Beibi

Vanhat vaunut

153 posts in this topic

Kiitos kommenteista. Lähinnä parveke-käytössä nuo on olleet, mutta muutaman kerran on vaunuiltukin. Asutaan toisessa kerroksessa ja hissiä ei oo niin nuo on kyllä aika painavat kuskailla ylös ja alas. Ja kun on tottunut kolmipyöräisiä lykkimään, niin aika raskaat ovat niihin verrattuna työntää. Mutta nukutus käytössä vaunut ovat ihan loistavat. Jämäkät ja tukevat ja kuitenkin keinuvat kivasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upea muutos Helean kärryissä! Mä veikkailen kans 90-luvun alkupuolta tuon alkuperäisen kuosin suhteen. Mun veli on syntynyt -91 ja samanlainen kuosi oli sen kärryissä aikoinaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis Wau! mikä muutos! Teittekö koko homman alusta loppuun asti itse? Ja jos saan udella niin paljonko meni kangasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttu verhoilija teki, meikäläisen ompelukoneella ei noin paksua kangasta olisi pystynyt ompelemaan, enkä noin siistiä jälkeä olisi kyllä osannut tehdäkään. Sisäkangasta meni muistaakseni nelisen metriä ja tuota päällikangasta lähemmäs 6 metriä (sisälsi jalkapeitteen, kopan suojuksen, kopan aurinkolipan, jatkopalan ratasosaan ja sitten tuon ratasosan kuomuineen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanat kärry Helea! Itekin olen miettiny tota Oran mallia, mutta kyllä ne briot sitten kuitenkin on vielä tyylikkäämmät ;) Ja kiitti linkkivinkeistä. Nyt olen viimein löytänyt myös ne kuomurattaat. Kolmen vuoden etsinät tuotti tulosta ja parhaillaan järjestelen sutjakasta kuljetusta länsiruosista tänne kotiin ;) Lupaan ihan oikeesti laittaa niitä kuvia kunhan ehdin joskus olla tällä koneella enemmän ku 5 min.

 

Jaa niin, mun serkulla ( synt 1991) oli tollaset vanhat Gesslein-yhdistelmät. Niissä oli valkoinen runko ja viidakkokuosi... kankaat oli tosi virttyneet, mut muuten ka kunnossa. Jos ei kauhee kiire, ni voisin kysellä onko ne jossain vielä tallella. Muuten tässä tien toisella puolella on pelastusarmeijan kirppis, jossa on ollu jo pitempään myynnissä samanlaiset, mutta harmaalla pohjalla on aniliininpunaisia ja mustia kuvioita. Myös runko on harmaa. Koppaa niissä ei tainnu olla, mutta jatkoperä ja turvakaari oli paikoillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jaa niin, mun serkulla ( synt 1991) oli tollaset vanhat Gesslein-yhdistelmät. Niissä oli valkoinen runko ja viidakkokuosi... kankaat oli tosi virttyneet, mut muuten ka kunnossa. Jos ei kauhee kiire, ni voisin kysellä onko ne jossain vielä tallella.

 

Eikä??! Kysy ihmeessä! Mä oon jostakin jo löytänyt noita vaunuja tummalla rungolla mutta kun haluisin valkoisella ja ei millään meinaa löytyä! Jos vaan viitsit kysyä niin olis ihan mahtava juttu!

 

Mahtavaa että löysit hakemasi vaunut!! Piti tullakin tänne kirjottaa että www.blocket.se sivuilta kannattaa etsiä Brioa - siellä on aika paljon näkynyt (siellä olen myös muutamat Gessleinit nähnyt ja jos en löydä nyt valkoisella rungolla, ostan sieltä yhdet tummalla ja vaikka maalautan ne).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva lehden nettisivuilla on myynnissä ihanat brodeeratut emmaljungan samettimakuuvaunut. Tosi kauniin näköiset oli kuivissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, voisin taas tänne kirjoitella hieman päivitystä tuossa vaunujen kunnostusprojektissa.

 

Elikä, olen nyt löytänyt yhdet Gessleinit 90-luvun alulta, joista saisi kyllä semmoset mitä olen hakenut. Ainoa vaan että niissäkään ei ole valkoista runkoa että maalaukseen menee. No soittelinkin pariin automaalaamoon ja ainakin toisessa olivat ihan että ei mikään ongelma, pitäis olla helppo juttu kun runko ei kuitenkaan ole kromia. Vielä en ole näitä Gessleineja hakenut / ostanut, mutta varmaankin parin viikon sisällä mikäli niitä valkorunkoisia ei löydy.

 

Sitten kävin lauantaina eräässä vaunukaupassa joka myy myös Gessleinia ja kertoivat että olis ehkä mahdollista tilata Gessleinin tehtaalta kangasta jolla voi verhoilla vaunut uudelleen (verhoilu täytyy hoitaa siis itse, luultavasti pääsen käyttämään samaa verhoilijaa kuin Helea). Kankaat ovat siis niitä joita käytetään nykyään Gessleinin uusissa vaunuissa ja itse olen kiinnotunut seuraavista: Suklaaraita, Villa, Barokki ja Laulu. Haluan nimittäin ostaa Gessleinilta uuden puolikovan kantokopan jossain kyseisistä kankaista ja jos saan kankaat Gessleinilta, tulee se kantokoppakin uutena samasta kankaasta. Eli nyt on seuraava askel se että saan ne vaunut hankittua, kysyn verhoilijalta paljonko tarvii olla kangasta, ja sitten tilataan kankaat Gessleinilta - niin myyjä liikkeessä ainakin lupaili että tehdas on ennenkin myynyt kankaitaan.

 

Kyseisiin vaunuihin ei saa enää vararenkaita (tai oikeastaan kumeja) mistään, mutta löysinpä eBaylta erään myyjän jolla näitä kyseisiä kumeja uutena, käyttämättömänä. Ostan siis häneltä setin niin saan ihan upouudet kumitkin vielä.

 

Sitten pitäis vielä teettää uudet lasikuituremmit siihen vaunun jousitukseen ja se ois siinä.

 

Aikamoinen urakka ja rahaahan tähänkin menee, mutta unelma kun on ja haluan niistä just semmoset, niin onhan ne sitten teetettävä hinnalla millä hyvänsä. Ja itseasiassa, tämä koko homma tulee silti halvemmaksi kuin että ostaisin vaunut uutena (jos ostaisin sellaiset jotka miellyttää silmää ja tuntuu mukavalta). Ihailin vaunukaupassa Gesslein Swing-FI mallia (oisin voinut harkita, jos ei olisi jo tätä vanhaa mallia pakkomielteenä :) ) mutta nekin maksaa uutena 719 € !!! Että ei ole halpaa... (Gesslein Swingissä myös se loistava lasikuituremmijousitus, keinuvat oikein mukavasti)

 

Olen laskenut että tästä kunnostusprojektista tulee kuitenkin hintaa suurinpiirtein seuraavasti:

 

vaunut: 30 €

maalaus: 100 € (automaalaamon hinta-arvio)

kankaat: noin 100 € (arvioitiin vaunukaupassa että tämä on maksimihinta - luultavasti jää 50-100 euron väliin)

verhoilu: noin 100 € (jos työ pelkästään kuomu... sisäosat teen ehkä itse koska kankaat on pehmeitä)

uusi kantokoppa: 175 €

lasikuituremmit: 10 € (suutarin arvio)

uudet kumit renkaisiin: 50 €

 

Eli tän mukaan vaunut tulee kaiken kaikkiaan maksamaan reilut 500 € !! Ei ole halpa hinta käytetyistä vaunuista! Mutta haluan tehdä niistä kuin uudet, eli ne osat jotka kuluu eniten (kumit, jousitus ja kankaat) uusitaan kokonaan ja Gesslein on muuten kestävä merkki joten ei haittaa yhtään satsata näihin. Monen mielestä varmaan hullua kun samaan hintaa saa uudetkin, mutta ei voi mitään - näistä tulee just niinku haluan ja menee varmasti seuraavallakin mahdollisella lapsella. Nyt onkin sitten maaliskuuhun asti aikaa saada tämä projekti valmiiksi... Haluisin vaan nähdä vaunut jo valmiina!!!

 

Lupaan laittaa kuvia tänne sitten että mistä lähdettiin ja mikä oli lopputulos.

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä nyt näitä mun menopelejä, joista lupasin kuvia:

 

Tummansiniset makuuvaunut - Brio Exclusive vuodelta 1982

Kirkkaansiniset makuuvaunut - Brio vuodelta 1989

Vaalean liilat kuomurattaat - Brio vuodelta 1988 (vaikka myyjä väitti että ovat vuodelta -87, mutta runko, turvakaari ja selkänoja on vasta aikasintaan -88)

post-1052-1221319746_thumb.jpg

post-1052-1221321954_thumb.jpg

post-1052-1221321983_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monalisa: Kivaa! Minkä väriset nukenvaunut sulla on?

 

Mun seuraava projekti on varmaan löytää sit nukenvaunut, ku nyt alkaa kaikki unelmavaunut olla jo kasassa. Tosin Oran sattareita tuolta menneisyydestä kaipailen vielä... Mut sit tosiaan on noin Brion nukenvaunut. Mulla on kyllä omani tallella, mutta olin jo silloin vaunufriikki ja mun omista nukenvaunuista on työntöaisasta kromi kulunut pois ja pyörät on loppu... :( Mutta muuten loistokunnossa, ei virttiny eikä mitään. Mulla on tummansininen koppaosa ja vaaleanpunainen kuomuratasosa ;) Mutta siis runko tarttis uusia. No täytyy pitää silmät auki ;)

 

Löysin muuten myös noihin kuomurattaisiin sopivan vaaleanliilan Brion lämpöpusin jostain 90-luvun taitteesta. Täytyy vaan taas kattoo, josko myyjä suostuu lähettämään tänne lahden toiselle puolelle.

 

Ja jos nyt oikeen totta puhutaan, niin vieläkin haikailn sellasia Brion vuoden -87 mintun vihreitä kuomurattaita... mutta taitaa olla aika epätoivoista löytää niitä... ;) Ei tää vaunuhulluus kai koskaan hellitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä muuten piti vielä sanoa, että kävin yx päivä yhdessä paikallisessa liikkeessä, jonka pihalla on jos jonkinnäköistä tavaraa... ja sisällä vielä enemmän, mutta arvatkaa mitä löytyi kaiken romun keskeltä? No tämä jo jonkin verran alkoholisoitunut liikkeen omistaja myy Brion ja Teutonian vaunuja noin kymmenen vuoden takaa ihan käyttämättämättöminä eli siis ihan uusina. Tosin noita mun etsimiä ei löytyny. Vain yhdet Brion makuuvaunut, joissa oli kromattu runko, oisko ollu jotain 91 tai jotain... Sen sijaan löysin uuden Brion lämpöpussin (joita oli siellä aika monta) vuodelta 1984! Täytyy nyt käydä vielä kattomassa, kun siellä oli myös uusia pyöriä vanhoihin rattaisiin, eli josko löytyis noihin mun menopeleihin... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipähei! Löysin kirpparilta tämmösen Emmaljungat ja mukaan lähti :P . Vaunuissa ei muuta vikaa mutta renkaat vähän huonokuntoset, jarrut on ollut päällä vuosikausia :huh: . Tietääkö kukaan mistä sais uusia renkaita vanhoihin isopyöräisiin vaunuihin? Tai miltä vuodelta vaunut on? Itse epäilen jotain 70-luvun alkupuolta.

 

Tässä linkki kuvaan (en osaa liittää kuvaa tähän :( ) http://www.aijaa.com/v.php?i=2761009.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut Fian - olet saanut vaunukokoelman vihdoin täyteen (tai ainakin melkein, vai?). Ja kiva kun laitoit kuvia - muistan nuo Brion kuomurattaat kun niitä oli vielä enemmän liikenteessä. Aiotko tehdä niille mitään vai meneekö ne ihan alkuperäisenä?

 

Ja elviksen löytämät Emmaljungat on kans kivan näköiset!!

 

Mulla kävi semmonen juttu että olin laittanut erääseen Osta / Myy palstalle ilmoituksen niistä vaunuista mitä etsin ja nyt sitten vihdoin olin saanut meilin että joku oli nähnyt eräällä lastentarvikekirppiksellä sellaiset. Soitin sitten kirppikselle ja 28 € ne vaunut ostin! Lähettivät heti Matkahuollon kautta ja nyt ne on verhoilijalla mitattavana (sama verhoilija joka teki Helean vaunut). Eli kohta ostellaan kankaat ja sitten maalautettavaksi. Maalauksen kanssa kävi semmoinen tuuri että täällä eräs erittäin ystävällinen jäsen kertoi miehensä omistavan teollisuusmaalamon, ja lupasi tehdä maalauksen ihan ilmatteeksi muiden töiden ohessa. Olin ihan yllättynyt kun hän oma-aloitteisesti otti yhteyttä privana ja kertoi että maalaus onnistuu hänen mieheltä ilman muuta, ettei turhaan tarvitse viedä muualle maalattavaksi - ja heidän maalaamo on kaiken lisäksi ihan lähellä paikkaa johon olin vaunuja viemässä alunperin (noin 100 € maksua vastaan olisivat maalanneet) eli ei tarvitse edes kauas lähteä viemään. Uskomattoman ystävällistä porukkaa!! Että kiitos vielä kerran (jos luet vielä tätä ketjua) :)

 

Laitan kuvia kunhan vaunut ovat valmiit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

elvis hienot kärryt olet löytänyt! Ne ei oo kyllä ihan seiskytluvun alkupuolelta, pikemminkkin jostain kasikytluvun loppupuoleleta, veikkaisin joitan -87. Ihana väriset, mullahan on samanväriset, mutta kilpaislevalta merkiltä. Noita keltaisia renkaita voi olla vaikea löytää, mutta tiiraile kirpputoreja ja nettihuutokauppoja, jos löytyis halvalla vaikka joku samanaikainen runko, missa ois vielä hyvät renkaat vaikka ite koppa oiskin huonokuntoinen. Jostain vuodesta -90 renkaat sitten vaihtuivat valkoisiksi, mutta koko ja malli on sama.

 

Beibi Kiva että löysit etsimäsi rungon. Kysyin sedältäni niistä serkun kärryistä, mutta miehenä hän ei edes muistanut millaiset ne oli ollut, eikä muistanut nähneensä niitä autotallissa sen jälkeen kun niiden käyttö loppui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tuo vaunuprojekti nyt vähän jämähtänyt... ei sen takia että en jaksaisi enää tehdäkään, mutta kun en tiedä mitä seuraavaksi kannattaa tehdä.

 

Vaunut on tosiaan nyt verhoilijalla mitattavana ja hän soitti tarjouksen viime viikolla. Työ maksais sitten 400 € plus tarvikkeet. Ei me pystytä maksaa tommosta summaa vanhojen vaunujen verhoilusta! Tiedän kyllä että hän on taitava tässä ja lopputulos olis varmasti hyvä, mutta ei kerta kaikkiaan voida pistää noin paljon rahaa kun kankaatkin pitää hankkia vielä. Oltiin varauduttu max 200 € verhoiluun. No, nyt lähti kyselly eräälle toiselle verhoilijalle joka on kaverin kaveri ja odotetaan häneltä vastausta. Hän varmaan tekis aika edullisesti kun ei tee verhoilua edes päätyönään tällä hetkellä, riippuu vaan siitä suostuuko hän verhoilemaan vaunuja (ei ole aikaisemmin tehnyt). Ja sitten jos hän ei tee sitä, niin ryhdyn varmaankin hommaan itse. Sain Vauva-lehden toimitukselta kopion artikkelista "Viritetyt vaunut" (11/2006). Luin sen läpi ja jos joku muukin on siihen pystynyt itse, niin kai mekin se jollain tapaa saatais tehtyä. Kuomu siinä eniten huolestuttaa, kun sen pitää olla niin tiukka jne. Istuin osa on pehmeä joten sen saa varmaankin aika helposti ommeltua (kokemusta ompelusta kyllä on koska olen koulutukseltani pukuompelija).

 

Äh... turhauttavaa kun haluis vaan et ne ois jo valmiit!!!

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esittelin tuossa aikaisemmin vaunut jotka löysin kirpparilta. Huomasin niissä kuitenki vähä kosteutta/hometta kopassa ja päätettiin ite verhoilla ne. Vaunut makso kirpparilla 10 euroa ja kankaat 67 euroa ja koko hommassa meni 3 päivää (:

Uskon Beibi että onnistuu sultaki varsinki jos oot pukuompelija ammatiltas !

 

Lopputulos:

http://www.aijaa.com/v.php?i=2870245.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=2870250.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=2870253.jpg

 

Js tässä vaunut vielä alkuperäisinä: http://www.aijaa.com/v.php?i=2761009.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elviksellä on tosissaan makeet tuunatut vaunut ja retrous kuitenkin säilyny! Makeet! Jopa minäkin voisin tollaisilla kärräillä kaupungilla. Ja mähän harrastan vaan uusinta ja hienointa vaunumuotia :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huomasin niissä kuitenki vähä kosteutta/hometta kopassa ja päätettiin ite verhoilla ne.

 

Vau!!! Sä olet tosiaan tehnyt hienoa jälkeä. Tosi hyvin onnistunut toi verhoilu. Mua erityisesti jännittää se kuomun verhoilu, mutta sä oot ainakin saanut sen tosi siististi. Onko mitään vinkkejä jakaa kun lähen verhoilemaan noita omia vaunujani - oliko mitään mitä meinas unohtua tai et ottanut huomioon (lopputulos ainakin näyttää siltä et kaikki on mennyt nappiin). Mikä oli vaikein osa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now