Adelita

Rokotteiden riskit?

254 posts in this topic

Mitä tulee noihin synnynnäisiin ominaisuuksiin niin aivan samalla tavoin voi olla ominaisuuksia jotka tekevät siitä tietystä infektiostakin yksilölle poikkeuksellisen vaarallisen eikä niitäkään voi aina etukäteen tietää. Sinänsä kyllä ymmärrän näkökantasi tuosta MPR:n lykkäämisestä vaikka oman lapseni kohdalla en niin toimisi jo senkin vuoksi että aiomme matkustella Suomen ulkopuolella jo pojan ollessa pieni.

 

 

Samaa mieltä; kaikkea ei voi tietää eikä kaikkeen voi varautua. :) Ja kuten jo aiemmin totesin, jos mekin matkustaisimme Suomen ulkopuolelle (tai edes Suomessa :girl_haha: ) niin varmaan olisi MPR:n suhteen menty rokotusohjelman mukaan. Tai jos tyttö olisi päivähoidossa. :)

 

muoks. Samoin varmaan olisi otettu (tytölle) myös sikainfluenssarokote, mikäli hänellä olisi jokin perussairaus.

 

Kyllä niitä tietolähteitä on ihan suurella yleisöllekin saatavilla. Joku taisi jo mainitakin Pubmedin jossa tieteellisten artikkelien abstraktit ovat ihan kaikkien luettavissa. WHO:n nettisivut ovat samaten ihan kaikille avoimia. Harvinaissairauksista löytyy tietoa Orphanet-sivustolta. Suomessa tietysti KTL ja Väestöliitto. Omasta terveyskeskuksestakin voi kysyä lisätietoa.

 

EDIT: listasta jäi puuttumaan vielä Lääkäriseura Duodecimin ylläpitämä Terveyskirjasto-sivusto. Duodecim myös julkaisee kirjoja ja oppaita jotka pitävät sisällään ajantasaista terveystietoa kansantajuisessa muodossa.

 

Tuossa tuli paljon hyviä vinkkejä, kiitos niistä! :)

Itse en vaan jotenkin (tän kaiken median aiheuttaman kohun seurauksena) osaa pitää KTL:a (tai THL:a, mikä nyt onkaan) tai WHO:a kovin luotettavina :( Mutta kuten sanottu, olihan tuossa lueteltu monia muitakin. :) Terveyskeskuksissa taas tuntuu mielipide ja / tai ohjeistus muuttuvan sen mukaan keneltä kysyy. Mikä on harmi sinänsä.

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Angervo; ei mun ole tarkoitus vängätä sun kanssa sikainfluenssarokotteesta tai sen tarpeellisuudesta / tarpeettomuudesta (tiedän että se saattaa siltä vaikuttaa, pahoitteluni!). :) Mä en aina osaa vaan ilmaista itseäni oikein.. :unsure: Kun en mä kuitenkaan (kaikesta huolimatta :girl_haha: ) pidä itseäni mitenkään erityisen rokotusvastaisena, mä olen vaan raukkis.. :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tässä, että millaista tutkimusta olisitte kaivanneet lisää rokotteelle? Kun lapsilla tutkiminen ei ole periaatteessa eettistä ja tätä mahdollisesti rokoteperäistä narkolepsiaa on nyt esiintynyt vain lapsilla.

 

Katselin narkolepsiasta dokkaria tässä joskus ja ymmärsin niin, ettei sen aiheuttaja olisi tiedossa vielä muutenkaan. Eli miten rokotteesta olisi pitänyt keksiä, että se aiheuttaa (jos aiheuttaa) narkolepsiaa, kun taudin laukaisija on muutenkin hämärän peitossa?

 

En siis puolusta tai syytä ketään, tällasta vaan pyöri mielessä tänään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mua mietityttää, että miten WHO tai THL ei olisi luotettavia tietolähteitä, kun ne kuitenkin perustavat päätöksensä ja suosituksensa juurikin tuoreimpaan tieteellisesti tutkittuun tietoon.

 

 

 

 

Tarkoituksena ei nyt ole vängätä susanin kanssa, ymmärrän kyllä sinunkin pointtejasi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tässä, että millaista tutkimusta olisitte kaivanneet lisää rokotteelle? Kun lapsilla tutkiminen ei ole periaatteessa eettistä ja tätä mahdollisesti rokoteperäistä narkolepsiaa on nyt esiintynyt vain lapsilla.

 

Katselin narkolepsiasta dokkaria tässä joskus ja ymmärsin niin, ettei sen aiheuttaja olisi tiedossa vielä muutenkaan. Eli miten rokotteesta olisi pitänyt keksiä, että se aiheuttaa (jos aiheuttaa) narkolepsiaa, kun taudin laukaisija on muutenkin hämärän peitossa?

 

En siis puolusta tai syytä ketään, tällasta vaan pyöri mielessä tänään. :)

 

Mä ilmaisin itseäni huonosti, en viitannut narkolepsiaan vaan yleensä sivu-/haittavaikutuksiin joita voi tulla ja koska kyseessä on uusi rokote, ei kenelläkään voi olla tietoa mitä tuleman pitää.

 

Ja mua mietityttää, että miten WHO tai THL ei olisi luotettavia tietolähteitä, kun ne kuitenkin perustavat päätöksensä ja suosituksensa juurikin tuoreimpaan tieteellisesti tutkittuun tietoon.

Tarkoituksena ei nyt ole vängätä susanin kanssa, ymmärrän kyllä sinunkin pointtejasi :)

 

Mä yhdistän noi mielessäni niin vahvasti tähän Pandemrix-kohuun ja siihen mitä niistä on kirjoitettu liittyen siihen oliko THL puolueeton rokoteostaja ja ylipäänsä WHO:n toimintaan siinä että maailmaan suunnilleen julistettiin hätätila sikainfluenssan takia. Ok, median syytä mutta kyllä ne minulla jäivät ikävästi painamaan alitajuntaan. :(

 

Saa mun kans vängätä :D :D Nou hätä! :)

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen tyytyväinen neuvolan rokotusohjelmaan. Kunhan poika paranee flunssastaan, niin hän saa muut rokotusohjelman mukaiset rokotukset rotaa lukuunottamatta.

 

Ihan mielenkiinnosta kyselen että miksi ei rotarokotetta? :)

 

Meillä tuon ko.rokotteen ottamisen perusteena oli se, että vaikka tuokin on suht uusi rokote ja ymmärtääkseni senkin ympärillä on jotain kohua joskus vellonut (?) mutta päästään taas tähän raukkismutsiin ( :D ) eli mulla on niin hillitön oksennuspelko että jos edes yksikin vatsatauti meidän perheessä jää sairastamatta niin kyllä kiitos rokotteelle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitään ylimääräisiä rokotesuosituksia ei Kreikkaan ole. ;)

Perusturvallinen maa on (jos näin voi sanoa).

Kreikan kohdalla rokotussuosituksissa lukee dT ja MPR! (täältä voi tarkistaa:KLIK! )

 

Suosituksen mukaan MPR suositellaan annettavaksi yli 6kk ikäiselle lapselle, kun matkustetaan maahan, mihin sitä suositellaan. Alle vuoden iässä rokotetulle annetaan kuitenkin lisäksi rokote normaalin aikataulun mukaisesti, koska 6-12kk iässä rokotetulle ei ilmeisesti jää vielä pysyvää immuniteettia. Matkustelun takia meillä esikoinen sai MPR:n 13kk iässä (ei saanut uusintarokotusta) ja ulkomaille muuton takia kuopus 11kk iässä (sai viime viikolla uusintarokotteen). Täällä, mihin muutettiin, on ollut ihan viimevuosina tuhkarokkoepidempia juuri siksi, että tietyn yhteisön piirissä oli vanhemmat jättäneet lapsia rokottamatta!! Eli laumasuoja murtui. Ja se murtuisi Suomessakin, jos liian moni jättäisi rokottamatta/lykkäisi rokotusta x-ikäiseksi asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli laumasuoja murtui. Ja se murtuisi Suomessakin, jos liian moni jättäisi rokottamatta/lykkäisi rokotusta x-ikäiseksi asti.

 

Suomessa rokotuskattavuus on korkea, esimerkkinä MPR:n osalta v.2005 98,5 %. Kyllä toki laumasuojan murtuminen on mahdollista Suomessakin mutta luulen että se vaatisi aikamoisia muutoksia nykyiseen rokotuskattavuuteen eivätkä yksittäiset "vapaamatkustajat" sitä hevillä horjuta.

 

Eikös nyt mennyt joku pakkorokotuslaki läpi (viisaammat kertokoon tästä, itselläni ei juurikaan tietoa ole)? Eli jotenkin voisin kuvitella että koska käsittääkseni THL seuraa rokotuskattavuutta koko ajan, laki voisi tulla hyvinkin pian käyttöön mikäli kattavuus laskisi dramaattisesti. Mutu-tietoa, mä puhun nyt asiasta josta en todellakaan tiedä, uskoisin vaan näin olevan. :)

 

Ja esim. MPR:n kohdalla laumasuoja on tosiasia mutta se ei kuitenkaan päde kaikkiin rokotuksiin (esim. tuberkuloosi joka ei kylläkään ole enää "pakollinen" rokote).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos nyt tarkkoja ollaan niin eihän sikainfluenssapiikin edelleenkään ole todettu aiheuttaneen narkolepsiaa. Tällä hetkellä vain pidetään mahdollisena että se voisi sitä tehdä tietyillä yksilöillä joilla on jokin tuntematon synnynnäinen altistava tekijä lisäksi - tämän seikan sitten iltapäivälehtilööpit ovat vääntäneet muotoon "KTL myöntää että rokote on vaarallinen!!! Salaliittoteorioita ja suurta draamaa!!!"

 

Tähän vielä palatakseni mielestäni väliraportti osoittaa aika selvästi sikainfluenssapiikin ja narkolepsian puhkeamisen välisen yhteyden. Tai sitten mä en ymmärrä lukemaani. :D Ok, todennäköisesti taustalla on altistava tekijä mutta se ei poista sitä että ko. rokote on laukaissut tämän tekijän ja aiheuttanut omalta osaltaan narkolepsian puhkeamisen. Suora lainaus THL:n sivuilta:"Pandemrix-rokotteen saaneilla 4–19-vuotiailla oli moninkertaisesti lisääntynyt riski sairastua narkolepsiaan rokotusta seuraavan kahdeksan kuukauden aikana verrattuna samanikäisiin rokottamattomiin. Tähän mennessä tekemänsä selvitystyön perusteella Kansallinen narkolepsiatyöryhmä pitää todennäköisenä, että talvella 2009–10 annettu Pandemrix-rokotus myötävaikutti Suomessa 4–19-vuotiailla havaittuun narkolepsiatapausten määrän kasvuun, todennäköisimmin yhteisvaikutuksessa jonkin muun tekijän kanssa."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilastollinen yhteys on kyllä havaittu mutta kun ei vieläkään tiedetä mekanismia niin sanaa "aiheutti" on aika vaikea käyttää. Jos laukaiseva tekijä oli esimerkiksi se rokotteen sisältämä viruksen pintaproteiini niin silloinhan nämä lapset olisivat saaneet sen narkolepsian yhtä lailla myös sairastetusta sikainfluenssasta. Ihan kyllä mielenkiinnolla odotan niitä lopullisia tutkimustuloksia - tässähän saattaa itse asiassa olla avain narkolepsian hoitokeinojen löytymiseen kun tähän mennessä kyseessä on ollut liian harvinainen tauti jotta sen tutkimiseen olisi kunnolla panostettu!

 

Joo, ehkä jo tarpeeksi vänkäämistä tästä aiheesta :D Ja pieni vänkääminenkin on ihan ok, on tosi kiva että tällä foorumilla saadaan tästäkin aiheesta aikaan oikeasti asiallista mielipiteenvaihtoa (jossain kaksplussan keskusteluissa mennään heti "muttakunmunkumminkaimanserkkukin sano että" -linjalle ja sitten iskee itsellekin se isompi paasausvaihde päälle ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilastollinen yhteys on kyllä havaittu mutta kun ei vieläkään tiedetä mekanismia niin sanaa "aiheutti" on aika vaikea käyttää. Jos laukaiseva tekijä oli esimerkiksi se rokotteen sisältämä viruksen pintaproteiini niin silloinhan nämä lapset olisivat saaneet sen narkolepsian yhtä lailla myös sairastetusta sikainfluenssasta. Ihan kyllä mielenkiinnolla odotan niitä lopullisia tutkimustuloksia - tässähän saattaa itse asiassa olla avain narkolepsian hoitokeinojen löytymiseen kun tähän mennessä kyseessä on ollut liian harvinainen tauti jotta sen tutkimiseen olisi kunnolla panostettu!

 

Joo, ehkä jo tarpeeksi vänkäämistä tästä aiheesta :D Ja pieni vänkääminenkin on ihan ok, on tosi kiva että tällä foorumilla saadaan tästäkin aiheesta aikaan oikeasti asiallista mielipiteenvaihtoa (jossain kaksplussan keskusteluissa mennään heti "muttakunmunkumminkaimanserkkukin sano että" -linjalle ja sitten iskee itsellekin se isompi paasausvaihde päälle ;) )

 

Mistä päästään siis siihen "alkuun" että itse sairaus voi olla ihan yhtä kohtalokas kuin rokotekin :) Ja tosiaan jos tästä koko jupakasta jotain positiivista haetaan niin itsekin olen sitä mieltä että on hienoa mikäli löytyisi se selittävä tekijä narkolepsialle ja mahdollisesti sitä kautta lääkekin löydettäisiin. Harmi vaan että näissä tuppaa sitten olemaan näitä sijaiskärsijöitä (tässä tapauksessa sairastuneet lapset) mutta niinpä se on varmaan minkä tahansa harvinaisemman sairauden kohdalla. :(

 

Hei ihan OT mutta onko sulla Angervo tietoa voiko tetanusrokotetta antaa kananmuna-allergiselle?? Kun mä olen jostain saanut päähäni ettei voi (kuten esim. MPR tai influenssa-rokotteet) mutta en löydä kauheesti vahvistusta tälle mun teorialle.. :D

 

Enkä mä malttanut näköjään pysyä pois...mut ihan kiva tosiaan keskustella eriävistäkin mielipiteistä rakentavassa hengessä. Kyllä mulla itselläkin iskee se hyökkäysvaihe päälle helposti juuri noissa mainitsemissasi keskusteluissa - ihan oman verenpaineen takia kannattaa pysyä pois niistä! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreikan kohdalla rokotussuosituksissa lukee dT ja MPR! (täältä voi tarkistaa:KLIK! )

 

Kuten myös Ruotsin kohdalla. ;)

 

*muoks* Ja kysehän oli ylimääräisistä rokotesuosituksista.

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tetanusrokotteen - tai siis yhdistelmärokotteen, tällä hetkellä Suomessa ei ole myynnissä pelkkää tetanusrokotetta - voi antaa kananmuna-allergiselle koska se ei sisällä kananmunassa viljeltyjä viruksia. Aikuisille annettavassa tehosteessa (pelkkä tetanus ja kurkkumätä) on vain puhdistettua bakteeritoksoidia ja lasten yhdistelmärokotteessa taas on inaktivoitua poliovirusta jota ei ole kasvatettu kananmunassa vaan ns. Vero-soluviljelmässä (peräisin apinoista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomessa rokotuskattavuus on korkea, esimerkkinä MPR:n osalta v.2005 98,5 %. Kyllä toki laumasuojan murtuminen on mahdollista Suomessakin mutta luulen että se vaatisi aikamoisia muutoksia nykyiseen rokotuskattavuuteen eivätkä yksittäiset "vapaamatkustajat" sitä hevillä horjuta.

 

Eikös nyt mennyt joku pakkorokotuslaki läpi (viisaammat kertokoon tästä, itselläni ei juurikaan tietoa ole)? Eli jotenkin voisin kuvitella että koska käsittääkseni THL seuraa rokotuskattavuutta koko ajan, laki voisi tulla hyvinkin pian käyttöön mikäli kattavuus laskisi dramaattisesti. Mutu-tietoa, mä puhun nyt asiasta josta en todellakaan tiedä, uskoisin vaan näin olevan. :)

 

Ja esim. MPR:n kohdalla laumasuoja on tosiasia mutta se ei kuitenkaan päde kaikkiin rokotuksiin (esim. tuberkuloosi joka ei kylläkään ole enää "pakollinen" rokote).

Sitä juuri tarkoitinkin, että tarpeeksi moni kun jättää rokottamatta, laumasuoja murtuu. Tuohon lakiasiaan en ole perehtynyt mutta mielestäni se on hyvä juttu, jos se tarkoittaa tuota että rokotuskattavuuden ei anneta laskea liikaa. Suomessa on korkea rokotuskattavuus tällä hetkellä, tiedän. Mutta sitä en vaan pysty ymmärtämään, millä perusteella joku katsoo oikeudekseen olla vapaamatkustaja? Eikö se ole tosi epäreilua ajatella, että kunhan muut rokottavat lapsensa, niin minunkin lapseni on turvassa? Minusta se ei ole järkevää kriittistä suhtautumista vaan tosi itsekästä. Miten vapaamatkustaja suhtautuu siihen, jos vaikka koko koululuokka olisikin rokottamatta tai koko koulullinen lapsia? Siihenhän nämä jotkut äärikriittiset (en tarkoita tällä ketään täällä kirjoittelevaa) kuitenkin taitavat pyrkiä, että mahdollisimman moni jättäisi rokottamatta... Aiemmin käytössä ollut tubirokote oli sinänsä eri juttu, sehän suojasi vain lapsuuden tuberkuloosilta. Me rokotetut ollaan ihan yhtä suuressa riskissä saada tuberkuloosi nyt aikuisena, kuin meidän rokottamattomat lapsemmekin tulevat olemaan. Vähän sama kuin tuon hinkuyskän kanssa, sekin suojasi vain sen lapsuusiän. Mutta kyllähän se varmaan siinä vaiheessa perustui laumasuojaan sen tubirokotteenkin teho, kun tauti haluttiin pois lapsilta.

 

Tuli muuten tässä mieleen, että yksi ystäväni sairasti Afrikassa sikotaudin nyt aikuisena. Eli vaikka on rokotettukin, niin altistuksen tullessa suureksi, voi silti sairastua. Tämän takia se laumasuoja on tartuntatautien kohdalla kyllä hyvin oleellinen. Mielestäni MPR:n ottamatta jättävät altistavat (periaatteessa) taudeille myös rokotetut lapset ja aikuiset. Siis jos vapaamatkustajien määrä lisääntyisi niin, että tauteja alkaisi ilmaantua.

 

MPR:n ei ole osoitettu olevan vaarallinen rokote, ja sitä on käytetty vuosikymmeniä. Mun mielestä se on sellainen rokote, jossa hyödyt todellakin voittavat haitat. Sikotauti voi aiheuttaa miehille hedelmättömyyttä. Vihurirokko on sikiölle vammauttava. En voi ymmärtää, miten joku voi ajatella rokotteen olevan vaarallisempi kuin nuo taudit. Mitä tulee haittavaikutuksiin, kuumereaktio tulee vain 5-15% rokotetuista. Ikävähän se on, mutta ikävämpi olisi ne taudit. Meillä tytöllä oli viikon päästä rokotteesta kolme päivää korkea kuume. Pojalle ei reaktiota tullut enkä huomannut muutakaan vaivaa, käytös ei poikennut normaalista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten myös Ruotsin kohdalla. ;)

 

*muoks* Ja kysehän oli ylimääräisistä rokotesuosituksista.

Niin, mainitsinkin tuon siksi, että Suomessa kun MPR annetaan 14-18kk iässä, niin alle vuoden ikäiselle se on "ylimääräinen" rokote, koska se joudutaan uusimaan. Piippiksellä oli mun mielestä sen ikäinen lapsi. Aika hölmöä kyllä, että Ruotsin kohdalla lukee noin. :D Mutta vaikka Kreikka on turvallisen tuntuinen maa, niin mitenköhän mahtaa siellä olla rokotuskattavuus, enpä tiedä. Sairaalat ainakin ovat hygieniatasoltaan ihan jotain muuta kuin Suomessa, vaikka eipä se nyt tähän asiaan liity.

Kananmuna-allergiselle voi antaa normaalin MPR-rokottteen, jos reaktio ei ole anafylaktinen! Eli iho-oireileville voi antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, mainitsinkin tuon siksi, että Suomessa kun MPR annetaan 14-18kk iässä, niin alle vuoden ikäiselle se on "ylimääräinen" rokote, koska se joudutaan uusimaan. Piippiksellä oli mun mielestä sen ikäinen lapsi. Aika hölmöä kyllä, että Ruotsin kohdalla lukee noin. :D Mutta vaikka Kreikka on turvallisen tuntuinen maa, niin mitenköhän mahtaa siellä olla rokotuskattavuus, enpä tiedä. Sairaalat ainakin ovat hygieniatasoltaan ihan jotain muuta kuin Suomessa, vaikka eipä se nyt tähän asiaan liity.

 

Meille ei neuvolassa missään vaiheessa suositeltu MPR:n ottamista etuajassa vaikka tiedossa on ollut matkustelumme Kreikkaan. Joten eiköhän se Ruotsinkin kohdalla ole siksi että on yksi yleisistä rokotteista.

 

Rokotteiden suhteen Kreikassa mennään myös yleisesti ohjelman mukaan ja tätä vanhemmat noudattavat. Eli sanoisin sen olevan samaa luokkaa kuin Suomessa.

Ja sairaaloita on eritasoisia. ;)

 

Maassa ei myöskään esiinny tietääkseni ko. tauteja eli sanoisin, että on Suomeen verrattavissa. Mutta toki asiantuntija en ole vain ainoastaan asiasta selvää ottanut äiti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älkää tuomitko mua tästä;

 

Me koulussa pohdittiin, että mitäs jos päiväkodit ja koulut vaatisivat rokotukse lapsilta ja jos rokotuksia ei halua missään nimessä, niin näille olisi sitten keskitettyjä päiväkoteja sekä kouluja, joihin olisi pakko mennä. Vähentäisikö se vapaamatkustajia, en tiedä. Käytännössähän se lienisi mahdotonta toteuttaa, enkä tiedä kuinka eettistäkään se sitten lopulta olisi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannuliini Valitettavasti neuvoloissa ei olla ollenkaan ajantasalla/tietoisia rokotussuosituksista matkustaville lapsille. Sen saimme huomata erittäin hyvin nyt kun muutimme ulkomaille.. Itse sanottiin että MPR otetaan nyt (siis 11kk iässä). Mutta kyseessä onkin maa Euroopan ulkopuolella, missä tosiaan noita tauteja on välillä esiintynyt. Sama maa, mihin matkustimme kun esikoinen oli sen 13kk, ja samoin silloin itse otimme selvää ja pyysimme rokotteenm. En todennäköisesti olisi kyllä itsekään Kreikasta niin huolissani. Tosin, KTL:n sivuilla sanotaan näin:

"MPR-tauteja esiintyy vielä runsaasti kehitysmaissa sekä monissa Keski-, Etelä- ja Itä-Euroopan maissa. MPR-rokotusten kattavuus Suomessa on tämän vuoksi pidettävä korkeana. Näin voidaan estää yksittäisten suomalaisten matkailijoiden sairastuminen sekä mahdollisten ulkomailta tuotujen tautien leviäminen epidemioiksi."
Lisäksi:
"Tuhkarokon esiintymisalueille matkustavat lapset suositellaan WHO:n ohjeen mukaan rokotettavaksi MPR-rokotteella 6 kuukauden iästä alkaen."

 

Tää on nyt ihan OT, mutta mitä noihin sairaaloihin tulee, niin kyseessä oli ihan tasokas sairaala Ateenassa, missä ei ollut nykyaikaisia käsien desinfiointiaineita käytössä. Tai siis kyseessä oli opetussairaala (siellä oli pari kaveria vaihto-oppilaana työharjoittelussa).

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älkää tuomitko mua tästä;

 

Me koulussa pohdittiin, että mitäs jos päiväkodit ja koulut vaatisivat rokotukse lapsilta ja jos rokotuksia ei halua missään nimessä, niin näille olisi sitten keskitettyjä päiväkoteja sekä kouluja, joihin olisi pakko mennä. Vähentäisikö se vapaamatkustajia, en tiedä. Käytännössähän se lienisi mahdotonta toteuttaa, enkä tiedä kuinka eettistäkään se sitten lopulta olisi..

 

Tällainen systeemihän Yhdysvalloissa jo on monissa kouluissa. Eri koulut voivat sitten vähän eri perustein myöntää vapautuksia, joissain hyväksytään rokottamattomuus vain terveydellisistä syistä (kuten kananmuna-allergia) ja joissain sitten lisäksi esimerkiksi uskonnollisin perustein ja joissain sitten ihan vain siksi että vanhemmat eivät halua rokottaa. Ongelma on siinä että tällä systeemillä tietysti rokottamattomia kertyy enemmän niihin kouluihin jotka suhtautuvat liberaalimmin ja näissä kouluissa on sitten nimenomaan ollut esimerkiksi tuhkarokkoepidemioita kun yksi sairastunut tartuttaa kaikki luokkansa rokottamattomat ja nämä taas levittävät tautia edelleen (kun taas jos se sairastunut olisi luokkansa ainoa rokottamaton niin taudin leviämisen todennäköisyys olisi aika olematon).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä juuri tarkoitinkin, että tarpeeksi moni kun jättää rokottamatta, laumasuoja murtuu. Tuohon lakiasiaan en ole perehtynyt mutta mielestäni se on hyvä juttu, jos se tarkoittaa tuota että rokotuskattavuuden ei anneta laskea liikaa. Suomessa on korkea rokotuskattavuus tällä hetkellä, tiedän. Mutta sitä en vaan pysty ymmärtämään, millä perusteella joku katsoo oikeudekseen olla vapaamatkustaja? Eikö se ole tosi epäreilua ajatella, että kunhan muut rokottavat lapsensa, niin minunkin lapseni on turvassa? Minusta se ei ole järkevää kriittistä suhtautumista vaan tosi itsekästä. Miten vapaamatkustaja suhtautuu siihen, jos vaikka koko koululuokka olisikin rokottamatta tai koko koulullinen lapsia? Siihenhän nämä jotkut äärikriittiset (en tarkoita tällä ketään täällä kirjoittelevaa) kuitenkin taitavat pyrkiä, että mahdollisimman moni jättäisi rokottamatta... Aiemmin käytössä ollut tubirokote oli sinänsä eri juttu, sehän suojasi vain lapsuuden tuberkuloosilta. Me rokotetut ollaan ihan yhtä suuressa riskissä saada tuberkuloosi nyt aikuisena, kuin meidän rokottamattomat lapsemmekin tulevat olemaan. Vähän sama kuin tuon hinkuyskän kanssa, sekin suojasi vain sen lapsuusiän. Mutta kyllähän se varmaan siinä vaiheessa perustui laumasuojaan sen tubirokotteenkin teho, kun tauti haluttiin pois lapsilta.

 

Tuli muuten tässä mieleen, että yksi ystäväni sairasti Afrikassa sikotaudin nyt aikuisena. Eli vaikka on rokotettukin, niin altistuksen tullessa suureksi, voi silti sairastua. Tämän takia se laumasuoja on tartuntatautien kohdalla kyllä hyvin oleellinen. Mielestäni MPR:n ottamatta jättävät altistavat (periaatteessa) taudeille myös rokotetut lapset ja aikuiset. Siis jos vapaamatkustajien määrä lisääntyisi niin, että tauteja alkaisi ilmaantua.

 

MPR:n ei ole osoitettu olevan vaarallinen rokote, ja sitä on käytetty vuosikymmeniä. Mun mielestä se on sellainen rokote, jossa hyödyt todellakin voittavat haitat. Sikotauti voi aiheuttaa miehille hedelmättömyyttä. Vihurirokko on sikiölle vammauttava. En voi ymmärtää, miten joku voi ajatella rokotteen olevan vaarallisempi kuin nuo taudit. Mitä tulee haittavaikutuksiin, kuumereaktio tulee vain 5-15% rokotetuista. Ikävähän se on, mutta ikävämpi olisi ne taudit. Meillä tytöllä oli viikon päästä rokotteesta kolme päivää korkea kuume. Pojalle ei reaktiota tullut enkä huomannut muutakaan vaivaa, käytös ei poikennut normaalista.

 

Huoh, mistäköhän mä nyt aloittaisin...eli, mikäli sä nyt viittaat minuun vapaamatkustajana, voin kertoa että meillä tyttö tullaan rokottamaan, tosin viivästetyllä aikataululla. MPr-rokotteella siis, influenssarokotetta en toistaiseksi ole aikonut hänelle ottaa.

MPR ei ole vaarallinen rokote, en ole niin väittänytkään vaan että ne sivuvaikutukset voivat olla ikäviä pienelle lapselle. Varsinkin kun lapsi ei vielä osaa puhua tai muuten ilmaista itseään. Mutta myöskään MPR-taudit eivät ole vaarallisia (ellei mennä aivotulehduksiin tmv.) mutta lisääntymisongelmat varmasti ikäviä. (Been there, done that).

En ajattele lapseni olevan turvassa em. taudeilta koska muut rokottavat lapsensa vaan koska me ei oikeasti käydä missään mistä (todennäköisesti) tartunnan voisi saada. Mahdollista, mutta epätodennäköistä.

 

Kananmuna-allergiselle voi antaa normaalin MPR-rokottteen, jos reaktio ei ole anafylaktinen! Eli iho-oireileville voi antaa.

 

Mä saan anafylaktisen reaktion.

 

Valitettavasti neuvoloissa ei olla ollenkaan ajantasalla/tietoisia rokotussuosituksista matkustaville lapsille. Sen saimme huomata erittäin hyvin nyt kun muutimme ulkomaille.. Itse sanottiin että MPR otetaan nyt (siis 11kk iässä). Mutta kyseessä onkin maa Euroopan ulkopuolella, missä tosiaan noita tauteja on välillä esiintynyt. Sama maa, mihin matkustimme kun esikoinen oli sen 13kk, ja samoin silloin itse otimme selvää ja pyysimme rokotteenm. En todennäköisesti olisi kyllä itsekään Kreikasta niin huolissani.

 

Kyllä neuvoloiden pitäisi ainakin ajantasalla olla. Tai ainakin heidän kuuluu ottaa selvää jos eivät tiedä. Ja kyllä MPR-tauteja yksittäistapauksina esiintyy Suomessakin käsittääkseni vuosittain.

 

 

Ja lopuksi; kiitti Angervo tetanus-tiedosta, mulla menee syksyllä vanhaksi niin uskallan siis uusia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

susan Älä hermostu, en tarkoittanut vapaamatkustajalla sinua tai ketään muutakaan täällä, vaan ihan yleisesti niitä jotka jättävä rokottamatta. Hyvähän se on, jos kuitenkin rokotatte, vaikka vähän myöhemmin. Mutta jos syynä on vain se, että lapsi osaisi ilmaista vaivansa, niin eipä tuollainen 3-vuotiaskaan osaa välttämättä järin hyvin selostaa, missä tarkalleen tuntuu ja mitä. Toki paremmin kuin vuoden vanha, osaa näyttää kädellä että tähän sattuu, muttei kyllä osaa käyttää kuvaavia adjektiiveja (särkee, vihloo jne.) eikä kertoa vaikkapa pahoinvoinnista etukäteen vaan kyllä se edelleenkin on luettava lasta käytöksen perusteella. Muttei meillä ainakaan ollut pienempänäkään vaikea tulkita tytön oireita tai pojan oireettomuutta, sen verran selkeänä nuo näkyivät. Kipulääkettä kun antaa niin eipä sillä ole väliä osaako lapsi sanoa mihin sattuu vai ei. Muulla tavoinhan sitä isomman lapsenkaan reaktiota ei voi helpottaa. :girl_smile: Mikäs siinä, jos kotihoidossa oleva lapsi rokotetaan myöhemmin, en sinua siitä ala syyttelemään, mutta mitähän kävisi päiväkotilasten kohdalla, jos siellä alkaisi olla paljon omalla aikataulullaan rokotettavia...suurin osa taitaa kuitenkin laittaa lapsensa päiväkotiin 1-2 vuotiaana (meillä ei ole vielä kumpikaan ollut).

 

MPR-taudeissa taitaa aika usein tulla noita komplikaatioita..kuten vesirokossakin voi tulla oikeasti vaarallisia oireita (siihen kuolee Suomessa yksi lapsi vuodessa). Siitä vaan vähemmän puhutaan.. En ymmärrä noiden haittavaikutusten vähättelyä esim. tuon vihurirokon osalta! Tai minkään muunkaan infektiotaudin, mitä vastaan on taisteltu ja ne on saatu vähenemään sen vuoksi voimakkaasti. Kyllä kun tietoa etsii, niin faktat puhuvat puolestaan. Tuhkarokkokin aiheuttaa sokeutta. Ja 800 000 lapsikuolemaa vuosittain (toki kehitysmaissa, mutta kuitenkin). Lueskelin äsken tuhkarokosta, sen laumasuojan kynnysarvo on jopa 90-95%, ja Suomessa on 97,5% rokotuskattavuus sitä vastaan, eli ei tarvitsisi kovin paljoa laskea että epidemioita alkaisi ilmaantua. Vuonna 2008 Suomessa oli 5 tuhkarokkotapausta, eli toki riski on siellä lähes olematon.

 

Mun mielestä noi mun esittämäni ajatukset ja mielipiteet on ihan asiallisia, olisi kiva kuulla oikeasti joltain "vapaamatkustajalta" (vähän ikävä termi mutten parempaakaan nyt keksi) miten oikeasti ajattelee noista kyselemistäni asioista. Mutta asiallisia mielipiteitä lienee vaikea kenenkään antaa, koska niille ei taida löytyä hyvää pohjaa... Ja korostan vielä, että täällä ei taida nyt olla edes sellaista henkilöä, joka voisi näihin kysymyksiin vastailla, eli tämä ei ole henkilökohtaista. Ja se koirahan älähtää, johon kalikka kalahtaa, vai mitä. :girl_wink:

 

Neuvoloiden pitäisi olla ajantasalla tai etsiä tietoa, mutta kuten kerroin, eivätpä vaan meidän kohdalla olleet. Itse nevoin, mistä voi katsoa KTL:n sivuilta/rokottajan käsikirjasta... Kahdessa eri neuvolassa eri paikkakunnalla on samasta asiasta ja samasta maasta ollut puhetta. Tiedän erään lapsen, joka lähetettiin Suomen loistavasta neuvolasta reilun puolen vuoden iässä tähän samaan maahan vuodeksi ILMAN rokoteohjeistusta! Lapsi saa siis 1-vuotisrokotteenkin vasta yli 1,5-vuotiaana. Ja täällä sitä tuhkarokkoakin on ollut ja ties mitä muuta...tänne suositellaan yli puodeksi vuodeksi tuleville B-hepatiittiakin ja senhän voi antaa vauvallekin (täällä kuuluu yleiseen rokotusohjelmaan ja eka annos tulee synnärillä). Eli itse en kyllä tuollaiseen neuvolaan luottaisi ihan sokeasti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

MPR-taudeissa taitaa aika usein tulla noita komplikaatioita..kuten vesirokossakin voi tulla oikeasti vaarallisia oireita (siihen kuolee Suomessa yksi lapsi vuodessa). Siitä vaan vähemmän puhutaan.. En ymmärrä noiden haittavaikutusten vähättelyä esim. tuon vihurirokon osalta! Tai minkään muunkaan infektiotaudin, mitä vastaan on taisteltu ja ne on saatu vähenemään sen vuoksi voimakkaasti. Kyllä kun tietoa etsii, niin faktat puhuvat puolestaan. Tuhkarokkokin aiheuttaa sokeutta. Ja 800 000 lapsikuolemaa vuosittain (toki kehitysmaissa, mutta kuitenkin).

 

Kuin myös rokotteesta, eri asia sitten on tehdäänkö niistä minkäänlaista virallista juttua vai ovatko ne vain sattumaa ;)

Mun ei ollut tarkoitus vähätellä esim. vihurirokon haittavaikutuksia vaan todeta että ne voivat olla ikäviä mutta eivät välttämättä vaarallisia ( = tappavia). Kuten ei myöskään rokotehaittavaikutukset. Kuitenkin kun katsoo esim. MPR-rokotteen haittavaikutuslistaa niin ei siellä nyt mitään vaarallista sanan varsinaisessa merkityksessä ole (paitsi tietysti se anafylaksia) mutta ei se lista niin hyvältä näytä että haluaisin (kun ei ole välttämätöntä tarvetta; päivähoito, matkustelu tmv.) kokeilla onko 1,5-vuotiaani yksi kymmenestä, sadasta vai tuhannesta. Kyllä meillä ainakin tällä hetkellä mikä tahansa kipu (tai yleinen v-tutus :D ) aiheuttaa sellaisen huudon että siinä saa sormi suussa koettaa parhaansa mukaan arvailla mistä on kyse, joskus menee oikeaan, joskus ei. Useimmiten ei. ;) Eli siis luotan että tyttäreni kolmevuotiaana osaa edes vähän paremmin ilmaista mistä on kyse.

 

Kylläpäs mä toistan itseäni loistavasti. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now