Sign in to follow this  
Followers 0
Nanni88

Koliikkivauva, millainen raskausaika oli? Koska aloititte kiinteät?

12 posts in this topic

Meidän tytöllä mitä ilmeisimmin on koliikki! No tässä pohdiskelin raskausaikaa ja mahdollista yhteyttä koliikkiin. Mulla raskausaikana heitteli mielialat paljon ja suurimman osan raskausajasta olin allapäin/kireä/surullinen. Joku sellainen sanontakin on, että jos raskausaikana on pahalla päällä tulee kiukkuinen lapsi, no niin tuli :) Tyttö on ihan yleisesti kireä, tuiman näköinen ja siihen päälle vielä koliikki itkut päivisin. Voikohan noilla oikeasti olla jotain yhteyttä toisiinsa?

 

Sitten vielä, onko kukaan aloittanut kiinteitä aikasemmin kokeiluksi koliikin hoitoon? Me ajateltiin alkaa kokeileen jos siitä olisi apua...

Edited by Nanni88

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin koliikki. Pitkin raskautta supistuksia ja muitakin kipuiluja. Mutta itse ehkä "syytän" joltain osin synnytystä tähän koliikkiin, kun vauva joutui olemaan monta tuntia todella tukalissa oloissa ja stressitilassa ennenkö tehtiin sektiopäätös. Neuvolassakin sanottiin, että mahdollisesti vaikuttaa. Syntymästään asti kun kovin koliikkivaivainen tyttö ollut.

 

Oon itekin pohtinut kiinteiden antamista hiukan aikaisemmin, mutta saa nähdä jääkö ajatuksen asteelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en usko, että raskausajasta voisi ennustaa koliikkia. Länsimainen lääketiede ei osaa sen syitä vielä täysin selittää, mutta yhtenä mahdollisena syynä pidetään sitä, ettei vauvan ruoansulatusjärjestelmä ole täysin kehittynyt vielä elämän ekoina kuukausina.

 

Mun raskaus oli helppo ja sujui hyvin. Vauvalla oli 4 kk kestävä koliikki, johon ei auttanut mikään, mutta joka 4kk iässä loppui kuin seinään ja itkuinen, kireä vauva muuttui hymyileväksi neiti auringoksi! Kiinteiden maistelun imetyksen rinnalla aloitimme 5 kk iässä ja senkin hyvin varovasti, koska kiinteät aluksi ärsyttivät vauvan herkkää mahaa. Itse vältin vatsalle hankalia ruoka-aineita, kuten sipulia ja tummaa leipää ja kahvia.

 

Jotkut ovat saaneet vyöhyketerapiasta apua koliikkiin. Me emme sitä kokeilleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun raskaus oli helppo ja sujui hyvin.

Vauvalla oli 4 kk kestävä koliikki, johon ei auttanut mikään, mutta joka 4kk iässä loppui kuin seinään

Kiinteiden maistelun imetyksen rinnalla aloitimme 5 kk iässä

 

Meillä täsmälleen aivan sama juttu. Elämä koliikkivauvan kanssa on todella raskasta, mutta lohduttaudu ajatuksella, että se loppuu kyllä aikanaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on koliikkivauva ja raskausaika oli todella helppo. Ei varmaankaan vaikuttanut tähän. Mutta synnytyksessä ponnistusvaihe kesti tunnin ja vauva tuli pää vinossa. Luulen että vaikealla maailmaan tulolla on kyllä jokin osuus asiaan.

 

Tänään oli ensimmäinen kerta vyöhyketerapiaa ja sanoisin että jo siitä on ollut vähän apua. Vauva nukkuu sylissäni juuri nyt, vaikka yleensä tähän aikaan huudetaan naama punaisena. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli koliikkivauva ja raskaus oli fyysisesti helppo mutta henkisesti raskas. Fyysisesti sikäli myös raskas, että kärsin unettomuudesta koko raskausajan. Jälkikäteen olenkin todennut että valvomisen opetteleminen alkoi jo raskausaikana... Synnytyksessä ei ollut ongelmia, mitä nyt synnytys pysähtyi pariksi tunniksi, mutta vauvalla tuntui kaikki olevan kunnossa. Eli en oikein raskausajasta enkä synnytyksestä keksi syitä koliikkiin. Sitä kesti sen 4kk minkä jälkeen helpotti. Herkkä maha tuolla tuntui olevan. Mä itseasiassa luulen, että jos oltais alotettu kiinteät koliikin aikana se olisi vaan pahentanut tilannetta kun epäkypsä suolisto olisi saanut kovempaa tavaraa sulatettavaksi. Kiinteät alotettiin reilun 5kk iässä ja siitäkin meinasi seurata lisää vatsanvääntöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli vaikeaa odottaa täysin rennoin mielin, ja stressasin milloin mistäkin raskauden aikana. Mulle oli jotenkin hurjan vaikeaa luottaa siihen että raskaus menee hyvin, kun oma kontrolli tilanteesta tuntui vähäiseltä. Tytöllä oli mahavaivaa varsinkin ekat 3kk, ja jatkui lievempänä kunnes sai kiinteitä maistaa 5kk 2vko-ikäisenä. Ne loppui tasan siihen päivään ne viimeisetkin vaivat. Jos olisin tuon tiennyt, olisin antanut jo hieman aiemmin maistaa, mutta tuskin ennen 4kk ikää kuitenkaan. Mä olin niin asennoitunut siihen että tytöllä tulee olemaan vatsan kanssa ongelmaa, ihan vaan siksi että itse olin koliikkilapsi. Jostain syystä olin vaan varma että meilläkin tulee olemaan vatsavaivat alussa arkipäivää. Rintareppu oli kovassa käytössä, ja yönsä tyttö kuitenkin nukkui, joten varmaan aika eri tilanne kun niillä jotka joutuu valvomaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli erittäin helppo esikoisen raskausaika. Ei yhtään kipuja, suppareita, tms. Olin ihan hyväntuulinen ja muutenkin olo oli normaali. Kaikki oli kunnossa, lapsi syntyi käynnistetysti 42+3. Mäkään en usko, että raskausajalla on osuutta koliikkiin. Sen sijaan siitä on tutkittua tietoa, että varsinkin hätäsektiolapset kärsivät pahasta koliikista. Mulla on siitä tutkimuksesta tuolla joku artikkeli...Meillä esikoinen oli erittäin pahasti jumissa ja paineessa ja hänellä olikin happivajetta. Siinä artikkelissa luki, että lapsen elimistö joutuu tuollaisessa tilanteessa niin koville että suolisto voi mennä sekaisin. Jotenkin mä uskon siihen. Tyttö huusi 5kk 3h illassa, oli vielä 6kk iässä pinkeä ja kivikova vatsa.

 

Kuopus syntyi sektiolla(kiireellinen) 39+0 ja hänellä oli alkuun koliikin oireet. Lopulta tajusin jatkuvan kränäilyn ja kipuilun allergioiksi. Sellainen yleinen tyytymättömyys ja unissa valittaminen avasi mun silmät... Tyttö paljastui moniallergikoksi. Mietin myöhemmin olikohan esikoisellakin jotain allergioita joita ei koskaan diagnosoitu... Hän oli meinaan hirveän haastava vauva, eikä nukkunut kunnolla piiitkään aikaan, heräili 7kk 30min välein.

 

Vyöhyketerapia auttoi esikoisella, oliskohan 5 kertaa auttanut jo roimasti. Eniten auttoi aika.

 

Kiinteät aloitettiin 4kk iässä varovasti maistelemalla.

Edited by Arska

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen lukenut tutkimuksesta jossa kaikilta tutkituilta koliikkivauvoilta on löytynyt suolistosta sama bakteeri, joka liittyy siis juurikin herkkävatsaisuuteen (älkää kysykö enempää kun en muista mutta jostain tiede lehdestä ton luin). Meidän poika oli koliikkivauva ja on vaikea sanoa mihin koliikki loppui ja muut vaivat alkoi kun muutaman kuukauden iässä paljastui mm. erilaisia ruoka aineallergioita. Myös tempperamentti vaikutti meidän pojalla, on erittäin herkästi ärtyvä ja tulistuva. Mun synnytys oli hirveän vaikea, poika oli tosi pitkään jumissa ja joutui teholle synnyttyään. En tiedä vaikuttiko se koliikkiin, todennäköisesti ainakin vähän. Mutta eniten mä syytän ton poitsun vatsaa, nykyäänkin reagoi mahallaan kaikkeen :girl_sigh: Raskaus ajalla en usko olleen mitään tekemistä koliikin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja kiinteät aloitettiin tosiaan siinä 4kk iässä, mutta eivätpä ne auttaneet kun tuli niitä allergioita vaan ilmi.

Edited by Mursu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääpä vielä käydä kertomassa miten meillä on mennyt. Kolme kertaa vyöhykettä auttoi koliikki-itkuihin. Kun sitten koliikki-itkut saatiin loppumaan, huomattiin että alla on ilmeisesti refluksia. Sitä nyt sitten kokeillaan ensin hoitaa Gavisconilla. Saa nähdä miten käy, onko apua vai mennäänkö tähystykseen. :(

 

Koliikki-itkut liittyivät meillä varmastikin osittain mahaan ja osittain jumissa olleeseen niskaan ja kipeään selkään. Niska todennäköisesti jumittui silloin synnytyksessä. Näitä hoitamalla kuitenkin vyöhyketerapeutti sai sen klo 20.30-1.00 huudon loppumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä esikoinen oli koliikkilapsi. herkkävatsainen joka nytkin reagoi vatsallaan. raskaus oli helppo. synnytys pitkä eikä meinannut tulla ulos -> imukuppi. vyöhyketerapia ei auttanut (oireet kyllä pahni hetkeksi aina hoidon jälkeen). kun siirryttiin korvikkeelle niin huudot loppui kuin seinään ja neitistä tuli hyväntuulinen ja hyvin nukkuva.

 

tää toinen sit on refluksilapsi (käynnistetty synnytys oli helppo ja nopea)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0