pikku-haisu

"Iskurepliikkejä" eka kerran neuvolaan soittaessa?

60 posts in this topic

"Hei olen se ja se, olen raskaana 6. viikolla ja tarvitsisin siis ensimmäisen neuvola-ajan" (en ole nyt ihan varma enää noista viikoista, mutta tuolloin taisi olla) Jännittävää oli se, että piti soittaa keskellä työpäivää, koska oli tietty aika milloin neuvolaan sai aikoja soitella. Joten hiippailin kolme kerrosta alemmas kuin mitä työpaikkani sijaitsee ja invavessaan, etten vaan jäisi kiinni puhelusta. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esittelin itseni ja kerroin että olen tehnyt positiivisen raskaustestin. Toisessa päässä kysyi että onko toivottu raskaus? Johon vastasin myöntävästi ja hän sitten varasi minulle ensimmäisen käyntiajan neuvolaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Sukunimen etunimi täällä hei, nyt näyttäis siltä että mä oon raskaana!" toisessa päässä oli harjoittelija, joka onnitteli ja sanoi että jaa tuossa tuo "neuvolatäti" onkin että saat sille selostaa ja sanoin oikealle neuvolatädille saman replan. Tää ei sit onnitellutkaan vaan alkoi vaan kyselemään kuukautisista ja koska tein testin. Sanoin testanneeni vappuaattona, johon seurauksena pieni hymähdys toisesta päästä. Oli vissiin joku muukin soitellut samanlaista asiaa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta kun tein plussatestin ja soitin ekaa neuvola-aikaa mua jännitti, mutta en vieläkään ymmärrä että miksi. :D Esittelin itseni, kerroin tehneeni edellispäivänä raskaustestin jne. Terkka onnitteli, antoi ajan ja se oli siinä. Ei siis mitään sen kummallisempaa.

 

Kuopuksen plussaamisen jälkeen meillä oli muistaakseni esikoisen neuvola, jolloin kerroin neuvolassa raskaudestani ja varattiin mulle eka aika. Silloinen th oli vanhempi naishenkilö, jonka ensimmäinen kysymys (ilmeisesti pienen ikäeron takia) oli että onko ihan toivottu. :huh: Onneks ennen kuopuksen syntymää muutettiin ja täten myös neuvola vaihtui ja nykyinen th on ihana, vaikkakin aikamoinen höösääjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tottakai terveydenhoitaja kysyy onko raskaus toivottu, ei siihen vaikuta pieni ikäero lasten välillä tai mikään muukaan. Kuitenkin päivittäin tulee niitäkin puheluita, jolloin raskaus ei ole toivottu a asiakas haluaa varata ajan keskeytykseen. Siinä voisi olla aika kova pala, jos puhelimen toisessa päässä onniteltaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taisin vaan ilmoittaa että tarviin ekan neuvola-ajan. Se sai sitten nyhtää että oletko tehnyt testin ja koska ne menkat oli. Mut eniten mieleen jäi kysymys "odotatko ensimmäistä vauvaa?", se jotenkin teki siitä paljon konkreettisempaa, kun puhuttiin vauvasta, eikä vaan siitä että ollaan raskaana. Oonnitteli sitten vielä oikein sydämellisesti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolapuhelua en enää muista lainkaan, mutta synnytysosastolle ilmoittautuessa (Kätilöopiston Haikaranpesä Helsingissä, jonne ilmoittaudutaan erikseen) oli kyllä todella outo olo. :girl_haha: Sanoin jotain tosi hölmön oloista kuten "moi, ilmoittautuisin synnyttämään" ja menin ihan hämilleni kun tilanne oli niin omituinen ja synnytys vielä niin kovin kaukainen asia. :) Kaiken lisäksi ilmoittautumisaika oli kesken työpäivän, joten ihmisiä kulki ohi kun puhuin eteisessä puhelimeen kaiken maailman luomusynnytystoiveista.. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Doremifa tässä hei. Mun oli tarkoitus varata ensimmäistä äitiysneuvola-aikaa. Mutta en nyt oikein tiedä, että onko tämä menossa kesken."

 

Ei myönnetty neuvola-aikaa tällä repliikillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistaakseni tylsästi vaan esittelin itseni ja sanoin, että taidan tarvita neuvola-ajan. Puhelun jatkoa en sitten muista, taisi mennä ihan normaalisti henkilötietojen annolla ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on muuten esikoisesta kysytty että on toivottu lapsi kun kävin terveyskeskuksessa testissä (no juu, siitä on 15 vuotta aikaa eli ihan jokapaikasta ei silloin testejäkään saanut) ja soitin vastausta niin kun vastaukseksi kerrottiin että tää on positiivinen ja mä aloin kyselemään että miten sitten, mitens neuvolaan varataan aikaa ja koska niin puhelimen toisessa päässä meni pasmat ihan sekaisin ja terkka änkytti että ääh, ööh, niin, siis tää on iloinen asia/toivottu lapsi?! Mihin mä vaan että joo (tottakai) on, tarkoituksella yritetty lapsi :lol:

 

Se oli varmaan varautunut aborttiaikakyselyihin kun testattavan ikä oli 18 sillä hetkellä... :rolleyes::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Täällä se ja se. Pitäisi varmaan varata aika ensimmäiseen neuvolaan?"

"Ootko raskaustestin tehny?"

"Joo... itseasiassa kolme"

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hih, meillä raskautta oltiin toivottu puolisen vuotta ja ne viivat tikussa oli jotain ihmeellisintä ikinä (sen kierron alussa olin päättänyt, että lähden Kreikkaan 4kk työharjoitteluun ja oltiin "vältelty" tärppipäiviä.). Sitten soitin itkun sekaisen puhelun (ehkä tunti tikkuun pissimisestä), että "Tässä tikussa on kaksi viivaa ja mä olen lähdössä Kreikkaan, mitä minä teen?"

 

Täti sitten laskeskeli, että kävisin alkuraskauden ultran ennen lähtöä ja rakenneuä:n sitten kun tuun Suomeen.

 

Loppujen lopuksi sain peruttua vielä lähdön, kun pelotti niin kovasti masun kanssa lähtee, enkä halunnut että mies jäisi paitsi niin isosta osasta raskautta. Työharkkapaikka järjestyi onneksi Suomesta. Hyvä niin, oksensin kolme kuukautta putkeen ja vielä rakas mummoni menehtyi, joten kovilla olisin yksin vieraassa maassa ollut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka kerralla soitin ja sanoin että toi testi nyt näyttäis että oon raskaana niin luulisin että nyt seuraava tehtävä on tää teille soittaminen. Täti kysyi että no onkos tämä hyvä asia :D Sanoin että juu on, ja sitten sanoi että onnea, ja taitaa olla ensimmäinen lapsi kun noin asian esitit :girl_haha:

 

Toisella kertaa soitin ja sanoin vaan että tarvis varata ensimmäistä neuvola-aikaa, kyseli viimeisimmät menkat, monesko lapsi ja antoi ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla kerralla mä soitin ja kerroin että olen tehnyt positiivisen raskaustestin. Terkka kyseli että koska testi on tehty ja viimeisten kuukautisten alkamispäivän. Ilmoitteli sitten että millä viikolla menen ja kertoi että koska suunnilleen voisi olla eka neuvolakäynti. Onnitteli heti siinä alussa mutta ei kysellyt mitään että onko toivottu lapsi. Samalla kertoi myös sitten että kotiin tulee papereita täytettäväksi.

 

Toisella kerralla varasin sitten ekan neuvola-ajan neidin neuvolakäynnillä. Puheeksi tuli että voisin myöhemmin soitella kesälle osuvaa neidin 1v aikaa kun sitä ei vielä maaliskuussa viitsitty varata. Mä totesin siihen että mä tarttisin ajan itselleni ä-neuvolan puolelle joten nähdään tässä kevään aikana muutenkin ja voidaan sitä neidin aikaa sitten katsella silloin. Tällä kertaakin tuli onnittelut mutta myös varovainen kysymys että oliko ihan toivottu tjsp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun puhelu alkoi sillä, että varmistin, olenko soittanut oikealle terkalle (kun en ollut ihan varma meidän väestövastuualueesta). Terkkakin oli aika uusi joten se joutui hetken kollailemaan listojaan, ja oikeilla langoilla oltiin. :lol:

 

Sitten kerroin, että tarviin neuvola-ajan, ja terkka kysyi, että onko tää ihan toivottu tilanne, onnitteli, kyseli kuukautiset jne.. Se varasi mulle ajan ja jännityksellä odotetaan, viikon päästä olisi aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin ensineuvoon ja kysyin et "mitäköhä mun pitäs nyt tehä, ku tein positiivisen raskaustestin?" :D Sit ne kyseli et onko toivottu ja missäpäin asun.. :D Yhdisti sit oman alueen neuvolaan, ja sinne taisin sanoa että "Tein positiivisen raskaustestin, raskaus on toivottu. Mitä mun pitää nyt tehä?" :D Sit ne kyseli millo viimeeks alko menkat ja plaaplaa, ja anto neukkuajan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Täällä se ja se hei, tein positiivisen raskaustestin joten pitäis varmaan neuvola-aikaa varailla..." muistaakseni jotenkin noin. Vähän oli tönkköä kun ei edes itse uskonut että vois olla raskaana vaikka useampikin testi sen todisti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana lukea, että toisetkin ovat ehkä pohtineet ja jopa mokailleet kun neuvolaa on varattu.

 

Itse mietin niin pitään mitä sanon kun soitan, ja loppuen lopuksi kirjoitin lainini ylös :blush: Esittelin itseni ja kerroin tehneeni positiivisen raskaustestin, kerroin tämän olevan toivottu asia ja kysyin vapaata neuvola-aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla kerroilla olen sanonut varaavani aikaa ensimmäiseen äitiysneuvolakäyntiin ja kummallakin kerralla vastaus on ollut iloinen: "Onneksi olkoon!" Nyt toisella kerralla puhelun päätyttyä terveydenhoitaja onnitteli vielä uudelleen ja kehotti pitämään itsestäni huolta. Siitä toivotuksesta tuli ihan tippa linssiin, jotenkin se oli ensimmäinen kerta, kun mieleeni tuli, että ehkä kaikki meneekin ihan hyvin. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esittelin itseni. Kerroin että olen tehnyt kolme raskaustestiä ja että syön pillereitä. Ja ettei vielä tiedetä mitä tehdään miehen kanssa.

Rauhallinen naisääni kehotti meitä miettimään ja varattiin aika ensimmäiselle neuvolakäynnille. Terveydenhoitaja sanoi vielä että jos ei mihinkään tulokseen päästä yhdessä voidaan asiaa pohtia yhdessä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli yritystä takana ja muutamia kuukausia ja sitten, kun tajusin olevani raskaana. Soitin neuvolaan joskus joulukuun alussa. Ensin esittelin itseni ja kerroin, että nyt se plussa sitten vihdoin tuli. Terkka vastasi riemuiten: ai kuinka ihanan joululahjan saitte :girl_in_love: Sitten kysyi, koska mulla on viimeksi ollut menkat, ja kun vastaukseni oli että lokakuussa, niin terkka hihkasi taas iloisesti, että hei me nähdään sitten jo tässä kuussa ja antoi ajan 28.12. Lisäsi vielä, että se on viattomien lasten päivä :)

 

Tämä sama terkka on meillä ollut kaikista raskauksista ja nyt neljännen lapsen ollessa 2v terkka jäi eläkkeelle. Olen ihan murheissani.. Terkka on ollut maailman paras terkka! Aina on voinut soittaa ja neuvot ovat olleet upeita. Kertoo välillä omakohtaisia kokemuksia eikä turhaan hötkyile (mm. Ainon paino ei noussut tarpeeksi aluksi, niin terkka vaan tokaisi, että on sulla ennenkin tullut maitoa todella hyvin, että odotellaan rauhassa :give_heart: Ei siis mitään syyllistämistä ja pakkopulloruokintaa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla puhelu tais mennä niin, että esittelin kuka soittaa ja kerroin että tein tässä positiivisen raskaustestin, et tartteis varmaan aikaa varailla neuvolaan.

Neuvolatäti sitten onnitteli ja kyseli onko ensimmäinen tulossa ja kyseli myös valmiiksi milloin viimeiset menkat ollu ja sen perusteella laski viikot ja varas sitten ajan. Tais se jotain muutakin vielä kysellä, mutta olin niin kauhean jännittynyt sen puhelun aikana, että ei paljoa muuta muistikuvaa jäänyt tuosta puhelusta :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now