Rozie

Autoilu loppuraskauden aikana

47 posts in this topic

Siipalla ei ole ajokorttia, mikä tahtoo sanoa sen, että jos ja kun autolla johonkin lähdetään, kuskina olen minä. Viime aikoina olenkin miettinyt, että kuinka kauan uskaltaa vielä ajaa? Tällä hetkellä tilanne on rv38+2 ja ratin taakse vielä mahdun, peräti tuuman verran jää mahan ja ratin väliin... :rolleyes: Mutta mietityttää että mitä sitten jos kipeät supparit iskee tai vedet menee kun painattaa liikenteessä? :unsure: Kaupunkinopeuksissa ei kai ole niinkään ongelmaa, mutta kun meiltä melkein mihin tahansa lähtiessä on pakko mennä valtaväylää, jolla rajoitus on 70 km/h...

 

Kuinka pitkälle raskautta Sinä olet ollut kuskin penkillä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole edes miettinyt asiaa. Jotenkin kuvittelen, että pystyisi ajamaan ihan viimeiseen saakka. Minulla on käytössä turvavyöalennin, hankin sen jo rv 24 kun turvavyön "puristus" aina aiheutti lyhyitä supistuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvavyön alentajasta: normaalin alaturvavyön pitäisi muutenkin mennä lantion kohdalta eikä alavatsan päältä. Turvavyö pitää vetää kireäksi niin, että ei nouse ylös ja ajon aikana välillä kiristää. Sama pätee myös ei raskaana oleviin, voi aiheuttaa muuten sisäisiä vammoja.

 

Ja muuten ajamisesta, on varmaan aika yksilöllistä. Jos kovin supistelee, niin vaikeaa sitä ajamiseen on keskittyä. Voinnin mukaan. Ja lyhyillä ihmisillä voi tosiaan tulla ongelmaksi, etteivät mahdu ratin taakse. Itse olen pitkä ja maha suht pieni ja ajelen vielä sujuvasti autolla. Laskettu aika neljän päivän päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kyllä ainakin ajanut autoa ihan loppuun asti. No synnärille ainakin viimeksi ajoi mies ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon kyllä ainakin ajanut autoa ihan loppuun asti. No synnärille ainakin viimeksi ajoi mies ;)

 

Sehän olisi melkoista jos sitä itse synnärille ajaisi! :lol:

 

Turvavyönalentimesta: Mulla on ollut se käytössä ihan alusta asti. Vaikka turvavyön lannevyön asettaakin kireälle lantiolle, niin turvavyön alentimella sen saa vielä parempaan asentoon. Sen huomaan kun olen kyytiläisenä autossa, jossa alenninta ei ole käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajoin ihan loppumetreille asti kun mies ei aja autoa ollenkaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vedet menee tai kipeät supparit yllättää, niin hätävilkut vaan päälle ja turvallisesti tien sivuun! :) En voi uskoa, että ne iskisivät niin kohtauksenomaisesti, että siitä ihan vaaratilanne pääsisi syntymään.

 

Itsellä riippuu kovasti jo nyt autosta, miten hyvä on ajaa. Omassa pikkuautossani penkki on tosi huono ja se on vaikea saada niin ettei ala selkään koskea jos ajaa pidemmän matkan. Miehen pakussa sen sijaa on paljon parempi ajoasento. Ajattelin körötellä niin pitkään kuin se tuntuu hyvältä ja ratin takana pystyy vielä turvallisesti autoa hallitsemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä toivon, että pystyisin ajamaan autoa ihan loppuun asti meinaan asutaan landella ja liikkuminen mihinkään on mahdotonta ilman autoa, tietysti pääseehän esim. neuvolaan taksilla mutta kivempi se olis omalla körötellä! :lol: vielä on ainakin reilusti tilaa ratin ja mahan välissä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on alkanut nyt pidempien matkojen ajaminen tuntua tukalalle.

Kaupungissa pystyn vielä ajamaan mutta pidemmillä matkoilla on pidettävä taukoa jatkuvasti koska pylly puutuu ja vauva potkii mua tosi kipeästi ylävatsaan kun istun ryhdikkäästi (en osaa ajaa sellaisessa makaavassa asennossa).

 

Mutta jos ei tuntuisi huonolle niin ajaisin varmaan loppuun saakka. Tosin meillä mies ajaa mieluusti eli yleensä mä saan pyydellä lupaa ajaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajoin jopa synnyttämään :lol: (synnytys käynnistettiin rv 41+1, ja ajoin siis aamulla synnärille tutkimuksiin)

Eli ihan huoletta ajelin, ilman mitään turvavyönalentemia tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin illalla hakemassa mäkkäriruokaa kai siinä ysin jälkeen. Luukulla tilasin "kaks auuu... bigmac ateriaa, toinen aiaiai... fantalla ja toinen colalightillä" :P Yöllä kahden aikaan tuli lähtö synnärille. Jälkikäteen ajateltuna se mäkkärireissu ei ollu ihan fiksu veto, mutta mulla ei ollut siinä vaiheessa vielä säännöllisiä supistuksia, sattu vaan kohdalle just siinä tilausta tehdessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän off-topic, mutta kannattaako tollanen turvavyön alennin hankkia vai pärjääkö ilmankin? Pienentääkö se kolarin tullessa vauvaan kohdistuvia vaurioita?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vähän off-topic, mutta kannattaako tollanen turvavyön alennin hankkia vai pärjääkö ilmankin? Pienentääkö se kolarin tullessa vauvaan kohdistuvia vaurioita?

 

Se vähän riippuu keneltä kysyy. :D Itse olen tykännyt käyttää, mutta ilmankin olisin varmaan pärjännyt. Tässä Liikenneturvan mielipide asiasta.

Edited by Rozie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu varmaan autostakin tuo turvavyönalentimen tarve. Meidän autossa turvavyö tulee sen verran alas lantiolle, etten oo kokenut tarvetta alentimelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää ajoin lyhyitä matkoja tyyliin kauppaan ja neuvolaan ihan loppuviikoillakin. Pitemmillä matkoilla oli mukavampi röhnöttää semmosessa asennossa, että annoin miehen ajaa. Alenninta pidin turhana, koska sen vyön pitää muutenkin mennä lantion päältä ja raskausaikana oppi hyvin "oikean" tavan laittaa turvavyö kiinni. Eniten mua arvelutti airbagin laukeaminen kolaritilanteessa kuin turvavyö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meen niin pitkälle kun pystyy, penkin joudun jokatapauksessa säätämään niin ettei se paina etureunastaan reisiä joten asento on jo valmiiksi hyvä ja vyö pysyy (ja on aina pysynyt, muissakin autoissa) oikealla paikallaan alhaalla lantiolla kiristettynä. En aja autoa stereotyyppisessä "naisten asennossa" eli kädet koukussa ja vartalo lähellä rattia vaan olen jo valmiiksi opetellut ajoasennon jossa olen riittävän kaukana ohjauspyörästä mutta yllän rattiin kurottelematta ja joka tilanteessa.

 

Nyt on 27+4 ja ei ole vielä ollut ongelmia, olen ajanut sekä automaattivaihteista saksalaista että manuaalia japskia. Japskissa penkki on valmiiksi korkeammalla ja ulosnouseminen on helpompaa, sakemannissa taas penkin säätöjä on enemmän. Pulpettiveneen ajaminenkin sujuu vielä ihan hyvin vaikka siinä ajoasento on suoraan sanottuna pyllystä...

 

Esikoisen odotuksen ajalta en enää muista että kuinka pitkälle ajoin autoa... Silloin asuin kaupungissa, joten autolle ei ollut hirveästi tarvetta eikä autojakaan ollut silloin kuin yksi joka oli aina exän käytössä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin autolla ajamisen ehkä joskus lasketun ajan paikkeilla kun ei enää tuntunut hyvältä. Sitä ennen ahtauduin mahani kanssa penkin ja ratin väliin melkein päivittäin. Pakettiautossa ajoasento oli mukavempi, mutta koska pakettiautoa meillä ei ole niin henkilöautolla ajelin vaikka autosta nouseminen olikin hiukan hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ajelin loppuun asti ongelmitta, eli varmaan kovin yksilöllistä miltä ratin takana tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa väheni loppua kohti selkeesti ajot ihan siitä syystä, että tunsin olevani ratin takana niin kömpelö. Tilaa kyllä oli istua, ei ongelma ollut siinä, vaan laajoissa ratinkääntämisissä. Olen opetellut ajamaan autoa kuorma-autolla, joten liikkeeni ovat laajat; toisesta reunasta rattia kiinni ja koko käännös otetta irrottamatta. Iso maha oli niin tiellä, että piti käsiä siirtää välillä, kun ei ne mahtunutkaan normaaleja liikeratoja. Niinpä äitiyslomalle jäätyäni jätin myös autoilun aika minimiin, neuvolassa kävin autolla, kun supistuksiltani en päässyt kävellen sitä matkaa menemään. Muuten olin miehen kyydityksen varassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt voin omasta puolestani vastata kuinka kävi. Eli autoa tuli ajettua loppuun asti, viimeisin autokeikka heitettiin sunnuntaina ja Minimies syntyi sitten tiistaina. B) Synnärille en viittiny ajaa, vaan tilattiin suosiolla taksi! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä päätin kuitenkin hankkia turvavyönalentimen. Olen sitä nyt muutamaan kertaan testannut ja vaikka meidän autossa alavyö menee muutenkin tosi alhaalta on tuon alentimen kanssa vielä mukavampi olla. :)

Edited by biendli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi maha istuessa painaa jo tosi varhaisessa vaiheessa niin, että pyörrytti ja tuli huono olo. Ajoin kyllä satunnaisesti, jos oli pakko, mutta hyvältä ajaminen ei tuntunut enää rv 25 jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ajanut koko raskauden ajan ja välillä oli mahan asennosta riippuen hankala löytää mukavaa ajoasentoa. Matkustajana ei ole muita vaikeuksia kuin masukin voimakkaat liikkeet :lol:

 

Minullakin on ollut turvavyönalennin käytössä koko raskauden ajan, koska ainakaan meidän autossa vyö ei asetu minulle oikeaan kohtaan. Tähän voi toki vaikuttaa myös oma lyhyyteni. Tosin alentimen käyttö on näin kesäisin vähän hankalaa, kun käyttää hametta. Meillä alayö kiinnitetään neppareilla jalkojen välistä ja hamonen jää tuolloin aika ylös :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajoin loppuun asti (käytännössä varmaankin synnytystä edeltävään tai sitä edeltävään päivään asti) vaivatta, vaikkakin lähinnä kaupunkiajoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now