Sign in to follow this  
Followers 0
Buttercat

Ulkomaille muuten kuin pakettimatkalle

16 posts in this topic

En nyt ainakaan äkkiseltään löytänyt tästä aiheesta omaa keskusteluaan, mutta jos löytyy, niin yhdistellään ihmeessä...

 

Ollaan aika paljon reissattu ulkomailla, mutta tähän asti meidän reissut on aina ollut jonkun matkanjärjestäjän pakettimatkoja. Helppojahan ne on, mutta aika tyyriitä.

 

Nyt ollaankin mietitty, että oliskohan meillä varaa lähteä ensi syksynä reissuun tuon reilu 3v:n ja vauvan kanssa. Pohdinnassa siis on, että millä tavalla matkan saisi halvimmalla...lennot, hotellin jne. Me ei kaivata mitään matkanjärjestäjän retkiä tai palveluja välttämättä, uskoisin että meille riittää vaan kiva ja lämmin keli, hyvä AI-hotelli jolla hyvät uima-altaat jne. Viikko siis lepoa ja nauttimista auringosta, uimisesta ja hyvästä ruoasta.

 

Kaipailisinkin vinkkejä niiltä, jotka enemmänkin ovat reissailleet ilman valmiita paketteja...mitä kautta olette varanneet lennot, hotellit yms. Hyviä nettisivustoja? Mä olen ihan pihalla, että mistä aloittaisin edes etsimään lentoja, onko lentoyhtiöissä miten paljon eroja jne.

 

Ja toki vinkkejä myös tällaisella omatoimi lomalla olleilta lapsiperheiltä...kuinka on sujunut matkustaminen, matkat lentokentältä hotellille yms. Kaikki mahdollinen info otetaan ilolla vastaan.

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan oltu "omatomimatkalla" Itävallassa kun lapset olivat 1,5v ja sen jälkeen reissattu paljon Englantiin, mutta ollaan tarvittu vain lennot. Nyt ollaan menossa ens kesänä taas omatoimimatkalle.

 

Mä olen aloittanut lentojen katsomisen täältä. Yleensä olen päätynyt varaamaan lennot kuitenkin Travellinkistä http://www.travellink.fi/start tai Supersaveristä http://www.supersaver.fi. Ebookers on kai kanssa suosittu. Joissain noissa nettivarauspalveluissa saattaa tulla ihan vikaan summaan jotain "palvelumaksuja" jne, eli kannattaa olla tarkkana! Travallinkistä olen tykännyt eniten selkeyden ja rehellisten hintojen takia. Halpalentoyhtiöillä ollaan lennetty lähinnä Englantiin (EasyJet) ja heidän sivuilta olen varannut lentoja suoraan, vois suositella jos lentää teidän kohteeseen.

 

Hotelleja ja b&b paikkoja olen löytänyt ja varannut hotels.comista, ja hostels.comista. Molempien kautta onnistunut ongelmitta. Hotelleja varatessa pitää vaan lukea tosi tarkkaan kaikki palvelut, mitä huone sisältää, miten pääsee mahdollistenrattaiden kanssa kulkemaan, sisältyykö aamiainen hintaan jne.

 

Lasten kanssa matkustaessa ollaan suunniteltu tavallista tarkemmin etukäteen millä liikutaan paikasta toiseen, otettu ylös tärkeitä yhteystietoja, vierailukohteita jne. Hyvä suunnittelu on mun mielestä kaiken a ja o. Sitten itse reissussa sama kuin aina lasten kanssa reissatessa: hyvä mieli, pitkä pinna :D Tuolla meidän 2,5 viikon reissulla Itävaltaan kaksosten ollessa 1,5 -vuotiaita suosikkilauseeksi muodostui: "Hauskaa mutta haastavaa". Oltiin me silloin reippaita, kun kaksosrattailla samoiltiin sinne tänne alpeilla, Wienissä, Salzburgissa, Welsissä... ja vielä ilman autoa! Etukäteen (jo Suomessa) selvitettiin, millä junalla piti mennä ja mihin, että päästiin vaihtamaan seuraavaan junaan... ja asemilta sit kysyttiin tarkempia neuvola, miten kaksostenrattaiden kanssa olisi kätevintä matkustaa halki kaupungin :D Nyt ei lähdetä ihan niin monimutkaiselle reissulle vaan on yksi majapaikka ja vuokra-auto, jolla tutustutaan ympäristöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma haen lentoja aika paljon varaa.fi:n kautta ja sielta sitten meen ko. matkatoimiston sivulle etsimaan tarkemmin. Noiden em. toimistoje lisaksi oon myos kayttanyt Travelstartia. Toi hotels.com toimii ihan hyvin, samoin oon etsinyt ja varannut majoitusta booking.comista. Huvitt5avaa kylla, tykkaan kayttaa palveluita, mista loytaa tietoa myos suomeksi :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin liputan booking.comin puolesta, arvioita on yleensä aika kattavasti ja usein se auttaa, että voi lukea suomalaisten kommentteja. Esim. hotellin tyydyttävän arvosanan takana saattaa olla jonkun vinkuminen aamiaisnakkien puuttumisesta, joka ei välttämättä taas ole suomalaiselle hotellimatkaajalle kovin olennainen juttu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta reissaaminen ilman matkanjärjestäjää on helpompaa siellä paikan päällä, mutta taidankin olla vähän omituinen :grin: Ei tarvitse odotella ketään tai mitään, sen kun vaan häipyy lentoasemalta heti kun omat kamat ovat tulleet hihnalta.

 

Me ollaan varattu lennot yleensä suoraan eri lentoyhtiöiltä. Kauemmaksi suuntautuvan matkan suunnittelu on aloitettu hyvissä ajoin sopivan lentotarjouksen sattuessa kohdalle (pitkät lennot) ja paikallisten lentoyhtiöiden lentoja on sitten varattu erikseen suoraan ko. yhtiön nettisivuilta. Ollaan pyritty kytistämään, jos niissäkin tulisi edullisia tarjouksia. Nopea päätöksenteko on kaiken a ja o, edulliset lennot menevät tosi nopsaan. Bangkokiin ollaan lennetty esim. alle 400 eurolla, kun sattui hyvä tarjous kohdalle. Jos on mahdollisuus säätää lähtöpäivien kanssa, esim. lennot saattaa saada hyvinkin edullisesti.

 

Hotellivarauksissa ollaan käytetty melkeimpä mitä tahansa varauspalvelua, mistä vaan valittu hotelli ollaan satuttu halvimmalla saamaan. Ollaan eka valittu hotelli ja sitten katsottu mistä sen edullisimmin saa. Joskus ollaan varattu suoraan hotellista, sieltä on saattanut saada edullisimmin. Niissäkin saattaa olla niitä 2+1 -tarjouksia tms. Luottokortilla ollaan ihan huoletta vahvisteltu ja maksettu varauksia (jopa sen verran reippaasti, että pankista on otettu yhteyttä ja kysytty ollaanko itse vingutettu Visaa vai onko joutunut vääriin käsiin :grin: ). Ja niihin varauslomakkeiden lisätietoa kohtiin ollaan ihan antaumuksella kirjoitettu toiveita huoneesta, vauvansängystä yms. Lapsiperheelle esim. toimiva minibaari (jääkaappi) on aika ehdoton huoneessa.

 

Matkassa lentoasemalta hotellille ollaan nykyään käytetty taksia: kassit saa kuljetettua kärryillä suoraan taksille. Ennen lasta liikuttiin julkisilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ostanut lennot joko suoraan lentoyhtiöltä (esim. http://www.blue1.fi/) tai sitten http://www.ebookers.fi/ kautta ja hotelleja olen katsellut yleensä http://www.booking.com/ :ssa. Tosin Kreikkaan en yleensä varaa majoituksia etukäteen, vaan otan vasta sieltä. Varsinkin, kun menen saarille. Olen varannut muutamia kertoja suoraan hotellista, esim. Kööpenhaminan matkalla tein silleen, että varasin suoraan hotellista yöpymiset.

 

Lisäys: Kreikkaan ei välttämättä kannata tällä hetkellä mennä omatoimisesti, kun siellä on paljon lakkoja ym. Oma reissu viime lokakuussa muuttui toisenlaiseksi, kun saarille ei päässyt mantereelta ollenkaan lakkojen takia. En tiedä miten käy seuraavan reissun, joka on myös omatoiminen, mutta en usko, että matkustan enää sen jälkeen tänä vuonna täysin omatoimisesti Kreikan tilanteen takia. Jos on matka matkatoimiston kautta, niin saa kuulemma paremmin rahaa takaisin, jos tulee jotain ongelmia. Omatoimisesti varatuista lennoista ei kuulemma juurikaan mitään saa vakuutuksesta takaisin. Tän vuoden muut reissut siis luultavasti joko kokonaan pakettimatkana (eli lento+hotelli matkatoimistolta) tai sitten silleen, että lento matkatoimistolta ja majoitus omatoimisesti. Silleen pääsee myös helpommin perille kohteeseen, jos menee kohteeseen, jolla on oma lentokenttä. Ateenan kautta ei välttämättä pääse eteenpäin, jos on lakkoja :(

 

Ja jos Kreikkaan kiinnostaa mennä, niin tällä palstalla on Kreikka-ketjussa paljon juttua aiheesta :)

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No Kreikkaa me itseasiassa ollan mietitty, Kreetaa tarkemmin. Siellä ollaan aiemmin miehen kanssa oltu aj silloin jo aika tarkkaan Kreetaa koluttu ristiin ja rastiin. Niinpä nyt voisikin hyvällä omalla tunnolla vaan keskittyä vesileikkeihin ja hyvään ruokaan lasten kanssa :) Joku Kanarian kohde vois olla toinen vaihtoehto...myös Turkki kuulostais ihan kivalta.

 

Kiitos kaikille vinkeistä, mä tiesin että Vaukkareihin voi luottaa :grin: Nyt pitäis sitten vaan alkaa kartoittamaan, että mitähän se mahdollinen reissu tulis viikon ajalta maksamaan 2 aikuselle ja yhdelle yli 3v ja yhdelle vauvalle. AI-hotellissa jossain kivassa kohteessa. Sitten näkis, että onko meillä mitään realistisia mahdollisuuksia edes haaveilla matkasta tähän saumaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kehotan pitämään silmät auki ja korvat höröllä Matkamessujen aikaan 19.-22.1.2012, silloin on paljon hyviä lentotarjouksia! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lennot on varattu Supersaverilta tai Travellinkiltä, riippuen tarjouksista.

Hotelleihin olen käyttänyt hotels.comia tai sitten paikallisten kavereiden suositteluja. Jos lontoo taittuu, niin kommentteja voi lukea myös tripadvisor.com sivustolta. Kattava tietokanta eri hotelleista ja niiden plussista ja miinuksista.

 

Lasten kanssa matkustelu on mielenkiintoista, mutta pienellä suunnittelulla (maksaa esim. hiukan enemmän hyvästä hotellista/sijainnista) säästää paljon vaivaa ja hampaiden kiristelyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mitähän se mahdollinen reissu tulis viikon ajalta maksamaan 2 aikuselle ja yhdelle yli 3v ja yhdelle vauvalle. AI-hotellissa jossain kivassa kohteessa. Sitten näkis, että onko meillä mitään realistisia mahdollisuuksia edes haaveilla matkasta tähän saumaan...

 

Esimerkkinä: varasin juuri lennot ja huoneistohotellin Kreetalta. Matkaan lähdössä 2 aikuista ja yksi 2-vuotias. Hinta kaikilta kolmelta yhteensä 925 euroa. Valmismatkana olisi ollut varmasti sen 1200 euroa edullisimmillaan. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Booking.comia oon käyttänyt useamman kerran. Jos ei haittaa lähteä sellaiseen paikkaan jonne tehdään pakettimatkojakin niin pakettimatkojen äkkilähtölennot on edukkaita ja booking.comista löytää yleensä viimetipassakin hyviä hotelleja. Itse on esim. kanarialla käyty niin ja säästetty yli 1000 euroa kun sama matka samaan hotelliin matkanjärjestäjällä olisi maksanut 3000. OStettiin äkkilähtölennot alle 200/hlö ja hotelli bookingista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lentojen suhteen olen samalla kannalla kuin muutkin, mutta hotellien etsintään suosittelen Tripadvisoria. Siellä näkee muiden kävijöiden kommentteja ja omia valokuvia + Tripadvisor etsii hinnat muista paikoista (esim. hotels.com, booking.com, Expedia ja Splendia). Toki kannattaa aina tsekata hotellin omien nettisivujen hinnat myös, mutta mä oon hyötynyt tosi paljon siitä, että näen muiden kommentit ja itse otetut kuvat. Tripadvisorista voi etsiä myös vinkkejä tekemiseksi jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt jouda lukemaan ketjua läpi, joten ehkä asiasta on joku jo maininnutkin... Mutta mä suosittelen aivan ehdottomasti hotellin sijaan vuokraamaan lomakohteesta huoneiston. Flipkey.comin kautta ollaan me vuokrattu useaan otteeseen Euroopan kaupunkikohteista asuntoja ja ne on olleet ihan huippuja muksun kanssa matkustaessa. Huomattavasti hotellihuonetta halvemmalla hinnalla ollaan saatu 50-90m2 kaksio/kolmio jossa on sitten ollut kaikki mahdolliset astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, kuivurit jne. Ja potan ja syöttötuolinkin kyllä on omistajat halutessa hommanneet asuntoon.

 

Voit laittaa mulle privaviestiä jos haluat tarkempaa tietoa, missä on matkailtu jne :). Kaiken kaikkiaan pidän asunnonvuokrausta paaaaljon kivampana vaihtoehtona kuin hotellia. Kun tilaa on enemmän, ei esimerkiksi itse tarvitse hiljentyä sillä kellonlyömällä, kun muksu menee nukkumaan jne.

 

Ollaan tehty kolme 1-2,5vkon reissua systeemillä lennot, vuokra-asunto ja mahd autonvuokra. Kaikkinensa on kämppä vuokrattu neljästä eri Euroopan pääkaupungista :). Ja on tullut siis myös todella paljon halvemmaksi kun vastaava pakettimatka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lentojen suhteen olen samalla kannalla kuin muutkin, mutta hotellien etsintään suosittelen Tripadvisoria. Siellä näkee muiden kävijöiden kommentteja ja omia valokuvia + Tripadvisor etsii hinnat muista paikoista (esim. hotels.com, booking.com, Expedia ja Splendia). Toki kannattaa aina tsekata hotellin omien nettisivujen hinnat myös, mutta mä oon hyötynyt tosi paljon siitä, että näen muiden kommentit ja itse otetut kuvat. Tripadvisorista voi etsiä myös vinkkejä tekemiseksi jne.

 

Minä liputan myös tripadvisorin puolesta. Itse katson aina sieltä jo käyneiden palautteita ja kuvia, saa paremman käsityksen siitä minne on menossa. ja tosiaan hyvä vaihtoehtohan on huoneisto, itse ollaan Interhomia käytetty ja tyytyväisiä siihen oltu, tämä Sveitsissä. Joku oikein super turistikohde, kuten vaikkapa Kanarian saaret saattaa kuitenkin yllättää sillä, että valmismatka saattaakin tulla edullisemmaksi, kun lennoille saattaa tulla kovastikkin hintaa, kun niitä alkaa erikseen katsella. Tuo halvatlennot.fi on mullakin ykkösoite mistä lähden aina lentoja katselemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla oltu lapsen kanssa kertaakaan pakettimatkalla ja hyvin on mennyt. Kustannussäästöstä en niin tiedä, mutta siihen vaikuttanee enemmän omat mieltymykset kuin että vaihtoehtoja ei löytyisi.

Kaupunkilomilla on käytetty hotellin etsinnässä juurikin Tripadvisoria ja sitten varausta joko suoraan hotellista tai noiden aiemmin mainittujen varausagenttien kautta. Useimmiten ollan taidettu käyttää booking.comia eikä ongelmia ole tullut. Lennot on varattu yleensä suoraan lentoyhtiöltä tai sitten luottokorttiyhtiön kautta. Vertailua hinnoista olen tehnyt lähinnä Ebookersin kautta.

 

Alppilomilla ollaan yleensä suosittu Interhomea majoituksen järjestämisessä. Sieltä on löytynyt aika laajasti vaihtoehtoja eri alppikohteista.

 

Siirtymisiin ollaan lähes aina varattu oma auto ja oikeanlainen turvaistuin on toistaiseksi järjestynyt joka kerta.

 

Mielenkiinnolla nyt odotamme kuin toinen tulokas saapuu maailmaan että miten matkailu kahden lapsen kanssa onnistuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0