Beibi

Vanhat vaunut

153 posts in this topic

Alottaisin ketjun koskien vanhoja vaunuja... Itse rakastan isopyöräisiä vaunuja joita käytettiin 80-luvun lopussa 90-luvun puoliväliin. Olen saanutkin säästöön ihanat rottinkivaunut 80-luvun loppupuolelta ja nyt niille oliskin tulossa käyttöä. Niitä olis nyt sitten hieman kunnostettava ja oliskin ollut kiinnostusta onko kukaan teistä "harrastanut vanhoja vaunuja"? Millaisia teillä on ja jos kunnostusta on tehty, missä olette maalauttaneet tai verhoilleet vai oletteko kenties hoitaneet itse?

 

Ehkä hieman hassua aihe, mutta mua kiinnostaa kovasti! Eli jos samansuuntaista heikkoutta niin laittakaahan tähän ketjuun jatkoa.

 

:) :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä vanhat Oran yhdistelmät parvekevaunuina, jotka verhoilija verhoili uudestaan. Äärimmäisen hyvät vauvan nukutukseen ja todella tilavat. Sisäkankaan ostin ihan tavan kangaskaupasta ja ulkokangas tuli verhoilijan kautta. itse en olisi osannut noita verhoilla, kun esim kuomussa oli rypytystä ja muuta vastaavaa. Verhoilun helppous riippuu ilmeisesti myös paljolti siitä millä kangas on vaunujen rungossa kiinni. Ruuvit on helpompi avata ja uudelleen sulkea kuin esim niitit. Myös valittu kangas vaikuttaa paljon. Mitä paksumpi kangas sen hankalampi ommella. Meidän vaunujen kankaita ei ainakaan tavallisella ompelukoneella olisi pystynyt ompelemaan.

 

Ostin nuo vaunut netti kirpparilta ja ainoastaan kangasosat vaativat uusimisen mm. pinttyneiden tahrojen takia. Runko oli todella hyvässä kunnossa ja ruosteeton, joten öljysimme vain silikoniöljyllä pyörien akselit ja muut nivelet. Valjaat on vielä tarkoitus ostaa, niitä ei noissa vaunuissa ollut, metallilenkit niiden kiinnitykseen kylläkin.

 

Muistaakseni joku vuosi sitten Suuressa käsityö -lehdessä oli ohjeet vanhojen makuuvaunujen uudelleen verhoiluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä Helea!! Voiskin tarkistaa kirjastosta jos löytys ne ohjeet Suuri Käsityö -lehdestä.

Mun vaunuissa lähinnä sisäosa kaipaa verhoilua - kuomu on ihan ok kunnossa, mutta kun nyt kerroit että verhoilija hoiti sinulla sen niin tuliko siitä kuinka hyvä? Meinasin juuri sen takia jättää sen entiselleen kun ajattelin että se on varmaan liian vaikea saada näyttää "alkuperäiseltä". Missä päin verhoilutit sen? Ja otitko yhteyttä siis ihan tavalliseen sisustusverhoilijaan?

Aion varmaan vielä maalauttaa rungonkin kun tarkoitus ois saada vaunut näyttämään uusilta - ne tulee ihan käyttövaunuiksi. Maalaaminen onnistuu varmaan mieheltäni tai sitten kysäsen josko sen vois jossain automaalamossa teettää. ne tekee kuulemma joitakin pienempiäkin maalaustöitä. Munkin tarttis niihin asentaa myös valjaat. En ajatellut että se ois kauheen vaikea juttu - oon sellasta valjasremmiä nähnyt ja niitä lukkosysteemejä joten on varmaan aika helppo juttu tehdä.

Pienenä aina haaveilin isopyöräisistä vaunuista ja nyt kun itsellä on aika saada lapsia niin ei niitä tietysti enää ole. No täytyy sitten tehdä vanhoista uudet :) Tässä on vielä kuva mun vaunuista jotka menee remppaan. Merkki on Gesslein ja ovat jostain vuodelta 93-95...

post-1394-1215026610_thumb.jpg

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites
^onhan niitä uusinakin..mutta tietty aidoissa vanhoissa on oma juttunsa!!!

 

Juu noi Inglesinan on aika hienon näköiset! Niitä käytetään aika paljon Englannissa (tai varakkaammat oikeestaan käyttää). Mulla vaan oli pienenä mielessä ihan just noi samat Gessleinin isopyöräiset yhdistelmävaunut jotka tossa kuvassa oli niin pakkohan ne oli nyt saada :) Ebayltä löysin...

Toiset vaunut on mitkä menee sitten kesällä kun vauvan on muutaman kk on nää rottinkivaunut mitkä ostin myös huutokaupasta. Oli tosi hyvässä kunnossa, ehkä vaan pikkaseen maalaan niitäkin, jotta näyttää upouudelta. Tässä vielä niistä kuva.

post-1394-1215028215_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
^aivan ihanat <3 <3

 

Ainoa vaan että mun mies sanoi että ei hän kehtaa työntää noita et ne on ihan överit! :)

No, mä oon niistä haaveilut pikkusesta saakka, että saa nyt luvan kehdata - ja ei ne sillon 80-luvun lopussa ollut kovinkaan erikoiset, se on vaan kun ton tyyppisiä ei nykyään katukuvassa näy että tuntuu vähän erikoisilta. Mutta mun mielestä on kans aivan ihanat ja en malta odottaa että pääsen niissä työntelee vauvaa!!!

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain vauva lehdessä ( vai oliko odotus?) oli myös juttu vaunujen "entisöinnistä". En muista mikä numero, mutta muistaakseni ilmestynyt 09/2006-05/2007 ( siis ennen meidän poitsun syntymää :rolleyes: )

 

Meillä oli hetken käytössä Emmaljungat vm 93. Omat ei vaan tulleet tehtaalta ulos tarpeeksi ajoissa ;) Ei kyllä olleet noin klassisen kauniit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän typyllä on tämmöset mökkivaununa :lol: Isänsä vanhat... Hyvin kulkee ja jousitus pelaa, näissä on hyvä nukkua. ;)

 

2327505.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oih! Ihana huomata etten ole yksin hurahtanut iäkkäämpiin kärryihin! :lol: Mä oon aivan rakastunut Brion 80-luvun puolvälin - hiukan 90-luvun alun vaunuihin... eli niihin äklön pastellivärisiin :P Kauheella vimmalla etsin kuomurattaita tolta aikakaudelta, mutta tuntuu olevan heikosti liikkeellä. :( Eli jos pistää jossain silmään, ni repäskää hihasta viestillä :rolleyes: Varastosta löytyy aivan upeat Brion tummansiniset sametti makuuvaunut vuodelta 1982 joissa erikokoiset pyörät edes ja takan. Olivat olleet ainoastaa mummolassa extra kärryinä, joten ovat kuin pakasta vedetyt. Lisäx löytyy Brion 1989 kirkkaan siniset makuuvaunut. Voin laittaa kuvia jahka kerkeen ja netti kotona toimii...

 

Mutta siis sitä olin sanomassa, että oikeen mukava ketju, toivottavasti meitä löytyy muitakin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tosiaan kiva huomata ettei ole ainoa jolla on tämä "heikkous" :)

 

Fian: pidän silmät auki mikäli sellaset vanhat Brion vaunut tulee vastaan. Itse seuraan tiiviisti eBayta (josta olen molemmat omat vaununi löytänyt), erityisesti Saksan eBay sivulla on paljon vanhoja vaunuja jos hakee sanalla "nostalgie". En sitten tiedä miten niitä löytyy sieltä kun Brio on ruotsalainen ja myy varmaan pääosin pohjoismaissa. Ainakin Knorrin 80 luvun vaunuja siellä näkyy usein - niissä on hieman erikokoiset pyörät ja usein pastellisävyinen kangas - en tiedä jos niistä tykkäisit. Mutta kannattaa varmaan seurata eri nettihuutokauppoja niin ehkä löydätkin etsimäsi. Ja kuvia olis kiva nähdä!

 

Nyt kun eka vauva on tulossa niin oikeen innolla odotan että pääsen käyttämään varastossa olevia Strengin ja Gessleinin vaunuja. Niissä on pieni kunnostus menossa (voin laittaa kuvia kun ovat valmiit). Välillä tuntuu että olis toisaalta kiva ostaa upouudet vaunut, mutta ehkä sitten jos saa toisen lapsen. Nyt tyydyn mielelläni näihin 80-90 luvun vaunuihin ja ostan ehkä jotkut kevyet matkarattaat uutena (nämä vanhat vaunut kun ei ole siitä kevyemmästä päästä - käytännöllisyys uusiin verratuna on huonompi, mutta pakko niitä on päästä käyttää).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jossain vauva lehdessä ( vai oliko odotus?) oli myös juttu vaunujen "entisöinnistä". En muista mikä numero, mutta muistaakseni ilmestynyt 09/2006-05/2007 ( siis ennen meidän poitsun syntymää :rolleyes: )

 

Kiitos vinkistä!! Kyselin Vauva-lehden toimituksesta ja kertoivat että juttu oli numerossa 11/06. Täytyypä etsiä se kirjastosta käsiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos osaisin kunnostaa vaunuja niin nuo ois aika ihanat tuunata :)

 

Onpas hienot!! Mutta en usko että olis ihan mahdoton työ kunnostaa. Mä kiillotin mun vaunuissa kaikki nuo kiiltävät metalliosat teräsvillalla. Niistä lähti kaikki ruoste ja tummumat pois ja kiiltävät nyt kuin uudet. Noissa vaunuissa toi koppa osa on jonkinlaista tekonahkaa tms. eli varmaankin jokin puhdistus/kiillotusaine sillekin löytyis. Verhot ehkä uusisin / poistaisin ja ompelisin uudet peitteet. Näin tämmösen vinkin kun joku oli vaihtanut sen sisävuorauksen vaunuissa:

 

http://silmukatti.vuodatus.net/blog/category/Vanhasta+uutta

 

En sitten tiedä kuinka vaikea on toteuttaa - taitaa olla tuo henkilö muutenkin aika näppärä käsistään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä olis vielä yks Gessleinin vaunu joka kiinnostais... On jostain 90-luvun alusta. Jos kukaan on nähnyt tuttavallaan tms. niin olen kiinnostunut vaikka oliskin vähän heikossa kunnossa parvekevaununa tms. Ovat kuitenkin yli 10 v vanhat. Ja siis en hae välttämättä tuolla kankaalla - malli on tärkein. :)

post-1394-1219169543_thumb.jpg

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon aivan rakastunut Brion 80-luvun puolvälin - hiukan 90-luvun alun vaunuihin... eli niihin äklön pastellivärisiin :P Kauheella vimmalla etsin kuomurattaita tolta aikakaudelta, mutta tuntuu olevan heikosti liikkeellä. :(

 

En ole ihan varma millaiset ne vaunut on mitä etsit, mutta keltaisessa pörssissä oli ainkain tämmöinen ilmoitus Brion vaunuista:

 

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/15616417

 

Mun mielestä kuulosti vaan että noi vois olla just jostain 80 - 90 luvulta. Harmi vaan kun ei ollut kuvaa.

 

Tässä vielä toinen linkki:

 

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/15330313

 

Nää on varmaan sen tyyppiset jotka sulla on varastossa jo ennestään.

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikkuinen pääsee ajelemaan minun vanhoihin vaunuihin sitten kunhan syntyy

:lol:

Vaunut ovat Silver Crossin Kensingtonit väri on juuri tuo sama tumman ruskea kuin kuvassa.

 

ebe20e78-.jpg

 

Vaunut on tilattu mulle 25 vuotta sitten englannista ja ollut lämpimässä varastossa odottamassa uudelleen käyttöönottoa :rolleyes: Noihin vaunuihin ei kyllä tartte tehdä mitään remonttia, mutta on ainakin hyvä tietää että vielä saa varaosia jos tarttee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos nyt vihdoinkin saisi kuvia noista meidän parvekevaunuista. Eli vaunut on vanhat Orat vuodesta ja mallista ei ole tietoa. Ostettu netti kirpparilta. Vaunut on yhdistelmät, eli niissä on ratasosa ja niihin sijoitettava koppa (vai oisko nää nyt sitten kuomurattaat?). Lisäksi on jalkapeite, kopan "kansi", oma kuomu kopalle, patja koppaan ja jatkopala ratasosaan eli toimii vähän kuin kopan korvikkeena kun koppa jää pieneksi.

 

Vaunut haisivat ummehtuneelle kun ne ostimme ja niissä oli pinttynyttä likaa joka ei lähtenyt pesussa. kankaan kuosikin oli turhan retro minun makuuni. Kaikki muu verhoiltiin, paitsi mukana tullut hoitolaukku. Ulkopuoli on keinonahkaa (kestää hyvin ulkona) ja sisäpuoli nalle kuvioista puuvillaam joka ostettu eurokankaasta (mukava vauvan nukkua). Vaunuihin on ostettu valjaat. Poika mahtuu vielä nukkumaan koppaan jalat suorina, pituutta pojalla nyt 74cm.

 

Vaunut ennen veroilua, kuvassa ratasosa ja se jatkopala: IMG_7661.jpg

 

 

Tässä vaunut verhoiltuna, ratasosan sisässä koppa: Kuva050.jpg

 

Kuva048.jpg

 

Kuva049.jpg

 

Eli tuommoiset nuo meidän kärryt on. Tähän hätään ei nyt parempia kuvia löytynyt, mutta eiköhän noista jonkinlaisen kuvan saa. Voin laitella myöhemmin lisää kuvia jos jotakuta kiinnostaa.

 

Edit. näköjään nuo kuvat nyt meni kuitenkin nurinniskoin vaikka niitä käänsin toivottavasti saa selvää.

Edited by Helea

Share this post


Link to post
Share on other sites

^oho. ihan sanattomaksi menin! aivan ihanat kärryt nykyään!!!! eipä sitä osannutkaan kuvitella kuinka paljon verhoilu saa aikaan! aivan ihanan suloset vaunut! ihan mielettömän kauniit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wau, tosi hienoa jälkeä!! Mä olen melko varma että ovat vuoden -92/93 vaunut. Mun veli on syntynyt 93 ja muistelen että jollain sen vauva kaverilla oli samanlaiset vaunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myöskin ihailemassa Helean upeita vaunuja :) Olisinpa itsekin noin taitava...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parvekevaunuinako vain aiotte noita pitää? Mie laittaisin liikenteeseen. Kyllä ovat hyvännäköiset!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella hyvin kyllä verhoiltu nuo Helean vaunut - voisi luulla ihan alkuperäiseksi verhoiluksi ja nämä ovat vielä monta kertaa hienommat kun ne alkuperäiset. Siinä on entisöinti kannattanut!!

Minäkin käyttäisin ehkä muutenkin kuin vain parvekevaunuina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now