Sign in to follow this  
Followers 0
Fifi

D-vitamiini

34 posts in this topic

Mulla todettiin heti ekassa neuvolassa todella alhainen d-vitamiinitaso ja vetelen nyt sitten raskausmonivitamiinin lisaksi extra D-vitamiinipillereita laakarin maarayksesta. Seuraava kontrolli on noin kuukauden paasta.

 

Alhaisen d-vitamiinitason on todettu altistavan mm. erilaisille tulehdustaudeille, joillekin syoville, osteoporoosille, keskushermoston sairauksille, raskausmyrkytykselle ja jopa ennenaikaiselle synnytykselle

 

Mitataanko Suomessakin raskaana olevien d-vitamiiniarvot ja onko taalla muita joille on maaratty ekstraa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole ainakaan minulle mainittu mittauksesta.

 

Käytän tällä hetkellä raskausajan monivitamiinia. Normaalista olen käyttänyt kalkki+d-vitamiineja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole mitattu minullakaan. Olen syönyt raskausmonivitamiinitabletteja, joissa on D3-vitamiinia 10 mikrogrammaa. Tuo määrä riittää neuvolatädin mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista naiset, ma en lakkaa ihmettelemasta kuinka erilaisia suosituksia ja kaytantoja eri maissa on,

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niinpä. Itse olen ihmetellyt tuota varsinkin juustojen kohdalla - täällä tuntuu olevan kovin tiukkaa...

Edited by Tellervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

EI mitatata, mutta olen itse mittauttanut yksityisellä. Otan D-vitamiinia 110 mikrogrammaa päivässä eli 100 mikrogrammaa pelkkää D-vitamiiniä ja ylimääräinen 10 tulee sitten raskausajan monivitamiinistä.

 

Voluumi on kyllä ihan eri luokkaa kuin virallinen 10 mikrogrammaa :-) Paljon fifi sulle määrättiin extraa tasojen kohottamiseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä täällä tosiaankaan mitään vitamiinitasoja testata ja viralliset suosituksetkin ovat aivan alakanttiset. Itse syön aina "talvikuukausina" (syyskuusta huhti-toukokuuhun) d-vitamiinia 20-50 µg/vrk, kesällä saan kalaöljyn ja kalkkitablettien mukana 10-20 µg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voluumi on kyllä ihan eri luokkaa kuin virallinen 10 mikrogrammaa :-) Paljon fifi sulle määrättiin extraa tasojen kohottamiseen?

Mulla tulee 10 µg raskausajan monivitamiinista ja sen lisaksi 30 µg paivassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön vaihtelevasti noin 60-100 mikrogrammaa päivässä. Ekassa raskaudessa en muuten syönyt kuin sen neuvolan suosittelemat 10 ja en voi olla miettimättä onko nimenomaan D-vitamiinilla suuri vaikutus siihen, että nämä kaksi raskautta on olleet kuin yö ja päivä ainakin tähän asti... Oon syönyt tuon annoksen nyt jo noin 1,5 vuotta enkä ole sairastellut sinä aikana juuri ollenkaan. En edes muista milloin olen viimeksi ollut kunnon flunssassa. Tai muistan: ennen kuin aloitin vahvan D-vitamiinin. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maletti: onko sulla mennyt raskaus nyt tosi hienosti? Minulla ei nimittäin ole ollut mitään ns. oireita pientä väsymystä ja painonnousua (normaalia?) lukuunottamatta. Ajattelin kans että voisiko johtua tosiaan siitä, että d-vitamiinitasot ovat kohdallaan.

 

Mä olen sairastanut pienen flunssan (meni nopeasti ohi ilman jälkitauteja) d-vitamiini kuurin aloittamisen jälkeen sitten vuoden 2009, kun aikaisemmin mulla oli flunssa pari kertaa vuodessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maletti: onko sulla mennyt raskaus nyt tosi hienosti? Minulla ei nimittäin ole ollut mitään ns. oireita pientä väsymystä ja painonnousua (normaalia?) lukuunottamatta. Ajattelin kans että voisiko johtua tosiaan siitä, että d-vitamiinitasot ovat kohdallaan.

Joo, juuri näin päin mullakin. Ekassa raskaudessa kova pahoinvointi, älytön väsymys ja vaikea raskausmyrkytys joka vei teho-osastolle. Tässä raskaudessa ei ole ollut mitään näistä (myrkytyksestä ei siis ainakaan nyt vielä 36. viikolla mitään oireita).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön 125-250 mikrogrammaa päivässä (eli 5000-10000 IUI) ja jätän välillä päiviä väliin. Olen syönyt tällä annostuksella ennen raskautta useamman vuoden ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoinvointi on todella voimakasta, kuten edellisessäkin raskaudessa (jolloin en syönyt D-vitamiinia kuin silloisen suositusmäärän, eli huomattavasti paljon vähemmän). Mutta yhtä väsynyt en ole nyt, eli vireystilaan D-vitamiini vaikuttanee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

50-125 mikrogrammaa syödään täällä. On syöty jo pitemmän aikaa. Ei se nyt täysin ole flunssia estänyt mutta todella harvoin niihin enää sairastun. Samoin minulla syksyllä alkava täysin lamauttava väsymys on historiaa, mieli on muutenkin paljon valoisampi! Jos jostakin muusta tulee D-vitamiinia jotain sen päälle ei se paljoa haittaa. Moni tuttavani on käynyt ihan yksityisellä omaan piikkiin mittauttamassa nuo arvot.

 

Suuri pelko on raskausmyrkytys ollut täälläkin ja siksi käytän tuossa ohella myös Q10 ja magnesiumia. Niistä kun löytyy ihan tutkittua tietoa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olettehan tietoisia, että pidempiaikainen suuri d-vitamiinilisä voi myös aiheuttaa osteoporoosia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kuulutkaan, viitsitkö linkittää lähteen? Ja miten paljon on paljon eli mitä tarkoitat tuolla "suuri" määreellä?

Edited by Julianne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voikohan neuvolassa pyytää d-vitamiinitason mittausta jos on epäilystä? Ainakaan meillä sitä ei tehdä automaattisesti. Kaikille heti vaan ilmoitetaan, että D-vitamiini lisää tulee syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olettehan tietoisia, että pidempiaikainen suuri d-vitamiinilisä voi myös aiheuttaa osteoporoosia.

Onko tama jotain ihan uutta tietoa? Tahan asti se on ollut nimenomaan niin pain etta liian vahainen d-vitamiini suurentaa osteoporoosiin sairastumisen riskia, ainakin taalla meilla pain..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epäilisin että Majafi tarkoittaa sellaisia myrkytysrajalla olevia annoksia 500 000UI, jotka voivat aiheuttaa myrkytysoireita ja kalsiumin liukenemista elimistöön. Mutta tuskinpa kukaan purkista noin suuria annoksia pystyy edes ottamaan. Nekin myrkytys tapaukset joita olen netistä löytänyt olivat tapahtuneet teollisuustyössä työtapaturmina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ja noin ihmisten mittayksiköissä 500000 IU on 12500µg eli ihan jumalaton määrä. (Meikäläinen saisi vetää 100 kpl omia d-vitamiinejaan tuohon annokseen.)

 

Mitä tulee d:n annokseen niin ei niin kauan sitten eli ennen 60-lukua lasten suositus oli 100µg, 60-luvulla 50µg koska tarkoituksena oli estää riisitautia. Nythän lasten luustohäiriöt ja riisitauti ovat lisääntyneet, ja suositus on 10µg.

 

Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että koska meille on lapsena, vastoin neuvolan ohjeita ;), annettu tuota 60-luvun annosta ollaan kaikki teräsluisia (kolme lasta, 40 vuotta= yksi murtuma). Eilen viimeksi kiitin äitiä kun teloin ranteeni aika railakkaasti bussin äkkijarrutuksessa ja heikommilla luilla olisi todennäköisesti seurauksena ollut murtuma...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähdettä ei valitettavasti ole, kun ihan työssä vastaan tullut tapaus. Vanhempi ihminen, joka oli käyttänyt vielä suht pientä lisää, alle 100microg/vrk. Mahdollisesti taustalla muutakin aineenvaihdunnan häiriötä. D-vitamiini on kuitenkin rasvaliukoinen, joten siitä voi saada yliannostuksen ja mekanismina juuri tuo kalsiumin liukeminen. Isompia annoksia pitkään käyttävän olisi ihan hyvä välillä tsekata arvot, eri asia on saako tutkimusta julkiselta puolelta, (riippuu kulukurista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

yleensä 50ug/pvä. Oletteko ottaneet isoja määriä myös ihan alkuraskaudessa? Itse otin, ja nyt tietysti miettinyt, olisiko ne ensimmäiset viikot pitänyt pitäytyä pienemmässä annostuksessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisi varmaan aloittaa syömään jotain. Ihanteellistahan olisi, jos kaikki tarvittavat vitamiinit saisi ruoasta, mutta D-vitamiini taitaa olla aika haastava. Syötkö/söitkö raskausaikana majafi itse D-vitamiinilisää? Jos, niin kuinka paljon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0