SweetCinnamon

Syöttekö särkylääkkeitä yrityksen aikana? Jotakin haittaa?

38 posts in this topic

Täti tulla tupasahti nyt sitten aikataulun mukaan kylään. Olisi saanut jäädä kyläilemättä...! :skilletgirl:

 

Mulla on tosi kivuliaat kuukautiset ja kuukautiskipuihin on pakko syödä aina Buranaa. Olen kokeillut myös Panadolia, mutta se ei auta ollenkaan. Buranaa kuluu kuukautisten aikaan ensimmäisinä päivinä, noin 3-4 kpl/päivä, eli yhteensä 6-8 kpl parin päivän aikana. Muuten en särkylääkkeitä syö, en edes pääkipuun (ja tosi harvoin mulla edes on pään särkyä).

 

Jostakin olen kuullut ja lukenutkin, että särkylääkkeiden syönti saattaisi vaikeuttaa raskautumista? Onko näin, vaikka en siis syö sitä ovulaation aikaan, vaan kuukautisten aikaan?

 

Ja onko muuten normaalia, että kuukautiskivut ovat aina niin kovat, että niihin on pakko syödä särkylääkettä, että pystyy toimimaan normaalisti? Joudutteko te muut ottamaan kuukautiskipuihin särkylääkettä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko sulla aina ollut kivuliaat kuukautiset? Jos ei, niin silloin kannattaisi kylla kayda tsekkaamassa etta kaikki on kunnossa mutta jos olet ihan alusta saakka karsinyt pahoista kuukautiskivuista saatat vain yksinkertaisesti kuulua niihin epaonnekkaisiin joiden kipuihin ei ole mitaan oikeaa syyta.

 

Mulla on menkkakivut olleet aika vaihtelevia, nuorempana ei ikina mitaan ja sitten lahempana kolmeakymppia valilla niin karseita kipuja etta makasin kippurassa sangylla kuumavesipullo selan paalla ja vetelin sarkylaakkeita kuin karkkia ja valilla sitten oli vahan helpompia kiertoja.

 

Sinuna en valttelisi sarkylaakkeita jos et ilman parjaa. Ainoa sarkylaake jonka olen kuullut vaikuttavan hedelmallisyyteen on paracetamol ja sekin ilmeisesti sukupolven viiveella, eli jos niita napsii raskausaikana niin vauva saattaa aikuistuessaan karsia lapsettomuudesta. Onnea yritykseen :pacifier:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parasetamoli kai on ainoa kipulääke, jota voi ihan huoletta popsia raskautta yrittäessään, mutta olen lueskellut muutaman tutkimuksen aiheesta ja käsittänyt, että tärkeintä olisi pysytellä erossa muista tulehduskipulääkkeistä ovulaation tienoilla ja sen jälkeen (voivat siis vaikuttaa ovulaatioon ja ehkä myös alkion kiinnittymiseen). Omalla kohdalla parasetamoli on vähän yhtä tyhjän kanssa ja kyllä joskus menkkojen aikana joudun ottamaan Buranaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli nuorempana niin karmeat kk-kivut että järki meinas lähteä! Mitään vikaa ei ole koskaan löydetty. Äitini kärsi myös aikoinaan samanlaisista kivuista että kulkisiko sitten geeneissä.. Synnytys lievensi niitä ja nyt tuntuu vaan epämiellyttävää nippailua. Ovulaatiokivut ovatkin sitten ihan järkyt. Ihanaa tämä naisena oleminen!

 

Muttamutta, itse en kyllä mielellään käytä kuin panadolia.. Viime kierrossa tuli niin kamalat ovis/oviksen jälkeiset kivut että piti ottaa yöksi panacod :( Heitinkin toiveet nurkkaan sen kierron suhteen, vaikka tällä ei välttämättä ollutkaan mitään vaikutusta. Sormet ristissä ettei kivut tule tässä(kin) kierrossa. Välttelen itse kuitenkin sitä buranaa vaikka ymmärrän kyllä että panadol on joskus ihan yhtä tyhjän kansaa. Löytyisiköhän muita keinoja? Kannatan myös lääkärin puoleen kääntymistä jos kipu kovin haittaa elämistä, tosin melko yleistähän ne karmeatkin kivut taitavat olla (ainakin omassa tuttavapiirissä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kääntykää homeopaatin puoleen ja kokeilkaa...olen itse joskus migreeniin kokeillut ja homeopaatin määräämät "lääkkeet" veivät migreenni 39 päiväksi kokonaan pois (migreeniä oli yleensä pari-muutaman kerran viikossa), se hoito tosin jäi kesken kun ei ollut varaa maksaa uusintakäyntiä.

 

Mutta itse olen ymmärtänyt, että juuri ibuprofeeni (Buranat ja rinnakkaisvalmisteet) olisi niitä, jotka saattavat joa estää ovulaation mutta että parasetamolia suositellaan jopa raskauden aikana, en uskoisi sen vaikuttavan ovulaatioon mutta kai se on parempi olla käyttämättä mitään jos mahdollista. Itse inhoan ajatusta,e ttä jos tulisin raskaaksi, joutuisin käyttämään parasetamolia koska kammoksun sen maksatoksista vaikutusta...mutta pakko se kai on. Ja käytän ajoittan Panacodia kylä migreeniin joten se siitä parasetamolista. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napsin kuukautiskipuihini aina jokaisessa kierrossa parina ensimmäisenä päivänä Panacodia. Toistaiseksi viimeisten oletettujen kuukautisten 1. päivänä järkyttävien alavatsakipujen takia yhden kipaleen, mutta varsinaista vuotoa ei kuulunut, tiineenä oltiin.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä asiassa mä kyllä käyttäisin maalaisjärkeä. Itse joudun syömään pari kolme buranaa per kuukausi muulloinkin kuin menkkojen aikaan, syynä tosi pahat niska ja hartia säryt. Jos jätän buranan ottamatta kun tällainen särky iskee, saattaa se aiheuttaa migreenin ja pidemmällä aikavälillä kroonistua. Muille särkylääkkeille (panacod ym) olen yliherkkä ja parasetamoli ei vaan auta.

 

Mutta siis siihen maalaisjärkeen...Mä olen tän jutun ajatellut niin, että kun "täydellistä" ehkäisykeinoa ei ole keksitty, eivätkä edes jälkiehkäisy pillerit ole 100% tehokkaita vaikka melkoista myrkkyä ovatkin, niin voisiko tosiaan olla niin että burana toimisi yllättäen parhaiten - niin että raskaus jäisi alkamatta jos sellaisen ottaisi vaikkapa ovulaation jälkeisenä päivänä? Epäilen suuresti. Ja mullahan on kerran jo raskaus alkanutkin tästä satunnaisesta buranan syönnistä huolimatta :dancegirl: Eri asia tietty sitten on jos kyllästää kroppansa kokonaan buranalla 24/7...

Edited by Mursu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei suoranaisesti liity aiheeseen... Mä kärsin kanssa kovista kuukautiskivuista ja monen vuoden valittämisen jälkeen eräällä gynekäynnillä sainkin ihan vaan sivulausessa kuulla kohtuni olevan kääntynyt taaksepäin ja kun kysyin mitäs se sitten tarkoittaa niin totes että ei oikeestaan muuta kun sen että saatan kärsiä kovemmista kuukautiskivuista. Tohkeissani kerroin asiasta äidilleni, joka siihen sitten vaan totesi että kovat oli hänenkin kivut mun ikäisenä ja taaksepäin on hänenkin kohtunsa kääntynyt. Tässä siis yksi lisäselitys noille kovemmille kuukautiskivuille, toki ei vastaa tuohon itse aiheeseen :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hetkinen... onko nyt jotain mitä en tajua:

 

Minäkin nappaan yhtenä päivänä kuukaudessa 2x25mg ketoprofeenia menkkakipuihin, koska ilman sitä olisin lähinnä lattialla kippurassa ulvomassa. Kun nyt sitten ovis tulee parin viikon kuluttua, miten se kaksi viikkoa aikaisemmin otettu lääke voisi siinä vaiheessa vaikuttaa haitallisesti? Oviskivut ovat toki asia erikseen, mutta nyt kaiketi puhuttiin niistä menkkakivuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentoinpahan nyt sen verran, että mulla ainakin burana vaikuttaa ovikseen. Jos otan buranaa ennen ovista, niin mulla siirtyy ovis. Ja voi olla jopa tulematta. Nyt en kyllä ole ihan 100% varma vaikuttaisiko vain yksi burana tähän (yhden kierron perusteella saattaisi kyllä vaikuttaa), mutta olen joskus joutunut kuurina buranaa popsimaan ja sillon en ovista tikuttamalla saanut kiinni. Kuuri alkoi noin viikkoa ennen oletettua ovista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalla kohdalla ei vaikuttanut. Otin yrittäessämme buranaa varmaan pariinkin otteeseen juuri huonoihin aikoihin. En tiennyt silloin, että se ei ole suotavaa. Raskauduin tuosta samasta ja ensimmäisestä yrityskierrosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy tulla vielä tänne kertomaan omasta tilanteesta. Raskauduin siis tästä viimeisimmästä kierrosta, ja olin silloin ottanut buranaa menkkojen aikaan oviksen aikaan ja vielä 3 päivää oviksen jälkeen. 1-2 kpl per kiputila. Ei siis toiminut tämä ehkäisykeinona :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

syön menkkakipuihin miranaxia, joka on oikeestaan migreenilääke. parasetamoli ei mulla auta ollenkaan, ibuprofeeni hyvin vähän, joten kovemmilla mennään. Miranax on ainakin alkuraskauden ajan turvallinen lääke (harvoja migreenilääkkeitä, jotka on missään vaiheessa raskautta turvallisia), joten en usko sillä olevan mitään haittavaikutusta raskautumiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostain topicin, koska on aika tärkeä tieto vauvakuumeilijoille, että ibuprofeenit voi haitata munasolun irtoamista ja myöhemmin kiinnittymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibuprofeiinihan ohentaa verta. Siinä voi olla yksi syy, miksei sitä suositella esim raskauden aikana. Lisää vuotoherkkyyttä. Esimerkiksi tatuointia jos on menossa ottamaan, niin ei kyllä buranaa (tai muuta ibuprofeiinivalmistetta) kannata ottaa. 

 

Syy, miksi ibuprofeiinivalmisteet auttavat kk-kipuihin on siinä, että ibuprofeiini muistaakseni estää tietyn hormonin erittymisen ihmisessä. Tai ainakin vähentää sitä. Ja se hormoni (vai oliko nyt proteiini) supistaa kohtua. Joten kun sitä ei erity (tai erittyy vähän), niin kk-kivut helpottavat, koska kohtu rentoutuu eikä supistele (kouristele) voimakkaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä sama että pandol 500mg ei auta mutta jos otan 1g paratabsin(tai 2x500mg panadol) niin auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän välttää, mut olen päänsärkyherkkä ihminen, enkä aina pärjää ilman. Grammaisella Panadolilla koetan sit pärjätä. Ihan alkukierrosta  saatan ottaa Ibuxininkin, kun en oikein usko, että sen vaikutus nyt viikkoja kestää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panadolilla olen yrittänyt pärjätä nyt, kun yritys on päällä. Tosin olen kyllä lukenut, ettei yksittäisestä buranastakaan ole haittaa, varsinkaan kuukautisten yhteydessä otettuna, eriasia sitten, jos jatkuvasti joutuu syömään. Itse en kyllä siltikään halua riskeerata. Tosin, jos iskee kauhea migreeni päälle, eikä lähde panadolilla ja nukkumisella, niin aivan varmasti otan sen migreenilääkkeen. onnekseni nyt oon selvinnyt ilman, kun olen kiinnittänyt huomiota ennaltaehkäsyyn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä otan särkylääkettä, jos tarve sitä vaati. Panadolia tulee käytettyä yleensäkin eli sillä mennään myös nyt. Buranaa ja muita särkylääkkeitä tulee käytettyä todella harvoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tarvetta särkylääkkeelle tulee niin, otan mutta ehkä tosiaan panadolia vaikka normaalisti buranaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritysaikana olen yrittänyt pysytellä panadol-linjalla, sillä jostain luin tuosta, että burana saattaisi haitata hedelmöittymistä. Hitsit, kun en nyt löytänyt lähdettä tähän.

 

Tosin, jos on todella kovia kipuja, niin silloin on pakko ottaa burana. Luulisi, että haitta alkaa ilmenemään vasta, jos särkylääkkeen käyttö on säännöllistä tai runsasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En syö itse ollenkaan särkylääkkeitä koskaan.

Muistaakseni panadolia saa syödä raskaana ollessa muttei buranaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now