Sign in to follow this  
Followers 0
Eppa

Useamman pienen lapsen kanssa matkustaminen

21 posts in this topic

Onkos täällä kokemusta jollain rantalomasta kolmen alle kouluikäisen kanssa? Miten reissu meni? Pitäiskö mukana olla esim. isovanhemmat, vai voiko reissusta selvitä ihan omin voimin? :D

 

Me varattiin tuossa viikon rantaloma Kreetalle kesäkuun alussa, ja mukaan lähtisi meidän perheen tuolloin 6v, 4v ja 5kk ikäiset lapset. Kahden vanhemman lapsen kanssa käytiin viime kesänä Mallorcalla, ja se reissu meni kyllä hyvin, mut toisaalta siellä meillä oli mukana mun äiti ja sisko... Nyt sit lapsia ois yksi enemmän ja vielä aika pieni tuo vauva, niin vähän arvotaan, et lähdetäänkö vaiko ei.

 

Hotelli olisi perheille suunnattu ja varattuna on myös all inclusive, eli mahdollisimman helppoa lomaa sinänsä suunnitellaan.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos tulette toimeen kahden kanssa matkoilla, niin miksei sitten kolmenkin? :) Riippuu varmasti myös siitä, että millaisia lapset ovat. Jos kaikki ovat villejä ikiliikkujia, niin sitten toki voi olla aika hermojaraastavaa, mutta jos edes osa on rauhallisia, niin eiköhän se siitä :)

 

Ei ole kokemusta kolmen lapsen kanssa, mutta itselläni on kaksi lasta, jotka ovat kuin yö ja päivä keskenään. Toinen rauhallinen ja toinen sellainen ikiliikkuja, joka sitten välillä yllyttää veljenkin menoon mukaan. Joka kerta, kun olen ollut lasten kanssa Kreikassa, tuumaan, että ei enää, mutta sitten kuitenkin taas seuraava matka on tiedossa jonkin ajan päästä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos te pärjäätte kotimaassakin kolmen lapsen kanssa niin miksi ette sitten muualla? Pieninhän ei vielä edes liikutuossa vaiheessa kovin nopeasti yhtään mihinkään ja vanhemmillakin jo ikää. Kyllä mie lähtisin jos yhtään siltä tuntuis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä pointteja AnneJ ja syksyn tyttö! Kiitos vastauksista! :)

 

Tosiaan, kyllähän me kotonakin noiden kans mainiosti pärjätään, et kai sit muuallakin! :grin: Ja toki lasten luonteet vaikuttaa; meillä on vähän sama, kuin AnneJ:llä; esikoinen on rauhallisempi ja keskimmäinen virkeempi... Mutta loppujen lopuksi aika "kiltti" hänkin. :) Lähinnä kai mietin kaikkee käytännön juttuja, et miten menee uimiset yms kun on myös toi vauva mukana, ja että jos siellä haluaa johonkin liikkua, niin mahtaako taksit ottaa viittä henkeä kyytiin? Plus että vauvalla ei tod.näk. ole turvakaukaloa mukana... Toisaalta jos meil on hotellissa toi all anclusive, niin tuskinpa siitä nurkilta kovin kauas ois tarkoituskaan liikkua.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä matkat ovat kyllä eri asia kuin tutuissa ympyröissä pyöriminen. Kun lähtee esim. Kreikkaan, niin siinä on vaikka mitä erilaista kuin kotiympyröissä: on matkat lentokentälle, on jonotukset kentällä, on lentomatka, on kaikki härdelli kentällä kohteessa, on päästävä hotelliin, on erilainen ympäristö kohteessa, on erilainen liikenne ja kaikki kuin täällä, lapset voivat innostua uusista asioista ja säntäillä jonnekin, ruokailut on erilaisia kuin kotona ja ruokakin voi olla erilaista kuin kotona, äänet ovat erilaisia ja oudossa paikassa nukahtaminen ei välttämättä ole helppoa jne. jne.

 

Sitten ainakin meillä pätee se vinkuminen, että pitää saada sitä ja tota ja tätä herkkua, esim. jätskiä ja mehua. Mä oon ottanut sen linjan, että matkoilla lapset saavat syödä vaikka joka päivä jätskiä ja ranskalaisia, mutta kotona ei tietenkään. Matkoilla kaikki on toisin.. no, ei ihan kaikki, sillä yritän kuitenkin pitää esim. unirytmin suht samana kuin kotona, mutta ei se tietty aina ole niin helppoa oudossa paikassa. Kaikenlaista yllättävää voi myös tapahtua. Mä oon parilla matkalla käynyt lääkärissäkin, kun on jotain yllättävää tullut, kun ei kaikkeen osaa varautua etukäteen.

 

Vauvalle ehdottomasti mukaan jokin kantojuttu, jolla voi kantaa vauvaa lentokentillä ja kohteessa. Kaikki turha tavara jätetään kotiin. Jos matka on kesällä, niin ei paljon tarvitse vaatteita ottaa mukaan. Leluja en anna poikien ottaa kuin yleensä pari jotain pientä ja vesileikkejä varten saa ottaa pienen veneen ja lapiot (rantahiekkaa varten). Yleensä ostan kohteesta jotkin pienet lelut, joilla kiinnostaa leikkiä enemmän kuin kotoa otetuilla. Lentomatkoille pojille on jotain tekemistä. Isommalle jokin tehtäväkirja ja pienemmälle yleensä tarroja liimattavaksi vihkoon tms. Esikoinen piirtää matkapäiväkirjaa aina, koska tykkää piirtää tosi paljon. Pojat saavat myös ottaa kuvia matkalla, kun mulla on kaksi kameraa mukana.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan niissä paljon eriä mutta en silti ymmärrä miksi ei pärjäis jos kotonakin pärjää. Itse vielä tuntee omat lapset ja tietää vähän miten ne toimii. monet pelkää vähän turhaan uusia asioita lasten kanssa ja huomaavat, että kyllähän ne sujuu kuten ennenkin kun asennoituu vaan vähän erillä lailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen samaa mieltä syksyn tytön kanssa tästä. Siis tottakai te Eppa siellä pärjäätte, miksi ihmeessä ette :)? Jos teitä on kaksi aikuista, ja isommat lapset jo tuon ikäisiä, niin en näkisi mitään ongelmaa. Me on matkusteltu vasta yhden lapsen kanssa, mutta on matkailtu paljon. Tytöllä on jo 5 ulkomaan lentomatkaa takana ja ikää alle 2vee. Sen lisäksi sitten nämä perinteiset risteilyt ja Tallinnan reissut. Ja suurin osa lapsen kanssa tehdyistä reissuista ollaan tehty ihan omatoimsesti ja kaupunkilomia vieläpä. Entiseen malliiin on vuokrattu auto miltei joka lomalla jne.

 

Jotkuthan kokevat jo yhdenkin lapsen kanssa matkailun hankalaksi, mä taas en ole kokenut yhtään millään lailla vaikeaksi. Ja siis meidänkin lapsukainen on ollut varsinkin vauvavuonna aika vaativaa sorttia. Kohta on toinen lapsi tulossa, ja mulla on jo tuhat ja yksi suunnitelmaa tulevista matkoista. Ei ole tullut mieleenkään, että matkustelua lopetettaisiin. Mahdollisesti haaveissa vielä se kolmaskin, ja silloinkin pitää kyllä reissuun päästä :).

 

Sanoisin siis, että ehdottomasti matkaan! Kreetahan on todella helppo kohde lasten kanssa. Olemme siellä 2kertaa käyneet muksun kanssa. Vauvan ruokia löytyy hyvin rajoitetusti mutta ainakin meidän muksu tykkäsi kovasti niistä paikallisista liha/kasvisruuista mitä oli tarjolla. Hedelmäsoseet ja puurojauheet taas olivat to-del-la makeita siellä, monet hunajalla makeutettuja. Joten niiitä kyllä ottaisin Suomesta mukaan vauvalle.

 

Plataniaksesta ainakin kulki matalalattiabussit Haniaan, joten oli helppoa rattaiden kanssa. Itse olen niin hysteerinen, etten suostuisi pienen kanssa taksilla kulkemaan metriäkään ilman turvakaukaloa (varsinkaan tuolla liikenteessä), ja meillä onkin joka reissulla ollut aina turvakaukalo tai turvaistuin mukana matkalla. Meillä on tosin ollut sitten myös vauvalle ostettuna oma lentopaikka, joten on saanut istua koneessa mennen tullen omassa kaukalossaan. Tämä on helpottanut lentämistä meillä todella paljon :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne taksit varmaan ottaa kyytiin, kun yksi on vauva ja sylissä :)

 

Omille pojille on tulossa kohta 11. ja 9. Kreikan matka :) Kuopus on ollut mun kanssa kahdesti kaksin matkalla, joten sen takia kuopus on ollut Kreikassa kaksi kertaa enemmän kuin esikoinen. Esikoinen on käynyt Englannissa ja Tukholman risteilyllä, joten vastaan pojalle aina, että sepäs onkin käynyt noilla kahdella reissulla, mutta pikkuveli ei, jos poika ihmettelee sitä, että on ollut kahdesti vähemmän Kreikassa :) Kuopus ehti käydä Kreikassa 10 kertaa ennen kuin täytti 5 v. :) Jos hyvin käy, niin molemmille tulee tänä vuonna kaksi matkaa lisää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, yksi lapsi on ehkä vähän eri asia kuin kolme... ;) Niin reissussa kuin kotonakin. Ja kaksikin siinä mielessä, että silloin on vielä molemmille sylit ja esim. uimaan pääsee koko porukalla kerralla.. :) Mut tokihan meidän pojat on jo aika "isoja" ja tytteli taas menee vielä helposti kantoliinassa tms, eli eiköhän me pärjätä! :D

 

Hyvä pointti oli toi bussilla meno Haniaan (meidän kohde ois siis Agia Marina), kyllä mäkin sen mieluumin valitsisin kuin taksin tällä porukalla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihan varmasti pärjäätte! :) Onhan se ihan erilaista lasten kanssa kuin ilman lapsia, mutta hyvin se menee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme reissanneet lasten kanssa aika paljon, ja muutama reissu on tehtynä nyt kolmen lapsenkin kanssa. Välillä pärjää paremmin ja välillä huonommin, mutta aina on selvitty.

 

Matkatavaroiden määrä on musta isoin haaste kolmen lapsen kanssa, ainakin jos on tarkoitus liikkua niiden kanssa yhtään enempää kuin autosta lentokentälle tai toisin päin. Aikuisten neljästä kädestä keskimmäisen lapsen pitelyyn tarvitaan yksi, rattaisiin toinen ja toinen vanhempi pysty kuljettamaan kaksi matkalaukkua. Reput sitten lisäksi. Tällä tavalla on onnistuneesti matkustettu lentokentältä metrolla hotelliin.

 

Isompia lapsia yritämme kovasti kasvattaa pikku hiljaa itsenäisemmiksi matkustajiksi ja molemmilla onkin oma pieni reppu, jossa on leluja ja jota kannetaan itse.

 

Lentokentän turvatarkastus on musta aina haasteellinen. Missä olivatkaan nesteet ja läppärikin piti kaivaa esiin. Ja ehkäpä vauvakin ottaa pois rintarepusta, isoin pelkää tarkastajaa, keskimmäinen karkaa ja portti vaan piippaa ja piippaa miehen kohdalla. Ja sitten vielä kaikki tavarat pitäisi muistaa kerätä mukaan. Huh.

 

Käsimatkatavaroiden pakkaaminen on myös tärkeää. Kerran matkalaukkumme jäivät koneesta ja tulivat perille puolitoista vuorokautta myöhässä. Aika paljon helpotti kun ihan kaikkea ei tarvinnut etsiä kaupoista, mutta työlästä oli silti.

 

Etenkin kaupunkimatkoilla kannattaa lapsista pitää hyvä huoli etteivät eksy. Meidä on tultu paikallisten toimesta valistamaan, että lapsiakin saatetaan kaapata eikä heitä saa jättää vahtimatta. Epätodennäköistä tietysti, mutta mahdollista varmasti. Kolmen lapsen kanssa tässä on omat haasteensa, joten kaupunkimatkoja ei just nyt ole suunnitteilla. Meillä siis pienin on vauva ja kaksi isompaa vielä ihan vahdittavassa iässä.

 

Ja tärkeää on tietysti myös rento mieli, koska ainakin meillä aikuisten hätäily tarttuu heti lapsiin. Hyvällä suunnittelulla ja positiivisella asenteella pärjää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, yksi lapsi on ehkä vähän eri asia kuin kolme... ;) Niin reissussa kuin kotonakin. Ja kaksikin siinä mielessä, että silloin on vielä molemmille sylit ja esim. uimaan pääsee koko porukalla kerralla.. :) Mut tokihan meidän pojat on jo aika "isoja" ja tytteli taas menee vielä helposti kantoliinassa tms, eli eiköhän me pärjätä! :D

 

Hyvä pointti oli toi bussilla meno Haniaan (meidän kohde ois siis Agia Marina), kyllä mäkin sen mieluumin valitsisin kuin taksin tällä porukalla. :)

 

 

Juu, toki kolmen lapsen kanssa on haasteellisempaa, mutta en yhtään epäilisi etteikö pärjäisi :). Agia Marina on sijainniltaan helppo ja siitä kulkee koko ajan busseja Haniaan. Ja samalla bussilla pääsee pysähtymään myös Lastentarviketaivas(helvetti?) Jumbossa, mikä on oikeast valtava, tavaratalo täynnä lähes pelkästään lastentarvikkeita. Kannattaa ehdottomasti käydä! Lastenvaatteet ja tarvikkeet ovat todella huokeita meikäläisiin hintoihin verrattuna. Agia Marinassakin on monesti aika tuulista rannoilla, mutta varmaankin olette enemmän uima-altaalla muutenkin tuolla seurueella. Eipä muuta kuin mukavaa matkaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Käsimatkatavaroiden pakkaaminen on myös tärkeää. Kerran matkalaukkumme jäivät koneesta ja tulivat perille puolitoista vuorokautta myöhässä. Aika paljon helpotti kun ihan kaikkea ei tarvinnut etsiä kaupoista, mutta työlästä oli silti.

 

 

Jep, tämä pointti on hyvä! Meillä kulkee käsimatkatavarana aina pieni matkalaukku, jossa on kaikkien meidän uikkarit, parit alusasukerrat ja yksi vaihtovaatekerta (ehkä pojalle kaksi). Ja toki hammasharjat yms. pakolliset hygieniajutut. Sekä vaippoja ja muutama tetra esim. puuroa. Sitten on mun käsilaukku, jossa oin kaikki tärkeät paperit, rahat, kamera yms. ja vielä miehellä reppu, jossa on sitten pojan matkaeväät, leluja, vaipat yms. Eli tuon alukun voi nostaa matkatavarahyllylle, sitä ei tartte koneessa. Ja koneessa tarvittavat tavarat on repussa ja käsilaukussa jaloissa/seuraavan tuolin alla, josta ne on koko ajan saatavilla. Jos siis käy niin, että matkatavarat häviäisi matkalla, niin me pärjätään kyllä ensi alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin syksyllä rantalomalla viikko, kun lapset olivat 5v, 3,5v ja 5kk. Tosi hyvin meni reissu! Tyttö kulki paljon kantorepussa, mutta myös matkarattaissa. Niissä nukkui myös päiväunensa. Rannallakin käytiin useasti. Otettiin rantatuolit varjoilla ja vuoroteltiin miehen kanssa, että kumpi oli isompien kanssa uimassa ja kumpi vauvan kanssa varjossa. Usein vauva nukkui päiväunensa matkarattaissa sillä aikaa kun oltiin rannalla. Uima-altaallakin istuskeltiin samalla meiningillä. Vauvaa vilvoiteltiin kastelemalla hattu ja se auttoikin tosi hyvin. Iltaisin käytiin aika aikaisin syömässä, jotta ehdittiin hotellille vauvan iltatankkausta varten. Tyttö siis oli sellainen, että vaati parin tunnin imetyksen iltaisin ennen nukahtamistaan, eikä se oikein toiminut ravintoloissa. Mä lähdin välillä aikaisemmin vauvan kanssa hotellille ja mies jäi isompien kanssa syömään vielä jälkkärit.

 

Meillä oli mahdollisimman vähän tavaraa mukana. Koko perheelle riitti yksi trolley ja keskikokoinen matkalaukku. Lisäksi oli matkarattaat ja käsimatkatavarat. Matkasänky tuli hotellin puolesta (meillä neljän huoneen huoneisto), matkarattaat toimi päiväunipaikkana, matkustusvälineenä ja sitterinä. Bussilla reissattiin lähikaupunkiin, muuten käveltiin pitkiäkin matkoja. Meillä oli kaiken kaikkiaan todella hyvä reissu, jota keskimmäinen muistelee näin lähes puolen vuoden jälkeenkin joka päivä. En kokenut matkaa yhtään hankalammaksi kuin edellisiä reissuja kahden lapsen kanssa. Me ollaan totuttu tekemään omatoimimatkoja ja ehkä siksi tämä pakettimatka oli ihan helpoimmasta päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos erityisesti Citronellalle tuosta kirjoituksesta, juuri tuon halusinkin kuulla! :)

 

Me on maksettu Kreetan matka, eli reissuun lähdetään 31.5! B) Mun vanhemmat lähtee nyt kuitenkin mukaan (vaikka ois varmaan pärjätty ilmankin ;) ), eli eiköhän me neljän aikuisen voimin saada pidettyä tämä katras kasassa! :grin:

 

Nyt vaan sit on enää tämä "rantakuntoon"-projekti.... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Bulgariassa viime kesänä, lapset 5v, 3v ja 3kk. Isovanhemmat oli kyllä mukana, mutta hyvin oltaisiin pärjätty ilmankin. Tavaraa kyllä oli; kaksi isoa matkalaukka, käsimatkatavarat, yhdistelmävaunut :) pienin oli Manducassa lentokentällä ja jotenkin saatiin kaikki sujumaan. Takaisinpäin kun tultiin niin virkailija otti meidät jonon ohi turvatarkastukseen. :)

Uimassa käytiin aina vuorotellen. Vauva nukkui rannalla varjon alla tai vaunuissa. Taksillakin matkustettiin koko porukka. Tämä kyllä hirvitti sillä vauva oli vaan mun sylissä :(

 

Ihan varmasti matkanne sujuu hyvin. Haastavinta mielestäni oli lentokentällä ennen kuin tavarat sai pois käsistä. Niin ja syöminen koneessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olis edessä 6h lentomatka reilu 1,5v ja 4kk kanssa. Saatiin just tietää että koneessa ei ole vauvoille koppaa, omaa kantokoppaa ei saa ottaa käsimatkatavaraan eikä esikoiselle saa omaa istuinta. Onko täysin tuhoon tuomittu reissu? Ollaan aiemmin matkustettu vain yhden lapsen kanssa, eikä se ollut ongelma mutta nyt mietityttää että voiko tosta selvitä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mihinpäin Kreetalla?

 

Agia Marinaan mennään :)

Ja varattuna on tosiaan myös AI eli tuskin hirveesti hotellilta mihkään tullaan liikkumaan! :P(paitsi ehkä sinne Jumboon, siellä olen käynyt kerran aikaisemminkin ja vois poiketa nytkin...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olimme juuri tammi-helmikuussa Thaimaassa 3,5vk lomalla kahden 1,5v lapsen kanssa. Suoralla lennolla Bangkokiin, koska lapsille ei otettu omia paikkoja. Sieltä jatkoimme minibussilla rannikolle, jossa vietimme seuraavan yön. Aamulla lauttaan ja Koh Taolle. Takaisin sitten lautta+juna yhdistelmällä.

 

Loma oli onnistunut, asenteella lasten ehdoilla =) Rytmi pidettiin aika tarkkana ja se kyllä auttoi. Yöt nukuttiin yhtä hyvin kuin kotona ja väsymyskiukuilta vältyttiin. Oma haasteensa oli ruokailut, kun ei ollut syöttötuoleja, mutta siitäkin selvittiin ja lapset siihen tottuivat. Tosin vaati välillä hyvin pitkää pinnaa =) Majoitus oli bungalowissa, jossa kaksi parisänkyä, sohva ja kylppäri sekä tuulettimet. Ja näkymä suoraan merelle =)

 

Meillä lapset melkoisen vilkkaita, mutta niinhän he ovat kotonakin. Valjaat olivat loistava hankinta matkalle. Lapset saivat kävellä itse kun halusivat, mutta olivat paremmin hallinnassa.

 

Ensi talveksi suunnitteilla jo uusi reissu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kolmea lasta, toinen vasta tulossa, mutta mulla on ihana ystäväperhe, joka reissaa aivan estoitta neljän lapsen kanssa. Iät tällä hetkellä 7, 6, 4 ja 1. Kun heillä oli vain kolme ja nuorin vauva, niin olivat telttailemassa euroopassa :) Eli kyllä tää on mun mielestä asenteesta kiinni, noistakin lapsista kuitenkin löytyy myös sitä virtaa ja suomalaista sisua pistää hanttiin jos on tarvis. Heillä on muutama vinkki ollut aina antaa matkalle, kaikki on kyllä täälläkin tulleet jo esille.

 

Kantovälineet on loistavia jos tilanne on se, että käsiä/sylejä ei tahdo muuten riittää (ja matkatavaratkin kun vaativat omansa). Parhaimmillaan tilanteen voi virittää siihen, että vauva on liinassa edessä ja taapero repussa selässä. Kantovälineeseen kannattaa totuttaa ihan pienestä saakka ja koittaa käyttää säänöllisesti, vaikka kotioloissa. Meidän sukulaiset pistivät ekaa kertaa ulkomailla 9kk ikäisen neidin Manducaan ja eihän hän suostunut siinä olemaan. Mistään liinasta/repusta ei ole apua, jos ei osaa sitä käyttää tai lapsi ei siinä viihdy, joten mä en ainakaan ottais mukaan sellaista kantovälinettä esim. lomalle lainaan, jota en ole lapsen kanssa kokeillut.

 

Usein lentokentillä pääsee vauvan kanssa pyytämällä bisnesluokan jonossa lähtöselvityksen nopeammin ohi. Kannattaa kokeilla varsinkin huutavan lapsen kanssa :D Suomessa ei yleensä tarvetta, mutta esim. Espanjassa olen itse kokenut varsin hyödylliseksi ja siellä ei kukaan ajattele, että nuo etuilee, vaan on jotenkin luonnollista et kun on pieni vauva niin pääsee ensin. Ekalla kerralla minulta tultiin kysymään tätä kun seison yksin matkatavaroiden, rattaiden ja vauvan kanssa jonossa ja lapsi itki, sittemmin olen uskaltanut itse kysyä. Tämä ei kyllä sitten esim. sesonkiaikaan niillä turistilennoilla toimi, jossa joka toinen on lapsiperhe, mutta reittilennoilla kyllä.

 

Vilkkaille lapsille ne valjaat on kuulemma suurkaupungeissa ja lentokentillä hyvät. Eihän niitä tarvi koko ajan pitää, mutta jos käsiä ei oikeasti riitä koko ajan perään katsomaan niin on noista jotain apua. Varsinkin sellaisella tahtotaaperolle tuo kuulemma toimii hyvin (itsellä ei kokemusta, kun ei ole sen ikäisiä lapsia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0