Adelita

Rokotteiden riskit?

254 posts in this topic

Mutta sitä en vaan pysty ymmärtämään, millä perusteella joku katsoo oikeudekseen olla vapaamatkustaja? Eikö se ole tosi epäreilua ajatella, että kunhan muut rokottavat lapsensa, niin minunkin lapseni on turvassa? Minusta se ei ole järkevää kriittistä suhtautumista vaan tosi itsekästä. Miten vapaamatkustaja suhtautuu siihen, jos vaikka koko koululuokka olisikin rokottamatta tai koko koulullinen lapsia?

 

 

Mun mielestä noi mun esittämäni ajatukset ja mielipiteet on ihan asiallisia, olisi kiva kuulla oikeasti joltain "vapaamatkustajalta" (vähän ikävä termi mutten parempaakaan nyt keksi) miten oikeasti ajattelee noista kyselemistäni asioista. Mutta asiallisia mielipiteitä lienee vaikea kenenkään antaa, koska niille ei taida löytyä hyvää pohjaa... Ja korostan vielä, että täällä ei taida nyt olla edes sellaista henkilöä, joka voisi näihin kysymyksiin vastailla, eli tämä ei ole henkilökohtaista. Ja se koirahan älähtää, johon kalikka kalahtaa, vai mitä. :girl_wink:

 

Mikäli viittasit tuolla allaolevalla tuohon ylläolevaan, voin yrittää omalta osaltani vastata :)

 

Mä en ajattele että mun lapsi on turvassa, mä en ajattele että muut rokottavat lapsensa ja mä voin vaan antaa olla. Mä ajattelen että mun lapseni ei tällä hetkellä sitä rokotetta tarvitse. Mikä sitten on mielestäsi järkevää kriittistä suhtautumista? Se, että ottaa selvää asioista, tulee siihen lopputulokseen että (syystä tai toisesta) ei jotain rokotetta lapselleen halua ottaa mutta ottaa sen silti että muut olisivat tyytyväisiä? Jos mun lapseni menisi rokottamattomana esim. kouluun jossa muita ei olisi rokotettu niin riippuisi monesta seikasta; onko kyseessä iso koulu vai pieni kyläkoulu, miten suuri riski lapsellani olisi kyseisessä koulussa saada tauti, jota vastaan häntä ei ole rokotettu aiemmin. Mm. näistä riippuisi paljon se, rokotuttaisinko oman lapseni vai en. Vai veisinkö eri kouluun, rokotettuna tai rokottamattomana :D Mä en oikein tiedä millaisia asiallisia mielipiteitä sä haluat kuulla koska mä vähän luulen että esim. minä ajattelen niin eri tavalla että sitä hyvää pohjaa tuskin löytyy. :) Mutta niinkuin mä sanoinkin jossain postauksessa; eipä sitä paljon muuta voi tehdä kuin pitää peukut ja varpaat pystyssä ja toivoa että niitä tauteja ei ennen rokotusta tule. :)

 

muoks. Ja mulla ei Lilly ole tarkoitus hyökätä sua vastaan millään tavalla, vaan yrittää keskustella eriävistä mielipiteistä. :)

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

susan En koe olevani hyökkäyksen kohde, enkä halua sinunkaan sitä kokevan. :girl_smile: Mun mielestä kirjoitat aivan asiallisesti. Ja kyllä mä uskon ja ymmärrän, että taaperon erinäiset huudot ovat vaikeasti tulkittavia. Mä oon saattanut unohtaakin sen jo, koska tämä meidän pienempi ei herkästi raivoa, tai jos raivoaa, niin syytä ei ole vaikea keksiä. Esikoisen kohdalla olikin ihan toinen juttu, temperamentti on kovin erilainen.. :girl_wink:

 

Hmm..mun mielestä järkevää kriittistä suhtautumista on se, että ottaa faktoista selvää ja tekee päätöksensä ei vain omaa lastaan ajatellen, vaan myös kanssaeläjät ja yhteiskunta huomioonottaen. On itsekästä ajatella vain omaa lastaan (enkä tarkoittanut taaskaan sinua koska sinähän olet nämä huomioinut kun lapsi ei ole päivähoidossa eikä matkustele :girl_wink: ). Tämä omaan napaan tuijottaminen ja yhteisöllisyyden katoaminen on kyllä niin tämän ajan ilmiö muutenkin ettei ihme että tässäkin asiassa se näkyy. En tarkoita tässä muiden mieliksi olemista. Pidemmällä tähtäimellä voi ajatella vaikka omia lapsenlapsiaan..että toimii heidän hyödykseen, jotteivat he sokeudu/vammaudu/menetä hedelmällisyyttään/kuole jne. tautien takia, mitä ei tarvitsisi nykyaikana esiintyä.

 

En usko, että olet lopulta kovin eri mieltä mun kanssa. Itsekin olen miettinyt noita asioita, varmasti enemmän esikoisen kohdalla. Kyllähän nuo rokotteiden sisältämät aineet ja se, mitä ne tekevät immuunijärjestelmälle, mietityttää. Mutta toisaalta peräänkuulutan luottamaan myös niihin asiantuntijoihin ja päättäjiin tässä asiassa. Näitä asioita ovat minua fiksummat ja koulutetummat tutkineet vuosikymmenet. Tuntuukin, että niitä kaikista krittisimpiä ovatkin ne, jotka kaikista vähiten tietävät ja ymmärtävät ja ennen kaikkea osaavat olla lähdekriittisiä (niin paljon perusteetonta huuhaata on tästäkin aiheesta netti pullollaan ja valitettavan moni ei osaa tietoa ja tietolähdettä laittaa oikeaan arvoonsa).

 

Faktat kuitenkin lienevät A) rokotuskattavuus on avainkysymys siinä, että taudit myös pysyvät poissa, ja rokotuskattavuus on joidenkin tautien kohdalla oltava todella korkea, ja B ) tautien komplikaatiot, yleisyys ja vakavuus ovat huomattavasti suurempia kuin rokotteen komplikaatiot. MPR-rokotteeseenkaan ei ilmeisesti kukaan kuole, mutta pelkästään siihen tuhkarokkoon se 800 000 ja ennen rokotuksia 7-8 milj. vuodessa (tähänkö jotkut haluavat palata??) Näiden asioiden perusteella on mielestäni todella vaikea perustella rokottamattomuutta.

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lilly: Kyllä mä olen kanssa sitä mieltä että me ollaan loppupeleissä samaa mieltä asioista - mä olen senverran paljon rokotekriittisempi ihan vaan siksi että pelkään tuon pienen puolesta niin paljon ja mitä enemmän (suoraan sanottuna ihan puhdasta p*skaa) lukee esim. netistä, se jää painamaan jonnekin alitajuntaan, sen enemmän alkaa pelottaa ja tuntuu turvallisemmalta toimia näin tällä hetkellä. En tarkoita etteikö jokainen pelkäisi oman lapsensa puolesta mutta mulla se menee tosiaan välillä yli.. :( Kuitenkaan mäkään en usko että uskaltaisin jättää kokonaan rokottamatta (nyt puhutaan siis MPR:stä) vaan sen aika tulee vaan myöhemmin.

Samaa mieltä olen myös siinä että rokotekattavuus on tulevaisuuden ja kansanterveyden kannalta avainasemassa - aika näyttää kuinka pitkälle tuo omaan napaan tuijottaminen ollaan valmiita viemään.

Kyllä mä kriittisyydestäni huolimatta olisin kuitenkin luultavasti pää kolmantena jalkana kiikuttamassa tyttöä rokotettavaksi jos hänet pitäisi esim. tarhaan nyt laittaa. ;) Meidän jollain tapaa eriävät mielipiteet johtuu siis suurimmaksi osaksi siitä että mä olen aivan ylihysteerinen ja -kriitttinen kaikessa, niin hyvissä kuin huonoissa asioissa ja kyseenalaistan välillä vähän liikaa. :)

Ihan samalla tavalla mun mielestä tuo nykypäivän itsekkyys ja omaan napaan tuijottaminen tulee esille siinä että tietoisesti tartutetaan tauteja (vaikkei mitään vakavaa olisikaan) mutta ei ajatella niitä kanssaeläjiä - viedään lapsi iltapäivällä kerhoon kun "ei se ole oksentanut enää aamun jälkeen" jne. Enkä tällä tarkoita vanhempia jotka vievät esim. nuhaisia lapsia tarhaan, aina noilla pienillä nenä vuotaa tai jotain kröhää on senverran että eihän siinä muuta ehtisi tekemäänkään kun olemaan sairaan lapsen kanssa kotona. Mutta tää nyt meni ihan ot:ksi :grin: .

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älkää tuomitko mua tästä;

 

Me koulussa pohdittiin, että mitäs jos päiväkodit ja koulut vaatisivat rokotukse lapsilta ja jos rokotuksia ei halua missään nimessä, niin näille olisi sitten keskitettyjä päiväkoteja sekä kouluja, joihin olisi pakko mennä. Vähentäisikö se vapaamatkustajia, en tiedä. Käytännössähän se lienisi mahdotonta toteuttaa, enkä tiedä kuinka eettistäkään se sitten lopulta olisi..

 

Mä luulen, että se ainakin osan näistä todella rokotekriittisistä tai -vastaisista vanhemmista laittaisi ainakin miettimään uudelleen. Tai toivon. :D Koska silloinhan sitä laumasuojaa ei käytännössä olisi ja luulen että tosipaikan tullen se olisi aika pelottava tilanne / ajatus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ois hyvin mukavaa, että sitten kun mun poika menee tarhaan niin siinä ryhmässä kaikki lapset olisivat rokotettuja. Sillä tavalla en koe susania, tai lähinnä siis lasta, vapaamatkustajaksi, koska ei lapsi ole tarhassa tällä hetkellä, ja sinne mennessään on sitten jo rokotettu.

 

Mun mielestä tässä on just se, että jokainen saa valita, mutta valinnoissa tulee ottaa huomioon muutkin ihmiset.

 

Ja kiitos Kreetan/Kreikan rokotustilanteen valaisemisesta! :)

Edited by Piippis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tässä on just se, että jokainen saa valita, mutta valinnoissa tulee ottaa huomioon muutkin ihmiset.

 

Näin juuri! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Allekirjoitan myös. :)

 

susan oon samaa mieltä myös tuosta ot:sta, toiset eivät ajattele kuin niitä omia lapsiaan tuossakaan asiassa. Täällä missä nykyään asutaan on muuten pakollista viedä tarhaan lääkärintodistus siitä, että lapsi on terve, sen jälkeen kun on ollut poissa sairauden takia. Kauhea homma tuossakin, mutta ehkä se tosiaan vähentää sitä puolikuntoisten lasten sinne vientiä ja sitä kautta vähentää tartuntoja. Tosin tavalliset flunssat taitavat levitä jo ennen sairauden puhkeamistakin.

 

Tuosta tarhasta/koulusta vielä (vaikka tääkin taitaa olla ihan OT ketjun otsikkoon nähden...) sen verran, että mun mielestä lasten rokotustiedot pitäisi olla julkisia sikäli, että vanhempien pitäisi kertoa tarhaan/kouluun, jos lapselta puuttuu tavallisen ohjelman rokotteita, ja tämä pitäisi tiedottaa eteenpäin lasten vanhemmille, tyyliin "ryhmässämme on lapsi, jota ei ole rokotettu sillä ja sillä rokotteella". Koska jos näitä lapsia tulisikin johonkin ryhmään useita (ei toki todennäköistä Suomessa mutta silti) niin vanhemmat olisivat tietoisia riskeistä ja voisivat tehdä omia lapsiaan koskevia päätöksiä tietoisena siitä. Samoinhan tiedotetaan kihomadoista, täistä yms. koteihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta tarhasta/koulusta vielä (vaikka tääkin taitaa olla ihan OT ketjun otsikkoon nähden...) sen verran, että mun mielestä lasten rokotustiedot pitäisi olla julkisia sikäli, että vanhempien pitäisi kertoa tarhaan/kouluun, jos lapselta puuttuu tavallisen ohjelman rokotteita, ja tämä pitäisi tiedottaa eteenpäin lasten vanhemmille, tyyliin "ryhmässämme on lapsi, jota ei ole rokotettu sillä ja sillä rokotteella". Koska jos näitä lapsia tulisikin johonkin ryhmään useita (ei toki todennäköistä Suomessa mutta silti) niin vanhemmat olisivat tietoisia riskeistä ja voisivat tehdä omia lapsiaan koskevia päätöksiä tietoisena siitä. Samoinhan tiedotetaan kihomadoista, täistä yms. koteihin...

 

Periaatteessa samaa mieltä. MUTTA, itselläni ensimmäisenä tulee mieleen että se syrjii lasta jota ei olla rokotettu. Esim. jos rokotettu on jätetty ottamatta vaikkapa allergian takia, ne rokotettujen lasten vanhemmat voivat helposti tehdä päätöksen että heidän lapsensa ei saa leikkiä tämän rokottamattoman kanssa. Julmaa, mutta valitettavan yleistä tämän tyyppinen ajattelu (en välttämättä tarkoita rokoteasiaa vaan muutenkin.). Ja silloinhan viaton lapsi joutuu tahtomattaan silmätikuksi ja sijaiskärsijäksi asiassa johon hän itse ei voi mitenkään vaikuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta onko taas toisten lasten kärsittävä muiden vanhempien päätöksistä?

Tää on tosi vaikeeta, mutta kyllä mä toivoisin että tiedossa olisi jos ryhmässä olisi esim. useampi rokottamaton. Olkoonkin sitten niin, ettei tiedettäisi keitä he ovat, mutta tieto että 15 hengen ryhmästä 6 on rokottamatta on mun mielestä aika oleellinen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta onko taas toisten lasten kärsittävä muiden vanhempien päätöksistä?

Tää on tosi vaikeeta, mutta kyllä mä toivoisin että tiedossa olisi jos ryhmässä olisi esim. useampi rokottamaton. Olkoonkin sitten niin, ettei tiedettäisi keitä he ovat, mutta tieto että 15 hengen ryhmästä 6 on rokottamatta on mun mielestä aika oleellinen..

 

Kyllä se rokottamattomien henkilöllisyys valitettavasti varmaan jossain vaiheessa jollain tavalla tietoon tulisi ja tää on mun mielestä se ongelma. :( Ja kun lasten rokottamattomuus ei välttämätä ole vanhempien päätös mikäli kyse on esim. allergiasta. Tai no onhan se tavallaan mutta en ainakaan itse uskaltaisi antaa rokotetta jos tietäisin lapseni olevan allerginen. Miten se vaikuttaisi esim. laura! sun suhtautumiseen tai toimenpiteisiin mikäli lapsesi olisi juuri kuvailemassasi ryhmässä? Ja muutkin, miten toimisitte? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa samaa mieltä. MUTTA, itselläni ensimmäisenä tulee mieleen että se syrjii lasta jota ei olla rokotettu. Esim. jos rokotettu on jätetty ottamatta vaikkapa allergian takia, ne rokotettujen lasten vanhemmat voivat helposti tehdä päätöksen että heidän lapsensa ei saa leikkiä tämän rokottamattoman kanssa. Julmaa, mutta valitettavan yleistä tämän tyyppinen ajattelu (en välttämättä tarkoita rokoteasiaa vaan muutenkin.). Ja silloinhan viaton lapsi joutuu tahtomattaan silmätikuksi ja sijaiskärsijäksi asiassa johon hän itse ei voi mitenkään vaikuttaa.

Niin mä ajattelinkin, ettei nimiä tarvitsisi kertoa lasten vanhemmille (ei kai noiden muidenkaan tiedotettavien asioiden yhteydessä nimetä lapsia että kellä niitä matoja olikaan ensimmäisenä tms..). Eikä vanhemmat voi kieltää lasta leikkimästä tietyn lapsen kanssa päiväkodissa, eihän hoitajat voisi sellaista mitenkään valvoa ja eihän sillä leikkimisellä olisi mitään merkitystäkään tautiepidemioiden syntymisen kannalta. Mutta vanhemmilla olisi sen tiedon valossa mahdollisuus siirtää lapsensa toiseen hoitopaikkaan/ryhmään.

 

Allergioiden takia rokottamattomuus taas lienee aika harvinaista, MPR:lläkin voidaan rokottaa kaikki kananmuna-allergiset, vain anafylaktisia oireita kananmunasta saaneet pitäisi rokottaa sairaalassa lastentautien poliklinikalla tarkkailtavana (tarkistin täältä) ja ilmeisesti allergikotkin saavat harvoin rokotteesta oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se rokottamattomien henkilöllisyys valitettavasti varmaan jossain vaiheessa jollain tavalla tietoon tulisi ja tää on mun mielestä se ongelma. :( Ja kun lasten rokottamattomuus ei välttämätä ole vanhempien päätös mikäli kyse on esim. allergiasta. Tai no onhan se tavallaan mutta en ainakaan itse uskaltaisi antaa rokotetta jos tietäisin lapseni olevan allerginen. Miten se vaikuttaisi esim. laura! sun suhtautumiseen tai toimenpiteisiin mikäli lapsesi olisi juuri kuvailemassasi ryhmässä? Ja muutkin, miten toimisitte? :)

Allergia-juttuun vastasinkin jo tuossa yllä. Eli lähestulkoon kaikki muna-allergikotkin voidaan rokottaa ja harvoin siinä on mitään ongelmaa (googletin vähän niin nekin ketkä olivat käyneet rokotuksessa lastenpolilla, ei kukaan sanonut että olisi tullut rokotteesta mitään) Mitä tohon jälkimmäiseen tulee, niin meidän lapset eivät olisi todennäköisesti hoitopaikassa, missä olisi ryhmässä esim. kolmasosa rokottamattomia. Muualle siirtäisin.

 

Ainiin, ja meidän poikakin sai selviä iho-oireita kananmunasta vauvana ja vielä tuossa päälle vuosikkaanakin pari kertaa...virallisesti allergiaa ei olla todettu kun ei ole tullut mitään vakavaa ja niin vähän tuo kananmunaa on syönyt..rokote ei joka tapauksessa tehnyt mitään..

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allergioiden takia rokottamattomuus taas lienee aika harvinaista, MPR:lläkin voidaan rokottaa kaikki kananmuna-allergiset, vain anafylaktisia oireita kananmunasta saaneet pitäisi rokottaa sairaalassa lastentautien poliklinikalla tarkkailtavana (tarkistin täältä) ja ilmeisesti allergikotkin saavat harvoin rokotteesta oireita.

 

Jep, voidaan rokottaa mutta pitää tosiaan olla tehohoitovalmius. Se, haluaako siihen kukaan lähteä - elvytyskin voi epäonnistua ja se adrenaliinikaan ei mikään vaaraton lääke ole, on toinen juttu. Tietenkin jos ei ole vakavasti allerginen tai on esim. iho-oireinen niin ihan ok mutta itsellenikään en uskaltaisi rokotetta ottaa koska reagoin pieneenkin määrään anafylaktisella reaktiolla. Ja anafylaksiaakin kun on monen tasoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tohon jälkimmäiseen tulee, niin meidän lapset eivät olisi todennäköisesti hoitopaikassa, missä olisi ryhmässä esim. kolmasosa rokottamattomia. Muualle siirtäisin.

 

Tää kysymys ei nyt ole todellakaan riidanhaastamista (uskallan jo kysyä kun olen senverran sun kanssa jutellut täällä :) ) mutta antaisitko sä sun lapsen / lasten leikkiä meidän tytön kanssa tai olla muuten enemmän tekemisissä? Ihan vilpittömästi haluan tietää mitä rokotettujen lasten vanhemmat ajattelee :)

 

 

muoks. en näköjään enää osaa lainata viestiä... :D

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

susan lastenpoliklinikka riittää eli ei tehohoitovalmiutta tarvita ihan välittömästi (se voi olla sairaalassa jossain aika kaukanakin) mutta, anafylaksian ensioireisiin jos saa adrenaliinia ja kortisonia, niin kyllä se hoituu. Nuo aineet kopiovat elimistön omia vastaavia aineita joten kyllä ne nyt aikalailla vaarattomiksi voidaan luokitella silloin, kun niitä tarvitaan. Lastenpolilla kuitenkin voidaan välittömästi reagoida joten tilanne on eri, kuin jos on kotona tai neuvolassa ja saa adrenaliinia lihakseen eikä suoneen suoraan tai hoito viivästyy muuten. Mutta eipä tämä nyt tässä ihan olennaista ole kuitenkaan, tosi harvinaista... Ja edelleenkään, anafylaktisesti oireilevatkaan eivät yleensä saa MPR:stä mitään oireita! Täytyy tätä vielä tutkia mutta näin ymmärsin jostain...

Share this post


Link to post
Share on other sites

a edelleenkään, anafylaktisesti oireilevatkaan eivät yleensä saa MPR:stä mitään oireita! Täytyy tätä vielä tutkia mutta näin ymmärsin jostain...

 

Hassua, koska minulta on evätty useamman eri lääkärin toimesta sekä MPR että influenssa-rokote juuri mun allergian voimakkuuden takia.

(MPR olisi siis annettu terveydenhuoltoalan koulutukseen liittyen).

 

 

muoks. Korjaus, olin väärässä....eli tässä oikeaa tietoa ja väärä tieto pois :)

"Onko se niin vaarallista, että jos ei

kuole anafylaksiaan, niin kuolee adrenaliiniin. Iso annos adrenaliinia suoran suoneen annettuna on

aikamoinen pommi sydämelle ja verenkierrolle. Sydäntautinen voi olla vaikeuksissa. Mutta

lihakseen pistettävä adrenaliini suositeltuina annoksina on täysin turvallinen eikä aiheuta minkään

valtakunnan sydänriskiä. Jos potilas saa adrenaliinipistoksen niin sanotusti turhaan (vakavaa

reaktiota ei ollutkaan kehittymässä), niin ainoa sivuvaikutus voi olla lievä pulssin nousu 10-15

minuutin ajaksi. Vara ei venettä kaada. Pistäkää adrenaliini mieluummin liian aikaisin kuin liian

myöhään! Adrenaliinin vaikutus on lyhyt, se on ohi muutamassa kymmenessä minuutissa.

Vaikeassa pitkittyneessä reaktiossa joudutaan antamaan lisäpistoksia, kun edellisen vaikutus alkaa

haihtua. Vakavat allergiareaktiot ovat yleisimpiä teini-ikäisillä ja nuorilla aikuisilla, joiden sydän on

terve. He sietävät adrenaliinia erinomaisesti." (Allergia & Astma 4/2002)

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anafylaksiassakin on oleellista se, millaisesta määrästä se reaktio on tullut. Osa saa sen anafylaksian vahingossa suuhun joutuneesta pullanmurusesta, toinen vasta syötyään epähuomiossa kokonaisen pullan. Vain pieni osa kananmuna-allergikoistakaan reagoi niin minimaalisille määrille kuin mitä rokotteessa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä sain viimeksi leivästä jossa oli kananmunaa sisällä enkä huomannut ennenkuin oli liian myöhäistä. Enkä ehtinyt sitä kananmunaa edes haukata ja leivästäkin vaan ihan pienen palan :/ Enkä mä pysty käyttää edes tuotteita jotka sisältää lesitiiniä (soijalesitiini eri asia).

Edited by susan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää kysymys ei nyt ole todellakaan riidanhaastamista (uskallan jo kysyä kun olen senverran sun kanssa jutellut täällä :) ) mutta antaisitko sä sun lapsen / lasten leikkiä meidän tytön kanssa tai olla muuten enemmän tekemisissä? Ihan vilpittömästi haluan tietää mitä rokotettujen lasten vanhemmat ajattelee :)

 

 

muoks. en näköjään enää osaa lainata viestiä... :D

 

Oho, multa jäi tää kommmentti aiemmin huomaamatta. Joo mäkin uskallan sun kanssa keskustella, osataan näköjään pysyä asiallisina ja mua ei ainakaan edes kiehuta :girl_wink: Antaisin lasten leikkiä sun tytön kanssa kyllä, mä vaan ajattelen sen riskin olevan ihan eri tasoa ryhmässä. Jos ryhmässä joku sairastuu, niin sairastuu toinenkin (ne toiset rokottamattomat varmasti ensin) ja siihen ei ehdi niin reagoida. Kun altistus on rokotetuille lapsillekin isoa, niin ei ole ihan varmaa, että rokotus tehoaa (kuten kävi tälle Afrikassa asustelevalle kaverilleni, jolla kyllä oli asianmukaiset rokotteet). Lisäksi, jos sun tyttösi saisi jonkun taudin tai olisi altistunut sille muttei vielä sairastunut (olisi vaikka siellä päiväkodissa ja siellä puhkeaisi epidemia) niin varmasti siitä kertoisit kaikille jolloin muut voisivat pysyä teiltä poissa kunnes teillä ollaan terveitä.

 

Piti vielä vähän tarkistaa noita tietoja rokotteista, eli influenssarokote on eri juttu sikäli, että se on kasvatettu hedelmöitetyssä kananmunassa, mutta MPR on kasvatettu kanan alkion ihon pintasolukossa (tai jotain sinne päin..) ja siitä luki joka paikassa, että siinä on äärimmäisen vähän (jossain luki jopa että ei mitattavissa olevia määriä) kananmunan proteiineja. Siis pitäisi oikeastaan olla allerginen kanan lihalle, koska munan kanssa tuolla ei ole sinänsä tekemistä. Influnessarokotetta en itsekään ottaisi koska siinä on ihan erilainen riski. MPR:n antaisin kyllä lapselle sairaalaoloissa, vakka kyllähän se varmasti pelottaa. Lisäksi, kananmuna-allergia poistuu normaalisti 4-vuotiaaksi mennessä (tottakai joillekin se jää) joten suurin osa voidaan rokottaa myöhemmällä aikataululla.

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikä vanhemmat voi kieltää lasta leikkimästä tietyn lapsen kanssa päiväkodissa, eihän hoitajat voisi sellaista mitenkään valvoa ja eihän sillä leikkimisellä olisi mitään merkitystäkään tautiepidemioiden syntymisen kannalta.

 

Ei niin mutta itselläni silti kolkuttaa takaraivossa se ajatus, että lapsi kyllä imee niiden vanhempienkin puheista osansa eli jos vanhemmat keskustelevat (lapsen kuullen) vaikkapa siihen sävyyn että on tyhmää jne. kun sitä Maijapetteriä ei olla rokotettu ja sehän voi tartuttaa meidän pikku Eerokerttulin, niin lapsi voi alkaa hylkimään ja / tai kiusaamaan tätä Maijapetteriä.

 

Joo mäkin uskallan sun kanssa keskustella, osataan näköjään pysyä asiallisina ja mua ei ainakaan edes kiehuta :girl_wink: Antaisin lasten leikkiä sun tytön kanssa kyllä, mä vaan ajattelen sen riskin olevan ihan eri tasoa ryhmässä. ----- Lisäksi, jos sun tyttösi saisi jonkun taudin tai olisi altistunut sille muttei vielä sairastunut (olisi vaikka siellä päiväkodissa ja siellä puhkeaisi epidemia) niin varmasti siitä kertoisit kaikille jolloin muut voisivat pysyä teiltä poissa kunnes teillä ollaan terveitä.

 

Mua kiehuttaa vaan se etten osaa ilmaista itteeni :D :D Sepä se, että sitten pitää vaan luottaa siihen rokottamattoman lapsen vanhempiin. :) Tää itseasiassa lähti siitä että kun ei tyttöä viime talvena sikainfluenssaa vastaan rokotettu niin kuulin sitten sellaista "seläntakana" supattelua joiltain (ei niin läheisiltä) että heidän lapset ei ainakaan tuon kanssa leiki. No kas kummaa, heillä sairastuttiin rokotuksesta huolimatta - kyllä itselläni oli siinä vaiheessa syytä pitää muksu kaukana heidän lapsistaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäksi, kananmuna-allergia poistuu normaalisti 4-vuotiaaksi mennessä (tottakai joillekin se jää) joten suurin osa voidaan rokottaa myöhemmällä aikataululla.

 

Näin mullekin kävi, olin allerginen lapsena ja poistui reilu 3-vuotiaana eli ehdin saamaan ne MPR-tehosteet jne ihan normaalisti kouluun mennessä mutta puhkesi sitten ihan puun takaa aikuisiässä uudelleen. Mutta siis on äärimmäisen harvinaista että noin käy. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No sullapa on ollut ikävä tuuri, mutta sikäli kiva että sut ehdittiin kuitenkin "riskittömästi" rokottaa. :girl_smile: Vitsit tää keskustelu on mielenkiintoista! Mäkään en kyllä osaa ilmaista itseäni kun lähinnä kirjoitan vaan ja ajatus voi tulla vähän perässä :D Mutta eipä sitä näin kirjoittamalla pystykään samalla lailla kuin juttelemalla. Toisaalta kirjoittaessa on aikaa miettiä kun taas jutellessa voi sanoa typeriä asioita liian nopeasti.

 

Samaa mieltä oon kyllä tuosta että kyllähän ne vanhemmat vahingossakin siirtävät niitä ajatuksia kun nuo pienet on niin kovin teräväkorvaisia. Itse tässä mietin juuri että milloinkohan tuo esikoinen tajuaa meidän puheista että meille on tulossa ehkä vauva, ihan vielä kun en halua sitä hänelle kertoa. :girl_wink: Mutta itse toivoisin, että pystyisin estämään tuollaisen syrjivän asenteen muodostumisen omille lapsilleni toisia lapsia kohtaan (mikähän lause tämäkin oli taas :rolleyes: ). Silti kyllä kannattaisin tuota vanhempien oikeutta tietää rokottamattomista lapsista, mutta siihen pitäisi varmasti kehittää joku virallinen systeemi ja "raja-arvot" että milloin kerrotaan ja miten. Onneksi tälläistä ongelmaa ei taida kuitenkaan yleensä olla. Ei yksi rokottamaton leikkikaveri mun lasteni hoitoryhmässä yöuniani vielä veisi kuitenkaan. :grin:

 

Niin joo ja possupiikistä vielä kun puheeksi tuli. Teillähän on ollut tyttö vielä tosi pieni viime talvena joten aika omituista että häntä on syrjitty sen takia puheissa kun hädin tuskin oli edes rokotusikäinen! Mekään ei uskallettu poikaa rokotuttaa kun puolen vuoden ikä tuli täyteen marraskuun lopussa ja silloin olin itsekin dietillä kananmunasta ja maidosta pojan allergiaoireiden takia, eli emme vielä tienneet yhtään miten olisi reagoinut kananmunalle (kun sai kerran mun syötyä jotain keksiä aika voimakkaan reaktion). Muutenkin tuntui, että hän oli vielä liian pieni niin tujulle rokotteelle, kun muutenkin silloin oli juuri perusrokotuksia saanut. Tyttö rokotettiin, kun hän vaikutti sen verran "konkarilta" kun oli saanut jo matkailun takia muutenkin ylimääräisiä, eikä tytölle sitten rokotteesta mitään vaivaa tullutkaan, eikä tautiakaan (naapurissa meidän pojan ikäinen vauva oli tosi kipeänä ja samoin vanhempansa ennen kuin oli rokotukset käynnissä).

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teillähän on ollut tyttö vielä tosi pieni viime talvena joten aika omituista että häntä on syrjitty sen takia puheissa kun hädin tuskin oli edes rokotusikäinen!

 

Meillä tyttö täytti silloin helmikuussa sen 6kk ja se jokaviikkoinen (useampaan kertaan viikossa) kysely ja p*skanpuhuminen alkoi jo pari kuukautta ennen kun erehdyin eka kerran vastaamaan ettei rokotetta aiota ottaa. Itsenikin olisi pitänyt kuulemma se ottaa allergiasta huolimatta.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin miettimään tätä mun "rokotevastaisuuttani" tarkemmin ja muiden rokotteiden kohdalla en ole oikeastaan edes miettinyt tai tutkinut mitä ne pitää sisällään tai mitä voivat aiheuttaa. Osa rokotteista (mm. rota ja jäykkäkouristus) oli sellaisia "ilman muuta ne otetaan" mutta sitten jostain syystä nimenomaan tuosta MPR:stä ja (sika)influenssarokotteesta olen kehitellyt sen peikon itselleni. Vaikka ihan samalla tavalla rotakin yhdistettiin kaiketi johonkin suolitukoksiin tmv. (tästä en taas mene vannomaan enkä tiedä onko miten paikkaansa pitävää) mutta ei se silti hirvittänyt. Omituinen on ihmismieli. :)

 

Olisikin mielenkiintoista kuulla jonkun oikeasti (:D ) rokotevastaisen asiallisia mielipiteitä tähän keskusteluun! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vielä; se mua ärsyttää eniten henk.koht. (en nyt tarkoita ketään teistä vaan meinaan omaa lähipiiriäni :) ) että aina vedetään se "voidaan allergisetkin rokottaa" -kortti esiin tuntematta asiaa sen tarkemmin. Kuten jo aiemmin sanoin niin voidaan juu, mutta itse anafylaksian riittävän monta kertaa kokeneena voin sanoa että ei se tukehtumisen tunne niin kivaa ole että tieten tahtoen lähtisin kokeilemaan tuleeko mitään vai ei. Eikä se adrenaliinipiikki niin kiva ole vaikka toki hengen pelastaakin. Jotenkin vaan tuntuu että kun anafylaksiaan on hoito (mikäli olet esim. juuri sairaalassa rokotettavana) niin sitten se ei ole niin vakavaa ja se rokote on pienempi paha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now