Toivoako

Pregnyl Piikki ja sen tuomat kyssärit

105 posts in this topic

Kuinka pian pregnylin laitosta ovulaation pitäisi olla? 

 

Laitoin pregnylin torstai iltana klo 21 ja nyt on jo lauantai.. minulle polilla sanottiin, että ovulaation pitäisi tapahtua 36 tunnin sisällä piikin laittamisesta.. 

Kuitenkaan mitään ovulaatio oireita ei ole ollut ja ovistestitkin ovat olleet negatiivisia.. yleensä olen tuon ovulaation tuntenut todella voimakkaana kipuna alavatsassa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ 36h viimeistään tapahtuu ovulaatio. Pregnyl ainakin raskaustesteissä näkyy eli antaa virheellisiä positiivisia testejä, sitä en sitten tiedä voiko tuo pregnyl sekoittaa jotenkin ovulaatiotestejä.. Ehkä joku fiksumpi osaa vastata tuohon ovulaatiotesti+pregnyl -yhdistelmään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tehtiin OI + IUI seitsemän kertaa, joka kerralla pistin Pregnylin hieman eri aikoihin, välillä edellisenä päivänä, välillä aamulla, välillä klinikalla pisti hoitaja, sain sellasen käsityksen, että ei sillä ole ihan hirveän suurta merkitystä = kukaan ei tiedä mikä olisi paras ajankohta. Siittiöillähän menee kai noin 6 tuntia matkata kohdusta munanjohtimeen ja paras kai olis, että ne olis siellä odottelemassa munasolua eli itse ainakin järkeilin, että Pregnyl olisi hyvä pistää ainakin vuorokautta aiemmin, että siittiöillä riittää vielä "virtaa" hedelmöitykseen. Munasarjapunktiossahan se Pregnyl pistetään 36 tuntia aiemmin, että munasolu irtoaa follikkelinesteeseen, mutta follikkelit ei yleensä ehdi vielä "poksauttaa" munasoluja vatsaonteloon. Näin ollen vois aatella, että 24-36 t aiemmin olis paras aika pistää Pregnyl, korjatkaa jos olen pähkäillyt päin honkia.

 

Pregnyl näkyy kyllä ovistesteissä, koska on synteettistä hcg:ta. Tästä syystä ovistestiä voi käyttää raskaustestinä, koska se ei erota onko kyse hcg:sta vai LH:sta, mutta raskaustestit ei näytä ovista, koska niitä ei ole suunniteltu reagoimaan LH-hormonille vaikka se onkin samanlainen gonadotropiini kuin hcg. Olipa sekava selitys : D Ja siksi raskaustestiä ei voi tehdä 10 vrk sisällä Pregnylin pistosta, tosin se vaihtelee, kuinka nopeasti aine poistuu kehosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko se kuitenkin varmaa, että sen kymmenennen päivän jälkeen pregnyl on poistunut kokonaan? 

Eiköhän, mulla ei näkynyt itsellä enää 6-7 päivän jälkeen hitustakaan herkissäkään testeissä, varmaan yksilöllistä muutaman päivän heittoa voi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä ottaa seuraavassa kierrossa kokeeksi tuo kauanko pregnyl itsellä näkyy.. :) Tässä kierrossa en voi, koska ei ole testejä kaapissa tähän hätään :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauhee paniikki iski äsken ja nyt pelkään ettei ovulaatio tapahdu! Pregnylin laitosta on mennyt jo yli 36 tuntia ja mitään ovulaatio oireita ei ole ollut! Yleensä ovulaation aikaan olen tuntenut sen ovulaation, mutta nyt en ole tuntenut missään mitään ja lämmötkin on mennyt alle 36 koko ajan..  Luotto menny nyt ihan täysin tähän pregnyliin kun ei se viimeksikään saanut sitä munasolua irtoamaan :(  Onko kenelläkään tapahtunut tuo ovulaatio vasta tuon 36 tunnin jälkeen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenko ymmärtänyt oikein, että jotkut  käyttävät Pregnyliä muutenkin kuin IVF:n kanssa? Jos itse olen ymmärtänyt oikein, tässä IVF:ssä on ensin nenäsuihke, sitten nenäsuihke ja piikki, ja sitten irroitus Pregnylillä (siitä tosin en ole saanut mitään reseptiä, mutta eiköhän se anneta sitten kun se tulee tehdä). Nenäsuihke ja piikki siis nyt menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on jokaisessa inssissä ollut Pregnyl. Nyt, kun ivf-hoito alkaa, niin siihen on tulossa myös Pregnyl mukaan. Etköhän saa siihen reseptin, kun sen aika on :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla laitettiin väestöliitossa pregnyl kahdessa kierrossa kun huomattiin et folli on jo iiso. Ilman mitään muita lääkityksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain IVF:ään irrotuspiikiksi Pregnylin, ja se piti laittaa klo 23 tasan. Reseptillä oli tupla-annos mutta pco:n vuoksi lääkäri sanoi että yksi riittää. Lääkeampullien rikkominen oli minusta aika vaikeaa vaikka tavallaan helppoa, mutta pelkäsin niiden hajoamista. Onneksi laitto sujui sitten hyvin kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ noup. Viimeistään 36h päästä on mulle polilta kerrottu :)

Ja mulla tuosta 36h:sta on usein ovulaatio ollut paria tuntia aiemmin, on ollut älyttömät vatsakivut ja ultralla on sitten varmistettu asia.

Edited by Kiiwinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta siis voihan (EHKÄ) olla et kroppa ois sivuuttanu pregnylin ja päättäny toimia ko itte haluaa. Eli ovis tapahtuis noinkin paljon jälkeenpäin, mutta pregnylillä ei enää tuossa vaiheessa olis sen kanssa mitään tekemistä.
Mitään tietoa ei moisesta ole, mut periaatteessahan se niin vois olla? Eihän se pregnyl kai sen 36tunnin jälkeen munasarjoja "sammuta", tapahtu ovis tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla meinaan kävi tässä kierrossa niin, että ovulaatio tapahtui kuusi päivää ovulaatiosta. Mukava vain tietää, jos kroppa ois kerrankin toiminu itsenäisesti ilman lääkkeitä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli "koti-inssi" koska mies ei pystyny olla töistä pois että olis tehty inseminaatio ;( No lääkäri antoi ohjeet ja mies pisti pregnylin ja laskettiin, että 36h päästä yhdyntä klo.6 aamulla (koska molemmat lähdettiin töihin klo.7) niin voitteko arvata, NUKUTTIIN POMMIIN!!! Jota ei oikeasti tapahdu ikään! Ärsyttää niin lujaa.. No, inssi saatiin toteutettua vasta 12h päästä.. Eli 48h pistämisen jälkeen :( Tuskin oli mitään hyötyä mutta kivut oli alavattalla silloin vasta kovimmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kropalla on kyllä mahdollisimman mysteeriset tavat toimia, ei mene aina kalenterin mukaan. Pregnylin ja niiden hoitojen ja lääkkeiden aikaan kierto vaihteli miten sattuu, ja nyt kun oli kesätauko, kiertojen pituudet olivat 33, 33 ja 33 kun ei sotkettu niitä lääkkeillä tai lääkäreillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipa hyvä, että osuin tähän ketjuun! Muuten olisin tehnyt "vamuuden vuoksi"-raskaustestin aivan liian varhain, saanut kenties väärän plussan ja sitten tippunut korkealta ja kovaa menkkojen alkaessa. Meillä on siis se tilanne, että sain ensimmäisellä julkisen puolen käynnillä, jossa kartoitetaan meidän tilannetta (sekundäärinen lapsettomuus) Pregnyl-piikin boostaamaan omaa ovulaatiota. Ultrassa kun näkyi 18 mm johtofollikkeli, mutta ovisplussaa en ollut vielä saanut. Piikki pistettiin torstaina. Ensi viikon lauantaina on sitten ohjelmassa yhdet hääbileet ja ajattelin, että olisin sitä ennen tehnyt varmuuden vuoksi testin osatakseni sitten välttää kilistysskumppia ja ruokaviinejä, jos olisi ihme käynyt.

 

Tämän lapsettomuusasian ollessa itselle aika kipeä ja lähipiirissä ns. tapetilla, eli tietävät sen verran, että toiveita toisesta on, niin en haluaisi saada aikaan kyselyjä tai hässäkkää sen takia, että kieltäydyn noista juomista. Ehkä tyhmää, mutta... :-/ Sitä siis ajattelin, että jos raskaustesti näyttää negaa, voin huoletta nuo muutamat lasilliset ottaa. Vaikka myöhemmin plussaksi muuttuisikin, niin olen sitä koulukuntaa, joka uskoo, että plussaan saakka voi elää aivan normaalisti: kuin ei raskaana olisikaan. Ja edellisen kierroksen neljän vuoden yritys olisikin ollut entistä stressaavampaa, jos olisi koko ajan pitänyt ajatella elävänsä "yrityskuukautta", jolloin kieltäydytään kaikesta _ehkä_ haitallisesta.

 

Mutta nyt onkin tilanne, että testi voi näyttää virheellisesti plussaa. Hyvä tietää, mutta pitääpä miettiä tuo hääkäyttäytyminen sitten uudestaan.

 

Ja nyt opin senkin, että ovistesti voi näyttää plussaa myös, vaikka varsinainen ovis olisikin mennyt. En sitten enää turhaan pissaile aamulla tikkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohhoh! En ole ikinä kuullut, että Pregnyl aiheuttaisi valeplussan, vaikka loogistahan se on... Meillä eka IVF melkein 3 vuotta sitten ja 1,5 vk punktiosta testasin plussan ja sieltä tuli ihana poika. Nyt meillä uusi IVF: 1 viikko ja 2 päivää ja aamulla plussasin haalean, mutta selkeän. Maanantaina hätähousuna testasin ja negaahan se näytti. Nyt mietin kuitenkin, että olikohan se sitten oikea plussa vai vaan pregnylin aiheuttama... Voi kökkö!  :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisiköhän ovulaatiotesti tehdä illalla vielä ennen Pregnyliä? Normaalisti teen testin aamuisin, enkä muista, sanoiko lääkäri iltatestistä mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä hätähousuna ja edes haamun nähdäkseni oon testannut haalean plussan vielä 8-9 päivää pistämisestä. Ja 10-11 päivinäkin tullut jotain epämääräistä viivan paikkaa joten itse todennut että ainakin 12 päivää kannattaa odottaa, että voi olla varma. Pregnylit oon pistänyt noin 36h ennen inssiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt eka IVF ja oon pistäny 10 päivää bemfolaa ja kaksi päivää orgalutrania. Tänään lääkäri määräsi vielä kaksi piikkiä kumpaistakin ja pregnylin. Mulla on hyvää vauhtia kehittymässä 16 munista, tiistaina on punktio ja torstaina toivottavasti päästään siirtoon. Toivottavasti tulis hyvä saalis.

Meillä tulee 4v lapsettomuutta täyteen, mulla hankala pcos jota yritettiin hoitaa drilling-nimisellä leikkauksella mutta ei auttanut.. Meillä mikään lääke ei ole tähän mennessä tuottanut vastetta eli tästä IVFstä olen aika innoissani, kun hyvin on munikset kypsyny ja nyt voi varovasti aatella et hyperin riski ohitettu. Mulla sitä pelättiin ihan todella kun mulla jos kaikki munikset olis kypsyny niin niitä olisi ollut tyyliin 70.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisköhän tälle yleiselle puolellekkin perustaa joku IVF-ketju? Tosin meillä menee ensi vuoden alkuun kun päästää aloittelemaan mut kovasti koitan hakea tietoa ja kokemuksia että mikä on edessä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää pregnyl on kyllä ihme tavaraa, mulla vetää vatsan ihan sekasin 2päiväksi! Ja puoliso sanoo että hehkun ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now