi siltä, että tyttö sietää jonkin verran raejuustoa. Ikää siis 1v6kk, ja virallisesti maitoallergia todettiin vuoden iässä (mutta melko varmasti on ollut allerginen ainakin 3kk ennen diagnoosia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan nyt altistettu poikaa suunnilleen kuukauden verran maidolle ja aika hyvältä näyttää. Ollaan siis annettu pääasiassa juustoa ja aloitettiin myös yhdestä juustoraasteen murusesta, joita annettiin aluksi suunnilleen joka toinen päivä. Pikku hiljaa kasvatettiin annosta ja antamistiheyttä ja tällä hetkellä poika saa 4-5 siivua juustoa päivässä. Mitään selkeitä oireita ei ole tullut. Kakka ei ole hirveän kiinteää, muttei myöskään hirveän löysää, joten se ei ainakaan riitä mulle oireeksi :P Annettiin myös kerran teelusikallinen jugurttia ja sen jälkeen peppu ehkä hieman punoitti. Nämä on niin pieniä oireita, että me jatketaan joka tapauksessa siedätystä. Pojalla siis ikää nyt 1v8kk. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on uudella vauvalla posket punaiset ja karheat, pientä näppyä myös rintakehässä ja käsivarsissa. Mietin voisikohan olla maitoallergiaa... Ihonpuhdistusta se ei enää ole, vaan ne finnit jo oli ja meni. Posket on välillä paremmat ja välillä huonommat, se vaihtelee useita kertoja pitkin päivää. Alkoi noin 4 viikon iässä. Kuulostaako yhtään tutuilta oireilta? Esikoisella kun oli suolisto-oireisena maitoallergia, niin ei ole kokemusta pelkästään iholla oireilevasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä alkoi tuossa vaiheessa vastaavantyyppiset iho-oireet.

Eivät kuitenkaan ilmeisesti johdu maidosta (tai viljoista tai kananmunasta), koska olin rajatulla ruokavaliolla kuukauden ja iho jopa paheni tuona aikana. Itse epäilen sitrushedelmien tai kaakaon aiheuttavan tuota iho-oiretta, samoin tomaatti ja soija mietityttää. Maitoallergia oirehtii taas refluksityyppisten oireiden kautta.

 

Onko täällä ollut sellaisia vauvoja, jotka ovat oirehtineet suoraan maitoon (=korvikkeeseen) voimakkaasti mutta äidin ruokavalion kautta saatuun maitoon miedommin?

Mietityttää kun meidän Kerttu ei selkeästi tavallista korviketta edes muutamaa milliä vaan oksentaa sen heti kaaressa. Sitten taas mun syömä maito aiheuttaa paljon miedompia oireita eikä esim. lämpimän ruoan kermalisäys aiheuta ollenkaan oiretta. Mietin myös että voiko pientä vauvaa siedättää maitoon jos sietää pieniä määriä joita sitten hitaasti kasvattaa.

 

Itse olen ex-moniallergikko. Kovin vakavaa oirehdintaa en ole mistään ruoka-aineesta saanut ja siksi siedätin itseni aikoinaan maidolla jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Yhden sukulaisen lapsella oli noin, että lapsi oli maidolle allerginen, mutta kun se maito suodatettiin äidin kautta (siis rintamaito), niin se sopikin ihan hyvin. Tuosta siedättämisestä en osaa sanoa.

 

Itse ollaan juuri aloiteltu vajaan parivuotiaan altistusta. Ollaan varovaisen toiveikkaita, koska nyt parissa päivässä ei oo vielä mitään maata kaatavia oireita tullut (meillä on suolisto-oireinen allergia). Mua jäi vaan hämäämään se, kun lääkäri sanoi, ettei altistusta saa jatkaa kahta viikkoa pidempään. Toi kuulosti musta jotenkin oudolta, mutta en osannut siinä tilanteessa udella, että mitä ihmettä tuolla tarkoitti. Ellei se sitten pidä meitä niin idiootteina, että jatkettais altistusta maailmaan tappiin vaikka lapsi reagois miten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talventyttö, täälläkin poika reagoi aivan pienenä lehmänmaitopohjaiseen korvikkeeseen ja lähempänä vuoden ikää lehmänmaitotuotteisiin, mutta siinä välissä, kun sai vain maidottomia kiinteitä ja rintamaitoa (vaikken ollutkaan millään imetysdieetillä, kun emme vielä tienneet hänen allergiastaan), sujui kaikki hyvin. Hänellä siis on suolisto-oireinen maitoallergia, joka diagnosoitiin vasta hieman yli 1-vuotiaana. Itse en ehkä lähtisi pientä vauvaa siedättämään lehmänmaitoon muutoin kuin äidin syömisten ja rintamaidon kautta, koska ravitsemussuosituksissakin sen maistelu suositellaan aloitettavaksi vasta lähempänä vuoden ikää. En siis ehdoin tahdoin antaisi esim. lehmänmaitopohjaista korviketta, jos ja kun maitoallergia on tiedossa, ja vuoden ikäisellekin ryhtyisin kokeilemaan hapanmaitotuotteita erittäin pienin annoksin ja jättäisin herkästi tauolle, jos oireita tulee ja ne jatkuvat.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talventyttö, meidän lapsi oirehti vuosi sitten tosi voimakkaasti maitoproteiiniin (anafylaksia) mutta tästä huolimatta olin vain muutaman vaikeimman kuukauden imetysdieetillä ja sitten palautin maidon omaan ruokavaliooni, vaikka tyttö ei sitä siis muuten vielä sietänyt lainkaan, eikä siedä vieläkään. Uskon hänen siedättyneen jonkin verran äidinmaidon välityksellä, koska nyt maitotipan joutuessa iholle siihen ei enää välittömästi nouse rakkuloita, kuten vielä viime kesänä. (muoks. iloitsin liian aikaisin, näköjään nousee aikamoiset paukamat edelleen ainakin kasvoille suukotellessa...) Toki ikäkin tekee tehtävänsä. Nyt imetän enää kerran päivässä mutta olen siis imettänyt häntä kuukausien ajan useita kertoja vuorokaudessa niin, että olen syönyt ihan normaalisti maitotuotteita, esim. maitoa useita desilitroja päivässä. Ja lapsi ei ole oireillut, vaikka ei itse sietänyt pisaraakaan maitoa iholle, suusta puhumattakaan. Äidinmaidon kautta tuleva siedätys on tärkeää sekin ja mitään välttämisruokavalioita ei suositella jos ei niihin selkeitä perusteita ole. Meillä siis on moniallerginen lapsi (maidon lisäksi mm. muna, kotimaiset viljat, useat lihat, hedelmät...) ja itse olen imetyksestä huolimatta noita kaikkia syönyt tuota muutaman kk jaksoa viime keväänä lukuunottamatta.

Edited by Xanor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista.

 

Mietin juuri tuollaista oman ruokavalion kautta siedättämistä mistä Xanor puhuu.

Tietenkin ennen maitoaltistusta olen tiukasti maidottomalle sen kaksi viikkoa. Mä epäilen että Kerttu on moniallerginen koska tällä hetkellä iho reagoi muutamaankin ruoka-aineeseen ja suoli sitten toisiin. Kaikkiin kyllä hyvin miedosti kun vertaa tuohon maitokorvikkeesta saatuun oksennusreaktioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Minäpä nostan tätä ketjua!

 

Olen huomannut, että meidän 9kk:den ikäisellä saattaisi olla maitoallergia. Hän on saanut maitona vain äidinmaitoa syntymästään lähtien. Ensimmäistä kertaa kokeiltiin korviketta noin kolme viikkoa sitten. Seurasi se, että ihan säännöllisesti poika oksentaa korvikkeen vähän maidon juonnin jälkeen. Muulloin ei oksenna. Tämä oksennus on sellaista, että se tulee ihan väkisin, olen esim. viemässä poikaa nukkumaan, niin on kiire nostaa poikaa pystyasentoon tai kyljelleen, kun oksennus tulee. Muistui mieleen sekin, että joskus pienempänä vauvana saattoi oksennella, kun olin syönyt riisipuuroa. Maitoa en itse osaa juoda ja käytän maitotuotteista omassa ruoassani yleensä vain juustoa ja jogurttia, kalsiumlisää on pitänyt syödä aika paljon. Mitään iho- eikä muita suolisto-oireita pojalle ei ole tullut.

 

Neuvolaan soitin aamulla. Suosittelivat imettämään edelleen ja halutessani kokeilemaan kaupasta saatavaa maitojauhetta, joka on jotenkin paremmin pilkottua. Tai sitten hakemaan apteekista Nutrilon soijan. Ensimmäinen purkki pitää itse maksaa kokonaan ja jos se sopii, niin sitten pääsee lastenpolille aika pian hakemaan reseptiä. Epäilen vaan, että suostuukohan poika juomaan tuotakaan soijamaitoa..? Eikö se ole aika voimakkaanmakuista? Tämä lapsi on hyvin "kranttu" muutenkin.... Taidetaan jatkaa imetystä! Vaikka mielessä pyörii se, että pitäähän minun jossain vaiheessa vieroittaakin ja jokin muu maito lapselle olla, ainakin ensi vuonna jossain vaiheessa! Jos tämä on maitoallergiaa, niin tuskin se kovin nopeasti häviää.. Ja mitä pienempänä yrittää, niin sitä helpommin tottuisi makuun... Joka tapauksessa aion myös jatkaa imetystä.

 

Meillä oli toisellakin lapsella maitoallergia, mutta se meni ohi kahdessa vuodessa. Se oli tosi ärhäkkä laadultaan. Tämä vaikuttaa siihen verrattuna helpommalta. Mietin jopa voiko tuo oksennusreaktio olla sittenkin jotain muuta kuin maitoallergiaa? Esim. poika oppii maistamaan eri makuja tosi monen maistamiskerran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos vain jaksat ja pystyt imettämään vuoden ikäiseksi ja mielellään ylikin, voitte pian alkaa antaa kaupan soija-, riisi- ja kauramaitoja (siis niitä, joihin on lisätty vain samat vitamiinit ja hivenaineet kuin lehmänmaidossakin olisi, ylimääräisiä sisältävissä yleensä purkin kyljessä kielletäänkin antaminen alle 3-vuotiaille tms.) siinä missä allergiattomalle annettaisiin lehmänmaitoa. Yli vuoden ikäiselle ei siis välttämättä tarvitse alkaa erityiskorviketta juottaa, jos ruokavalio on muuten kohdillaan. Meillähän siis todettiin esikoisella maitoallergia testeillä vasta vuoden iässä, mutta lääkärin mukaan tarvetta erikoiskorvikkeelle ei ollut, koska imetin vielä tuolloin - neuvoi antamaan muina juomina noita kaupan kasvimaitoja, huolehtimaan eläinproteiinin saannista (eli lihaa ja kalaa tarpeeksi aterioilla) ja antamaan tarvittaessa lisäkalkkia purkista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos rouva Tossavainen.. :)

Kauramaitoa on meillä vanhempi lapsi käyttänytkin ja on tykännyt siitä. Se maistuu ihan hyvälle(kunhan makuun tottuu). Vieläkin epäilen onko tämä pojan korvikkeelle oksentelu allergiaa, kun ei ole ihottumaa eikä mitään muutakaan oiretta. Porkkana on ainoa ruoka-aine, joka on varmaksi huomattu aiheuttavan allergiaoireita, ihottumaa tuli niskaan ja selkään. Ehkä oireita tulisikin, jos jatkaisin maitokokeilua pidempään. Mutta äidinmaidolla pärjätään toistaiseksi ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pojallamme ei ole muita ruoka-aineallergioita ja maitoallergiakin ilmeni pikkuvauvana vain hillittömänä pulautteluna ja yölevottomuutena, vuoden iässä sitten taas vatsavaivoina ja löysänä/haisevana kakkana. Imetyksen kautta hän ei reagoinut maitoproteiiniin, koska noita oireita ei ollut välillä 4,5 kk - 10 kk, jolloin ei saanut suoraan lehmänmaitoa. Osittaisimetin siis ensimmäiset neljä kuukautta, sitten kiinteiden myötä korvikkeen antaminen lisämaitona voitiin lopettaa, ja hapanmaitotuotteita alettiin kokeilla 10 kk:n iässä. Noin kaksivuotiaana alkoi vuohenjuusto sopia (sisältää lähinnä heraa, kun lehmänmaitojuustoissa on enimmäkseen kaseiinia) ja nyt lähempänä kolmen vuoden ikää ainakaan pienet maistiaiset lehmänmaitojuustoa eivät pistä pakkia täysin sekaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua mietityttää tuleva maitoaltistus. Se pitäisi toteuttaa joulun tienoilla. Saatiin heinäkuussa(?) lupa, ettei tartte kokeilla maitotuotteita puoleen vuoteen.

Mikä helpotus! Elämä on oikeasti rauhoittunut, poika on alkanut kasvaa ja helvetilliset yöt ovat muuttuneet pääosin hyviksi öiksi. En olisi ikinä - villeimmissä unelmissanikaan - enää uskonut, että meillä nukutaan joskus enemmän kuin max 45min - 1,5 tuntia kerrallaan ilman tuntien huutoshowta öisin.

 

No, mutta joka tapauksessa. Miten teillä on mennyt altistukset ja miten ne on toteutettu? Millaisia tuloksia on tullut?

Epäilen, ettei maitoallergia ole vielä kadonnut. Poika onnistui varastamaan yhden muron isänsä lautaselta. Murot lilluivat normaalissa maidossa. Seuraavana yönä poika ei nukkunut juuri yhtään, huusi kurkku suorana klo 2-5 välin ja rauhoittui vasta panadol + burana - satsin jälkeen lopen uupuneena viiden maissa.

Lisäksi posket punoittivat ja limaisuus lisääntyi. En siis odota kovin iloisin mielin tuota tulevaa maitotestausta.

Yleensä poika reagoi vain suolistolla, lisäksi noita refluksioireita. (sekin on joku gastro-refluksi tms).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehtiin maito-altistus yksityisellä ja ensin annettiin 2ml Nannia ruiskulla suuhun, sitten odotettiin 30 minsaa. Ei mitään vaikutusta mihinkään. Sitten annettiin 10 milliä pullosta ja taas odotettiin 30 minuuttia. Tän jälkeen pojalta tulikin vihreää ripulia vaippaan, eli jotain siellä suolistossa ei tykännyt. Sitten annettiin vielä 50 milliä pullosta ja odotettiin taas 30 minuuttia. Lääkäri sanoi että kasvoilla oli muutamia täpliä ja pylly tuli punaiseksi, joten altistaminen lopetettiin siihen ja poika sai maitoallergia diagnoosin. Eli meillä meni tosi hyvin altistus, ei yhtään itkuja eikä mitään, poikaa ei sattunut missään vaiheessa, ainoa vaan että oli tosi nälkänen altistuksen jälkeen kun siinä kesti niin kauan että söi sitten rintaa vielä oikeen urakalla.

 

Antavat lääkärissä allergialäkettä jälkikäteen jos näyttää siltä että vauvaa jää vaivaamaan se altistus tai johonkin sattuu. Me ei saatu mitään ja poika oli ihan normaali loppupäivänkin.

 

Meillä siis on ollu ongelmana mahavaivat ja yleinen itkuisuus, joihin ei kuitenkaan tolla maitoallergia diagnoosilla saatu mitään apua. Vasta kiinteisiin siirtyminen on auttanu mahaongelmiin ja itkuisuudet ovat kuulemma suurelta osilta keskosuudesta johtuvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mjoo, saa nähdä miten sit toteutetaan. Varmaan vaan ihan kotioloissa koska poika ei yleensä reagoi heti. Vaan se reagointi tapahtuu tuntien viiveellä ja vaikutukset säilyy jonkin aikaa tuotteen nauttimisen jälkeen. Ja pahimmat oireet tulee nimenomaan öisin.. Hohhoijaa.

 

Ilmeisesti keskosuus aiheuttaa paljon oireita, refluksia, allergioita sun muuta. Epäilen et liian varhain syntyminen on yksi syy myös meidän pojan oireisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now