Sheanya

Kuinka pian uudestaan raskaaksi?

95 posts in this topic

Luulin, että olisin valmis nyt jo toiseen, ehkäisykin oli jätetty jo pois (tosin imetys oli häiritsemässä kiertoa). Väärässä olin, ja aloin tosissaan kuunnella itseäni, enkä sitä, mikä on yleinen trendi tässä lastenteossa. Pillerit tuli äkkiä takaisin ja itselleni uudet elämänkuviot, joihin olen supertyytyväinen. Raskauden ja synnyttämisen perään silti haikailen. En vaan sitä lasta halua nyt, vauvat on hiton rankkoja. Muutaman kerran esikoisen vauvavuoden aikana on tullut pienoinen vauvakuume, mistä lie hormoneista johtunut.

 

Meidän lapsille tulee reilu ikäero, ehkä yli 5-vuotta. Haluan opiskella välillä ja voida tehdä nuorten juttuja, olen vasta 22 :) Yhden lapsen kanssa on ihanan helppoa ja joustavaa. Tai siis niin helppoa, kun vaan 1v 2kk valvoneena voi olla.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosi ja kymmenen kuukautta. Vähemmän tuli ikäeroa kuin mitä ensimmäistä yritettiin. Ikäero on tuntunut kyllä tosi hyvältä. Tärppi tuli siis toisella kerralla heti ekasta kierrosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toiselle annettiin lupa tulla esikoisen ollessa vähän alta vuoden. Tärppi tulikin tällä kertaa paljon nopeammin kuin oli uskaltanut toivoakaan ja ikäeroa tuli lapsille 1v 9kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon itse miettinyt perheen perustamisasioita jo ala-aste ikäisenä ja silloin mietin että haluan nuorena suuren perheen ja lapset pienellä ikäerolla. No, ensimmäinen kun syntyi ei otettu ehkäisyä ollenkaan käyttöön vaan toisella oli lupa tulla. Mulla ei vaan menkat alkaneet kun imetin esikoista ja sitten selvisi että mulla oli raskaus tehnyt sappikiviä, sain lääkkeet kipuun ja jouduin lopettamaan imetyksen. Sain kiireelisen ajan sappileikkaukseen ja leikkauspäivänä alkoi menkat. Tästä neljä viikkoa ja testiin tuli kaksi viivaa, esikoinen oli tuolloin 8kk ikäinen. Ikäeroa tuli 1v 5kk ja 1pv tasantarkkaan :grin:

Kolmatta toivottiin, eikä kakkosen jälkeen ollut ehkäisyä käytössä, mutta imetin eikä menkkoja kuulunut. Sairastuin kuitenkin masennukseen joten ajatus kolmannesta sai jäädä.

Masennus kuitenkin voitettiin ja vuosi sitten alettiin miehen kanssa varovasti puhua kolmannesta, mutta päätettiin ettei sen aika ole vielä. Kohtalo kuitenkin puuttui peliin ja raskauduin kumista huolimatta. Kakkosen ja kolmannen ikäeroksi tuli siis 2v 8kk ja esikoisen ja kolmannen ikäeroksi 4v 1kk. Nyt ei ole ehkäisyä käytössä vaan neljäs saa tulla jos on tullakseen, tosin imetän ja tarkoitus on imettää vielä pitkään eli tuskin ainakaan vuoteen raskaudun..

Share this post


Link to post
Share on other sites

haluttiin antaa esikoisen kasvaa rauhassa ja yritettiin just alle 3v ikäeroa kelan rahijen takia - mutta ikäero sit venyi 3v5kk... Ei paha ikäero mut tuntuu kyllä mammarahoissa aika ikävästi. Nyt kun on tän verran ikäeroa niin suosittelisin just tätä ikäeroa tai sit sitä 1v ikäeroa - isompi jo ymmärtää ja taas pieni menee ns. samalla vaivalla eikä ole mustasukkaisuutta. 2v:lle on vielä vaikea puhua järkeä päähän ja 1v saa vielä sit kumminkin olla ihan vauveli ... Ja leikkikaveri kasvaa samaa tahtia. Nyt esikoinen joutuu odottelemaan leikkikaverin kasvamista vielä pitkään... eiköhän tästä 2v;nä ole jo kaveriksi enemmän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikäeroa tuli 2,5 vuotta, joka vaikuttaa olevan tosi tyypillinen ikäero. Toka sai siis alkunsa ensimmäisen ollessa 1 v 9 kk. Näin jälkeenpäin ajatellen oli kyllä tosi pieni tuo silloin niin isolta vaikuttava lapsi. On niistä kyllä nyt kovasti iloa toisilleen, mutta kolmatta en tuollaisella ikäerolla olisi jaksanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen raskaus oli sen verran rankka (oksensin rv 8-> synnytyksen jälkeiseen päivään saakka), että tuon aikana jo mietittiin tosissaan, miten meidän perhehaaveille käy. Päätettiin, että halutaan kaikesta huolimatta vielä toinen lapsi ja se saa tulla heti kun on tullakseen. Ekaakaan ei koskaan tekemällä tehty, vaan päätettiin et jätetään ehkäisy pois ja ja jos tulen raskaaksi niin sit edetään sen mukaan. Ilman ehkäisyä oltiinkin sitten melkein 1,5v ennen kuin esikoinen ilmoitti tulostaan. Toinen saikin yllättäen sitten alkunsa jo tokasta kierrosta, vaikka ei tätäkään mitenkään tähtäilty. Ikäeroa tulee n. 1v2kk tai vähän reilu. Meille tää pieni ikäero on paras vaihtoehto, koska A) nyt mun ei tarvi olla töistä sairauslomalla koko raskausaikaa, vaan voin olla pois töistä myös sit kun lapset on syntyneet ja olen kunnossa (eikä silti tule mitään 5v yhtäjaksoista poissaoloa työelämästä, mikä ei mun ammatissa ole kovin hyvä), B) esikoinen on vielä niin pieni, et ei tajua kuinka huonossa kunnossa äiti on ja miksi näin on, vaan nauttii vaan kaikesta kuten ennenkin (3-4v muksulle olisi raskasta selittää koko ajan, miksi äiti ei jaksa jne.) C) esikoisen hoito onnistuu isovanhempien toimesta ilman sen kummempia järjestelyjä. Nämä tosin kaikki oli asioita, jotka hoksattiin vasta sen jälkeen, kun asia oli konkretisoitunut ja ne kaksi viivaa tikussa törötti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typy oli vajaa 6kk kun huomasin olevani raskaana. Esikoinen sai alkunsa heti kun jätettiin ehkäsy pois, ja nyt tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta, mutta kun alkushokista toivuin niin onhan tää ihanaa. :girl_in_love: Vähän jännittää miten kahden niin pienen kanssa pärjää, mutta oon kuullu paljon positiivisia tarinoita niin uskon kyllä että selvitään. Ikäeroa tulee aikalailla tasan 1v 2kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoisvaavi on vasta vajaa 3kk ja oon varmaan raskaana, ehkäisystä huolimatta. Nyt ahdistaa, haluaisin lapset pienillä ikäeroilla mutta en ihan näin pienillä! lähinnä siksi että jotenkin tuntuis pahalta että esikoinen jäis niin vähälle huomiolle kun itsekin vasta vauva.. vai oisko se kuitenkin sama kun esim. kaksosten kanssa? Ensin olin varma että teen abortin mutta nyt sekin ahdistaa :) (oon vielä niin ylitunteellinen että aattelen vaan että voi vauva-parkoja, oisivat kumpikin ihan vajareissa kun äitiä vähän väsyttää..) onko teillä vuoden ikäerolla lapset saaneina jotain kommentteja? miten jaksoitte raskausaikana hoitaa vauvaa ja onnistuiko imetys?

 

-stella-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli 1 v 3kk kun tein positiivisen raskaustestin ja ikäeroa tulee siis 2v. Voi olla, että syntymäpäiväksi tulee molemmille sama...Ajateltiin miehen kanssa, että parin vuoden vuoden ikäero olisi sopiva. Samalla kuitenkin arveltiin, että raskautumiseen menee oma aikansa taas, joten ehkäisy jätettiin pois pojan 1 v synttäreiden aikaan, imetyksen lopetin pojan ollessa 1v 2kk ja pum. Melkeinpä samantein olin raskaana. ( Imetin vain kerran päivässä parin viimeisen kuukauden ajan, mutta en voi olla ajattelematta etteikö se olisi vaikuttanut ja vaikeuttanut raskautumista.) Aika kirjaimellisesti tuo kahden vuoden ikäeroajatus toteutuu. (Lisättäköön vielä, että mikäli vaan ja toivottavasti kaikki menee hyvin, nyt raskaus puolessa välissä :) )

 

edit. kirjoitusvirhe

Edited by Lisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on esikoisen ja toisen lapsen välillä kokolailla 2,5 vuotta ikäeroa ja se on kyllä koettu hyväksi. Tosin esikoinen on siitä helppo ollut, että ei ole mitään voimakkaita mustasukkasuuksia ollut tai ylipäätään ei ole tarvinnut varoa, että vahingoittaisi nuorempaa (tahallisesti tai tahattomasti).

Nyt jos kaikki menee hienosti on kolmas tulossa siten, että ikäeroa esikoiseen on vajaa 7 vuotta ja toiseen 4,5 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli 5kk, kun jätimme ehkäisyn pois. Toiveissa siis oli kaksi ekaa lasta pienellä ikäerolla. Raskauduin kun esikoinen oli 8kk. Lapsilla on ikäeroa 1v 4,5kk ja tää ikäero on mun mielestä just sopiva.

Meillä ihan sama ikäero. Esikoinen on hyvin vahvasti tunteva tapaus ja oli hyvin mustasukkainen pikkusisskostaan n. ekat 9kk. Sen jälkeen on mennyt koko ajan parempaan suuntaan ja nyt siskot leikkivät jo tosi kivasti yhdessä suurimman osan ajasta ja uskon, että tämän pienen ikäeron hyöty vaan korotustuu kun tytöille tulee ikää lisää. :)

 

Toki tällä pienellä ikäerolla on ollut huonotkin puolensa. Helppoa kahden pienen lapsen kanssa ei ollut ja varmasti esikoinen kärsikin siitä, että joutui isosiskoksi niin nuorena. Toista kertaa en haluaisi enää yhtä pientä ikäeroa. Nyt meille on kolmas tulossa ja jos kaikki menee hyvin niin nuorempi sisko on vauvan syntyessä 2v 5kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhemmat, joilla lasten ikäero on alle "perinteinen" kaksi vuotta, kuulisin mielelläni lisää kokemuksia?

 

Eräs tuttava sanoi, että lasten 1 v 5 kk ikäero oli liian rankka, kun taas seuraava väli 1 v 8 kk oli jo paljon helpompi. Toisaalta tuttavapiirissä on myös ikäero 1 v 2 kk (kommentoi olleen yllättävän helppoa), mutta tuttavista löytyy myös ikäero 10 kk (toinen lapsi keskonen, käytännössä lapset tulevat toimeen kuin kaksoset parhaimmillaan).

 

Taustalla tässä on luonnollisesti oman toisen jälkeläisen ajoituspohdinta. Olen pitänyt koko ajan jonkinlaisena toiveena sitä, että ensimmäinen olisi edes jollain tavalla mobiili itsekseen, ts. osaisi kävellä jollain tasolla. Valitettava suunnitelmallisuus on siinäkin, että äitiyspäivärahalle pitäisi päästä kohtalaisen ripeästi ensi vuonna tuon huikean tulevan kotihoidontuen sijaan (kuntalisää täällä ei makseta).

 

Vaikka kaikki lapset ovatkin yksilöitä helppouden/vaikeuden suhteen, minkälaisia kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ollessa n. 9kk tulin uudelleen raskaaksi. Toivomuksena oli pieni ikäero, mutta noin pieni ikäero kuitenkin yllätti. Esikoista yritettii päälle puolivuotta ja ajateltiin jättää ehkäsy pois silä perusteella kuin jouduttiin esikoisenkin raskautta odottamaan. No toinen sitten tärppäskin ekasta kierrosta, joten siksi näin pieni ikäero. Välillä on ollut todella raskasta, varsinkin nyt vuodenverran kun kokoajan on jommalla kummalla uhmaa ja pojat eivät ole ihan kiltimmästä päästä, vaan saavat tunnin raivareita kun joku ei mene kuin itse tahtovat. Niin ja sitten kun on valvonut yöt 3,5 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiseni on saanut alkunsa pillereiden 0,1% vuoksi. :o

Toinen lapsi syntyi esikoisen ollessa 10v6kk, ekassa kierrossa kun päätettiin yrittää.

Kolmas syntyi kun toinen oli 2v3kk ja esikoinen 12v9kk, ja jälleen tärppäsi heti.

Esikoinen (tyttö) on ihana, kun voi vaihtaa esim vaippoja ja vahtia vaikka suihkun ajan! Kakkosen uhma on kyllä ollut sen verta rankka, että en ehkä olisi vauvaa tähän väliin halunnut, jos olisin tiennyt.. Joko aiemmin tai myöhemmin olisi ehkä ollut parempi. :pacifier:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole aikoihin tänne kirjoitellut, mutta nyt muistin tämänkin ketjun ja ajattelin kirjoitella kuulumisia.

 

Enää en itsekään juuri mietin ikäeroja, sillä toistaiseksi tilanne on se, että asun ja elän yksin esikoisen kanssa ja isäehdokkaita ei ole lähimaillakaan eli päädyin lopulta yh-äidiksi viime heinäkuussa kun perhe-elämä ei toiminutkaan ja 7,5v suhde oli lopulta pelkkää riitaa viimeiset 3kk ennen kuin sanoin, että nyt riittää. Loistavasti pärjätään muksun kanssa kanhdestaan, mutta kauhea vauvakuume iskenyt kun todella monet lähipiirissä odottaa tai ovat just synnyttäneet.

 

Olen onnellinen tuosta yhdestäkin lapsesta, mutta jos vielä josksu löydän itselelni miehen, jonka kanssa voisi perhettä perustaa, niin tartun tilaisuuteen ja annan mennä ^.^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen täytti 1v kun tein positiivisen raskaustestin, ikäeroa tuli suunnitellusti 1v8kk, ekasta kierrosta raskauduin. Alunperin toiveissa oli pienempi ikäero mutta sektion takia halusin odottaa melkein sen vuoden kun esikoinenkin tuli heti. 

 

Väsymys on vaikeaa mutta meillä on molemmat lapset alkaneet nukkua yönsä heräämättä jo 2kk iässä, helpottaa siis jaksamista paljon. Ja esikoinen on kiltti, istuskeli sohvalla katselemassa vauvaa kun imetin ja muutenkin on käyttäytynyt todella kiltisti pikkuveliä kohtaan. 

 

Odotin vaikeampaa mutta alusta saakka on ollut todella helppoa (meillä on kyllä kiltit ja helpot lapset) voihan tietenkin olla että vaikeampia aikoja tulee vielä, mutta ollaan ajateltu alkaa yrittää kolmatta niin että ikäeroa tulis 1v5-6kk riippuen milloin sitä sitten raskautuu. Mies on mukana niin hyvin arjessa, hoitaa lapsia ja kotia työnsä ohella paljon. Tykkää siis touhuta meidän kanssa kotona vaikka ois mahdollisuus käydä enemmän omissa menoissa niin ei malta  :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli 1v1kk kun tein positiivisen raskaustestin. Ikäeroksi tuli siis 1v9kk. Ikäero tuntuu ihan sopivalta, vaikka toki välillä on haastaviakin jaksoja... Mahdollinen kolmas saisi kuitenkin tulla niin, että edelliseen olisi sitten vähintään kahden vuoden ikäero :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraavaa aletaan yrittämään, kun esikoinen on 6kk. Aiemminkin voisi muutoin, mutta haluan suorittaa syksyllä koulun loppuun. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka tärppi tuli suuremmin suunnittelematta pari kuukautta sen jälkeen kun esikoinen oli täyttänyt viisi vuotta. No, se meni kyllä kesken, esikoisen ollessa 5 1/2 alkoi tämä nykyinen raskaus. En olisi oikein aiemmin kyennyt ajattelemaan toista lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli 9kk kun plussasin eli ikäeroa tulee n.1v6kk

Meillä sama juttu (tosin kuopus jo syntynyt ja kuumeillaan kolmatta). Ikäero oli ihan ok, raskastahan se oli. Nyt alkaa tuntumaan että ihan oikeasti alan olemaan toipunut vauva-ajasta ja jos nyt tärppäisi niin kuopuksen ja keskimmäisen ikäeroksi tulisi n. 4vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now