Rune

Mitä suuhusi laitat 2

285 posts in this topic

Kun en millään jaksais ainakaan kokonaista lohta itse graavata, niin tietäiskö joku, mistä pääkaupunkiseudulla graavilohta sais ostaa ihan tuoreeltaan graavattuna, ilman tyhjiöpakkausvaiheita? Tai saako mistään? Tai edes ihan tuoretta lohta, mutta pienempänä palana, ilman tyhjiöpakkausvaihetta? Oon aina ostanut kalat kaupan kalatiskiltä, joten ei aavistustakaan, mistä sitä saisi suoraan kalastajalta, ja itse en kyllä pääse tästä lohta kalastamaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei teillä ole kalastajia torilla? Tosin tiukkaisin tarkkaan, että koska on kalastettu, missä ja miten kuljetettu.

 

Tai no, mä itse olen jättänyt graavatut syömättä vaikka ne ovatkin suurta herkkuani. Ehtii sitä myöhemminkin. :)

"Suomessa listerioositapauksia raportoidaan vuosittain 20-45. Tautitapausten ilmaantuvuus Suomessa on EU-maiden korkeimpia. Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Raskaana oleville listeria aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneellä aivokalvontulehdus."

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sisältääkö hamppu jotain raskasmetalleja? Niiden takiahan pellavansiemenet ovat kiellettyjä. Jos käytät maitotuotteita, niin niissähän on proteiinia. Muistan jossain nähneeni, että kunnan ravitsemusterapeutti auttais esim. just raskaanaolevia kasvissyöjiä. Oliskos sellainen teidänkin kunnassa?

En ole varma millaista hamppu sitten on tai miten se valmistetaan. Toisaalta en ajatellut syödä sitä mitenkään suuria määriä, vaan ihan kohtuudella, ellenpä varsin minimaalisesti. Silloin haitta on korkeintaan yhtälainen kuin pellavansiemenillä. Kasvissyöjän ei tule korvata koko proteeinin tarvetta maitotuotteilla, vaan esim. linsseillä, pavuilla, soijalle jne.

Olen ollut yli 10 vuotta kasvissyöjä ja joskus aivan alussa kävin ravitsemusterapeutilla, joten sellaiselle ei ole tarvetta. :)

 

Apua unohdin kokonaan olevani raskaana kun tää on niin tuore juttu ja nyt siis söin nepalilaisessa ravintolassa tuorejuustoa pinaattikastikkeessa!

Pastoroitua se oli, huh! Kuulemma käyttävät keittiössään vain pastoroituja maitotuotteita, ja se mies sanoi vielä sen puhelimessa niin ylpeesti :girl_crazy: Että selkeesti kunniakysymys :grin:

Joo, kyllä mäkin syön nepalilaisessa aina tuota juustoa. :)

Edited by Kurukulla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syöttekö te jouluna sillejä? Olen lukenut ristiriitaisia ohjeita, joista osa sanoo, että sillejä voi syödä ja osaa taas sanoo, että ei. Suolaahan niissä on paljon, mutta onko muuta riskiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin haitta on korkeintaan yhtälainen kuin pellavansiemenillä.

Olen ollut yli 10 vuotta kasvissyöjä ja joskus aivan alussa kävin ravitsemusterapeutilla, joten sellaiselle ei ole tarvetta. :)

 

Pellavansiemeniähän sais syödä vaan, jos niitä on esim. sämpylän päällä. Sillä määrällä hamppua tuskin on ravitsemuksellista merkitystä? Ajattelin tuota ravitsemusterapeuttia vaan siksi, et kun raskaus voi olla normaalista poikkeava olotila, tarvii enemmän ravintoaineita ja jos kaikkea itselle normaalia ei voi syödä, niin hänellä voisi ammattilaisena olla hyviä vinkkejä ja muutenkin tarkempaa tietoa syömisen rajoituksista raskauden aikana kuin vaikkapa neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auppis: Itselläni on myös jouluun yleensä kuuluneet erilaiset maustesillit. Asiaa tiedustelin mm. Felix Abban kuluttajapalvelusta, josta sain vastaukseksi seuraavaa:

Hei,

Kiitos ystävällisestä yhteydenotostanne. Sillituotteemme
(Abba, Ahti ja Vesta) koostuvat eri tavoin suolatusta kalasta.
Tätä kalaa ei ole kypsennetty, minkä vuoksi myös aina
listerian vaara on olemassa, joskin se on erittäin pieni ja
epätodennäköinen. Tuotantomme puhtaus tarkastetaan useita
kertoja vuodessa.

Lisätietoa listeriabakteerista löytyy
Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran www-sivustolta
www.evira.fi.

Kiitos aktiivisuudestanne ja mukavaa joulun odotusta!

Ystävällisin terveisin,

FELIX ABBA OY AB

Kuluttajapalvelu
020785 4100

 

 

Itselläni siis jää sillit syömättä tänä jouluna. Mitähän sitä keksisi tilalle...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi harmi ton sillin kanssa, ois maistunut mullekin! Ihme, ettei sitä mainita erikseen missään neuvolan ohjeissa tms, vaikka suomalaiset syö aika paljon silliä. Mädin ystäville kerrottakoon, että testasin mädin kuumentamista listeriariskin poistamiseksi. Varomaton (yli)kuumennus pilasi mädin kovaksi, kuivaksi kokkareeksi, mutta toista erää kuumensin varovaisemmin, höyryävän kuumaksi liedellä, ja se säilytti koostumuksensa. Jäähdytin sen nopeasti, nautin paahtoleivällä sipulisilpun ja smetanan kera, ja sehän toimi ihan mainiosti! Graavilohelle tuskin sama temppu onnistuu, koska kypsennetty lohi on sit ihan eri asia. Hmm, mitenköhän sillin kanssa kävisi, jos kuumentaisi siitä listeriariskin pois...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No on tosiaan harmi sillien kanssa! :( Mitä ihmettä sitä joulun alkupaloista uskaltaa syödä tai ehdottaa kalapöytään tarjolle? Anoppilassa pääpaino ruokailussa on nimenomaan kylmissä alkupaloissa, jotka on pääasiassa erilaisia kylmiä kaloja ja mätejä. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten olisi erilaisia lämminsavustettuja kaloja? Esim. lohi ja siika? Ne sopivat myös odottajille, kunhan eivät ole pakattu tyhjiöpakkauksiin :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku, saako vadelmalla maustettua valkoista teetä juoda? Siis sitä Clipperin... Entä piparminttuteetä? Mä en oikein löydä luotettavaa lähdettä, toisaalla sanotaan että kaupan teetä saa juoda (myös piparminttu ja kamomilla), jossain taas kielletään, toisaalla oikein suositellaan vadelmateetä raskauspahoinvointiin ja toisaalla sanotaan sit taas, että ei missään nimessä, voi aiheuttaa keskenmenon.

 

Sorry jos tätä on kysytty jo, en jaksanut kahlata näitä molempia ketjuja kokonaan läpi ja haku ei löytänyt.

 

Edit. typo

Edited by Lilyrose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en tiedä satavarmaksi, mitä saa ja mitä ei saa juoda, mutta itse olen juonut surutta mm. seuraavia Forsmanin teelaatuja (myydään ihan ruokakaupoissa, joten oon ajatellut että nää lasketaan "kaupan teeksi", vaikka näissä onkin kaikkea epämääräistä kukkaa ja kasvia mukana :grin:) :

 

*Luomu Vihreä Joulutee ("kiinalainen luomuviljelty vihreä lehtitee, jossa lisänä kaneli-omenaöljy ja seljankukat")

*Luomu Päärynä SenCha ("jasmiininkukilla aateloitu luomuviljelty kiinalainen vihreä SenCha tee. Mausteena luontainen päärynäöljy ja jasmiininkukan nuput")

*Luomu Vihreä Sitruuna-Kamomilla ("kamomillalla rauhoitettu luomuviljelty vihreä SenCha tee. Mausteena luontainen sitruunaöljy, kamomillan kukat ja sitruksen kuoripalat")

*Paratiisi SenCha ("Vihreä kiinalainen Sencha, mausteena passion, kiwi, ananas, appelsiinin palat ja ruusun terälehdet")

*Talven Taika ("vihreän ja valkoisen teen sekoitus, jossa mausteena puolukka-vaniljaöljy sekä lootuksenkukat")

 

Itse olen luottanut HUS:n sivuun, jolla todetaan: "Tee. Luotettavien valmistajien tuotteita, joita myydään ruokakaupassa, voi nauttia kohtuudella raskaus- ja imetysaikana (myös vihreä- ja kamomillatee), kofeiinin määrä huomioon ottaen."

sekä THL:n sivuun, jolla todetaan: "Teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen), marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. Muut ovat yrttijuomia (myös rooibos), eikä niitä suositella. Yrttijuomien turvallisuutta ja mahdollisia luontaisia haitta-aineita ei ole tutkittu."

Edited by Lia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen syönyt raejuustoa, jos se on omasta jääkaapista. En tiedä onko oikein vain väärin, mutta en ole nähnyt missään sitä kiellettävän ja mun logiikka rinnastaa sen ennemmin rahkoihin kuin tuorejuustoon. Nää juustot on vaikeita.

 

Yritin huhuilla täällä jos joku olisi tiennyt Kallen mätitahnasta, mutta foorumilla oli jotain häikkää. No, sain Abbalta vastauksen, että mätiä ei kuumenneta, joten se sisältää riskiryhmille (esim. raskaanaolevat) riskin listeriasta. Epätodennäköistä, mutta mahdollista. :(

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teelaaduista. Mä olen tullut siihen tulokseen, että vain sen vuoksi koska yrttiteestä ei ole tutkimustietoa, en halua lähteä täysin rajoittamaan niitä itseltäni pois. Jos haitta-aineita löytyy joskus tulevaisuudessa löytyy, niin olen pyrkinyt käyttämään erilaisia yrttiteelaatuja ja näin minimoimaan mahdollisia riskejä. Lisäksi yrttiteetä en hauduta kovin voimakkaaksi, vaan pidän haudutusajan hiukan lyhyempänä kuin ehkä normaalisti. Kaikista elintarvikkeista voi löytyä tulevaisuudessa tutkimuksen myötä haitallisia aineita, joista tämänhetkinen tiedeyhteisö ei ole tietoinen. Tämä onkin raskaudenaikaisten rajoituslistojen ainoa kohta, jota vastaan olen pullikoinut.

 

Eli käytän vaihdellen valkoista teetä, vihreää teetä  maustettuina sekoituksina (jotka ovat siis sallittuja, saattaa olla mausteena joitain yrttejä tms) sekä piparminttuteetä ja rooibosta (nää on siis sillä kiellettyjen yrttiteiden listalla). Piparminttuteetä tulee siis juotua korkeintaan kerran viikossa 2 kupillista, samoin rooibosta. Pääasiassa kuitenkin noita sallittuja teelaatuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa join jonkun verran piparmintulla maustettua vihreää teetä alkuraskaudessa, kun se alkuraskauden pahoinvoinnissa tuntui hyvälle juoda. Sitä uskaltaisin juoda edelleenkin, jos taas tulee pahoinvoinnit ja raikasta juotavaa tekee mieli.

Nyt on mennyt rooibosta, kun ajattelin, että vältän sillä kofeiinia, enkä tullut ajatelleeksi, että ohjeistuksissa sitä ei suositella... Raskaus on ihan alussa, että muutenkin on vielä jännät paikat. Max mukillisen päivässä sitä rooibosta olen juonut, mutta taidanpa nyt rajoittaa sitäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle neuvolassa sanottiin, että noi yrttiteet on kiellettyjä, koska jotkut teenjuojat voi juoda niitä litratolkulla päivässä. Onhan se ihan eri juoda vaikka 2 L teetä (teekannullinen) kuin 3dl (mukillinen). Monissa kielloissa on myös se sivuhuomautus, että luotettavien valmistajien yrttiteet on ok, koska ne kasvit on kasvatettu valvotuissa olosuhteissa. Ilmeisesti pahin mahdollinen kombo olisi juoda paljon yrttiteetä, jonka yrtit on kasvatettu jossain ojan pientareella. Olen tsekkaillut ulkomaalaisia kieltolistoja ja siellä taas suositellaan ei-kofeiinipitoisia juomia, kuten yrtti- tai makuteet. Niillä on erikseen listat, että mitä yrttejä tulisi välttää. Eu:han suosittelee, että kofeiinia ei jois enempää kuin 2 kahvikupillista tai 4 teemukillista per päivä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja taas perimmäisten kysymysten äärellä... Nimittäin oon hyvällä ruokahalulla syönyt pestoa ja vasta tajunnut, että siinä on pecorinoa tai parmesania tai vastaavaa. Eli sillä perusteella pitäisi mennä kiellettyjen listalle, koska tuskinpa se juusto on pastöroitua jossain ulkomaisessa pestossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teevastauksista!

 

Raejuustosta ja parmesanista: mulle sanottiin neuvolassa, että parmesan rinnastuu koviin juustoihin, joita siis saa syödä. Raejuustoakin söisin, esim. Valion sivuilla on hyvin eritelty miten niiden tuotteet sopivat raskaana oleville. Raejuustosta sanotaan: "Valio raejuusto valmistetaan pastöroidusta maidosta ja valmistusprosessissa on useita lämpökäsittelyvaiheita. Siksi raejuusto katsotaan listerian suhteen vähäriskiseksi tuotteeksi." Koko lista löytyy osoitteesta http://www.valio.fi/yritys/valion-kuluttajapalvelun-useimmin-kysytyt-kysymykset/

 

Jos raejuustoa tahtoo, niin käsittääkseni isot meijerit (Valio, Ingman jne.) valvovat listeriaa tosi tarkkaan, eli niiden raejuustot lienevät ihan turvallisia. Pientilojen juustoja en söisi raskaana lainkaan, vaikka yleensä tykkäänkin just niistä tuorejuustoista ym. mitä esim. Eat & Joy -maatilatorilta saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja taas perimmäisten kysymysten äärellä... Nimittäin oon hyvällä ruokahalulla syönyt pestoa ja vasta tajunnut, että siinä on pecorinoa tai parmesania tai vastaavaa. Eli sillä perusteella pitäisi mennä kiellettyjen listalle, koska tuskinpa se juusto on pastöroitua jossain ulkomaisessa pestossa?

 

Mäkin mietin tätä alkuraskaudessa, mutta oon kuitenkin syönyt. Parmesaniin luotan kovana juustona, mutta pecorinoakin oon peston joukossa siis uskaltanut syödä. Osan pestoruoista oon kyllä kuumentanut uunissa (esim. pesto lohen päällä), mutta on sitä ihan sellaisenaankin mennyt. Jossain vaiheessa en vaan enää jaksanut murehtia ihan kaikesta. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantsii ostaa s-ryhmän kaupoista hollantilaista primadonna juustoa. Meillä on yleensä grana padanoa kaapissa ja nyt kun on ollut kumpaakin niin mies  ei suostu syömään tuota grana padanoa kun primadonna on paljon parempaa. Osaa ne muutkin tehdä juustoa kuin italialaiset ;) Ja tuo on pastöroitu.

 

Raejuustoa mäkin oon syönyt kun on tehnyt niin kauheasti mieli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kyllä mietin että voisin syödä tuota pestoa... Kun pakko tää hysterian raja on nyt johonkin vetää, ja se on ainoa mulle maistuva salaattikastike :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako mustaa makkaraa syödä? Maksaa siinä ei ymmärtääkseni ole, mutta onko siinä silti a-vitamiinia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saako mustaa makkaraa syödä? Maksaa siinä ei ymmärtääkseni ole, mutta onko siinä silti a-vitamiinia?

Ei ole mustassamakkarassa/verimakkarassa liikaa A-vitamiinia. Saahan verilettujakin syödä raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokin aika sitten uutisoitiin, että yksikin kahvikupillinen raskauden aikana on liikaa. Monista lähteistä (joita en nyt muista, joten en pysty arvioimaan niiden luotettavuutta) olen lukenut, että raskauden aikana sallitut kofeiinimäärät ovat aivan liian korkeat, koska pienikin kofeiinimäärä (tuli se sitten espressosta tai vaikkapa vihreästä teestä) voi olla sikiölle haitallista.

 

Onko nää jotain "höpöhöpöjuttuja" vai muistaako kukaan lukeneensa/kuulleensa luotettavaa tietoa asiasta? Onkohan muissa maissa erilaiset kofeiinirajat kuin Suomessa? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kahvista:

Yksikin kuppi kahvia haitaksi

 

Iltiksen artikkelista:

"Täyttä varmuutta siitä ei ole, että vaikutusten aiheuttaja on juuri kofeiini, mutta tulosten mukaan kahvia juovat naiset synnyttävät lapsia, joiden syntymäpaino on liian alhainen sikiöikään nähden.
Pieni syntymäpaino voi altistaa lapsia myöhemmin sydän- ja verisuonitaudeille sekä diabetekselle."

 

Boldaus by me.

 

Muoks.

Ethän sitä tätä artikkelia hakenut vaan tietoa, jos muualla on erilaisia suosituksia kofeiinin osalta... Noh, jätän tämän kuitenkin tähän. :)

Edited by Kahvipapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now