Sign in to follow this  
Followers 0
P.L.

Synnytystapa-arvio

17 posts in this topic

Mistä syystä? Kenen toimesta (synnytyssairaala vai nla-lääkäri)? Mitä tehtiin/tutkittiin? Miten jatkot? Päädyttiinkö synnytystapaan yhdessä tuumiin vai tekikö päätöksen lääkäri synnytystapa-arvion pohjalta? Entäpä miten synnytystapa-arvio vaikutti synnytykseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmilla kerroilla synnytystapa-arviot tehty äitiyspolilla.

 

Esikoinen oli perätilassa, joten epäonnistuneen kääntöyrityksen jälkeen puhuttiin synnytysvaihtoehdoista. Lääkäri arvioi ultralla vauvan suht pieneksi (n. 3kg la:han mennessä) ja magneettikuvan perusteella mun lantio oli tarpeeksi leveä perätilasynnytykseen, joten päädyttiin lääkärin kanssa yhdessä alatiesynnytykseen. Mulle annettiin kuitenkin mahdollisuus valita, olisin saanut sektion suoraan niin halutessani.

Loppujen lopuksi alatiesynnytys ei kuitenkaan onnistunut ja esikoinen syntyi sektiolla.

 

Tokassa raskaudessa arvio tehtiin äitiyspolilla siksi, että eka synnytys oli ollut sektio. Lääkäri ultrasi vauvaa ja sektiohaavaa, ja totesi ettei esteitä alatiesynnytykselle ole. Halusin synnyttää alakautta ja tällä kertaa se onnistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin synnytystapa-arvio molemmissa raskauksissa. Ensimmäisellä kerralla syynä oli epäily vauvan suuresta koosta, neuvolasta lähetettiin. Toisella kertaa synnytystapa-arvioon oli syynä jälleen epäily isokokoisesta vauvasta sekä aiempi sektio. Tämä arvio tuli siis oikeastaan synnytyssairaalan toimesta tuon sektion takia.

 

Molemmilla kerroilla arvioitiin vauvan koko käsin tunnustellen sekä ultralla, lisäksi tehtiin sisätutkimus. Mitään lantionmittauksia ei sen kummemmin tehty, jotain häntäluusta puhuttiin ja lääkäri totesi, että pitäisi mahtua alakautta syntymään. Se riitti mulle siinä vaiheessa. Ensimmäisellä kierroksella päädyttiin kuitenkin lopulta (41+2) suunniteltuun sektioon, päätös tästä tehtiin yhdessä lääkäriin kanssa. (Vauva oli yli viisikiloinen.) Toisella kerralla synnytys meni kuten oli arvioitukin eli alateitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kokemusten jakamisesta Scarlet ja Siona!

 

Mielelläni kuulisin myös lisää kokemuksia synnytystapa-arviosta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tehtiin esikoisesta synnytystapa-arvio koska kuuluu sairaalan toimintatapaan.Sisätutkimus + ultra ja siellä selvisikin että vauvahan on perätilassa vaikka neuvolassa sanoivat monen kuukauden ajan neidin majailevan 100% varmassa raivotarjonnassa.Alkoivat puhumaan käännösyrityksestä mutta siihen en olisi suostunut eikä se olisi onnistunutkaan vartalon kohdalla kun oli niukasti lapsivettä ja neiti jo niin jumiutunut lantioon kiinni.Käyrillä laittoivat tunniksi vaikka eivät käännösyritystä tehneetkään.Samalla sovittiin sektiopäivämäärä johon päädyin.

 

Nyt tästä toisesta on synnytystapa-arvio edessä reilun viikon päästä (sektion takia) ja katsotaan mitä siellä sanovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun eka raskaus päätyi kiireiseen sektioon ja toisessa raskaudessa oli kyllä synnytystapa-arvio, mutta vasta rv 37 (mielestäni tosi myöhään!). Ensin keskusteltiin eri vaihtoehdoista, halusin kokeilla alakautta ja siihen kannustettiin. Mutta mulle oli tärkeää, että lantiotani, joka päällepäin on tosi kapea, mitattaisiin kunnolla, jotta tietäisin voiko sieltä ylipäätään vauva mahtua ulos. Tätä lantion tilavuuden arviota piti siis oikein pyytämällä pyytää. Sen teki sitten lääkäri käsin, mikä ei ollut erityisen miellyttävää :blink: Eli mallaili nyrkillä lantion luita (ei siis tietenkään työntämällä nyrkkiä sisuksiin vaan siitä ihon päältä!!) mutta häntäluun joustavuus piti sit kokeilla peräaukon kautta :wacko: Ei se niin kamalaa olisi ollut, mutta kun lekuri ei MITENKÄÄN varoittanut, mitä tapahtuu, alkoi vaan ujuttaa sormea pepaan... YÄKH. No mutta, tämän jälkeen oli sitä mieltä että paikat on tarpeeksi tilavat ja alakautta pääsisin synnyttämään. Mistään ultralla tutkimista tai muita kuvauksia ei kerrottu vaihtoehdoksi. Ehkä niitä tehdään sitten vaan jos on todella epäily ahtaasta lantiosta, en tiedä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain lähetteen arvioon synnytyssairaalaan neuvolalääkäriltä mahdollisesti geneettisenä rasitteena olevan ahtaan lantion takia (äidin kaikki kolme lasta olemme syntyneet lantion ahtauden takia sektiolla). Lähete meni läpi, mikä ei kuulemma ole ainakaan Hgi:ssä itsestäänselvyys. Rv 37+0 synnytyslääkäri ultrasi sikiön tarjonnan ja koon ja teki sisätutkimuksen sekä tunnusteli paikkojen tilavuutta ja häntäluun asentoa käsillään. Teki erittäin selväksi, ettei magneettikuvia otetan kuin erittäin harvinaisissa tapauksissa. Totesi, että estettä alatiesynnytykselle ei ole. Lähdin reippain mielin synnyttämään.

 

Synnytys antoi vääriä hälytyksiä moneen kertaan lasketun ajan tienoilla ja sen jlk, mutta ei käynnistynytkään kunnolla. Sitten vihdoin synnytys viimein käynnistyi spontaanisti, mutta ei edennyt normaalisti. Kohdunsuu ei auennut kovien supistusten eikä runsaan oksitosiininkaan voimalla kuin kaiken kaikkiaan muutaman sentin. Lopputuloksena kiireellinen sektio ja hyvinvoiva tyttö. Synnytys ei edennyt tytön avosuutarjonnan takia, ja näin ollen synnytyslääkärin mielestä estettä alatiesynnytykselle ei tulevaisuudessa ole. Tulevissa synnytyksissä arvio tehdään automaattisesti. Itse kyllä epäilen, että mitenköhän alatiesynnytys mahdollisen seuraavankaan lapsen kohdalla onnistuu, kun äidin ensimmäinen synnytys oli mennyt lähes täysin samalla tavalla, vaikka syyksi silloin aikoinaan olikin merkitty lantion ahtaus... Sektiosta jäi kyllä hyvä ihan mieli, joten sekään ei kauhistuta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen odotusaikana oli ilmeisesti ihan rutiini, että ensisynnyttäjä menee synnytystapa-arvioon, koska en muista ainakaan, että sille mitään erikoista syytä oli. Eli neuvolasta laittoivat lähetteen.

Äitipolillä lääkäri ensin ultrasi mahan päältä, ja sen jälkeen teki sisätutkimuksen ja samalla kokeili sisäkautta lantion. EIpä siinä epäselvyyksiä ollut, lantio oli ok, ja synnytys tapahtui alakautta, niinkuin pitikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pääsin "synnytystapa-arvioon" omasta pyynnöstäni - otin asian neuvolassa puheeksi ja hän teki lähetteen. Syynä oli että halusin arvion vauvan koosta, sillä jo rakenneultrasta lähtien oli tarkkailtu sitä että vauva on niin pienen kokoinen. Lisäksi vauva oli aika loppuraskaudessa hetken perätilassa ja välillä poikittain ja halusin vielä varmistuksen että on pää alaspäin.

 

Äitiyspolilla ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus rv 37+. Kokoarvion mukaan vauva oli pienikokoinen viikkoihin nähden ja saimme uuden ajan viikon päähän. Tuolloin vauva ei ollut enää kasvanut ja saimme vielä yhden kontrolliajan joka oli LA:na. Tuolloin vauvan kasvun todettiin pysähtyneen kohdussa ja synnytys päätettiin käynnistää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kaikki ensisynnyttäjät pääsevät synnytystapa-arvioon. Arviossa tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin vauvan mitat. Lääkärin mukaan esteitä alatiesynnytykselle ei ollut. Synnytyksessä vauvan väärä tarjonta johti kiireelliseen sektioon ja sektion vuoksi seuraavassa mahdollisessa raskaudessa menen automaattisesti uudelleen synnytystapa-arvioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys kaikille:

Olisi kiva kuulla eri sairaaloiden käytäntöjä, eli missä sairaalassa ja millä rv:lla synnytystapa-arviosi on tehty? Miten se tehtiin? Samat jutut kiinnostaa kuin ketjun aloittajaakin, mutta olisi kiva tosiaan tietää eri sairaaloiden välisiä käytännön eroja.

 

Mulla on tosi aikaisin synnytystapa-arvio. Tarkoittaako se, että saan vielä myöhemmin jonkun toisen ajan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

LKSssa tehtiin viikolla 38+5 ultralla ja käsikopelolla. Normaalisti 36 vkon neuvolalääkäri arvioi tilanteen, mutta koska mulla on sukurasitetta tällä saralla, niin siksi arvioitiin keskussairaalassa. Mielestäni tuo oli tuolloin aika myöhään, mutta onneksi vauva oli aika pieni ja arvio oli, että mahtuu tulemaan. Vauva syntyikin sitten tuosta muutaman päivän päästä.

 

Nyt pääsen samasta syystä tässä toisessakin raskaudessa arvioon, mutta sitä miten ja missä, en vielä tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin eilen (36+3) synnytystapa-arviossa VKS:ssa, koska edellinen raskaus oli sektio perätilan takia. Tällä kertaa vauva raivotarjonnassa ja mahtuu hyvin tulemaan. Mun lantio mitattiin eli magneettikuvattin ennen sektiota ja niihin mittoihin nyt verrattiin tätä pikkukakkosta. Lääkäri siis päätti synnytystavan eikä minulla mitään sitä vastaan. Tutkimus tehtiin ultralla. Paikalla oli myös opiskelija ja hän arvioi ensin tarjontaa käsikopelolla. Samalla (vihdoin) selvisi myös sukupuoli. :girl_in_love:

 

Lisäys: Mulle ei ollenkaan tehty sisätutkimusta. Vähän kyllä ihmettelin ja pääsenkin neuvolan kautta vielä sisätutkimukseen.

Edited by Viivilinnea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kokemus tältä aamulta: ensin käyrille 15 minuuutiksi, kätilö katsoi pissanäytteen ja verenpaineet. Sitten lekurille, jossa juteltiin mun tilanteesta (selkävamman takia siis menin tonne) ja sitten tehtiin sisätutkimus. Lääkäri kokeili kohdunsuun tilanteen ja lantion luustoa, ei sattunut mutta tietysti inhottavaahan se aina on. Sen jälkeen vielä ultrattiin, jotta saatiin painoarvio. Samalla saatiin varmistus sukupuolelle.. :) Kävin tämän lisäksi anestesialääkärille juttelemassa ja sain kauan kaivatun helpotuksen, koska hän lupasi että selkävamma ei estä puudutteita. Nyt sitten vaan odotellaan että tyyppi alkaa itse syntyä. Ehdoin tahdoin ei suositeltu sektiota pitkän toipumisen vuoksi (parempi selkää ajatellen + mahdollista selkäleikkausarviota ja siitä kuntoutumista ym). Jäi hyvä fiilis ja paljon mukavampi olla, kun on tavallaan luvattu etten halvannu tms alatiesynnytyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskettu aika lähestyy...ja kävin äitipolilla "synnytystapa-arviossa", koska pelkään synnytystä, paljon. Noh, ei siellä kyllä mitään muuta arvioitu, kuin ultrattiin vauva, joka onneksi oli reipas ja liikkuvainen. :tender: Mulle ei siis tehty edes sisätutkimusta!  <_<  Jonka siis olisin kyllä halunnut, vaikka siitä on netissä kaikenmaailman kauhukertomuksiakin häntäluun tunnusteluineen. Sitä paitsi omalla neuvolalääkärillä olisi varmaankin se sisätutkimus tehty, mutta nyt tämä käynti korvasi sen, eikä mulla ole mitään hajua kohdunsuun tilanteestakaan eikä mistään. No todennäköisesti sisätutkimuksessa ei olisi mitään ihmeitä edes selvinnyt, sillä jos nyt jotain kummallista olisi ollut havaittavissa, niin kai se olisi havaittu jo... Vauva on normaalikokoinen ja lapsivettä normaalisti. Olisi kuitenkin ollut kiva kuulla lääkärin suusta, että vauva mahtuu tulemaan ulos, mutta nyt en siis sitä "tietoa" saanut. Onko tämä nyt ihan normaali menettelytapa nykyisin...? Vai osa jotain alueellista säästöohjelmaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälkikäteen voin vielä vastailla: lapseni LA oli tammikuussa, eka suunnittelu oli lokakuussa, varsinainen synnytystapa-arvio joulukuussa. Sieltä sain lähetteen vielä pelvimetriaan (joulukuussa), jonka jälkeen oli vielä yksi aika synnytyksen suunnitteluun (tammikuussa).

 

Itse toivoin alatiesynnytystä koko ajan. Loppujen lopuksi jouduttiin menemään kiireelliseen sektioon.

 

Kaikesta jäi hyvä mieli, ihan positiivisin tunnelmin mahdollista seuraavaa raskautta ajatellen.

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0