Madison

Maitoallergia

105 posts in this topic

Varmaan todella tyhmä kysymys, mutta meille tuli muutama päivä sitten postissa b-todistus, että on lehmänmaitoallergia. Ja uusi resepti nutrilon soijaan. Pitääkö mun nyt tehdä jotain tuolle todistukselle/hyödynkö siitä jotenkin? Mitään ohjeita ei ollut, koko potilaskertomus sieltä vaan mukana..

 

(Kyselin aiemmin muuten että pitääkö itsekin olla maidottomalla jos imettää... Sain ihan itse jo selvän vastauksen että pitää mun tapauksessa. Ihankuin olisi oireet pahentuneet nyt ajan myötä, siis jos vertaa aikaan ennen mun maidotonta dieettiä.. Ihan itkuksi ja ripuliksi meni vauvan olo kun maitoa kokeilin itse käyttää hieman, ja unet hävisi taas.. :( Ja niinhän tuo oli tuossa potilaskertomuksessakin että "äiti imettää, pitää itse poissa maitotuotteet, lisämaitona tarvittaessa nutrilon soija", suullisesti vaan sain ihan toisen käsityksen..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vie B-lausunto Kelaan (muistaakseni haluavat alkuperäisen, ota/pyydä itselle kopio), sen jälkeen Kela toimittaa uuden kelakortin, jonka perusteella reseptikorvikkeista saa 72% kelakorvauksen suoraan apteekissa. Ilman B-lausuntoa ja uutta Kelakorttia (jossa on sairaus/korvauskoodi ja sen voimassaolo) joudut maksamaan korvikkeesta normihinnan. En muista saiko korvikkeista takautuvasti korvauksia Kelasta. Ehkä siltä väliltä kun Kela on myöntänyt korvauksen (eli B-lausunto jo Kelassa, päätös tehty) ja ennen kuin olet saanut uuden kelakortin.

 

Varmista nämä asiat Kelasta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ok, KIITOS!

Onneks meillä ei sitä korviketta paljoa mene (iltapuuroon vain ja satunnaisesti juomaksi) ettei oo kovin kalliiks tullut tähänkään mennessä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh, taitaa tää suo vaan syventyä.. Maitoaltistus oli pari-kolme viikkoa sitten, diagnoosi saatiin. Jo jonkun aikaa ennen altistusta oltiin käytetty nutri-soijaa iltapuuroon ja satunnaisena juomana imetyksen lisäksi. Altistuksen aikana sitä ei tietty annettu kun piti sitä tuttelia juottaa, 5päivääköhän me sitä kokeiltiin.. Niin ensin altistuksen jälkeen mahakivut ja ripuli jatkui yhä, lopetin sitten maidon käytön itsekin kokonaan taas. Mutta oireet jatkuu (ja ripuli pahenee) yhä. parina päivänä olen korvannut osaa imetyksistä nutri-soijalla, kun olen harkinnut koko imetyksen lopettamista koska pelkään kaiken syömäni aiheuttavan jotain vauvalle.. Mutta siitä se ripulointi on vasta tihentynytkin!

 

Voisiko siis olla että tuo nutri-soija olisikin siis syy nyt, ettei se sopisikaan? Ollaan siis jo pari kuukautta käytetty sitä hieman (n.1,5dl/vrk) ilman ongelmia, mutta nyt maitoaltistuksen jälkeen ehkä hieman enemmän ja koko ajan oireita. Vai voiko vauvan suolisto altistuksen jälkeen mennä vaan niin herkäksi että oireilee pidemmän aikaa (ja oireet pahemmat kuin itse altistuksen aikaan..??!?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä, tiedän että on yleistä... Hassua vaan että se aiemmin sopi ihan hyvin, ei me nyt merkittävävästi enempää sitä nytkään oo annettu..

Noh, varma en oo vielä onko edes siitä kyse, mut jotain tää maitoaltistus nyt muutti meidän elämässä, huonompaan. Sai siis vissiin jonkun muunkin vaivan puhkeamaan.. :( Nyt alan huomenna saman dieetin vauvani kaa (josta vielä poistan pari ainetta, mm naudan), sisältää 8 ruoka-ainetta jotka on sille kai sopivia, tai siis yksi niistä kyllä on tuo soija... Haluan kokeilla ettei johdu mun syömisistä... Mut jos ei parissa päivää helpota niin sit soijakin pois molemmilta...(paitsi että mistä hitosta mä sille sit energiaa iltapuuroon pistän, ei kai se pelkällä vesi-riisipuurolla nuku!)

 

On tää vaan sekavaa.. Mieskin juuri kirosi kun ei pysy perässä mitä ruokaa mä tai lapsi nyt milloinkin käytetään, aionko imettää vai lopettaa... Hankala vaan kun tilanteet muuttuu koko ajan kokeilujen ja oireiden mukaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuulostaapa hankalalta tilanne! :girl_mad: Tsemppiä!

 

Käykö mikään öljy? Puuroon vois ainakin sellaista lisätä tarvittaessa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mistään aineestahan en ole varma sopiiko, lapsi kun on huutanut about koko ikänsä jokatapauksessa kun on saanut maitoa... En mä siis sinänsä epäile että tuo mikään moniallergikko olisi, en vaan nyt uskalla käyttää kovin monia ruoka-aineita kun en voi tietää sopiiko ne vai ei. Joistain aineista vaan on sit selvä mielikuva että niitä syödessä oli hyvä päivä, niitä siis nyt syödään. Mutta ei ole syytä epäillä ettei joku öljy sopisi, käytän siis itsekin sinistä keijua, rypsiöljyähän siinä pääosin on. Voiskohan ihan sitä keijua laittaa jo puuroon (ikää kuitenkin jo 9kk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi laittaa, mutta itse ehkä selkeyden vuoksi laittaisin puuroon kuitenkin ihan pelkkää rypsiöljyä. Kun siinä keijussa kuitenkin on camelinaöljyäkin ja lisäaineita jne. joille periaatteessa voi myös olla allerginen (vaikka itse voisitkin syödä sitä ilman lapsen oireilua, imetyksen kautta saatuna kuitenkin toooosi paljon "laimeampaa"). Eli pitäytyisin mahd puhtaalla linjalla kokeiluissa, että olisi mahdollisimman vähän sekoittavia tekijöitä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

annatteko lapselle jotain monivitamiinia? Mikä valmiste olisi hyvä 1.5vuotiselle? Pojalla on anemia, ollaan verisen löysän ulosteen takia tutkimuksissa ja maito on laitettu pannaan toistaiseksi. Poika juo vettä tai Oatly plus-kaurajuomaa. Muksu soijajuoma aiheutti vesiripulia,enkä ole uudelleen uskaltanut koklata soijajuttuja.Sopivan monivitamiinivalmisteen lisäksi kiinnostaisi, jos muilla olisi vinkkiä (maito)proteiinin korvaamiseksi? Millaisia eväitä valmistatte lapselle? Meillä kun on lisäksi vältettävien listalla kala ja munakin :/. Paniikkia välistä pukkaa, et saakohan herra läheskään tarpeeksi energiatarpeestaan, saatika tarvitsemiaan kasvuaineita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös pojan (2v) ruokavaliosta poissa maito, kala, kananmuna ja soija (+nauta). Juomana kauramaito. Käytössä vain kalsium, D-vitamiini ja kalaöljy purkista. Proteiinin saannin olen koittanut turvata unohtamalla kasvisruuat (eli liharuokaa saa 2 x päivässä) ja lisäksi antamalla leivän päälle reilusti kinkkua. Muiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saannista en juurikaan ole huolestunut. Koitan antaa paljon hedelmiä ja vihanneksia, ihan niinkuin tekisin ilman allergioitakin. :) Olen kyllä pari kertaa apteekissa käydessäni katsellut, että lapsille on olemassa jotain pureskeltavia monivitamiinitabletteja.

 

Toivottavasti anemialle ja muille jutuille löytyy syy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kiitos, mukava tietää että ravitsemuksellinen puoli voi hoitua näinkin ok. Lääkäri ehdotti monivitamiinia kokeeksi, kun pojan varpaan kynnet alkoi nyt yht äkkiä halkeilla/hilseillä(ovat tosi oudon näköset, rikkinäiset reppanat),et josko hän kärsisi hivenainepuutteesta tmv. Maidottomuus on kestäny vasta 1.5kk, mut ei oireilu ole kadonnut. Veristä ripulia tulee ajoittain kuitenkin. En sit tiedä, voiko tämä vain maidosta johtua. Toivon toki, mut väläytelty on koliitinkin mahdollisuutta jne :(.

Teilläkin kun on kalaton r.valio, niin mikä kalaöljykapseli teillä on? En oo ostanu pojalle vielä,kun en ole saanut varmuutta,mikä kalaöljykapseli sopii allergiselle eli on ihan puhdasta eikä aiheuttaisi oireita? Mulle on vaan terkkari sanonu, et rypsiöljyn käyttö kalan sijaan korvaa tarpeen. Lorautan jo energiavajettakin estääkseni sit aamu-ja iltapuuron sekaan 1tl öljyä :). Minäkin annan 2 liharuokaa, mut jotenkin oon tosi huolissani,et jääks tohon raasuun kiinni mitään aterioilta.

Miten teillä toi naudan sopimattomuus näkyi? Tuliko siitä samoja oireita kuin muista allergisoivista vai miten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa aika hurjalta tuo verinen ripuli. :girl_mad: Tutkitaanhan sitä tarkemmin vielä? Mun käsityksen mukaan se on aina sellainen aika hälyyttävä juttu, jos ulosteessa on verta. Suoraan sanottuna aika vaikea kuvitella, että syynä olisi vain maidon sopimattomuus. Jos kuukauden on ollut jo maidottomalla, niin tilanteen olisi kyllä jo pitänyt parantua..

 

Jos suolisto on syystä tai toisesta heikossa kunnossa, niin ravintoaineiden imeytyminen myös heikkenee. Eli on varmasti hyvinkin mahdollista, että nuo oudot kynnet johtuvat jostain puutostilasta. Siitä monivitamiinista ei varmaan ainakaan haittaa olisi. :) Onko teidän poika kasvanut käyrällä?

 

Mä olen ottanut kalaöljyn käyttöön vasta jonkin aikaa sitten, ihan varmuuden vuoksi. Teoriassa, (siis jos miettii ihan biokemiaa) ihmisen elimistö osaa muuttaa rypsiöljyssä olevat rasvat kalan rasvoja vastaaviksi, mutta käytännössä ei ole 100% varmaa, onko tuo muuntuminen tarpeeksi tehokasta. Siksi siis varmuuden varalta nuo kalaöljyt käytössä. Meillä on käytössä Möllerin omega-3 pikkukalat, jotka on sellaista tosi makean tuttifrutin tuoksuisia lötköjä juttuja, joista meidän poika ainakin tykkää ihan hulluna. Viimeksi ostin jotain Lysin omega-3 (muumin kuvalla) pureskeltavia kapseleita, ja niistäkin poika tykkää, itse yökkäilin ja voin pahoin kun maistoin yhden. :rolleyes: Apteekissa sanoivat (ja kait noissa purkeissakin lukee) että ne eivät sisällä kalaproteiinia eli sopivat kala-allergikoille, mutta ihan kaikkein herkimmät allergikot voivat saada oireita. Noissa on muuten molemmissa myös D-vitamiinia, joten sitä ei sitten erikseen tartte.

 

Meillä toi naudan sopivuus on vielä vähän epäselvä. Poika oireilee yleensä refluksilla ja ripulilla, niin myös naudan kohdalla. Mutta sietää ilmeisesti pieniä määriä ilman kauheita huutoja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aika ärhäkkään ollu polille yhteydessä kyllä,kun huolettaa. Välillä, oisko parisen viikkoa maidottomuuden alusta, oli rauhallisempi tilanne jota kesti n.2vk. Jouluna sit alko taas tulla veristä ja löysää. Nyt(kop-kop)näyttää pikkasen rauhallisemmalta, mut aika löysää uloste kuitenkin ilman maitoakin on:(.

Kyllä me vissiin nukutukseen ja suolistotähystykseen joudutaan pikkumies viemään piakkoin, kun noi veriulosteet kerta jatkuivat vielä. Mietin vaan,et voiko tällaista oireilua seurata pitkittyneestä allergisoivalle jutulle altistumisesta, kun en minä tollo ole osannut mitään epäillä ennen kuin nyt marraskuulla,jolloin poika alkoi olla kalpea ja sit tuli ne veriset ulosteet. Kun mietin taaksepäin, niin aina hänen kakat on ollu löysiä(nyt vasta tajuan sen,kun vertaan isoveljeensä,jolla ei ongelmia), muistan et kuvailin kuopuksen tuotoksia usein alle 6kk iässä kun olivat erisävyisiä vihreitä jne. Mut vatsakipuilua tai muita"hälyyttäviä" oireita ei ollut, yöt esim. on aina s ujuneet hyvin. Onneksi :).

Mielestäni pojan kasvussa ei ole vielä näkynyt mitään poikkeavaa. Pituuskasvu perimän mukaista, paino alakäyrällä mut siihen vaikuttaa myös ikävaihe,aktiivinen liikkuminen(lopetin imetyksen marraskuulla). Paino ei siten polilääkärin mukaan ole poikkeava. Aiemminkin kasvu ollut tasaista...

Kaikenlaisia tässä on kerinnyt miettiä ja yks,mitä pohdin kans on toi imetyksen lopetusajankohta. Lopetin imetyksen marraskuun alussa ja nämä veriulosteet alkoi isänpäivänä. Eipähän tossa ehkä mitään yhteyttä ole,mut jännä sattuma silti. Toinen juttu,jolla ei varmaan ole mitään tekoa minkään kans, on se ihmetys ettei tämä poika ole vielä koskaan ollut sairaana/kuumeessa ns. normitauteja ei ole pitänyt mitään. Tosin velikin(3.5v) aika vähän sairastelee,mut sentäs kuumetta on ollut (yht.6krt ja yksi tosi paha mahatauti elämänsä aikana).

Tiedä tästä nyt sit, tuntuu vaan aika ahdistavalta kun syy ja hoito puuttuu, eikä osaa toista auttaa tietämätön itsekään:(

 

muoks. Tänään tuli soitto polilta, et pojalle on varattu aika tähystykseen. Aikovat katsoa sekä mahan että paksu- ja peräsuolen. Eli molemmista päistä nukutuksessa mennään sisään, hui! Kiirehtivät pojan aikaa, kun hemppa on edelleen vaan laskenut :(

Edited by tikkunekku82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi taas tyhmä kysymys... Meillä nyt tultiin siihen tulokseen että ei se nutri-soijakaan käy. Saatiin resepti profylaciin. Käykö nyt tuo sama b-lausunto, millä siis kai saa kela-korttiin sen merkinnän, kun se lausunto oli annettu silloin kun vielä oletettiin soijan sopivan. Taitaa siitä soijasta lukeakin siinä lausunnossa. Eli kattaako se sama koodi kaikki erityiskorvikkeet vai onko kaikille oma?

 

Ja toinen kysymys profylacista; voiko sitä käyttää puuron keitossa? Siis että käyttäisi sitä profylac-maitoa puuron nesteenä keittäessä. Tyhmää kun käyttö-ohjeissa ei mitään tuollaisesta mainita vaan on vaan ohjeet kuinka hoidat pulloruokinnan... Me kun tarvitaan sitä korviketta tai jotain enimmäkseen just että sais iltapuuroon tukevuutta että jaksais nukkua.. (nyt tässä välillä oon kyllä käyttänyt vähän ihan kaupan kauramaitoa veden ohella ja lorauttanut rypsiölyä vähän lopuksi..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko se siis jauheena? Meillä käytössä nutrilon pepti- jauhe, keitin puuron normisti veteen ja lisäsin vaan jauheen valmiin puuron sekaan. Sain tosta sellasen ruokaohjekirjasen jossa neuvottiin tekemään noin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ B-lausunnossa on kerrottu, että lapsellasi on lehmänmaitoallergia. Ootteko saaneet Kelasta puoltavan päätöksen ja uuden Kelakortin? Jos siellä kortin takana on koodi 505, se oikeuttaa tavanomaisiin erityisvalmisteisiin (kuten soijamaitoon ja hydralysoituihin korvikkeisiin, kuten Almiron Peptiin) kun taas koodi 506 on Pienten lasten lemänmaitoallergia ja yliherkkyys tavanomaisille erityisvalmisteille, joka oikeuttaa aminohappopohjaisen korvikkeen (siis Neocaten) ostoon.

Kelan omilta sivuilta http://asiointi.kela...ekysApplication voi tarkistaa koodin perusteella (505 vai 506) mitä valmisteita Kela korvaa. Jos teillä on kumpi tahansa koodi, niin saatte Profylacia ilman ongelmia, minun mielestäni. Tarkista kuitenkin vielä jostakin, luultavasti sanovat myös apteekissa, jos ette jostain syystä saisikaan korvausta. :)

Edited by Kekkonen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos! Meillä ei ole siis vielä mitään päätöstä, vasta lausunto vetämässä... Mutta varmaankin se tuo 505 tulis olemaan, ei 506 oo syytä..

 

TOSIN juuri viime yönä alkoi epäilyttämään että nytkö se profylacin sopimattomuus alkaa ilmetä.. Eipä juuri nukuttu, ähki ja kyhnäsi vaan rinnalla (eka syötön sai siis pullosta profylacia). Aamullakin kitisi vaan eikä leikkinyt. Mut pakko kai seurata vielä pari päivää että johtuuko siitä vai muusta satunnaisesta tekijästä. Mutta noin meillä on lehmänmaito ja soijakin alkaneet oireilun.. :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyppään nyt tänne mukaan. Satunnaisesti olen selaillut tuota edellistä maitoallergiaketjua.

 

Elikäs meillä tytön maitoallergia todettiin tytön ollessa 2,5kk ja siitä asti olen ollut maidottomalla dietillä kun imetän. Nyt sitten lääkärin kehoituksesta yritämme kokeilla mitenkä tyttö sietää maitoa niin, että lisään omaan ruokavaliooni hapanmaitotuotteita ja jos ei mitään oireita tule, niin sitten kokeillaan ihan maitoa. Ja jos oireita tulee, niin voin jatkaa lääkärin mukaan hapanmaitotuotteiden käyttöä sillä lailla, että oireet pysyvät "kohtuullisina".

 

Mutta sitten tämä tyhmä kysymykseni. Kuinka paljon kerrallaan olette lisännyt noita hapanmaitotuotteita omaan ruokavalioonne ja kuinka nopeasti se näkyy sitten lapsessa? Ja toinen ehkäpä tyhmempi kysymys vielä. Voiko 10kk ikäiselle lapselle antaa soijajogurttia tai kauramaitoa tms.? Meillä kun ei tuo NutrilonPepti uppoa muuten kuin puuron seassa.. Juomaan ei neiti suostu sitä yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä 1-vuotiaasta eteenpäin voi antaa kauramaitoa. Muihin kysymyksiisi en osaa vastata..

Share this post


Link to post
Share on other sites

RouvaKoo: Jos vaihtoehdot on, että lapsi juo vettä tai lapsi juo kaura-/soijamaitoa, niin ehdottomasti kannattaa valita kaura/soija. Siis jos on käynyt selväksi, ettei korvike vaan uppoa. Tuo suositus vuoden iästä on siksi, ettei korviketta vaihdettaisi liian aikaisin noihin ravintoköyhempiin vaihtoehtoihin. Kannattaa kuitenkin kattoa, ettei kaura-/soijamaito ole sellaista, mihin on lisätty hurjasti kaikkia vitamiineja. Ainakin Rainbown kauramaito on nounou (siinä lukeekin, että ei alle 3-vuotiaille). Voi verrata vaikka tavalliseen lehmänmaitopurkkiin ja katsoa mitä vitamiineja siinä on. Ainakin Oatlyn kauramaitoon on lisätty vitamiineja ja kalsiumia niin, että se niiden osalta vastaa lehmänmaitoa. Monissa on sitten vaan D-vitamiini ja kalsium ja ne on toki ok. Jos soijan ja kauran välillä miettii, niin valitsisin soijamaidon, se sisältää vähän enemmän proteiinia kuin kauramaito. Mutta toki voi käyttää rinnakkainkin. Ja jogurtit on kans ok.

Edited by Tiity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tiity! Varsinkin tuosta vitamiini-infosta. Ei kyllä nämä harmaat aivosolut olis ymmärtäny miettiä tuota asiaa tuolta kantilta. Itse olen just juonut tuota Rainbown kauramaitoa ja varmaan sitä olisin antanu tytöllekin, hui!

 

Täytyypäs katsella noita soijamaitoja sitten kaupasta. Kuinkas todennäköistä (no mistäs sitä oikeasti tietää!!?) on, että jos annan soijamaitoa, niin neiti allergisoituu sille, kun ei nyt ole saanut oireita minun maidosta, vaikka soijaa käytänkin?

 

 

muoks. virheitä vähemmäksi

Edited by RouvaKoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka paljon kerrallaan olette lisännyt noita hapanmaitotuotteita omaan ruokavalioonne ja kuinka nopeasti se näkyy sitten lapsessa?

 

Tuohon alkuosaan en osaa vastata, sillä meillä tilanne oli hieman erilainen ja otin lääkärin kehoituksesta maitotuotteet ihan normaalisti käyttöön. Tämä siis tehtiin sen takia, että ylipäänsä todettiin allergia. Meillä oli siis oireina huonot yöt ja maha löysällä, nämä oireet näkyivät tytössä vajaassa viikossa. Huonot yöt alkoivat parin yön kuluttua siitä, kun olin aloittanut maitotuotteet. Maha ei toiminut siihen vajaaseen viikkoon, ja kun toimi niin oli (taas) löysää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos soija käy, niin miksi ette kokeile korvikkeeksi nutrilon-soijaa? (jos on se b-lausunto niin halvemmaksikin se kai tulee kuin kaupan soija-maidot.)

 

Ja on me annettu jo 10kk ikäiselle (allergiahoitajan suosituksella) hieman kauramaitoa. Tai lähinnä iltapuuro me on siitä tehty, ja satunnaisesti juomana tilkka. Mutta ei se pääasialliseksi juomaksi kävisi, ei ole ravitsemuksellisesti riittävä. ja suolaakin siinä on.

Edited by elliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now