Sign in to follow this  
Followers 0
-Maria-

K-PKS

23 posts in this topic

Mulla on hyvät kokemukset synnytyksestä K-PKS:ssa.

Kätilöharjoittelija Minna Koutonen ja Kätilö Anna-Liisa Kronbäck olivat aivan loistavia. Synnytyslääkäreistä Anu Urjanheimo ja Elisa (jotain... Iiks! En muista nimeä) ovat todella mukavia.

 

Synnytykseeni sattui lääkäriksi Jari Johansson, jonka kanssa sukset menivät ristiin v.2004 keskenmenossa. Tosin hän oli erittäin huomaavainen tällä kertaa!

 

Onkos täälä muita Kokkolassa synnyttäneitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en enää synnytä kokkolassa. Vauva menehtyi, suru ja arvet on niin syvät.

oulua olen itse ajatellut seuraavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minunkin vauvani menehtyi Kokkolassa ja sen tähden että hätäsektiovalmius oli huono eikä lääkäri katsonut sektion olevan tarpeen, vaikka oli pahoja sykelaskuja alle 60 ja 40 tason jopa viiden minuutin ajaksi. Synnytyksen lopussa ne romahti kokonaan ja alakautta meni liian kauan. Ihan kamalaa......... selvä moka. Ei edes mikrovernäytteillä seurattu vauvan tilaa. Pelkään hirveästi uutta synnytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tykkäsin, oli ihanat kätilöt, joita minun synnytyksessä 6 paikalla. Hyvä lääkäri joka oli myös yli puolet synnytyksen ajasta mukana salissa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon kolme synnyttäny kokkolassa ja neljännen laskettu aika on kahen viikon päästä.ja on vaan hyviä kokemuksia :) kätilöt ja lääkärit(ainaki melkein kaikki)on mukavia ja asiansa osaavia.ja ite osasto on musta viihtyisä ja kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon nyt tässä harkinnut, että synnyttäisin Kokkolassa. Pietarsaaressa pitäisi synnyttää, mutta huonot kokemukset (ei omat) saa harkitsemaan Kokkolaa. Mulla ei vain ole tietoa siitä, että miten tuosta pitäisi ilmoittaa ja minne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin Kokkolassa viime helmikuussa ja jäi kyllä hyvä mieli, kätilöt olivat mukavia ja kaikki meni muutenkin hienosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin Kokkolassa marraskuussa 2008. Omalle kohdalle sattui vanhemmanpuoleinen kätilö, joka oli tosi nuiva ja vähäpuheinen, eikä meillä synkannut yhtään, ja sen takia hommasta jäi vähän huono maku. Onneksi itse synnytys sujui teknisesti hyvin. Muut kätilöt ja hoitajat ja lääkärit, joihin sitten seuraavien päivien aikana törmäsin olivat tosi mukavia. Ihan ok mielellä menen synnyttämään elokuussa, kunhan kohdalleni nyt vaan osuisi eri kätilö synnytyssaliin tällä kertaa. Se vähän mietitytti viimeksi, että lääkäriä ei yöaikaan talossa ollut, eli olisi pitänyt soittaa paikalle, jos olisi tarvittu..ymmärsinköhän oikein, voiko noin olla? Miten mahdollinen hätäsektio olisi sitten hoidettu? Voi olla kyllä, että ymmärsin väärin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ainakin gynekologi päivysti ennen kotona yöaikaan. Nythän tilanne on muuttunut ja sairaalassa on paikalla ainakin käsittääkseni kaikki ammattilaiset aina. Mulle tehtiin kiireellinen sektio viime vuonna ja nimenomaan gynekologi hälytettiin kotoaan yöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OLEN KOKKOLASSA SYNNYTTÄNYT 6 IHANAA LASTANI JA EI OLE HUONOJA KOKEMUKSIA! AIVAN MAHTAVAT KÄTILÖT YM...TYKKÄÄN :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, kun minun lapseni kuoli synnytyksessä lääkärin huolimattomuuden vuoksi oli viikonloppu ja yö. Synnytyspuolella vain 2 kätilöä! 2 muuta vuodeosaston puolella... Ei kätilöäkään usein näkynyt salissani, vaikka sykkeet romahteli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko uusia kokemuksia Kokkolasta? Vähän tuo maine mietityttää, kuitenkin sukulaiset siellä synnyttäneet ihan onnistuneesti. Etenkin tuo resurssitaso on aika iso kysymysmerkki, mutta en tiedä kuinka hankalaa sitä olisi synnytyksen käynnistyessä lähteä vaikka Ouluun asti. Tuntuu vain tällä hetkellä että Oulussa olisi paremmat tilat ja välineet sitten vaikka hätätapausten varalle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kokemuksia viime kesäkuulta. Meille syntyi toinen lapsi kiireellisellä sektiolla ja kaikki sujui hyvin. Epiduraalin sain noin 10 minuuttia siitä kun sen pyysin. Käynnistys oli keskipäivällä ja joskus klo 1 jälkeen yöllä vauvan sydänäänet laskivat aina supistusten aikana. Tilannetta seurattiin ja otettiin myös näyte vauvan päästä. Vähän kahden jälkeen tuli sektiopäätös ja tyttö syntyi 2.31 napanuora olkapään ja kaulan ympärillä. Sektio sujui hyvin ja lääkäri (Häivä) oli mukava ja rauhallinen :)

 

Minulla on vasta-aineita veressä (mitä ehkä tuli viime synnytyksen yhteydessä kun sain pari pussia verta) ja minulle lennätettiin verta varmuuden vuoksi Helsingistä. Vauvaa seurattiin hyvin myös tämän takia, ja bilirubiiniarvojen nousuun reagoitiin nopeasti ja saattiin lamppu vauvan sängyn päälle ja hän sai olla meidän kanssa huoneessa. Me satuttiin synnyttämään (taas) rauhallisena ajankohtana ja meille löytyi tavallinen huonen mistä tehtiin meille perhehuone ja mies oli meidän kanssa osastolla 3 päivää.

 

Esikoinen oli 2010 keskolassa noin 3 päivää ja sielläkin saatiin hyvää hoitoa, siellä ehkä oltiin vähän varovaisia tulla keskustelemaan, mutta se saattaa johtua siitä että me puhutaan miehen kanssa ruotsia keskenämme ja eivät tajunneet että ymmärrämme suomea kyllä ihan hyvin <_< Tässä viime synnytyksessä oli kyllä yksi kätilö joka auttoi sektiovalmisteluissa joka kysyi nenänvartta pitkin "Ymmärrätkö sä kyllä suomea". Jos mun pää ei olisi ollut niin sekasin siitä sektiopäätöksestä niin olisi saattanut päästä pari rumaa sanaa sille ihmiselle...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin 10.2.14. Jäi vain hyviä kokemuksia. Sairaalassa jouduttiin olemaan 10 päivää pojan kanssa kohonneiden crp-arvojen takia.

 

Koko henkilökunta oli todella mukavaa ja apua sai ympäri vuorokauden. Välillä soittelinkin kutsukellolla kätilöitä paikalle mitä typerimmistäkin syistä :D

 

Synnytys sujui hyvin, mukana oli 1 kätilö sekä kätilöharjoittelija. Mitään traumoja synnytyksestä ei jäänyt. Kivunlievitykseen sain ensin jotain lämmitettäviä geelipusseja, mutta eivät kauaa auttaneet supistuksiin. Sitten sain kipupiikin mutta sekään ei auttanut, ja siirryttiin synnytyssaliin. Ilokaasua kokeilin mutta ei siitäkään ollut taikaa, ja kun pyysin epiduraalin, sain sen tosi nopeasti.

 

Tässä vaiheessa ennen aktiivista synnytystä minua hoiti useampi kätilö, sillä sattumoisin synnärillä oli tuolloin ruuhkaa ja useampi synnyttäjä. En silti kokenut tätä mitenkään haitaksi, vaan homma hoitui vaikka henkilökunta vaihtui. Kätilö ja harjoittelija tsemppasivat minua hyvin koko synnytyksen ajan, ponnistusvaihe oli 1,5h kun poika olikin hieman isokokoinen.

 

Synnytyksen jälkeen saatiin "synttäritarjoilu" synnytyssalissa, ja kätilö auttoi minut suihkuun ja pois sieltä. Minut kärrättiin pyörätuolilla osastolle, ja mies työnsi vauvan kopassa mukaan :) Sain olla kahden hengen huoneessa onneksi suurimman osan tuosta 10 päivästä yksin.

Vauvalle laitettiin päivänä 5 tosiaan kanyyli päähän kun tulehdusarvot eivät laskeneet ja antibioottia 3krt x pvä. Kätilöt oli tosi avuliaita ja huolehtivat meistä hyvin.

Jätin vauvan välillä kansliaan hoitoon ja kävin kotona (asun sairaalan vieressä) ihan henkilökunnan kehotuksesta etten tullut mökkihöperöksi :)

 

Mutta kaiken kaikkiaan muistelen koko synnytystä ja synnytys osastoa lämmöllä, ei mitään pahaa sanottavaa. Tuon 10 päivän aikana oppi vauvan hoitoakin kun ei ollut pahemmin kokemusta, ja imetyskin lähti sujumaan alun imuote-ongelmien jälkeen.

Edited by Khadeija

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt molemmat pojat ovat syntyneet Kokkolassa, ensimmäinen omasta tahdosta ja toinen Pietarsaaren synnytysosaston kesäsulun takia. Olisin luultavasti silti valinnut Kokkolan, vaikka sulkua ei olisikaan ollut.

 

Hyvät kokemukset on paikasta, viimeksi kaikki meni niin nopeasti, että hyvä kun sisään ehdittiin. Kätilöt olivat mukavia, tosin nyt viimeksi oli hieman vanhempi nainen, joka ei puhunut niin hyvin suomea. En tosin muista oliko koko ajan vai vasta kun poika oli jo syntynyt. On vähän hatarat mielikuvat ekalta puolelta tunnilta.

 

Nyt kolmannen kanssa on valittavana Kokkola tai Vaasa, Pietarsaaressa kun ei enää ole synnytysosastoa. Kokkolaan taidan päätyä, muuten tämä varmaan syntyy autoon. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0