Guest Vieras

Tyhmät kysymykset raskausajan ruokavaliosta

403 posts in this topic

Jaahas, mä menin sitten syömään hyvällä ruokahalulla kahtena päivänä peräkkäin katkarapusalaatin. En tajunnut ollenkaan, että katkaravut ovat kiellettyjen listalla. Tietääkö kukaan, miksi niitä ei saa syödä?

 

Missä listassa katkaravut kielletään? Itse olen ainakin syönyt kypsennettyjä katkarapuja lukemattomia kertoja. Tyhjiöpakatuissa valmissalaateissa tms. voi varmaan olla joku listeriavaara ja onhan nuo ravut aika suolaisia, mutta muuta syytä en keksi kielloille tai rajoituksille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulla on hämärä muistikuva, että kuumentamattomuuden ja suolan lisäksi olisi ollut juttua kolesterrolin noususta. Itse tuumasin, että katkiksia tulee syötyä niin harvoin, että mun kolesterolini ei siitä kärsi. :D

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ajatellut, että kun katkaravut on pakasteita eikä yleensä kuumennettu vaan pelkästään sulatettu, niin se ongelma olisi siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LR6 asiaa valottikin tuolla mun päikyssä, eli ilmeisesti vaara piilee siinä, jos kylmäketju on jossain vaiheessa katkennut. Katkikset kuitenkin keitetään ennen pakastusta, eli ihan raakoja eivät ole. Tässä vielä linkki keskusteluun, jossa asiaa on aiemmin puitu: http://www.vauva.info/foorumi/topic/130-mitae-suuhusi-laitat/page-37#entry152633

 

En siis usko, että vaara on kauhean suuri, jos ravut ovat tuoreita, eivätkä ole maanneet tiskissä useampaa päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan katkiksissa sitten suurikin listeriariski? Koska eihän pelkkä ruokamyrkytysriski ole syy kieltää jotain odottajilta. Ikävähän ruokamyrkytys on, muttei erityisesti odottajalle vaarallinen.

 

Mua korpeaa perusteettomat, tai huonosti perustellut kiellot. Mä kapinoin neuvolassakin esim. imetysaikaista merileväkieltoa vastaan, kun kukaan ei osannut sanoa, erittyykö jodi jotenkin erityisesti maitoon vai onko se yleisesti vaan epäterveellisenä pidettyä ja siksi kielletty, kun kerrankin päästään kieltämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko kofeiinia on desissä Coca-Cola Zeroa tms.? Pullon kyljessä ei lue :(

 

 

Muoks: löysinkin ite :)

 

Kofeiini virvoitusjuomissa
Kofeiini on aito luonnotuote. Sitä esiintyy luonnossa yli kuudenkymmenen kasvin kukissa, siemenissä ja hedelmissä. Niinpä kofeiinia on myös monessa tutussa elintarvikkeessa, kuten teessä, kahvissa, suklaassa, kaakaossa ja joissakin virvoitusjuomissa.

Kohtuulliset kofeiinimäärät eivät ole terveysriski Monet tutkimukset osoittavat, että kohtuullisesti nautittuna kofeiini ei ole vaaraksi ihmisten terveydelle. Kofeiinin vaikutus elimistöön vaihtelee. Vaikutus riippuu muun muassa iästä, vuorokaudenajasta ja ruokailutottumuksista. Lapsille ja nuorille virvoitusjuomien vähäiset kofeiinimäärät ovat vaarattomia. Lisäksi kofeiini poistuu lasten elimistöstä kaksi kertaa aikuisia nopeammin.

Coca-Colassa on vähemmän kofeiinia kuin kahvissa
Tiesitkö, että kupillisessa keskivahvaa kahvia on suunnilleen yhtä paljon kofeiinia kuin litrassa Coca-Colaa? Coca-Colassa on kolmesta viiteen kertaan vähemmän kofeiinia kuin kahvissa. Virvoitusjuomissa kofeiinimäärä on noin 65-150 mg/litra, energiajuomissa tätä enemmän. Mikäli kofeiinin määrä ylittää makuaineeksi sallitun 150 mg/litra, on juomaetiketissä maininta korkeasta kofeiinipitoisuudesta.

 

http://www.coca-cola.fi/nordic-corp/fi_FI/pages/products/Kofeiini.html

Edited by Enna

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja muistat tsekata, et jotkut makeutusaineet oli neuvolan nounou-listalla. ;)

 

edit. Eu:n asettama yläraja kofeiinille on 120, joten ton ylläolevan tietoiskun mukaan colaa ei sais juoda litraa, jos siinä kerta voi olla 150.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä teen kotona itse viiliä, tavallisesta pastöroidusta kaupan maidosta siis. Maito itsessään ei ole ongelma, mutta voiko viilin tekeytyessä tai jääkaappisäilytyksessä niihin saada jonkun pöpön?  Sattuuko joku tietämään, onko tuossa kasvanutta riskiä raskauden kannalta? Tähän aiheeseen en ole koskaan törmännyt, en edes edellisen raskauteni aikana, vaikka luin silloin kaikki löytämäni suositukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sellainen tyhmä kysymys on jäänyt mietityttämään että mites kaikki avatut pakkaukset, esim. jääkapissa, pakasteessa? Mulla on joku hämärä mielikuva että jossain yhteydessä on mainittu, mutta liittyikö vain juustoihin tms.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Muistelet varman tuorejuustoja? Neuvolat yms kieltää ne kokonaan, mutta koska Valio käsi sydämellä vakuuttaa, että ne on ok, niin jotkut ihmiset ovat tehneet ominpäin kompromissin, että voivat syödä just avattua tuorejuustoa. Kukin tekee tavallaan. :) 

 

 

Valio Viola® tuorejuusto. Valio Viola® tuorejuusto pastöroidaan valmistusprosessin aikana ja pakataan kuumana. Siksi tuote on turvallinen raskaana oleville ja imettäville naisille.

 

lähde: http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/ravitsemus/raskaus__ja_imetysajan_ruokavalio29052012084202/valion_tuotteet_raskaus__ja_imetysaikana29052012091115

 

 

Listeriavaaran takia vältettäviä ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti;
pastöroimaton maito (esim. tilamaito) ja siitä valmistetut juustot; pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kuplivan kuumiksi kuumennettuina juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa, kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään.

Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa.

Listeriabakteerin aiheuttama listerioosi voi johtaa keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen ja aiheuttaa lapselle vaikeita yleisinfektioita.

 

Lähde: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

 

Käsittääkseni muuten jääkaappisäilytykseen pätee ihan normaalit ohjeet ja maalaisjärki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites sitten tuo kala?
Kun just työkavereiden kanssa siitä puhuttiin. Yksi sanoi, että Norjasta tuleva kala viedään pakattavaksi Kiinaan ja sitten se tulee tänne. Että pitkän matkan tekee.

Mitenköhän se pakataan?

 

Apua, eihän tässä uskalla syödä pian mitään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Uuni, se on pelastus näissä raskausruokakuvioissa. Jos epäilyttää, niin laita uuniin ja kuumenna kuplivaksi. Tappaa listeriat ja ties mitkä. :)

 

Kalanrasva on hyväksi vauvalle ja kalaa pitäisi syödä 2 kertaa viikossa. Ruotsissa ne suositteli tonnikalaa purkista, mutta sitten keksittiin, että säilykepurkista irtoaa pahiksia ja säilykepurkkiruokia ei pitäis syödä ihan kokoajan. Eli kalaa, joka ei ole raakaa, eikä ole säilykepurkista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä teen kotona itse viiliä, tavallisesta pastöroidusta kaupan maidosta siis. Maito itsessään ei ole ongelma, mutta voiko viilin tekeytyessä tai jääkaappisäilytyksessä niihin saada jonkun pöpön?  Sattuuko joku tietämään, onko tuossa kasvanutta riskiä raskauden kannalta? Tähän aiheeseen en ole koskaan törmännyt, en edes edellisen raskauteni aikana, vaikka luin silloin kaikki löytämäni suositukset.

 

Tulin tänne pohtimaan samaa asiaa - oletko löytänyt ratkaisua/tietääkö joku muu? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Uuni, se on pelastus näissä raskausruokakuvioissa. Jos epäilyttää, niin laita uuniin ja kuumenna kuplivaksi. Tappaa listeriat ja ties mitkä. :)

 

Kalanrasva on hyväksi vauvalle ja kalaa pitäisi syödä 2 kertaa viikossa. Ruotsissa ne suositteli tonnikalaa purkista, mutta sitten keksittiin, että säilykepurkista irtoaa pahiksia ja säilykepurkkiruokia ei pitäis syödä ihan kokoajan. Eli kalaa, joka ei ole raakaa, eikä ole säilykepurkista. :)

 

niinpä tietysti, enhän mä sitä lohta raakana vedä :D

Syytän radea :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Minä teen kotona itse viiliä

[klips]

 

Tulin tänne pohtimaan samaa asiaa - oletko löytänyt ratkaisua/tietääkö joku muu? 

 

En löytänyt. Lyhyellä googlauksella tuli vastaan yksi keskustelu samasta aiheesta, jossa kukaan ei tiennyt mitään. Piristävää, että jollakin on sama epärelevantti ongelma:) Ilmeisesti tämä on sen verran harvinaista, että tätä ei ole tajuttu missään ohjeistaa tai edes pohtia. Toistaiseksi olen ratkaissut asian ostamalla kaupasta viilit. Täytyy kysyä neuvolasta ekalla käynnillä, vaikka suuresti epäilen tietävätkö siellä sen enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voikos tuota kysyä teratologisesta palvelusta? Kun onhan siellä sivuilla lueteltu kaikki muutkin suositukset ja kiellot kuin vain lääkkeisiin riippuvat (lääkekysymykset vaan taitaa olla se yleisin kysymys tuonne)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä siihen viiliin hyppäisi joku vaarallinen juttu? Eikös siihen tule vain lusikallinen viiliä ja tavallista maitoa päälle. Jos käyttää pastöroitua maitoa, ei käsittääkseni ole mitään sen kummempaa riskiä saada mitään haitallista. Toki jos viili joutuu jääkaapissa kosketuksiin vaikka multaisten porkkanoiden kanssa, tai pakkaamattoman raa'an lihan, voisi joku tartunta olla mahdollinen, mutta kai se tarttuisi muihinkin kuumentamattomina nautittaviin juttuihin yhtä lailla?

 

Itse söisin hyvillä mielin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei voi tietää jos vaikka jääkaappimonsteri iskee  :girl_haha:  Mäkin kyllä nyt ostan viilit kaupasta toistaiseksi. Meillä ei aineskaa neuvolan terkka osannu sanoa juuta eikä jaata. Kuulosti vähän siltä että kun on epävarma niin varmasti siinä voi *jotain* olla... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toki jos viili joutuu jääkaapissa kosketuksiin vaikka multaisten porkkanoiden kanssa, tai pakkaamattoman raa'an lihan, voisi joku tartunta olla mahdollinen, mutta kai se tarttuisi muihinkin kuumentamattomina nautittaviin juttuihin yhtä lailla?

 

 

Niimpä. :) Ei välttämättä kannata raskausaikana ottaa sinne jääkaappiin multaa tai raakaa tyhjiöpakettua kalaa, jos ei saa pidettyä niitä tiukasti kurissa. Meillä jääkaappi vaihtui muuton yhteydessä sellaiseksi, jossa on joku ihmepinnoite, joka vähentää pöpöjä, lopettaa sodat ja kaikkea muuta hyvää. Muuten olisi varmaan pitäny pestä kaappi... :girl_sigh::grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko pastöroitu vuohenjuusto ihan ookoo syödä? Siis ilman kuumentamista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä ilman kuumentamista se on kieleltty. THL ainakin sanoo että

 

"pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre)"  http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

 

chévre=vuohenjuusto. Tosin oon mä syöny jonkun verran homejuustoa ja vuohenjuustoa... juustotiskistä en ole ostanut, mutta siis tyyliin Auraa ja muuta joka on jo tehtaalla pakattu valmiiksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas ymmärrän niin, että pastöroituna sitä on ihan ookoo syödä "raakana". Vetelin siis viikonloppuna vuoharia vähän ja eilen vasta rupesin miettimään, että olikohan se sittenkään ookoo.. turha varmaan panikoida kun en mä sitä kaksin käsin vetänyt :)

Edited by Napsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuorejuustot ovat hyvä kasvualusta bakteereille, siksi niitä ei suositella. Vaikka olisivat pastöroituja. Ja valitettavasti määrällä ei ole vaikutusta riskiin, pienestäkin määrästä voi saada tartunnan jos huono tuuri käy.

 

Chevre on ollut minun mieleeni raskausaikoina, kun sen maku säilyy hyvänä kuumennettunakin, ja oikeastaan ominaisuudet vain paranevat (grillattu, kuuma chevre.. nam!). Mutta itse söin kyllä kypsentämättömänäkin. Riski siinä kuitenkin on olemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehty mikä tehty, enkä aio siitä itselleni paniikkia ottaa kun on tässä tätä panikoitavaa jo muutenkin. Toisaalta sain tiedon, että pastöroituna voi syödä ilman kypsentämistäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen minä syönyt pastöroituja juustoja, myös pehmeitä, ilman kypsentämistä ihan hyvällä omatunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now