miisukka

Vauvan vaatteiden pesu

79 posts in this topic

Hei,

 

Tuolla naikkaripuolella muistelisin tasta olleen keskustelua mutta en onnistunut sita loytamaan. Ensimmaista lasta odottaessa kaikki asiat tuntuvat niin uusilta ja nyt olenkin miettinyt sita, etta pitaako lasten vaatteet pesta erillaan aikuisten pyykista? Olen aika tarkka varien sotkeentumisesta eli pesen jo nytkin erikseen meidan aikuisten vaaleat, kirkkaat ja tummat varit seka pyyhkeet, joten jos alan viela vauvan vaatteet pesemaan erikseen en varmaan muuta ehdi paivan aikana tehdakaan kuin pyykata... :rolleyes: Ja tietysti olisi kiva odottaa kone tayteen koska inhoan vajaiden koneellisten pesua. Eli voiko vauvan potkupuvut pesta samassa pesussa kuin meidan kalsarit? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelin että pesen vauvan ihoa vasten tulevat vaatteet 60 asteessa ja tähän mennessä omat vaatteet on tullut pestyä 40:ssä. Mutta lakanat menee sekaisin kun kummatkin pesen 60:ssa. Eli meillä tuo lämpötila erottaa, ei se kuka vaatetta pitää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aika pitkälti kuten Roziellakin! Tosin usein vauvan pyykit täyttä koko rummun, joten silloin ei edes muuta saisi mahtumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesen värien ja lämpötilan mukaan jaoteltuna, sekä aikuisten että vauvan pyykit suloisesti sekaisin. Vajailta koneellisilta pyykkiä välttyy, kun käyttää kestovaippoja ;)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki sekasin vaan. Ja nykyään melkein kaikki meillä 60 asteessa. Suuri osa vaatteista kestää sen ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan uudeet vaatteet pesin erikseen kun odotin neitiä, mutta nyt pesen sekaisin ellei tytön vaatteet täytä konetta heitän sekaan yleensä t-paitoja. Meiltä päältä täytettävä kaponen pesukone, joten ei sinne nyt kauheasti mahdu tavaraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestään toistaiseksi vauvan vaatteet erillään (neidillä ikää hipun vajaa 3 kk).

Eiköhän me pian aleta pesee kaikki samassa...

 

Me ollaan aina ite käytetty pesupulveria ja tuoksullisia huuhteluaineita, ja neidin vaatteet pestään nestemäisellä ilman huuhteluainetta.

 

Eli kun saadaan meen omat pulverit ja huuhteluaineet kuluttua...ni ehkä sit aletaa pesee kaikki samas... :lol:

Jatkossa aion ostaa vaan sit meille kaikille nestemäistä ja sitten tota hajusteetonta huuhteluainetta.

 

Miksi?

Meillä miehen vaatteet on huomattavasti likaisempia kuin vauvan vaatteet ja kai mun omatkin vaatteet on aika ajoin. Ehkä siksi..."suojellaan" pikkuista viimeiseen asti ;)

Joku pisti jossain toisessa ketjussa, että mm. koiran/kissan karvojen takia pesevät erillään...vauvan vaatteissa niitä ei kuulemma ole niin paljon, kun omissa (kun eläinten kanssa tulee peuhattua)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pessyt alusta asti pojan vaatteet yhdessä meidän vaatteiden kanssa. Lakanapyykki meillä pestään erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alusta asti vauvan vaatteet on pesty sekaisin muitten pyykkien kanssa. Tai ihan ekan kerran pesin erillään kun pesin kaikki äitiyspakkauksen vaatteet ja lakanat ja muut vauvalle hankitut niin tuli kone täyteen. Pyykit lajitellaan värien ja pesulämpötilan mukaan ja koska pesen mieluiten täysiä koneellisia niin pelkkiä vauvanvaatteita olisi saanut keräillä kauan yhteen koneelliseen. Jo ennen vauvaa käytin pääosin hajusteettomia pesuaineita enkä käytä ollenkaan huuhteluainetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestiin alkuun erikseen, nyt on jo vähän lipsuttu ja olen ajatellut siirtyä "yhteispyykkiin" pian kokonaan.

 

Pojan vaatteet olen pessyt 60 asteessa, omamme 40:ssä - paitsi lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Yleensä pesen erikseen tummat, punaiset ja valkoiset/vaaleat.

 

Miksi pesty erillään? No, ainakin lämpötilan takia on pesty erillään. Mutta pohjimmaisena syy ollut omien korvieni välissä, jotenkin ajatus pojan vaatteita/ puklurättien pesemisestä omien pikkareiden kanssa ei ole houkuttanut. Lisäksi, meillä on miehen kanssa paljon tummia / mustia vaatteita, joten pitää pestä pojan värikkäät vaatteet erikseen, etteivät mene ikävän mustuneiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo koskaan pessyt erikseen vauvan vaatteita. Erikseen pesen vaan ne vaatteet (aikuisten) jotka ovat todella likaisia. Yleensä meidänkin normivaatteet ovat vaan vähän likaisia joten samaan vaan.

 

Pesen 40 asteessa kaiken, jos on oikeen likaisia, niin sitten pyöräytän 60 asteen ohjelmassa.

 

Pesuaine on meilläkin Sensitive joten sama kelpaa lapsellekin. Huuhtiskin on kohta loppu ja sen jälkeen sekin on Sensitive-mallia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestään erillään (vieläkin) lasten (yli 1v kaksoset) ja aikuisten vaatteet. Alkuun pesin lasten pyykin 60 asteessa ilman sen kummempia erotteluja, mutta nyt pesen vaatteet 40 asteessa ja lakana sekä pyyhepyykin 60 asteessa. Lasten vaatteet ovat kaikki oikeastaan aika värikkäitä, joten en oo sen kummemmin eritellyt sieltä muuta kuin jotkut juhlavammat/valkeat vaatteet. Tilannetta helpottaa se, että lapsia tosiaan on kaks joilta tulee aika tasaisesti pyykkiä, joten vajaita koneita ei juuri tarvitse pestä.

 

Omat vaatteet on pääasiassa aika tummia ja jotenkin mä en vaan halua "liata" lasten pyykkejä meidän pyykillä. Tää on ehkä enemmän korvien välissä kuin pyykin todellisessa likaisuudessa. Omille vaatteille käytetään vähän mitä sattuun pesuaineita, mut lasten pyykkiin käytän Erisanin pesuaineita. Huuhteluainetta ei käytetä lapsien eikä yleensä aikuistenkaan vaatteille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan uutena taisin pestä ainakin äp:n vaatteet erillään kun täyttivät koneen, mutta siirryttiin sit itekin käyttämään sellasia pesuaineita että sopivat, ja samassa on pesty. Mitäs järkee siinä on, et vauvan vaatteet pestään jollain herkkis-aineilla ja omat jollain hajustetulla, vauvahan on ainakin pienenä paljon sylissä ja ihokontaktissa joten yhtälailla ne mahdollisesti ärsyttävät ainesosat sen iholle kulkeutuu niinkin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, meillä pestiin ekat pyykit hajusteettomalla huuhteluaineen kera, mutta nyt pestään kaikkien pyykit joko arielin valko- tai kirjopyykinpesuaineella. Koko perheen pyykit pestään samoilla ainella, kun ei niistä ole aiheutunut pojallekaan mitään ärsytystä. Pistän naperon pyykkiin tuoksullista huuhteluainetta ja siitä on tullut osa poikaa ominaistuoksua, jota nuuskuttelen paijatessani poikaa sylissä. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvanpyykki pestiin pääasiassa samassa koneessa vaippojen kanssa. Lakanat pestiin kuitenkin yhdessä "aikuisten" pyykkien kanssa. Samoin tummat pyykit, kun niitä oli sen verran vähän. Lapsen synnyttyä siirryttiin hajusteettomaan pesuaineeseen koko perhe (ja nyt sitten kärsin siitä, kun muutamat muut tutut haisevat voimakkailta pesuaineilta, tai kun esim. maalla joku on pessyt lakanat hajustetulla aineella).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin vauvan vaatteet erikseen silloin kun vauva oli vielä masussa. Aika pian aloin kuitenkin pestä vauvankin vaatteet meidän pyykin seassa. Pesen lähes kaiken 60 asteessa, pesuaine nestemäinen sensitive, samoin huuhteluaine on "vauvalle sopiva". Toki jaottelen väreittäin kuten ennenkin.

 

Ei kai tuossa erikseen pesussa tosiaan muuta ole pointtina kuin se, että monet käyttää vauvalle hajusteettomia pesuaineita. Tai sitten tosiaan jos tulee tosi likaista pyykkiä niin en välttis laittais vauvan vaatteiden sekaan (mutta en kyllä pesis meidänkään normivaatteiden joukossa). Meillä ei kestoilla, jos kestoiltaisiin niin mä pesisin kyllä kestovaipat myös erikseen, mut mä olenkin aika bakteerikammoinen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pyörii koneelliset näin:

 

-vaaleat 40*

-tummat 40*

-värikkäät 40*

-lapsen vaatteet tai muut vaatteet jotka vaatii 60* pesua, esim. sellaiset joille lapsi on pissannut

-pyyhkeet, lakanat yms. 60*

-miehen työ ja raksavaatteet pestään aina erikseen muusta pyykistä 60* asteessa..

 

Lapsen vaatteet on vauvasta asti pyörinyt aikuisten vaatteiden seassa, lukuunottamatta miehen työvaatteita!!

Jos ihottumia tai muita olis tullut, olisin vaihtanut pesuainetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy sanoa, että nyt tuli ekan kerran edes mieleen, että vauvan vaatteet voisi pestä erillään meidän vaatteista :blink: Eli vastaus on, en todellakaan aio pestä erillään. Lämpötilojen ja värien mukaan olen pyykännyt tähänkin saakka ja niin jatkukoon. Tähänkin saakka esim. puutalkoissa tai muaalla käytetyt, hyvin likaiset vaatteet on pesty erillään ja näin jatkuu tulevaisuudessakin. Samaa pesuainetta käytän kaikkeen pyykkiin, eli Allegron zeoliititonta. Suosittelen! Ei tarvitse ollenkaan huuhteluainetta, jota ennen käytin kaupan aineiden kanssa ja mun kutina iho on helpottanut myös. Sori, meni mainostamisekis, mutta oon vaan ollut niin supertyytyväinen tähän pesuaineen vaihtoon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tule pesemään vauvan vaatteita erikseen. Itse erittelen pyykit joko valkoiset/vaaleat tai sitten tummat.

Punaiset pesen joskus erillään, jos on paljon punaisia vaatteita, mutta jos ei ole, niin tummien sekaan vaan.

Pyykit pesen aina 40 asteessa ja joskus lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa, mutta yleensä nekin pesen 40 asteessa,

koska 60 pesuohjelma kestää yli 2 tuntia.

 

Vaatteita en muuten oikeastaan erittele. Vaatteiden materiaalista tunnistaa helposti, että päästääkö se väriä vai

ei. Jos se päästää, niin ne tietenkin pesen erikseen.

 

Pesuaineita en aio muuttaa nyt lapsen tulon jälkeen ellei ilmene erityistä syytä; esim. atooppinen iho. Eli aion

käyttää huuhteluaineita. Itselläni on tyyliin pakkomielle, että vaatteiden pitää tuoksua.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään yleensäkin jotakin sensitive-pesuaineita, mutta ostin vielä erikseen Mini Riskiä vauvan vaatteita varten. Ei näköjään olisi tarvinnut, kun noi tavismerkitkin täyttävät suositukset (Allergia- ja astmaliitto, pesuaineet).

 

En itse kestä oikein hajusteita, mutta lisäksi mulla on suuri pelko lapsen allergioista, niin en halua sitten yhtään ylimääräistä riskitekijää, jonka voi itse välttää. Muuten varmasti tullaan pesemään oman pyykin seassa, sen mukaan miten värit ja lämpötilat sallivat. Vauvalla näyttää olevan enemmän 60-asteista pyykkiä kuin meillä. Marttaliitto on meillä uskottu opas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä kysymys menee pikkuisen yli aiheen, mutta ootteko pessy äitiyspakkauksen + muut vauvan vaatteet ennen niiden käyttöönottamista? Mun mielestä se tuntuu jotenkin aika turhalta. Niistähän lähtee pesun myötä se uuden vaatteen pehmeys ja tilalle tulee karheita vaatteita! Silittämään mä en rupee, ellei joku vaate ole ihan koppura ja ryttyinen.

 

Liinavaatteet pesen tietysti ennen kuin otan käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pesin kaikki äp-vaatteet. Pesen aina kaikki omatkin vaatteet ennen käyttöönottoa, jotta kaikki teollisuusväri yms käsittelyaineet saa pestyksi pois. Mulle ei tulisi mieleenikään laittaa vauvan herkälle iholle pesemätöntä vaatetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mäkin pesisin ja pesinkin äp:n kaikki vaatteet peittoja myöden. Ja edelleenkin pesen pojan uudet vaatteet vaikka ikää on jo kohta vuoden verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minäkin pesen kaikki pojan (10kk) uudet vaatteet edelleen ennen käyttöönottoa. Omiani en kyllä yleensä..! Missähän vaiheessa mulla siis jäänee pojankin uusien vaatteiden pesu...en tiedä. En usko että vielä ihan pian. Jotenkin sen iho tuntuu niin herkältä vielä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now