Sugar

Vauvalla ruoka-aineallergia

32 posts in this topic

Meillä meni taas ihan toisinpäin, julkisella puolella ongelma oli äidin korvien välissä, sitten kun yksityisellä löytyi oikea syy, on julkinen puolikin pelittänyt paremmin.

Meillä onnistui ainakin niin, että kun oltiin saatu aika julkiselle puolelle allergiatesteihin, soitin sitten yksityiselle ja pyysin allergiatestejä, ettei tarvinnut odotella yli kuukautta. Siihen vaikutti myös se, että meidän piti ostaa kuitenkin apteekin korviketta jo siinä vaiheessa, ja ilman Kelan korvaustahan se on tolkuttoman kallista :skilletgirl:

 

Jos siis teillä on tiedossa, että julkiselle pääsis allergiatesteihin marrasjoulukuussa, niin menisin kyllä sitten yksityiselle ennen sitä. Päähän tuossa hajoaa, jos lapsi kärsii eikä pysty millään auttamaan.

 

Mun mielestä julkinen th on kyllä sieltä ja syvältä :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu siis eihän meitä neuvolassa otettu todesta ennen kuin kerroin käynnistä yksityisellä. Halusin sen lähetteen sinne julkiselle kun tosiaan "hiekkalaatikolla" muut äidit kertoi saaneensa lapsilleen tarkemmat tutkimukset julkisella. Annoinkin jo vähän palautetta terkkuun tästä lapsen kiusaamisesta... Ensi viikolla se yksityisen lääkäri palaa lomiltaan ja asia varmasti liikahtaa nopsaan eteenpäin.

 

Mietin tässä vain, että kannattaakohan mun varalta pitää se julkisen aika vai peruisinko jo.

 

 

Hmm. Ja nä typyn näppylät on nyt levinneet jo peppuun ja reisiinkin. Minusta se ei kuitenkaan ole sellaista ihottomun tyyppistä. Mitä lie :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pitäisin sen julkisen ajan varalta, niin tein omanikin kohdalta, ja silloinkin peruin vain ne allergiatestien ajat. Menin siis julkiselle puolelle allergialääkärille osin neuvolankin kehotuksesta, siten sain jalan oven väliin sinne puolelle eikä aina tarvitse mennä yksityiselle. Nyt varsinkin kun meidän neidillä on tuota muutakin "kremppaa", joka oikeasti vaatii sairaalahoitoa, on hyvä, että meillä on hoitosuhde sairaalaankin.

Ja aina on sitten se takaovi auki sinne yksiyiselle, jos tuntuu ettei saa apua julkiselta puolelta.

 

Mä en oikein tiedä noista ihottumista, kun meillä ei ole oikein ollut sellaisia. Onko niitä näppyjä ollut kauan? Mietin vaan että voiko se olla jotakin rokkoa?

Tosin nyt jos neiti on kauttaaltaan näppyläinen, minä soittaisin ainakin neuvolaan tai tk:hon että jos tutkisivat neidin. Varsinkin jos ne näpyt haittaavat pikkuista?

Tsemppiä! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kun olen sairaalassa töissä ja nähnyt noita yksityisen puolen lähetteitä niin täytyy kyllä sanoa että melkoista kirjavuutta on toimintatavoissa silläkin puolella. Yksityisellä kun joka testi maksaa erikseen niin jotkut lääkärit ajattelevat tekevänsä perheelle mieliksi kun eivät määrää kalliita testejä vaan päättävät ns. nenänpäästä katsomalla että on tällä varmaan maitoallergia kun vanhemmat kerran sitä epäilevät. Ja jos oireet jatkuvat niin sitten käsketään karsimaan dieettiä lisää ja lisää. On tullut vastaan sellaisiakin tapauksia joissa lapsi tai äiti on elänyt suunnilleen pelkällä riisillä kun on yksityislääkärin mukaan niin kauheat allergiat mutta yhtäkään allergiatestiä tai luotettavaa altistus-välttämiskoetta ei ole ikinä tehty...

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytätkö itse paljon perunaa? Sekin voi itkuisuutta lisätä. Meillä esikoinen oli pitkästi toiselle vuodelle asti pahasti allerginen perunalle (suolioireinen). Jos olet varmasti huolella noudattanut tuota maidoton yms.-dieettiä (ei ole erityisen helppoa) eikä apua ole ollut niin aivan yhtä mahdollista on allergia jollekin muullekin ruoka-aineelle. Me kyllä onneksi päästiin neuvolan kautta nopeasti tutkimuksiin, ei ole pahaa sanottavaa. Tuosta ihottumasta en osaa sanoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä onneton epäilen, että meidän 4pv vanhalla vauvalla on joku allergia. Sillä alko tulla ihottumaa kasvoihin, ensin pieninä läntteinä, sitten isompina ja leviävät vaan kokoajan. Lisäksi tuo itkee masuaan ja kakka tuntuu olevan melkosen työn ja tuskan takana, vaikka onkin ihan liejua. Tietysti se voi olla ihan vaan suoliston kehittymättömyyttäkin. Suuhun tullut röyhy saa lapsen itkemään. Jotenkin nämä kaikki yhdessä ei vaikuta kovin lupaavalta. Pelottaa vaan, että jos noin pienellä oireilee noin paljon, niin miten paha se allergia oikein on? Pitääkö mun pelätä sen tukkivan hengitystiet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now