aztahh

Mitä tarvitaan kotiin valmiiksi synnäriltä palauduttua?

77 posts in this topic

Näin jälkeenpäin voi sanoa, et eipä sitä tarvi paljon mitään. Vauvalle vaippoja ja vaatteita. Jos imettää, ei ole huolta korvikkeista. Mulla ei ollut yhtään niitä täällä, koska imetys onnistui sairaalassa niin hyvin ja kotonakin sen kuukauden päivät. Sänkykään ei ole pakollinen. Mulla oli pinnasanky valmiiksi ostettuna, mutta laitoin vauvan äitiyspakkauslaatikkoon tehtyyn petiin, koska pinnasänky on niin iso ja vauva varmasti tunsi olonsa turvallisemmaksi pienessä tilassa nukkuessaan.

 

Ei sitä oikeasti mitään tarvi kauheasti olla. Mä mietin kamalasti ennakkoon, et mitä kaikkea pitää olla, mut aika vähällä pärjää normaalisti. Vaunut nyt on kiva olla myös hankittuna, että pääsee sitten ulkoilemaan. Me meinaan lähdettiin vauvan kanssa ulos alle viikko synnytyksestä. Olis ollut kauheaa joutua jäädä neljän seinän sisälle.

 

Niin juu ja nuo siteet on tietysti hyvä, niitä kuluu aika hyvin.

 

Mä aina mietin tuota ruokapuolta, kun monet sanoo, et pitäs olla ruokaa valmiina pakastimet pullollaan. Mulla ainakin oli (ja on edelleen) aikaa tehdä ruokaa. Eri asia toki, jos on toooosi väsynyt tai on ennestään niitä lapsukaisia pyörimässä jaloissa. :)

Edited by pique

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nousi maito vasta kolmantena päivänä synnytyksessä, kunnolla neljäntenä päivänä enkä mä ollut ostanut rintapumppua valmiiksi. Itkien jouduin käskyttämään miehen apteekkiin kun kivut ja rintojen pakotus oli sietämätön (tyttö ei jaksanut syödä alkuun paljoa). Rintapumppu siis kannattaa ainakin olla ja vaikka rintakumit (rinnan päät menevät yleensä todella helposti rikki). Niin, ja rintapumppu jo siitäkin syystä että jos haluaa nukkua vähän pidempiä pätkiä niin sitä on helppo pumpata omaa maitoa talteen ja käskyttää mies syöttöpuuhiin. Myös hyvät liivinsuojat oli aika pakko-ostos, jottei lainehdittu maidon joukossa täällä.

 

Muita pelastavia enkeleitä oli valmis ruoka, jota sukulaiset kiikuttivatkin ahkerasti meille. Mä en tainnut ekojen päivien aikana syödä muuta kuin valmisruokaa (mies kun ei oo mikään haka keittiössä enkä mä itte jaksanut vääntää mitään ruokaa).

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä menin synnyttämään meidän poitsua kyllä niin kahta kättä heilutellen. Minulla eimollut sairaalssa mukana yhtään mitään järkevää tai hyödyllistä, eikä kotiin ollut hommattu ä-pakkauksen tarvikkeiden lisäksi minulle mitään muuta kuin YHDET imetysliivit ja kaverilta saatu rintapumppu. Lapselle oli kyllä kaikki tarpeellinen.

Onneksi on olemassa isyysloma :) joten kaikki saatiin sitten pikkuhiljaa hommailtua. Mutta en voi suositella tätä toimintatapaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tärkeät jutut on jo tulleetkin. Äidille kotivaatteita ja yöpaitoja muutama vaatekerta (ainakin mulla ne meni pesuun päivittäin). Imetysyöpaita oli mielestäni kaltaiselleni vilukissalle kannattava sijoitus: voi nukkua "luukut auki" eikä tarvii nostella paitaa (selkä kylmettyy). (En osaa nukkua olkaimettomassa topissa).

Meillä oli kaikenlaista valmiina. Imetystyyny, rintapumppu ja Tenoja oli asiat, joita haettiin kaupasta synnytyksen jälkeen. Maidon pakastuspussit ja tuttipullo on hyvä olla varalta, vaikka aikoisikin imettää, jos esim. itse joutuu sairaalaan (mulle meinasi käydä näin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta oli kiva, että kaikki oli ns. valmiina, kun tultiin kotiin. En olisi millään jaksanut alkaa jotain tarvikkeita ostelemaan siinä vaiheessa, eikä juuri mitään tarvinnutkaan ostaa. Mies haki jotain apteekista (ainakin rintakumeja), mutta muuten pärjättiin, kun oli yritetty etukäteen varautua kaikkeen.

 

Hyviä imetyspaitoja olisi saanut olla enemmän. Aluksi kun imetys saattaa viedä monta tuntia putkeen, niin on kivempi, ettei tarvi aivan puolialasti olla ja voi vaikka vieraitakin halutessaan kestitä samaan aikaan (ainakin, jos vieraat on hyviä kavereita).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa tätä. Meillä lienee kaikki välttämätön hommattu jo (laskettu aika kahden viikon päästä) mutta kivana extrana ajattelin hommata jo ennen synnytystä kotiin valmiiksi odottamaan sellaisia herkkuja, jotka on raskauden aikana olleet kiellettyjä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse havaitsin hyviksi sellaiset "kolmen pennin" terveyssiteet, varmaan muovia nähneetkään. Paksuja, jotain ketjun omaa merkkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin jälkikäteen ajateltuna se että äidille on tarpeeksi hyvät kotivaatteet, rentoja housuja useat, samoin imetykseen sopivia paitoja mielellään useita ja imetysliivejä koska mä ainakin hikosin ekat 2vk aivan järjettömästi ja kokoajan oli siksi nuhjuinen olo. Ja kuukautissuojia paljon. Ja mies saa täyttää kotona jääkaapin valmiiksi monenmoista ruokaa. Ja maksamakkaraa :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin varattu jo etukäteen kaikkea mahdollista, ja aika hyvin pärjättiinkin. Ei tarvinnut siis lähettää miestä paniikkiostosreissulle kauppaan. Tärkeimmät jutut mulle itselleni olivat suuri varasto siteitä, reiluja alushousuja, liivinsuojat, rintakumit ja rintapumppu, imetystyyny Lansinoh-voide ja Burana, mukavat vaatteet joissa imetys onnistuu (useampia vaatekertoja, pyykkiä tuli paljon, kun maitoa valui sinne tänne) ja paljon herkkuja (RaDi-dieetin loppumisen jälkeen herkkuhammasta kolotti pahemman kerran) sekä tietysti muuta ruokaa. Yhdet imetysliivit olin itselleni hankkinut etukäteen, ja niitä piti käydä jossain vaiheessa hankkimassa parit lisää.

 

Vauvalla tärkeimmät jutut olivat tutti, pari pulloa ja korviketta muutama tetra (vauva sai alkuksi lisämaitoa), keittosuolatipat ja Nenäfrida. Vauvan pieni koko tuli vähän yllätyksenä, joten 50-senttisiä vaatteita meillä oli ihan liian vähän. Onneksi sukulaisilta saatiin lainaan muutama pieni vaatekerta.

Edited by Daizy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvan pieni koko tuli vähän yllätyksenä, joten 50-senttisiä vaatteita meillä oli ihan liian vähän. Onneksi sukulaisilta saatiin lainaan muutama pieni vaatekerta.

 

Esikoisen aikaan messuttiin joka taholta, ettei niitä 50-senttisiä tarvita minnekään, ne on niin pieniä. Esikoinen oli 50-senttisissä lopulta n. pari kuukautta ja viikko synnytyksestä konkkasin paikallisen marketin rajoitetuille valikoimille etsimään ko. kokoa (ja sitä oli sielläkin aika huonosti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vauvan pieni koko tuli vähän yllätyksenä, joten 50-senttisiä vaatteita meillä oli ihan liian vähän. Onneksi sukulaisilta saatiin lainaan muutama pieni vaatekerta.

 

 

Esikoisen aikaan messuttiin joka taholta, ettei niitä 50-senttisiä tarvita minnekään, ne on niin pieniä. Esikoinen oli 50-senttisissä lopulta n. pari kuukautta ja viikko synnytyksestä konkkasin paikallisen marketin rajoitetuille valikoimille etsimään ko. kokoa (ja sitä oli sielläkin aika huonosti).

Sama meillä, joka puolella toitotettiin että ei se 50-koko mee ku sen kaks viikkoo niin meillä ne meni vielä 1,5kk iässäkin. Sit 56 meni lähestulkoon kokonaan ohi ja oltiin suoraan 62-koossa.. Ja täällä on kans synnärin jälkeen rynnätty harakan näköisenä 50-koon vaatteita hamstraamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niitä jättisiteitä kannattaa tosiaan hamstrata jonkin verran jo ennen synnytystä kotiin siltä varalta, jos menee lapsivedet kotona! Mä olin varannut yhden paketillisen kunnon "patjoja" (jotain sentin paksuisia) ja mulla meni puoli paketillista niitä ennen kuin oli edes päästy lähtemään synnärille.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla meni kai 4 esikoisen koon 6 vaippaa. :grin: Mä siis sanoisin, että hankkikaa vaipat valmiiksi niin saatte tuohonkin käyttöön. :D

 

Jättisiteitä, liivinsuojia, yöppäreitä ja kotipaitoja mä olen lähettänyt lähipiirin hankkimaan jälkikäteen, kun ei tullut ostettua tarpeeksi etukäteen. Kotona tuli tosiaan aluksi vaihdettua vaatetta tosi tiuhaan, kun aina oli paidat maidossa, puklussa tai hiessä. Yöppäritkin meni vaihtoon joka aamu tai pahimmillaan keskellä yötäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Vauvan pieni koko tuli vähän yllätyksenä, joten 50-senttisiä vaatteita meillä oli ihan liian vähän. Onneksi sukulaisilta saatiin lainaan muutama pieni vaatekerta.

 

Esikoisen aikaan messuttiin joka taholta, ettei niitä 50-senttisiä tarvita minnekään, ne on niin pieniä. Esikoinen oli 50-senttisissä lopulta n. pari kuukautta ja viikko synnytyksestä konkkasin paikallisen marketin rajoitetuille valikoimille etsimään ko. kokoa (ja sitä oli sielläkin aika huonosti).

Sama meillä, joka puolella toitotettiin että ei se 50-koko mee ku sen kaks viikkoo niin meillä ne meni vielä 1,5kk iässäkin. Sit 56 meni lähestulkoon kokonaan ohi ja oltiin suoraan 62-koossa.. Ja täällä on kans synnärin jälkeen rynnätty harakan näköisenä 50-koon vaatteita hamstraamaan...

 

 

Niin totta! Ja mistäpä sitä tietää, syntykö lapsi vielä etuajassakin, joten pieniä kannattaa hankkia mikäli nyt ei jätä vaateostoksia ihan rv42. :grin: .

 

50-kokoiset menivät meilläkin pitkään, 45 centtiset olisivat olleet parhaita ihan alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt toisen synnytyksen kokeneena voi sanoa että vauva tarttee oikeastaan aika vähän mitään roipetta. Meillä 56 vaatteet oli just oivia, kun molemmat syntyivät kuitenkin 51 senttisinä.

Mut minä sitten tarvitsin vaikka mitä erityisesti rintatulehduksen aikaan, mm yhdet ylisuuret pehmeät liivit. Mut tuollaisen on aika mahdoton varautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman kokemuksen mukaan vauvanvaatteita kannattaa hankkia etukäteen reilusti ja vaikkapa hyödyntäen kirppiksiä. Sitä pikkupyykkiä eli bodyjen pesua tuli ainakin meille heti alkuun paljon kun vauva pulautteli maitoa monta kertaa päivässä. Ja tuohon ongelmaan muuten auttaa myös ellaiset pienet vauvan kaulaan laitettavat liinat. Sanoisin, että myös äidinmaitokorviketta kannattaa varata muutama tölkki etukäteen, kun siitä imetyksen sujumisesta ei voi varmuudella tietää.... Niin ja sellaiset pienet "tumput" vauvan käsiin, kun kynnet on vielä terävät ja niitä ei saa leikata. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luotin siihen että äitiyspakkauksessa on kaikki tarvittava. Siihen kun lisättiin se synnäriltä saatu libero-pakkaus, vauva pärjäsi alkuun niillä. Kotiin palatessa hain kaupasta vaippapaketin (ja jäätelöt itselleni ja isälle). Ekan päivän jälkeen oli pakko ostaa rintapumppu kiireesti kun maitoa tuli liikaa. Netin kautta löysin senkin lähistöltä, vaikka oli sunnuntaipäivä. 

 

Sittemmin on ostettu vähän käytettyjä vaatteita (ei kyllä olis tarvinnut, on saatu niitä enemmän kuin tarpeeksi tutuilta), rintakumi, muutama tuttipullo lisää, tutti vauvalle, rintareppu ja kestovaippoja

 

Sängyn ostin vauvalle valmiiksi, mutta se on ollut tarpeeton. Turvakaukalo on tarpeen jos autolla kulkee, sen saimme lahjoituksena. Vaunuja en ole ostanut enkä ole kaivannutkaan. Sitterin selvitin netistä kun tyttö oli 3 kk että mikä se edes on kun kaikki siitä puhuvat. Tulin siihen tulokseen että kun sitä ei ole osannut kaivata, ei sitä tarvitse.

Edited by kissaassik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perustarvikkeiden lisäksi oli joitain juttuja, jotka pelasti olemassaolollaan ensimmäisten päivien ongelma- ja paniikkitilanteissa ( jotka muuten tulivat aina eteen öisin!). Lisäksi muutamia juttuja piti miehen käydä ostamassa. Eli tarpeellisia olivat rintapumppu ja -kumit (maidonnousu täytti rintoja aivan liikaa ja samaan aikaan meni myös nännit verille), tuttipullo (sain juotettua vauvalle omaa maitoa, vaikka nännit oli rikki eikä imettää voinut) sekä itselle isoja pehmeitä tyynymäisiä siteitä jälkivuotoon (aluksi oli Tenan inkontinenssisuojia) ja normaalia isompia alushousuja joihin nuo siteet mahtuu ilman että tulee liian tiukka paketti hankaamaan tikkeihin. Lisäksi olis ollut kiva omistaa joku iso toppi tai yöpaita jossa voi imettää ja jossa pysyis esim. maidonkerääjät paikoillaan. Nyt jouduin olemaan enimmäkseen ilman paitaa kun nänneille piti antaa ilmakylpyjä ja olikin kiva kun maidonnousun aikaan maitoa valutti koko ajan. Asetti omat haasteensa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle henkilökohtaisesti tärkeimmät oli nuo siteet, pehmeät joustavat imetysliivit, tarpeeksi lötköjä kotivaatteita (yöhousutyylisiä housuja ja t-paitoja sekä kalsareita, jotka ei puristaneet sektiohaavaa.), särkylääkkeitä ja riittävästi ruokaa (sekä herkkuja) :) Vauvalle riitti vaipat, vähän vaihtovaatetta ja eipä oikeastaan muuta.

Edited by Adele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tärkeimmät täällä onkin jo mainittu, mutta alleviivaisin erityisesti näitä:

- rintakumit

- maidonkerääjä

- liivinsuojukset

- paksut terveyssiteet

 

Ostin etukäteen varmuuden vuoksi niitä Vuokkosten paksuja siteitä ja vaikkei jälkivuotoa yllättäen ollut nimeksikään, niin ne olivat ihanan pehmeäpintaisia ja paksuja arkaa alapäätä vasten. Perus-Alwaysit ovat niihin verrattuna ihan hiekkapaperia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin ne vaihtelee, mitä kukakin tarttee :D Mulla tuon listan kaikki hommatut jäi käyttämättä, maidonkerääjää tosin ei edes ole ollut. Liivinsuojiakin on mennyt vasta yhdet parit, ja nekin turhaan, vaikka täysimetyksellä mennään (vauva nyt 3,5kk), mutta mun rinnoista ei valu maitoa pisaraakaan edes silloin kun toisesta syödään.

Itse koin itselleni hyödyllisimmäksi etukäteen hankituksi imetystopit ja toki siteet, mutta mahdollisimman huomaamattomat, koska yksi tikki tarras jossain vaiheessa kaikkeen kiinni ja se niin sanotusti nosti hien pintaan..

Särkylääkkeet olivat ehdottoman tärkeät. Tärkeimmät jopa.

Turvakaukalo kans, mut en tiiä haetaanko tässä nyt sellaisia tavaroita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^auts! Saako imetyksen aikana käyttää jo ibuprofeenia vai yhäkö pitäisi paracetamolilla mennä? Kumpaakin on kotona, mutta mulla ei toi paracetamol ole ikinä auttanut mihinkään (onneksi en ole raskausaikana tarvinnutkaan). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ja ihan maksimimääriä voi ottaa eli ibuprofeenia ja paracetamolia 3 kertaa päivässä (kunhan ei viikkotolkulla jatka).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja esim. sektion jälkeen on erityisen hyvä ottaa ibuprofeenia sen tulehdusta ehkäisevän ominaisuuden vuoksi, parasetamoli sitten siihen kaveriksi. Ja niin pitkään otetaan kun niitä kipuja on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now