Sign in to follow this  
Followers 0
Iki

Isänmaalliset nimet

25 posts in this topic

Heips!

 

Toivoisin vinkkejä isänmaallisista nimistä. Toki niin sanotut vanhasuomalaiset nimet ovat sinänsä isänmaallisia myös, mutta minä koetan hakea takaa vielä ikään kuin kirjaimellisemmin isänmaallisia vaihtoehtoja. Jotain, millä kunnioittaa kotimaata ja ilmaista kunnioitusta itsenäisyyttä kohtaan ja, no, siis jotain isänmaallista.

 

Itselleni tulee mieleen lähinnä... hmm... Suometar, joka ei minuun oikein iske. Olen vähän makustellut myös Antrea-nimeä (minusta se sopisi tytölle, Murun mielestä se olisi enemmän pojan nimi); Antrea on siis yksi menetetyn Karjalan kunnista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karjalasta mulle tuli mieleen Viena ja Inkeri. En tiedä ovatko sitten sulle tarpeeksi isänmaallisia, mutta itse tykkään.

 

Mulle myös suunnilleen kaikki Kalevalasta tulevat nimet ovat hyvin suomalaisia. Tytölle vaikka Kyllikki, Marjatta tai Vellamo. Pojalle Väinämö, Kaleva, Kullervo, Sampo tai Untamo. Aino tai Ahti tavanomaisempina, mutta niistä ei sitten enää Kalevala tulekaan mieleen.

 

Suomalaista voisi olla myös joku Suomen paikannimi, vaikkapa Inari, Saana tai Salla.

 

Antrea kuulostaa mun korvaan tytöltä, kun musta Andreakin on tyttö. Tosin joissain maissa Andrea on poika, eli aivan yhtä hyvin Antreakin. Tuota nimeä voisi siis oikein hyvin sanoa sukupuolettomaksi.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos Kalevalasta otetaan niin Sampsa olisi myöskin. Voin sanoa, että se saattaa olla hieman hankala vaan ihmisten tajuta... (veljeni on Sampsa, joten on kokemusta.) Tai Pellervo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereella Kalevankankaan hautausmaalla on vanha hautakivi, jossa on saman perheen jäseniä useampikin. Kahden veljeksen nimet ovat jääneet mieleen: Sulo Kostaja ja Taisto Ilmari. Muistaakseni siellä on vielä kolmaskin veli ja yksi sisko, mutta nimiä en muista, siitä on aikaa kun tuon kiven näin. Sulo ja Taisto olivat sortovuosien aikaan eli 1900-luvun alussa syntyneitä. Minusta nuo ovat isänmaallisia nimiä, vaikkakin vähän sotaisia myös. Ei ehkä mikään noista yksinään, mutta tuollaisina yhdistelminä. Tosin Kostajaa ei varmaan enää saisi antaa lapselle nimeksi, mutta pointti olikin se, että tietynlainen kahden tai useamman nimen yhdistelmä voi tehdä nimestä isänmaallisen. Muuten tässä ketjussa onkin tullut jo hyviä ehdotuksia isänmaallisista nimistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Karelia on aika kaunis nimi tytölle. Olen kuullut myös Fenniasta tytön nimenä (ei maksettu mainos :P)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin vain ton otsikon ja tuli heti mieleen Loviisa en tiedä onko niin isänmaallinen, mutta suomalainen kuitenkin. Mielestäni kaunis nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unohdin itse listata mielessä pyörineet pojan nimet, kuten Alvar, Eliel, Aleksis; minusta myös kansallisen merkkihenkilön mukaan nimeäminen on isänmaallista, tosin se ei taas kuulijalle ole niin ilmeistä.

 

edit. Ja toki samalla logiikalle esim. Minna voi olla hyvin isänmaallinen nimi, mutta se on minusta muuten niin tuttu ja käytetympi, ettei isänmaallista mielleyhtymää synny samalalla tavalla kuin vaikka Elielistä (josta ei toki siitäkään varmaan suurimmalle osalle ihmisistä synny).

Edited by Iki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin vain ton otsikon ja tuli heti mieleen Loviisa en tiedä onko niin isänmaallinen, mutta suomalainen kuitenkin. Mielestäni kaunis nimi.

 

Jos Loviisa on suomalainen, niin eikös sitten kaikki muutkin Suomessa annetut nimet ole suomalaisia samalla logiikalla?

 

Siis esim. wikipediasta: Nimi Lovisa on alkujaan ruotsalainen muunnos ranskalaisesta naisen­nimestä Louise, joka on Louis-nimen naispuolinen vastine. Nimi Louis taas on germaanisperäisen Ludvig-nimen ranskalainen muoto, joka on ollut muun muassa useilla Ranskan kuninkailla.

 

Mitä suomalaista tuossa on?

Edited by askel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loviisa voi toki viitata Niskavuoren Loviisaan ja Niskavuori-sarjaahan pidetään jokseenkin tuota... isänmaallisena kai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unohdin itse listata mielessä pyörineet pojan nimet, kuten Alvar, Eliel, Aleksis; minusta myös kansallisen merkkihenkilön mukaan nimeäminen on isänmaallista, tosin se ei taas kuulijalle ole niin ilmeistä.

 

Itsellenikin tuli mieleen isänmaallisuudesta näitä meidän kirjallisuuden isoja nimiä. Ylläoleva Aleksis (Kivi), Eino (Leino), Väinö (Linna).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lotta ja Martta ovat myös kauniita ja isänmaallisia nimiä, nämä kaksi naisjärjestöämme!

 

Katsoin keisarinna Sissistä kertovaa leffaa ja puoliksi vitsillä ehdotin miehelle, että oisko Sissi hyvä nimi lapselle. Kuulema metsäsissi tuli heti mieleen, eikä kelvannut, mutta ehkä sopisi tähän ketjuun mielleyhtymänä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hihih, just päätettiin (tosin saattaahan tässä 7kk aikana mieli vielä muuttua, mutten usko) mahdolliselle syntyvälle pojalle nimi ja se löytyy tästä ketjusta. ;)

(Tytöllekin päätettiin, mutta sitä tässä ketjussa ei ole, vaikka tarpeeksi kun vääntää, niin on sekin samaa sarjaa, mutta ehkä vähän kauempaa haettuna. Samalla tyylillä ehkä haettuna kuin tuo Sissi, eli ei nyt ensimmäisenä tule mieleen ihan kaikille, mutta sopivalle tyypille kyllä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Tytöllekin päätettiin, mutta sitä tässä ketjussa ei ole, vaikka tarpeeksi kun vääntää, niin on sekin samaa sarjaa, mutta ehkä vähän kauempaa haettuna. Samalla tyylillä ehkä haettuna kuin tuo Sissi, eli ei nyt ensimmäisenä tule mieleen ihan kaikille, mutta sopivalle tyypille kyllä.)

Miina? :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kai tän voi kertoakin jo. Eli poika tuli ja sai nimekseen Sisu. Jos olisi ollut tyttö, nimi olisi ollut Stella. Ja tuo yhteys oli luonnollisesti Stella Polaris. http://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Stella_Polaris Minä kun ehdotin Stellaa, niin mies sanoi heti, että siitä tulee Stella Polaris mieleen ja minä tuumasin, että niin toki tulee, mutta minä ajattelin Pohjantähteä ja improvisaatioteatteria, mies sotilasoperaatiota.

 

Poika on kyllä ihan nimensä veroinen, sisukas tapaus. Toivottavasti saadaan se kasvatettua terveellä tavalla isänmaalliseksikin vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänne sopisi jatkoksi Akseli ja Elina. Toki nimien kanta ei ole supisuomalainen, mutta ovat sen verran klassikkoja, että sopivat mielestäni isänmaalliseen sarjaan.

 

Kotimaisien "suurmiehien" nimet on helpompi kyllä yhdistää henkilöön, mutta tyttöjen nimien kanssa onkin sitten hankalampaa. Kuinka moni esimerkiksi osaa yhdistää nimen Wivi merkittävimpään suomalaiseen naisarkkitehtiin? (vrt. aiemmin mainitut Eliel ja Alvar).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä jo aikaisemmin mainittu Sisu on kyllä ihana. Jos pojan saisin niin voisi hyvinkin saada nimekseen Sisu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pojan kolmantena nimenä Väinämö.... tuo on oman ukkini toinen nimi, varsin katoava nykysuomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yks nimiehdotus minkä hylkäsin just isänmaallisten assosiaatioiden vuoksi mutta mikä on jo etunimenä olemassa on Valkea. Siinä siis sisaruksille nimet, Sini ja Valkea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0