Guest Vieras

Tyhmät kysymykset raskausajan ruokavaliosta

403 posts in this topic

Onko tietoa miten säilykeliha valmistetaan? Eikös se keitetä purkkeineen tms. Voiko turvallisesti syödä säilykelihoja? (hirvi, villisika yms. )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Joo, keitetään yli 120 asteessa (painekattilassa), koska muuten täyssäilykkeissä on botulismin vaara. Jos säilykkeet on käsitelty tällä tavalla, niin nehän ovat suunnilleen turvallisinta mahdollista ruokaa taudinaiheuttajien kannalta (monet taudinaiheuttajat, esim. listeria ja toksoplasmoosi kuolevat jo pitkälti alle 100 asteessa).

 

Jos on itse tehtyjä säilykkeitä, niin kannattaa varmistaa, että ovat oikein käsiteltyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sienet ovat sallittuja asianmukaisesti käsiteltyinä.

 

Meillä mahassa tykätään itse asiassa sienistä. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon, että tonnikalaa on ihan turvallista vetää. Näin uskoisin. Olen myös vetänyt meidän omia hirvenlihasäilykkeitä, vaikka en ihan varma valmistustavasta ole. Muikkusäilykkeitä en ole syönyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Tonnikalaa voi syödä, mutta säilykkeitä ei kannata syödä suoraan purkista. Purkeissa voi olla haitallisia aineita, jotka alkavat imeytyä hitaasti ruokaan avaamisen jälkeen. Ruoka kannattaa siis aina siirtää säilykepurkista johonkin toiseen astiaan, jos sitä ei syö nopeasti. Samoin raskaana kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että purkit ovat ehjiä. Kolhiintuneessa sisäpinta voi olla rikkoontunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuumennettuna olen syönyt, esim wokeissa. Salaatteihin en kylmänä ole raskaana ollessa tullut laittaneeksi.

 

Olenko yltiöhysteerinen jos en mielelläni syö kastikkeita joissa on käytetty alkoholia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös alkoholi haihdu kuumentaessa? Eli jos kastikkeeseen on käytetty vaikka punaviiniä, niin eihän siinä itse kastikkeessa alkoholia ole, tai jos on, niin määrät on tosi pieniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä niistä kastikkeista alkoholi haihtuu nopeasti pois, punaviinikastikettakin keitetään kokoon, joten ei taatusti jää alkoholia. Olen syönyt myös pakastekatkarapuja koska ne keitetty valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko Steviaa käyttää? Tuli ostettua limsapullo ja siinäpä lukeekin makeutusaineena stevia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko Steviaa käyttää? Tuli ostettua limsapullo ja siinäpä lukeekin makeutusaineena stevia...

 

Luin juuri artikkelin koskien steviaa ja ymmärsin, että aine on rinnastettavissa aspartaamiin. Stevia ei siis ole sen luonnollisempi aine kuin aspartaamikaan ja itse asiassa stevian käyttösuositusrajat ovat vielä alhaisemmat kuin aspartaamin. Raskaudenaikaisia tutkimuksia stevialla tuskin on tehty, koska aine on markkinoilla uusi. Itse jättäisin varmuuden vuoksi stevian väliin raskausaikana tai käyttäisin sitä hyvin pieniä määriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi tyhmä kysymys, voiko meetvurstia ja muita vastaavia makkaroita syödä?

 

Taalla Briteissa ei suositella paitsi kuumennettuna (esim pizzoissa, pastoissa) Suomen suosituksista en tieda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ole koskaan törmännyt siihen, että tuollaiset makkarat kiellettäisiin. Ainoastaan suolankäytön kanssa kannattaa olla tarkkana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ihan sekaisin mitä saa syödä ja mitä ei. MIten tää voi olla näin vaikeeta... Söisittekö kalaruokaa, joka jäi uunissa paistamisen jälkeen tiskipöydälle yöksi? Kalan päällä oli mozzarellaa, ranskankermaa ja kasviksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metukkaa olen syönyt, kovin suuria himoja siihen ei ole mutta viipaleen silloin tällöin.

 

Yön yli huoneenlämmössä ollutta kalaruokaa (tai muutakaan) en söisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porky, en söisi. Tämä on varmaan vähän tapa-kysymys. Minä laitan aina ruoan sen jäähdyttyä jääkaappiin (jos se jostain kumman syystä siihen unohtuu, menee se roskiin), kun taas esimerkiksi appiukko saattaa syödä yön yli pöydällä ollutta ruokaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä meetvurstiasiaa on joku aiemmassa ketjussa kysynyt HK:lta ja saanut seuraavan vastauksen:

 

Toxoplasma gondii tuhoutuu lihasta kuumentamalla ja pakastettaessa. Meetvurstien ja Härän kylmäsavufileen prosessissa lämpötila ei nouse > 65°C:een, mutta tuotteisiin käytetään pääasiassa pakastettua lihaa, jota voidaan pitää turvallisena T. gondiin suhteen. Pieni osa tuotteisiin käytettävästä sianlihasta sekä Härän kylmäsavufileeseen käytettävä liha tulevat prosessiin tuoreena (ei pakastettuna). T.gondiin esiintyminen suomalaisessa lihassa on melko harvinaista maatiloilla noudatettavien omavalvontajärjestelmän mukaisten hyvien hygieniakäytäntöjen vuoksi. Esimerkiksi kissojen ja muiden mahdollisesti toksoplasmoosia levittävien eläinten pääsy sikaloihin on estetty. Lisäksi kaikki suomalaiset teuraseläimet käyvät teurastusvaiheessa läpi lihantarkastuksen, jonka aikana tarkastetaan eläimen terveys ja loisten esiintyminen.

 

Meetvursteissa ja Häränkylmäsavufileessä emme voi prosessin luonteen vuoksi taata täyttä varmuutta siitä, että tuotteet eivät sisällä Toxoplasma gondiita, mutta kyseisen loisen esiintyminen niissä on erittäin epätodennäköistä. Kaikki palvituotteemme kypsennetään > 70°C:een, joten niiden prosessi riittää tuhoamaan lihassa mahdollisesti esiintyvän Toxoplasma gondiin.

 

Eli riski on ilmeisesti olemassa, mutta se on tuon pakastamisen (plus Suomen muutenkin vähäisen toksoriskin) vuoksi ihan tosi pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko Steviaa käyttää? Tuli ostettua limsapullo ja siinäpä lukeekin makeutusaineena stevia...

 

Luin juuri artikkelin koskien steviaa ja ymmärsin, että aine on rinnastettavissa aspartaamiin. Stevia ei siis ole sen luonnollisempi aine kuin aspartaamikaan ja itse asiassa stevian käyttösuositusrajat ovat vielä alhaisemmat kuin aspartaamin. Raskaudenaikaisia tutkimuksia stevialla tuskin on tehty, koska aine on markkinoilla uusi. Itse jättäisin varmuuden vuoksi stevian väliin raskausaikana tai käyttäisin sitä hyvin pieniä määriä.

 

 

Itseä mietitytti myös tämä, kun miehen kanssa ollaan aika pitkään jo käytetty steviaa makeuttajana. Kysyin asiaa neuvolalääkäriltä, joka suositti olla käyttämättä, juurikin siksi, ettei sitä ole tutkittu tarpeeksi. Viimeisen kerran itse käytin sitä noin rv 13. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pakko vielä puuttua tohon tonnikalaan. Tonnikala on aika iso ja siihen kerääntyy enemmän elohopeaa kuin pienempiin kaloihin, jonka takia en suosittelisi raskaana ollessa sitä syömään. On kyllä monia muitakin syitä minkä takia en suosittelisi ketään syömään tonnikalaa koskaan, mutta jos olisin sekasyöjä niin en itsekään uskaltaisi ainakaan isompia mereneläviä syödä raskaana ollessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pakko vielä puuttua tohon tonnikalaan. Tonnikala on aika iso ja siihen kerääntyy enemmän elohopeaa kuin pienempiin kaloihin, jonka takia en suosittelisi raskaana ollessa sitä syömään. On kyllä monia muitakin syitä minkä takia en suosittelisi ketään syömään tonnikalaa koskaan, mutta jos olisin sekasyöjä niin en itsekään uskaltaisi ainakaan isompia mereneläviä syödä raskaana ollessa.

 

Tähän pakko kommentoida, että käytännössä kaikki purkkitonnikalat ovat pienemmistä tonnikalalajeista, joihin ei elohopeaa kerry samalla tavalla kuin suuriin tonnikalalajeihin, joista esimerkiksi tonnikalapihvit ja sushit on valmistettu. Nämä pienemmät tonnikalat ovat myös pääasiassa kalakannoista, joita ei ole ryöstökalastettu sukupuuton partaalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aijaa. Mitä lajeja purkkeihin käytetään? Lukeeko muuten purkkien ainesosaluettelossa käytetyn tonnikalan lajikin tai mistä tiedät mitä lajeja käytetään? En siis ole epäilemässä sanomiasi, ihan oikeasti haluaisin vain tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now