Adelita

Rokotteiden riskit?

254 posts in this topic

Vauvamme saavat pian ensimmäisen yhdistelmärokotteen ja mieleeni hiipi väistämättä mahdolliset rokotusta seuraavat riskit. Olen kuullut tästä autismi-väitteestä ennenkin, mutta kuinka monelle muulle nämä väitteet rokotteiden vaaroista ovat tuttuja?

- Mitä mieltä olette väitteistä, että rokotteista seuraisi suurempi riski sairastua autismiin, allergioihin, diabetekseen...?

- Oletteko etsineet tietoa rokotteista ja niiden riskeistä aktiivisesti? Jos, niin mistä tietoa löytyy?

- Entä onko näillä (tai muilla vastaavilla) väitteillä ollut vaikutusta teidän lastenne rokotuksiin/rokottamatta jättämiseen?

- Ylipäänsä mitä mieltä olette yleisestä rokotusohjelmasta?

 

Tässä lyhyt jutunpätkä (ei ehkä paras mahdollinen aiheesta, mutta kuitenkin) Rokotusinfo.ry:n sivuilta (http://www.rokotusinfo.fi/tekstit/vaietut_ongelmat_html):

 

"Rokotteet yhdistetään immuunisairauksiin

 

Terhi Kilpi (kansanterveyslaitoksen rokotusosaston johtaja) on seurannut lääketieteen piiristä nousseita huolenaiheita, joissa rokotteet on yhdistetty erityisesti diabeteksen ja allergian lisääntymiseen. Niissä on häiriö

immuunipuolustusjärjestelmän toiminnassa.

– Niiden esiintyminen on lisääntynyt kohonneen elintason myötä. Samaan aikaan rokotteet ovat yleistyneet teollisuusmaissa. Näyttö syy-yhteyttä vastaan on järjestään vahvempi kuin puolesta. Yleensä yhteyden löytävät tutkimukset ovat pieniä ja ylitulkittuja. Mutta ei voida sanoa aivan varmasti, ettei yhteyttä ole.

 

Britanniassa taas on kohuttu, että MPR -rokote aiheuttaa autismia.

- Ahdistavalle taudille halutaan jokin selitys. Vanhemmat huomaavat autismin oireet noin puolentoista vuoden iässä. Samaan aikaan on annettu MPR –rokote, ja niin nähdään yhteys, jota ei ole olemassa, Terhi Kilpi selittää.

 

Marja Tuomela (mikrobiologi, kansalaisten bioturvayhdistys) on aivan vastakkaisella kannalla MPR -rokotteen ja autismin suhteen.

- Yhdysvalloissa aloitettiin MPR –rokotus kymmenen vuotta Britanniaa aiemmin, ja molemmissa maissa autismin esiintymisen räjähdysmäinen kasvu ajoittui rokotteiden aloituksen yhteyteen. Molemmissa maissa on käytössä sama autismin määritelmä.

 

Puolentoista vuoden ikä ei riitä Tuomelalle selitykseksi.

- Ennen MPR –rokotteen lanseeraamista tuo autismin havaitsemisikä ei pitänyt paikkaansa.

 

Hib -rokote puolestaan aiheuttaa Tuomelan mukaan kohonneen diabeteksen riskin.

- Tämä riski on osoitettu suomalaisessakin tutkimuksessa. Diabeteksen ja rokotteiden yhteyksiä on tutkinut erityisesti yhdysvaltalainen lääkäri J. Barthelow Classen."

 

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli vain mieleen, etteikö lapsessa muka näy mitään autistisia piirteitä ennen tuota 1,5 vuoden ikää? Ei kai ne yks'kaks sieltä ilmene :mellow:

 

Itse en sen kummemmin ota kantaa, mutta omalla kohdallani ja tietysti myös lapseni kohdalla olen ns. rokotusmyönteinen. En kyseenalaista Suomessa annettavia rokotuksia, vaan ennemminkin kauhulla jättäisin ottamatta. Olen tyytyväinen ja luottavainen Suomen rokotusohjelmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo autismin ja MPR-rokotteen välinen yhteys on todettu moneen kertaan paikkaansa pitämättömäksi. Alkuperäisen väitteen tehnyt tutkijakin on perunut väitteensä, sillä lukuisat tutkimukset osoittavat, ettei rokotteen ja autismin välillä ole mitään yhteyttä. Kansanterveyslaitoksen sivuilta löytyy paikkaansapitävää tietoa rokotteesta:

 

"Vuonna 1998 brittilääkäri Andrew Wakefield esitti alunperin 12 tapausselostukseen perustuvan olettamuksen, että MPR-rokotus saattaisi aiheuttaa kroonisen suolistotulehduksen ja sen seurauksena hermostoon myrkyllisesti vaikuttavien aineiden pääsyä suolesta verenkiertoon ja edelleen aivoihin, mikä johtaisi autistisiin oireisiin. Hänen tutkimusryhmänsä ilmoitti myöhemmin löytäneensä myös merkkejä tuhkarokkoviruksesta tällaisten potilaiden suolen seinämästä. Lukuisat tutkimusryhmät eri puolilla maailmaa ovat sittemmin testanneet näitä olettamuksia. Muissa laboratorioissa ei ole löydetty tuhkarokkovirusta kroonista suolistotulehdusta sairastavien suolen seinämästä. Autismia sairastavilla ei myöskään esiinny kroonista suolistotulehdusta enempää kuin muilla. Autismin puhkeamisen vaara näyttää usean tutkimuksen perusteella olevan sama ennen rokotusta kuin sen jälkeen. Lisäksi autismin tilastollinen lisääntyminen on jatkunut niilläkin alueilla, joilla MPR-rokotusten kattavuus on jo pitkään pysynyt muuttumattomana. Laajoissa tutkimuksissa ei ole löydetty näyttöä MPR-rokotuksen ja autismin väitetyn syy-yhteyden tueksi."

 

 

Lisäksi lehdissä on uutisoitu aina välillä noista laajoista tutkimuksista. Itse olen etsinyt tietoa rokotteista ja kaiken tiedon perusteella rokotteiden mahdolliset haitat ovat pieniä verrattuna hyötyihin. Yleisen rokotusohjelman lisäksi olen ottanut lapselleni rotarokotteen ja vesirokkorokotteen. Vesirokkorokotteen siksi, että sairastin sen itse erittäin pahana ollessani parivuotias.

Edited by Leonor

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Leonor, mistä tuo ottamasi tekstinpätkä on? (Jos vaikka haluaisin käydä lukemassa koko jutun.)

 

Kuulin tuosta autismi-jutusta pari vuotta sitten ensimmäisen kerran ja silloin jo ihmettelin minäkin, etteikö muka autismi näy lapsen kehityksessä (tai käytöksessä, tai jotain) jo aiemmin, kuin vasta 1,5 vuoden iässä.

 

Vauvamme tullaan myös rokottamaan rokotusohjelman mukaisesti ja lisäksi otimme heille ylimääräisenä rotarix-rokotteen. Silti mietityttää, että onko lapset pakko rokottaa jo todella pieninä, n.3 kk ikäisenä?! :unsure: Mitään ylimääräistä en lapsilleni ainakaan tässä vaiheessa halua, joten jättäydyimme ulos rokotetutkimuksesta (menginokokki-rokote).

 

Lisäksi, kun neuvolassa kysyy rokotteiden riskeistä, niin vastaus on jotain ympäripyöreää "mussutusta", ettei riskejä juurikaan ole ja kyllä se rokote kannattaa ottaa ja... Yhtäkkiä ollaankin vaihdettu jo puheenaihetta! <_<

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Leonor, mistä tuo ottamasi tekstinpätkä on? (Jos vaikka haluaisin käydä lukemassa koko jutun.)

 

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/k...kit_puntarissa/

 

Kansanterveyslaitos kerää tietoa ja raportoi rokotteiden haittavaikutuksista ja tiedot näistä löytyvät KTL:n nettisivuilta.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_a...teturvallisuus/

 

Ja ainahan voi soittaa suoraan KTL:n asiantuntijoille, vaikkei heillä mitään yleisöpalvelua näytä olevan sillä neuvoloiden oletetaan hoitavan tiedotus (mitä se ei aina näytä tekevän.) Mutta itse olen saanut ihan muuhun asiaan neuvoa soittamalla KTL:ään asiasta tietävälle tutkijalle.

Edited by Leonor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselin tuolta KTL:stä Twinrixistä sähköpostitse ja tuli kyllä tosi nopee vastaus. Suosittelen siis sitä, koska neuvoloista ei tosiaan välttämättä minkäänlaisia vastauksia saa..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vauvamme tullaan myös rokottamaan rokotusohjelman mukaisesti ja lisäksi otimme heille ylimääräisenä rotarix-rokotteen. Silti mietityttää, että onko lapset pakko rokottaa jo todella pieninä, n.3 kk ikäisenä?! :unsure:

 

On. Tiedän itsekin vauvoja, jotka ovat alta 3 kk ikäisinä (ei ole vielä ehditty rokottaa) saaneet hinkuyskän, joka vaatii sairaalahoidon ja voi olla hengenvaarallinen. Siksi niitä annetaan niin pienille, ei missään nimessä turhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos linkeistä Leonor! :)

 

Tuota 3 kk:n ikää päivittelin vain siksi, että vauvat todella tuntuvat vielä niin pieniltä ja haurailta ottamaan vastaan isoa määrää taudinkantajia... :mellow: Omat pikkuisemme kun ovat rokotteen saadessaan "reilusti alle 3 kk" iältään, etuajassa kun syntyivät.

 

Mielestäni neuvoloissa olisi tosiaan syytä infota rokotteista paremmin ja valmistautua vanhempien mahdollisiin kysymyksiin. Mutta kai tämäkin on taas jokin määrärahakysymys. <_< No, onneksi edes netistä löytyy tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla tullut sivuvaikutuksia Pentavac-rokotteesta? Saatiin tänään 5kk-neuvolassa toinen Pentavac-annos. T itki lohduttomasti tunnin nyt illalla kunnes nukahti. Laitoin sänkyyn, vaikka iltarutiinit ja -maito jäivät. Annoin supot kyllä neuvolan jälkeen, mutta ei se näköjään auttanut ainakaan kokonaan. Osaako kukaan sanoa, onko toi vielä normaalia vai pitäiskö pientä jotenkin seurata yöllä? Ekan annoksen jälkeen itki myös iltapäivällä puolisen tuntia, kun neuvola oli aamulla. Nyt meillä oli päivän viimeinen aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rokotteiden riskeistä puhuttaessa pitäisi aina muistaa että rokottamisen vaihtoehto on pahimmassa tapauksessa kuolema. Vielä 1980-luvulla Suomessa kuoli lapsia esimerkiksi hemofilus-infektioon, jota vastaan sittemmin kehitettiin hib-rokote. Tästä mulla on omakohtaista kokemusta, tosin kuoleman onneksi vältin vaikka se kuulemma lähellä olikin ja selvisin kolmella leikkauksella ja pitkällä sairaalajaksolla.

 

Onneksi todella rokotusvastaisia ihmisiä on aika vähän. Ne vähätkin onnistuvat ärsyttämään mua aika lailla, varsinkin jos rokottamatta jättämisen peruste on luonnonmukainen elämäntapa. Lapsen kuolema kun on mitä luonnollisin asia, ja silti jotain mitä täytyy kaikin keinoin pyrkiä estämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat mielipiteeni rokotusten suhteen ovat jo ns. rauhoittuneet ;) , mutta ajattelin, että tähän ketjuunhan sopisi tällä hetkellä kuumana vellova keskustelu sikainfluenssarokotteesta... Itseltäni on mennyt hieman ohi koko keskustelu, mutta selventäkääpäs joku hieman asiaa. Miksi niin moni vastustaa rokotetta eli mitä ongelmia siihen liittyy/haittavaikutuksia sillä on? Itse olen rokotteen kannalla ja mahdollisuuksien mukaan rokotutamme koko perheemme (myös tavallista influenssaa vastaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kysymys ei varsinaisesti koske rokotteiden riskejä vaan rokotuksesta seuraavia oireita. Olen googlannut eri rokotteiden aiheuttamia reaktioita ja sieltä löytyy kuumetta, ärtymystä ymv. Onko kenenkään muksulle tullut rokotteesta voimakasta ihoreaktiota muualle kuin rokotuskohtaan? :unsure: Tai oletteko kuulleet, että jollekin muulle olisi näin käynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllähän ns nokkosihottuma voi tulla rokotteestakin, en ole kyllä koskaan livenä törmännyt.

 

Rokote-spesifiset IgE-välitteiset allergiset reaktiot ovat harvinaisia. IgE-välitteinen reaktio vaatii aikaisemman altistuksen rokoteaineelle tai rokotteen ainesosille.

Rokoteallergiaa on epäiltävä, jos rokotetulla ilmenee kahden vuorokauden kuluessa rokottamisesta

  • yleistynyttä nokkosihottumaa
  • laaja-alaista ihon punoitusta tai turvotusta muuallakin kuin pistoskohdassa
  • hengitysvaikeuksia tai anafylaksian kaltaisia oireita

joille ei löydy muuta selitystä.

 

(http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/rokotusten_haittavaikutukset/harvinaisia_haittavaikutuksia/)

 

 

 

Monista lääkkeistä, etenkin antibiooteista oon nähnyt kyllä niin lapsilla kun aikuisillakin ihan kunnon ihoreaktioita.

Edited by saukko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sikainfluenssarokotteesta on paljon näkemyksiä, tässä omat syyni miksi emme rokota:

 

- rokotetta on testattu liian vähän (moni lääkärituttavani jätti rokotteen ottamatta juuri tästä syystä, kertonee jotain...)

 

- influenssarokotteet toimivat vain osaan influenssaviruksista, ja kun virus mutatoituu (näin käy aina ennemmin tai myöhemmin), ei alkuperäinen rokote ole enää täysin tehokas. Suomessa uutisoitiin jo viime vuoden lopulla, että sikavirus on mutatoitunut.

 

- sikarokotteen teho muutenkin on ollut huono, viime vuonna esiteltiin prosentteja miten hyvin rokote toimii, ne olivat jännää luettavaa (ei lähelläkään 100 tai edes 50 prosenttia, pahoittelut kun löyhä pääni ei muista lähdettä)

 

- sikarokotteesta itsestään on tullut enemmän vai vähemmän oireita, mikä on mielestäni hullua. Aiheutetaan siis terveelle ihmiselle kipeä olo. Toki sillä saatetaan välttää pahempi tauti, mutta tästä seuraavaan ja suurimpaan syyhyn...

 

- tauti ei osoittautunut niin vaaralliseksi, että sitä vastaan olisi mitään tarvetta rokottaa! Perusinfluessaan kuolee vuosittain pari tuhatta ihmistä, sikaflunssaan arvioitiin kuolevan pari sataa. En tiedä mikä lopullinen määrä oli, todennäköisesti kukaan ei tiedä, koska sikatautiahan ei enää testattu kaikilta sairastuneilta kun todettiin, että ei se niin paha olekaan.

 

- ja uusin syy, tällä viikolla uutisoitiin, ettei koko sikatautia ole enää Suomessa ollenkaan. Että hohhoijaa. Silti terveysviranomaiset suosittelevat rokotetta, koska se voi jatkossa estää epidemian. Mielestäni, huomioon ottaen rokotteen huonon vasteen, tuo on aika ontuva selitys :lol:

 

Todennäköisempi syy lienee, että kun se hemmetin rokote kalliilla hankittiin niin ei sitä viitsitä roskiinkaan heittää... Nämä siis ovat meidän syitä, muilla on oikeus poikkeavaankin mielipiteeseensä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse suhtaudun rokotteisiin kriitisesti (en siis kielteisesti). Meillä lykättiin rokotusohjelman aloittamista, kun pienellä oli juuri ollut korvatulehdus ja antibioottikuuri. Minusta hänen pienellä elimistöllään oli silloin jo tarpeeksi töitä. Kyllä neuvolassa hiukan jouduin perustelemaan ratkaisuamme, mutta vanhempien päätös se aina on. Nyt ekat piikit on saatu ja seuraavia odotellaan...

Rokotetutkimuksiin en kyllä lastani aio laittaa. Rokotusohjelma saa riittää.

 

(Autismi ei ilmene heti vastasyntyneenä vaan tulee tosiaan iän ja kehityksen tai paremminkin sosiaalisten taitojen yms. kehittymättömyyden myötä ilmi. MPR ajoittuu rokotusohjelmassa niihin aikoihin ja siinä yksi syy miksi ajatellaan autsmin johtuvan rokotuksesta. Olen kyllä kuullut muutaman tarinan, joiden mukaan useilla autisteilla on tullut saman tyyppisiä oireita mm. kuumeilua rokotuksen jälkeen... joka käsittääksen on ylipäätään yleinen oire rokotuksen jälkeen... mene ja tiedä...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla rotarokotus aiheuttanut ripulia? Kuinka pian rokotuksen jälkeen sitä on tullut ja kauan se on kestänyt? Meidän vauva sai perjantaina ensimmäisen satsin rokotusta ja tänään on tullut pelkkää ripulia. Aikaisempina päivinä sentään osa kakoista on ollut ryynimäisiä. Kauanko tota ripulointia voi katsoa ilman lääkärissä käyntiä? Poika on ihan virkä ja omaitsensä.

Edited by Blanca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikaisempina päivinä sentään osa kakoista on ollut ryynimäisiä. Kauanko tota ripulointia voi katsoa ilman lääkärissä käyntiä? Poika on ihan virkä ja omaitsensä.

 

Kunhan on tosiaan virkeä ja oma itsensä, vaipat kastuu jne. Aika nopeasti toi ripulointi on mun kokemuksen mukaan mennyt ohi, mutta toki kannattaa vähän seurata. Noin pieni voi mennä nopeastikin huonoon kuntoon, mutta sitä ei siis tarvitse pelätä jos on virkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei oo typyä rokotettu.Ikää on nyt se 4kk.

 

En oo itse ikinä mennyt valtavirran mukana missään jutuissa ja ihmettelenkin suuresti kuinka niin moni vaan menee ja ottaa ne rokotukset koska se "kuuluu" ottaa.Hyppääkö porukka sillalta jos neuvola käskee?Eikö kukaan enään kyseenalaista mitään..kaikkiko on automaattisesti ok?

 

Voi olla että myöhemmässä iässä otetaan mm.jäykkäkouristus mutta sen aika ei ole nyt.Mistä päästäänkin siihen asiaan että neuvolassa sanoivat että ne rokotukset pitää ottaa silloin ja silloin eikä niitä voi ottaa myöhemmin.As if.

 

Yksi esimerkki on toi sikapiikki..porukka melkein sekosi jonottaessa sitä rokotetta..ja nyt sitten ollaan ihmeissään kun lapsille on tullut kauheita sivuvaikutuksia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän aika moni osaa ihan omilla aivoilla ajatella, että esim. polion, jäykkäkouristuksen, tuhkarokon, hinkuyskän ym. sairastaminen on suurempi riski kuin rokottaminen. Rokottamattomat lapset saavat kiittää rokotettuja siitä, ettei epidemioita enää Suomessa ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viviz: ette ilmeisesti aio matkustella lapsen kanssa missään? Kurkkumätää on tyrkyllä heti itärajan takana, tuhkarokon saadakseen ei tarvitse mennä kauemmas kuin Saksaan tai Isoon-Britanniaan koska epidemiatilanne on näissä maissa levähtänyt käsiin tuon edellämainitun peukaloidun tutkimustuloksen takia. Hinkuyskää taas on liikenteessä ihan kotomaassa koko ajan koska kouluikäisillä lapsilla ei ole enää rokotesuojaa (ei ole tarpeen koska hinkuyskä ei ole vaarallinen isolle lapselle mutta rokottamattomalta vauvalta se voi viedä hengen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angervo - Ei aiota matkustella.

 

Kuinka moni ottaa selvää että rokotteista voi tulla muutakin "tautia" kuin pieni kuume?Kuinka moni ottaa selvää mitä kaikkea ne sisältää?

 

Lähipiirissä on tullut esille mm. se että kaikki ei edes tiedä että niistä voi kieltäytyä (siis oikeesti,haloo) tai että ne voi aiheuttaa (jos oikein jaska säkä käy) esim.Kawasakin taudin..

 

Ei voi kuin ihmetellä miten kaikilla ei kulje tuolla korvien välissä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aivan samalla tavalla minä ihmettelen, miten jotkut vapaamatkustajiksi heittäytyneet vanhemmat kehtaavat herjata muita vanhempia ajattelemattomiksi tai tyhmiksi. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos sanot meitä vapaamatkustajiksi koska emme ota kaikkia rokotteita niin silloin sanot myös aika suurta joukkoa vapaamatkustajiksi.Joku ei ota pneumoa,toinen ei ota rotaa jne.

 

Pystyt varmaan myös kertomaan missä kohtaa tekstiäni sanoin toisten vanhempien olevan tyhmiä?Ja jos mä oon sun mielestäsi herjannut niin mitähän itse teit sanoessasi meitä vapaamatkustajiksi heittäytyneeksi?

 

Narf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä mietin tuota rokotteiden riskiä sikainfluenssan kohdalla kun siitä tuli niin iso hysteria vaikka tavallinen kausi-influenssa auheuttaa enemmän kuolemia. Tuntui pelottavalta kun rokotetta tyrkytettiin niin kovasti (työni ja silloisen raskauteni takia) ja varsinkin kun kyseisestä rokotteesta ei ollut olemassa mitään pitkäaikaistutkimuksia. Kieltäydyimme sitten koko perhe rokotteesta.

 

Meidän päätökseen vaikutti se, että miehen serkku oli joskus muinoin saanut kovan kuumeen hinkuyskärokotteesta (60-70-luvun vaihteessa) ja siitä seurauksena jäi pysyvä kehitysvamma.

 

Muuten arvostan kyllä Suomen rokotusohjelmaa. Meidän perhe tulee todennäköisesti matkustelemaan joskus tulevaisuudessa ja lisääntyneen matkustelun takia myös Suomeen tulee paljon täällä jo voitettuja tauteja niin kuin joku täällä mainitsikin. Meidän esikoisella on 1,5v ikään meneessä ollut 2x korvatulehdus, joten kuopukselle otamme mielellämme myös pneumokokkirokotteen.

 

Ja tosiaan Suomen hyvä tilanne rokotettavien sairauksien (hinkuystä, tuhkarokko, polio ym.)suhteen johtuu juurikin siitä, että ihmiset ovat laajasti rokottaneet lapsensa ja itsensä. Jos neuvolassa mainostettaisiin sitä, että rokotteista voi toki kieltäytyä niin se varmasti lisäisi rokottamattomien lasten määrää ja vähentäisi hyvää "tautitilannettamme".

 

Toki on ikävää jos joillekin vanhemmille on tullut käsitys, että rokotteet on PAKKO ottaa. Luulisi, että ihmiset tajuaisivat, että harva asia Suomessa on pakko (vrt. koulunkäyntipakko). Eihän neuvolassakaan ole pakko käydä jos ei halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now