Rune

Mitä suuhusi laitat 2

285 posts in this topic

Täällä keskustellaan raskausajan ruokailusta, sen rajoituksista, kysytään sekä vastaillaa.

 

Raskauden aikana vältettävät ruoka-aineet

Mitä suuhusi laitat 1 (täältä löytyy paljon jo kysyttyä, etsi siis sieltäkin)

 

 

 

 

Saako kuivattuja hedelmiä syödä raskausaikana?

 

 

 

 

OA sähläs ja fiksas hiukan :)

Edited by *OA*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kala-asiat pohdituttaa, voiko sinappisilliä syödä? (jep se suolaisuus ei hyvä mutta entä se varsinainen kalaosuus :) ) ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi, etten jaksa kahlata läpi edellistä ketjua... Pai viimeistä sivua katsoin. Ja jonkinnäkäinen karppiketjukin on kai olemassa. Mutt kysytään nyt kuitenkin tässä:

 

Kun tuossa suosituslistassakin pellavansiemenet on hiukan kysymysmerkillä, niin oletteko te saaneet jotain ehdotonta kieltoa karppi-leivästä? Keskusteltiin neuvolantädin kanssa viimeksi aamiaisesta ja suositti mulle ruisleipää. Törmäsin sitten kaupassa Sarpin Skarppi- ruisleipään, jossa siis on pellavansiemeniä. Luin asiasta vasta leipää jo muutaman palan syötyäni. Tirdän, että kadmiumin takia sitä vältetään, mutta haluaisinkin teiltä kysellä kokemusta määristä?

 

Oletteko saaneet ehdottoman kiellon pellavansiemenille?

 

Itse mietin, että eihän niitä yhdessä leivässä kovin paljoa ole, eli jos 2 palaa päivässä söis, niin onko annos merkittävä? Sokereiden kannalta kun tuo hiilareiden vähyys nimenomaan aamupalassa olis hyvä.

 

Ei olis pitänyt muuten tutustua tähän ketjuun ollenkaan, sitä tajuaa olleensa ajattelematon joissain kohdissa. Vaikka mä en ihan ymmärrä, mitä sillä on merkitystä, onko joku tuote kotimainen vai ei, jos se vaan ON pastöroitu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia, Koivupuu! Varsinaisestihan ne eivät ole siinä leivän päällä,, vaan leivottuna sisällä taikinassa, mutta luulisi siis joka tapauksessa, että uskaltaa syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka mä en ihan ymmärrä, mitä sillä on merkitystä, onko joku tuote kotimainen vai ei, jos se vaan ON pastöroitu.

 

Ei sillä alkuperämaalla väliä olekaan, vaan sillä, miten tuotetta käsitellään valmistuksen aikana ja jälkeen. Pehmeisiin juustoihin listeriaa voi muodostua myös pastöroinnin jälkeen. Mulle annettiin ohjeeksi, että pehmeitä juustoja kannattaa syödä vain luotettavilta isoilta valmistajilta. Ja mikäs muu Suomessa olisi helppo käsittää luotettavaksi kuin kotimainen Valio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Vaikka ainahan myös noilla isoilla valmistajilla sattuu ja tapahtuu... :) Mutta jokainen nyt joka taupauksessa yrittää selviytyä tässä kieltojen viidakossa niin kuin parhaaksi näkee. Itse luistan jossain kohdassa ja ihmettelen, miten joku toinen uskaltaa syödä jotakin toista ainesta kiellettyjen listalta. Ihan totaalikieltäytyjäksi musta vaan ei ole. Varmasti, jos lähipiirissä olisi jollekin jotakin sattunut, niin olisin hyvinkin tiukempi tässä asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan, kukin itse sitten tekee omat päätöksensä. Onhan se vaan hyvä olla sitä tietoa, jonka perusteella päätökset tehdä. Joku toinen ei syö ollenkaan home- ja tuorejuustoja, toiset eivät välttele oikein mitään. Itse noudatan suunnilleen tuota "isot valmistajat" -ohjetta eli Auraa kyllä syön huoletta ja jotain muitakin tuttuja, mutta vaikkapa Mestarin Herkun siellä pilkottuja juustoja en syö, kun niissä on jonkun verran enemmän riskiä mielestäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rautaa ei suositella aivan alkuraskaudessa, sillä se voi olla alkuraskaudessa sikiölle teratogeeninen. Siksi ihmetyttääkin että miksi kaikkiin raskausajan vitamiinivalmisteisiin on lisätty rautaa. Lisäraudan käyttö aloitetaan vasta tarpeen mukaan rv 20-24. Jossain perusteltiin, että vitamiinivalmisteet sisältävät usein myös kalkkia joka kumoaa raudan imeytymisen, joten käytännössä rauta ei siis imydy. Mietin vaan, että miksi valmiste sitten sisältää toisiaan kumoavia ainesosia. Eikö kalkki ja rauta kannattaisi olla omissa purkeissaan ja ottaa eriaikaan, jos haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse suosin noiden home- ja tuorejuustojen osalta kotimaisia valmistajia siitäkin syystä, että kuljetusmatkat ovat lyhyemmät ja kylmäketju pysyy todennäköisemmin katkeamattomana kuin ulkomaisten kohdalla. En myöskään syö ravintoloiden salaattipöydistä mitään epäilyttäviä ainesosia, esimerkiksi lohisalaattia (kala on todennäköisesti tyhjiöpakattua). Noin muuten olen aika huoleton ruokailija, sillä luotan terveeseen järkeen, esim. laadukkaassa sushiravintolassa uskallan syödä raakaa lohta ja sitä jodipitoista merilevääkin, enhän minä sentään merilevällä elä. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pellavansiemenistä mulle sanottiin neuvolassa, että ei ole suurensuuri synti, jos tulee syöneeksi pellavansiemeniä sisältävää leipää, kuten itse olin vahingossa tehnyt (määrä on aika vähäinen). Sen sijaan jos popsii siemeniä ruokalusikallisia päivittäin vatsan toiminnan edistämiseksi, ollaan ei-ei-alueella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tyhmä kysymys; Pirkalla on pakasteessa niitä kermalla täytettyjä tuulihattua. Tuoteselosteessa ei lue, että kerma olisi pästoroitua. Tietääkö kukaan uskaltaako noita syödä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mainitaanko alkuperämaata? EU:n alueella suurin osa on pastoa, mutta eri maiden elintarvikehygienia on sitten toinen asia.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Belgia olisi alkuperämaa. Pojan synttärit tulossa ja tosiaan vieraista kaksi on raskaana. Mitä tuumaat?

 

muoks. Voiko muuten voileipäkakkua tarjota raskaana oleville?

Edited by mOmma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaaah. Belgian suhteen en pelkäisi erityisen paljoa, mutta tässä tapauksessa tekisin niin, että mainitsisin vieraille sen, mitä itse kukin tarjoomus sisältää (ruokavikaisena eli moniallergikkona itse suosittelisin tätä) ja jätät päätöksen raskautuneille.

 

Voileipäkakkua olen vedellyt itse aina, kun on eteen tullut, sisältäen suositusten verran maksamakkaraa ja muuta mukavaa. Siinä ehkä majoneesi on sellainen ainesosa, mitä joku saattaa vierastaa (ellei sitä suosiolla korvaa jollain toisella), mutta tässäkin tuuppaisin asiaa itse kunkin oman harkinnan suuntaan.

 

Yksi saattaa pelätä kolmea pellavansiementä, toinen vetelee mitä tahansa vanhasta tottumuksesta, tapoja on monia. Itse söin jollain tavalla vältellen ensimmäiset viikot, mutta nekin lähinnä lomalla Mallorcalla, kotona söin normaalisti.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voileipäkakussa voi ohjeesta riippuen olla myös esim. tuorejuustoa tai kylmäsavulohta, joita monet raskaana olevat eivät syö. Aivan kuin Jenny-Maria, kertoisin mitä kakku sisältää ja jättäisin itse valittavaksi syökö vai ei.

 

Ainoiksi tarjottaviksi en valitsisi tuorejuustoa sisältävää voileipäkakkua ja noita valmistuulihattuja, koska voi olla, että joku ei syö kumpaakaan. Jos jotain vaihtoehtoista syötävää löytyy ei varmastikaan ole paha noitakin tarjota. Kaiken ei tarvitse sopia kaikille.

 

Itse söisin voileipäkakkua, joka sisältää maksamakkaraa. Tuorejuustoa sisältävää kakkua söisin, jos olisi syytä uskoa kakun olleen asianmukaisesti kylmäsäilytetty. Kylmäsavulohta en söisi. Tuulihatuista en oikein tiedä onko niissä mitään pelättävää, mutta koska ne nyt eivät mitään kovin ihmeellistä/ainutlaatuista ole, jättäisin varmaan varalta syömättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos molemmille vastauksista :girl_in_love: Ei jäisi ainoiksi tarjottavaksi. Toisaalta, kun tekee voileipäkakun itse, voi valita tuotteet sen mukaan, että käy kaikille :grin: esim. nopea googlaus kertoi kruunumajoneesin sisältävän pästuroitua kanamunaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma vetelin juuri lounaaksi misokeittoa ja ajattelin huvikseni googlettaa sen ravintoarvot, ensimmaisena naamalle lavahti ettei sita suositella raskaanaoleville. Miksi ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lähdössä lomamatkalle italiaan. Onkohan italialainen jäätelö tehty pastöroidusta maidosta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaatelofanina ma selvittelin tuota ennen syksyista Rooman reissua ja kylla se kuulema on valmistettu pastoroiduista munista ja maidoista, kylla ma sitten vetelinkin sita kaksin kasin.

 

Buon appetito ja mahtavaa matkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma vetelin juuri lounaaksi misokeittoa ja ajattelin huvikseni googlettaa sen ravintoarvot, ensimmaisena naamalle lavahti ettei sita suositella raskaanaoleville. Miksi ei?

Olisiko synä merilevä? Jotkut neuvolat ei ota kantaa asiaan, toiset kieltää. Toisilla kiellon syy on liika suola ja toisilla liika jodi, huoh. Ota näistäkin selvää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pellavansieminissä on vain se todella ärsyttävä seikka, että valtaosassa leivistä, jotka eivät ole aivan vaaleita, on niitä enemmän tai vähemmän. Tulee välillä vainoharhainen olo, kun näitä ei voi välttää kunnolla, vaikka mitä tekisi ja aina saa olla kaupassa lukemassa pienellä präntättyä tekstiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now