Sign in to follow this  
Followers 0
-Heidi-

Lasten 1 tyypin diabetes

19 posts in this topic

Meillä tyttö oli Dipp seurannassa ja poikaa ei laitettu kun ajateltiin että ei dm tule.

 

Vuosi siten ihmeteltiin kun poika 4v alkoi olla todella väsynyt, ei syönyt ja joi kokoajan, sänky ja vaippa lainehti pissasta joka yö . Heti ei kellot soineet tätä jatkui muutama viikko, saunassa katsottiin että poika on laihtunut kamalasti ja päätin että maanantaina otan yhteyttä neuvolaan.

Mentii ja poika pissasi purkkiin sokerit oli ++++ ja sormenpäästä ei edes saatu tulosta.

Sieltä mentiin vauhdilla lastenpolille ja sokerit oli 33.9, eli se siitä ja sinne jäätiin yli viikoksi.

 

Se viikko olikin täynnä kaikkea uutta, tietoa tuli ovista ikkunoista, välillä tuntui että aivot ei ota mitään vastaan.

 

Kotiuduttiin kusi sukassa ja pelättiin kaikkea mutta hienosti on mennyt ja diabetes on osa elämää. Pistämiseen ja sokerien mittaamiseen poika tottui muutamassa päivässä, nyt meillä vaihtui neulat ja on pidempiä kun ennen ja kuulemma sattuu, sokerit mittaa itse jos saa mitata.

Remissio vaihe on ohi ja haetaan uusia inska annostuksia.

Hypoja ei ole tullut, kerran on mennyt sokrut alas ja se hoitui hunajalla.

 

Mun äiti sairasti ykköstyypin dm:ää ja kuoli niihin liitännäistauteihin että ei olla minkään pikkuhomman kanssa tekemisissä.

Meillä poika sairasti tautia edeltävänä talvena enterorokon ja kuulemma se saattaa laukaista diabeteksen ja kai tuo periytyvääkin on.

Edited by Hinaja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei välttämättä ihan tuulesta temmattuja juttuja, mutta tuskin kasviksia voi totaalisesti laittaa pannaan tämän takia.

Suomalaistutkijat ovat jo aiemmin havainneet, että marjojen ja juuresten syöminen alle neljän kuukauden iässä kaksinkertaistaa diabetesriskin.

Kuinka moni antaa lapselleen oikeasti tollaista syötävää noin pienenä? Aika harva, tietääkseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Erinäisillä nettipalstoilla törmää aika useinkin siihen että kolmen kuukauden iässä aloitetaan peruna- ja porkkanavellit (yleensä parempien yöunien toivossa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on jo 6-viikkoinen vauva saanut perunaa.

 

Muut lapset vaihdellen: Yhdelle aloitettiin kunnon lisäruoat vasta lähemmäs 8-kuisena (ei maistunut), yhdelle normaaliin tahtiin, eli aloitettiin neljäkuisena varovasti ja lisäiltiin pikkuhiljaa,

-ja yhdelle aloitettiin kolmekuisena lisäruoat. Hän sai velliä.

 

Kahdella lapsella, jotka eivät ole saaneet äidinmaitoa oikeastaan yhtään, ei ole tullut mitään allergioita.

Tuolle, joka sai 6-viikkoisena perunaa, ei ole kehittynyt mitään allergioita tms ja hän sai puolivuotiaaksi rintamaitoa:

Sen jälkeen rintamaito ei enää ollut tarpeeksi täyttävää edes "ruokahuikkana".

 

Kaksi nuorinta ovat saaneet rintaa myös. Toinen ei ennen 8kk olisi suostunut muuta syömäänkään ja toinenkin aloitteli tosiaan ihan rauhassa ruokakokeilut.

Lopputulos?

Molemmilla infektioastma ja erilaisia allergioita hirmuiset määrät.

 

Olen kuullut, että lapsen täysimetys vuoden ikäiseksi kuulemma ennaltaehkäisee allergioiden muodostumista ja senkin jälkeen on hyvä jatkaa imetystä.

Sitten julkistettiin tulos, että lasta ei missään nimessä saa imettää kuin korkeintaan vuoden ikäiseksi, mutta mieluummin siis puolivuotiaaksi, että se muutoin edesauttaa allergioiden syntyä.

 

Mitä tässä tahdon sanoa, koskien nyt taas näitäkin hienoja tutkimustuloksia diabeteksen tiimoilta, että

jospa nyt kuitenkin annettaisiin ihmisten syöttää lapsensa parhaalla näkemällään tavalla ja pidetään lusikat omissa sopissa vaan?

 

Tuskin sen juureksen tai marjan syöttäminen lapselle sitä diabetesta saa puhkeamaan,

-tai toisaalta soseen syöttämättä jättämisellä pystyy diabetesta estämään puhkeamasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä lie provo tuo ylempi on... Mua jäi kuitenkin harmittamaan muuallakin näkynyt faktavirhe: täysimetys ja imetys on ihan eri asioita. Täysimetystä eli vauvan ruokkimista pelkällä rintamaidolla ei varmaan missään koskaan ole suositeltu 1-vuotiaaksi, imetystä muun ruuan ohessa kylläkin. Samoin tuo tutkimus koski täysimetystä yli 6 kk iässä, mitä taas ei Suomessa suositella vaan suositellaan aloitettaksi kiinteä ruoka 6 kk iässä imetyksen rinnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nosto!

 

meiän 2v7kk poika juo vettä aivan järkkyjä määriä ja syöminen on huonontunut aivan hirveästi. Lisäksi hengityksessä joskus huomattavissa makeahko haju. Oltiin taysin tutkimuksessa kun poika syntyi ja taipuvaisuutta diabetekseen ei löytynyt. mutta mulla oli kuitenkin raskausdiabetes ja sehän lienee altistava tekijä...? sen takia tätä oikeastaan mietinkin.

 

poika on myös laihtunut mutta toisaalta myös venähtänyt pituutta...voihan se olla lapsenpyöreys mikä vaan on kadonnut ja syömättömyyskin voi olla vaan joku vaihe.

 

pissalla käy suht usein mutta sehän nyt on ihan normaali seuraus runsaasta juomisesta. väsynyt ei kummemmin ole, jättää parhaillaan päiväunia pois. mutta kun nukahtaa päivällä niin ei tahdo herätä. tai se on sellasta vinkumista ja vankumista kauan.

 

mitä muuta voisin näin kotioloissa tarkkailla? mulla on sokerimittari itelläni ja ajattelin sillä pistää poitsua huomenna aamulla...osaisiko joku äkkiä kertoa lasten paastoarvon rajat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pissamäärien/juomamäärien pitäisi ainakin olla selkeästi normaalia suurempia (en osaa lapsesta sanoa, mutta aikuisella siis esim. 5 litraa päivässä jos aiemmin on juonut sen keskimääräisen 2 litraa).

 

Vs-arvot katsotaan mun ymmärtääkseni vähän tapauskohtaisesti, ajattelisin että jos sitä paastosokeria haluat mitata niin jotain aikuisten normaaliarvoja vastaava sen pitäisi olla. Jos lapselta löydetään tyypin 1 diabetes esim. neuvolassa kun vanhemmat ovat huolissaan juuri noista oireista, verensokeri on usein selkeästi koholla. Joka tapauksessa jos huolestuttaa (riippumatta oman mittauksen tuloksesta), kannattaa olla neuvolaan yhteydessä - sairaala ottaa nopeasti vastaan jos jotain sokerikuviota epäillään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä aihe kiinostaisi. Meillä on minun äitini puolella rasitteena diapetes tyyppi 1:senä, eli lapsuusiän diabetes.

Miten oireet pystyy huomaamaan esimerkiksi taaperolla joka ei vielä osaa kunnolla puhua?

 

Onko täällä muita joilla olisi suvussa tämä rasitteena tai lapsia joilla on todetty tyyppi 1?

 

Aihe rupesi kiinostamaan senkin takia että poika on alkanut viime aikoina juomaan vettä paljon. Olemme kyllä viikko sitten nostaneet nokkamukin jossa on vettä, lapsen tasolle jolloin hän saa juoda silloin kun jano on. Tämä saattaa olla tietysti syynä juomisen lisääntymiseen, mutta koska meillä suvussa tuota esiintyy olen myös hiukan huolissani diabeteksen mahdollisuudestakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaa tämä aihe myös. Mun miehellä on 1-tyypin diabetes, joten meidän lapsella on normaalia suurempi riski saada se.

 

Mun siskon miehen veljenpojalla on 1-tyypin diabetes, joka puhkesi 2-vuotiaana. Oireina oli että poika joi suuria määriä ja pyysi koko ajan lisää juotavaa, pissasi tietysti myös paljon ja oli väsynyt. Nämä on ne klassiset oireet, jotka mun miehelläkin oli, kun hänelle toi puhkesi kahdeksan vuotta sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scarlet jo luettelikin tyypillisimmät oireet, eli lisääntynyt juominen ja virtsaaminen sekä väsymys. Lisäksi lapsella on usein huono ruokahalu ja lapsi voi laihtua. Lisääntyneestä virtsanerityksestä johtuen lapsilla voi esiintyä myös yökastelua, mutta vaippaikäisellä tätä ei tietystikään huomaa.

 

Oireet voivat alkaa myös jonkin infektion aikana, jolloin flunssainen lapsi on lisäksi poikkeuksellisen väsynyt.

 

Tilan (ketoasidoosin) edetessä ilmaantuu vatsakipua, hengitys muuttuu tiheäksi ja lopulta tajunta heikkenee.

 

1-tyypin diabeteksen oireet ilmaantuvat lapsella usein muutaman päivän, korkeintaan parin viikon kuluessa, joten jos vanhemmilla herää epäily diabeteksen mahdollisuudesta, kannattaa hakeutua hyvin nopeasti lääkäriin. Veren sokeripitoisuus on helppo tarkistaa verikokeella tai pissanäytteellä.

Edited by marlee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen ketjua.

 

Meidän kummipojalla (nyt ikää 2v 10kk) todettiin keväällä 1-tyypin diabetes. Olin mukana kuuntelemassa ensitietopäivillä TAYSissa mutta sielläkin tuli vaan pintaraapaisu kaikesta. Jos syö huonosti, sokerit roikkuvat 3,5-6,5 kuten eilen kun päivällisen jälkeen tavattiin liikunnalisissa merkeissä koko ilta. Itse olisin äitinä mielettömän huolissani ja stressaisin varmasti hirmuisesti kun koko ajan saisi olla tyrkyttämässä jotakin suuhun. :girl_impossible: Kyllähän se varmasti helpotta iän myötä kun toinenkin vähän alkaa ymmärtää ja sanoa, jos sokerit laskevat tai tulee huono olo. Olisi kiva lukea arjesta selviytymisestä diabeteslapsen kanssa! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pissamäärien/juomamäärien pitäisi ainakin olla selkeästi normaalia suurempia (en osaa lapsesta sanoa, mutta aikuisella siis esim. 5 litraa päivässä jos aiemmin on juonut sen keskimääräisen 2 litraa).

 

5L vettä aikuisella päivässä, eiks siinä oo jo vesipään riski?? Kauhee määrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä Dippi tai Teddyläisiä? Itsellä on toinen lapsista riskitön ja toinen korkeimmassa riskiluokassa. Diabetestä ei ole suvussa, kuin nyt monisairaalla vanhuksella kakkostyyppinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0