Sign in to follow this  
Followers 0
pinkdream

Milloin lapsi oppi pukemaan itse?

   47 members have voted

  1. 1. Milloin lapsi oppi pukemaan itse?

    • alle 1,5-vuotiaana
      2
    • 1,5-2-vuotiaana
      5
    • 2-2,5-vuotiaana
      16
    • 2,5-3-vuotiaana
      13
    • 3-3,5-vuotiaana
      7
    • 3,5-4-vuotiaana
      4
    • 4-4,5-vuotiaana
      0
    • yli 4,5-vuotiaana
      0

Please sign in or register to vote in this poll.

30 posts in this topic

Meidän 1v10kk (kohta 11kk) tyttö on jo jonkin aikaa pukenut itse päälle mm, lakin ja kaulurin. Nykyään osaa jo laittaa löysemmät housut sujuvasti jalkaan, tiukemmat housut ei vielä onnistu. Paita menee kaulalle asti, mutta hihat ei vielä ihan onnistu. Hameita (ihan sellaisia puolihameita eli ei pään yli meneviä mekkoja) tykkää pukea päälle ja niiden pukeminen nyt onnistuukin tosi hyvin.

 

Kiinnostaakin siis tietää, että missä iässä yleensä opitaan. En oikein tiennyt miten noita vaihtoehtoja olis pitänyt laittaa niin laitoin nyt noin paljon. Muutetaan jos siltä tuntuu!

 

Niin, ja itse en ainakaan löytänyt tälläistä ketjua, mutta jos tälläinen jo löytyy niin ohjatkaa ihmeessä sinne :girl_sigh:

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Oltsu osas kyllä pipon laittaa kanssa alle vuoden ikäsenä mutta varsinaisen pukemisen on tajunnut viime syksynä. Ensin paidan ja nyt ihan kaikki vaatteet

Share this post


Link to post
Share on other sites

En taida vielä vastata, vaikka mielestäni meidän kaksivuotias kyllä osaa pukea itse. Kuitenkaan ihan kaikki ei onnistu, joten ei sitä varmaan lasketa. Minusta pukemisen oppiminen tapahtuu hiljalleen, niin kuin esim. puhumaan oppiminenkin, en voisi myöskään vastata, missä iässä meidän lapsi oppi puhumaan, kun koko ajan oppii uusia sanoja jne. :D

 

Meidän kaksivuotias suoriutuu siis perusvaatteista kyllä itse, mutta joskus tarvitsee apua vaatteiden oikeinpäin kääntämisessä tai tiukkojen sukkien kanssa tms. Nappeja ja neppareita ei osaa vielä laittaa. Ulkovaatteet osaa laittaa jos laittaa haalarin valmiiksi niin että voi vaan astua kenkiin ja siitä vetää haalarin päälle, mutta vetskaria ei saa ihan loppuun asti vedettyä itse (eikä myöskään avattua ihan alkua, meillä on sellainen leveä metallivetskari vielä, niin se on tavallista vaikeampi). Hupparin/takin/tms. vetskaria ei osaa laittaa alkuun. Nauhallinen pipo (silloin kun sellaista käytetään) pitää auttaa kiinni ja rukkaset täytyy auttaa hihojen alle (ehkä jos ne pukisi ennen haalaria, siihen ei tarvitsisi aikuisen apua, mutta kyllä aikuinen silti saa ne vedettyä pidemmälle).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen samaa mieltä Chimellin kanssa, mutta vastasin nyt kuitenkin 2,5-3v. Vähitellen on taito karttuut ja nyt (2v 9kk) pukee itse pääsääntöisesti kaikki sisävaatteet jos ne on oikein päin laitettu odottamaan pukemista. Ulkovaatteista pukee villahaalarin ja talvipuvun, joista saa itse vetskarinkin kiinni. Talvisaappaita ei saa itse laitettua kun ne ovat niin tiukat villasukan kanssa, samoin hanskoja ei saa paikoilleen kun hanskojen suut pitää laittaa talvipuvun hihan alle ja lakkiakaan ei laita kun ei osaa siitä naruja solmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osaa vastata tähän. En muista, missä iässä ensimmäiset vaatekappaleet on puettu, mutta siinä 2-3 -vuotiaana on alettu sisävaatteita ihan mukavasti vetää päälle itsenäisesti. Kuitenkin vielä nytkin 5-vuotias tarvitsee joissakin ulkovaatteissa apua. Tai saisi kai se ne itsekin, mutta eri asia kuinka hyvin. Musta on tärkeää, että vaatteet on kunnolla päällä, joten mielelläni autan vaikeissa paikoissa. Nappivaatteita meillä on tosi vähän, joten niitä taitoja ei tule kauheasti petrattua. Samoin kengännauhoja ei tuo 5-vuotias vielä osaa sitoa. Solmun osaa kyllä tehdä.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v 5kk osaa laittaa itse kalsarit, sukat, housut ja paidan, mut useimmiten pyytää vielä apua, mikä on ihan ok. Ulkovaatteista haalarin osaa laittaa päälle omatoimisesti, samoin kengät, mut hanskoja ei saa molempia, kun hanskakädellä on vaikeeta sit laittaa sitä toista hanskaa. Pipon ja kaulurin osaa kans laittaa. Kireämmät vaatteet on hankalia, ja varsinkin housut. Sukkahousuja ei olla koitettu itse pukeakaan. Jos on vaippa päällä, ei housujen laitto oikein onnistu, kun ne on vaikea saada pepun kohdalta vaipan yli (meillä siis vaippa käytössä ulkoillessa ja päiväunilla vielä).

 

Onhan nuo vaatteet lapsen itse pukemina aika hassusti välillä, eli en antaisi itse pukea esim. ulos mennessä tarkistamatta, että paita on housuissa jne. Aika kauan mun mielestä meillä kesti, että lapsi edes halusi alkaa yrittämään itse pukemista, ja luulen sen johtuvan siitä, että on aika pitkä ja pitkäraajainen, jolloin esim. käsien pujotteleminen hihoihin on vähän hankalampaa. Ja yleensä meillä silti vielä aikuinen pukee niin sisä- kuin ulkovaatteetkin, jotta päästäiskin aamuisin jonnekin, jos tuon uhmiksen oma-aloitteisuutta alkaisi odottelemaan, voisi olla aika pitkä odotus. Mutta osaa siis halutessaan :) . Niin, ja meidän näpertelijää taas on aina kiinnostaneet nepparit ja napit ja ne osaa kyllä laittaa jo hienosti, on osannut napittaa jo ennen kuin osasi laittaa housut jalkaan. Ei ne napitkaan tietty aina osu ihan kohdalleen, vaan aikamoisessa juoponnapissa saattaa olla ;) . Vetskaria ei vielä osaa laittaa "alkuun", mut esim. haalarin vetskari menee, kun sitä ei tarvitse "asetella".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen innostui pukemisesta melko pienenä ja osasi pukea melko hyvin jo alle 2-vuotiaana. Vetskarit ja napit toki oppi vasta myöhemmin. Esikoisen lempileikkejä alle 2-vuotiaana oli ulkovaatteiden pukeminen ja "töihin lähtö", joten harjoitusta tuli paljon. Kuopus on nyt 1v 10kk ja oikeastaan mitään innostusta pukemiseen ei ole vielä nähtävissä.

Ja vaikka esikoinen on periaatteessa osannut pukea itse jo pitkään, niin nykyään kaikki pukeminen on yhtä tappelua ja velttoilua, joten tarvitsee kyllä aikuisen apua kovastikin pukemisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en tiedä yhtään. Kyllähän tuo Enska (nyt 4-vuotias) on jo jonkin aikaa pukenut itse(kin), mutta ei vielä yhtään tajua, ovatko vaatteet etu- vai takaperin vai peräti nurinpäin.

 

Toiska "osaa" pukea hatun ja kengät, sukkiakin yrittelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisävaatteet meni sujuvasti päälle n. 2,5-vuotiaana, ulkovaatteet n. 4-vuotiaana. Edelleen 5-vuotiaana tarvitsee apua hanskoissa ja joskus vetoketjuissa, napistusta ei olla harjoiteltu juuri ollenkaan ja rusettia ei osaa vielä tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sanoisin, että meillä kolmevuotiaana on puettu sisävaatteet sujuvasti itse ja nyt vuotta myöhemmin lapsi suoriutuu myös ulkovaatetuksesta napit, nepparit, vetoketjut yms. mukaanlukien. Saa kengät itse jalkaan jne. Tosin motivaatio on säännöllisesti kadoksissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt 2,5-vuotias alkoi kevään tullen innostumaan pukemisesta ja riisumisesta oikeen kunnolla. Tällä hetkellä on menossa vaihe, jossa vaatteet vaihtuu vanhempien huomaamatta moneen kertaan päivässä, heh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö on nyt 2v3kk ja osaa pukea tosi hyvin itse. Sukat, housut, sukkahousut menee ihan ongelmitta ja ilman apua. Hetken mietittyäni tajusin, että meneehän ne paidatkin jo päälle täysin ilman apua. Ainahan ne menee vaan tietysti väärinpäin. :D Hameet ja mekot on pukenut jo kauan itse.

Ulkovaatteista lakit menee tietty hyvin ja haalarin saa päälle ja kiinnikkin asti. Takit, hupparit sun muut saa päälleen, mutta vetoketju pitää avustaa. Hanskat saa myös itse.

 

Eli alkaahan se nyt jo sitten melkein täysin pukea itse, pientä avustusta vaan vaatii vetoketjuissa ja siinä miten päin vaatteet laitetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ton 3-3,5-vuotiaana vaikken nyt ihan tarkkaan muista, nyt pari kk vajaa neljävuotias ja on jo jonkin aikaa osannut pukea ihan kaiken: paidat hihoineen (osaa kääntää myös kaikki oikeinpäin), housut, sukat, tarra-/vetoketjukengät, takit (osaa myös sulkea vetoketjun yms.... Nauhakengissä toki tarvii apua ja välillä ei oikein jaksa miettiä kuinka päin kengät menisikään jalkaan... Tällä viikolla oppi myös napittamaan paidan, vaikka vähän tuo tuntuu tuskasta olevan, mut tiiättekste..."MINÄ ITE!" :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vain sukat, kengät, ja lakki menee kunnolla päälle. Ei puhettakaan tavallisen trikoopaidan pukemisesta. Ikää 2,5 vuotta joten vastasin 2,5-3 v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuoden ikäinen kuopus yrittää laittaa hattua ja kenkiä jalkaan mutta en ole vielä edes yrittänyt näyttää hänelle miten puetaan. Esikoinen oli 1v9kk kun laittoi ensimmäistä kertaa paidan ja housut päälle itse ja nykyään kolmevuotiaana osaa kyllä perusvaatteet pukea ilman apua. Nappeja ei osaa vielä eikä saa vetoketjua alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2v 7kk on innostunut kovasti pukemisesta eikä äiti saisi auttaa yhtään. Pukee itse sukat, sukkahousut, housut, takin/hupparin, lakin, kaulurin ja kengät. Puseroiden kanssa on vielä hankaluutta kun ei muista mistä suunnasta ne kädet pitäisi pujottaa mutta yritys on kova. Rukkasia ei saa itse kun niissä on kiristys ranteen kohdalla ja vetskari pitää auttaa alkuun (housujen ja haalareiden vetskarit saa itse kiinni, samoin housujen vyötärönepparin). Napeista ei vielä ymmärrä mitään ja lakin nauhat pitää tietysti äidin solmia myös. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakkonen oppi pukemaan 1,5 vuotiaaksi mennessä kaiken muun paitsi vetskarin. Esikoisesta en muista tarkalleen, noin 2-vuotias oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voinut vielä vastata, kun tyttö 2 v 9 kk ei vielä pue itse. Tyttö aloitti nyt syksyllä päiväkodissa ja siellä sanottiin heti, että alkavat pukemista opetella. Itselle ei ollut jotenkin tullut tämä edes mieleen... Osaa tyttö riisua helpot vaatteet, kuten sukat, löysähköt housut, lakin, hanskat ja takin (joskin vetoketjun kanssa voi olla ongelmia), mutta pukeminen on aika takkuista. Sukkia osaa laittaa, samoin päähineet ja joskus housutkin, mutta pääasiassa olemme pukeneet tytön kaikki vaatteet, ellei hän itse ole sanonut haluavansa pukea.

 

Muuten tyttö on pitkään ollut rutkasti ikäistensä kehitystä edellä ja menee jo kokonsakin puolesta reilusti yli kolmivuotiaasta, joten kieltämättä voi ulkopuolisen silmiin näyttää vähän hassulta, että me hänet niin paapotaan, ettei itse pukeakaan tarvi. :D

Edited by TuiTui

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v2kk saa itse puettua sisävaatteista housut ja paidat. Sukkahousut ei onnistu mutta sukat on ihan siinä hilkulla, että kohta varmaan menee nekin. Paidat menee oikein päin koska tytöllä on paljon sellaisia paitoja missä on joku kuva edessä. Ja tyttö katsookin aina tarkkaan että paita on varmasti oikein. Ulkovaatteista saa puettua ulkohousut, takin, pipon ja kengät melkein aina. tumput menee itse käteen mutta sormikkaat ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä osaa 1v11kk pukea hatun :D riisua osaa helpoimmat vaatteet sukat, hatun hanskat jne....esikoinen 3vee osaa jo käsineistä lähtein pukea ite ja riisua :) oon niin ylpee vaikka tuommonen kotona paapottu onkin tuo xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3v4kk osaa pukea kaiken muun, paitsi takin. Tai no Miniaturen Vito hupparitakin vetäisee kyllä päälleen, mutta normaalia takkia ei onnistu pukemaan. 2,5 vuotiaana alkoi pukemaan sisävaatteita päälleen melko säännöllisesti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän juuri kolme vuotta täyttänyt osaa iste pukea kalsarit, housut, sukat ja jotkut paidat. Usein tarvii paidan kanssa vähän apua, kun hihat ei osu kohdalleen. Ulkovaatteista pukee hanskat, pipot, huivit, housut ja jotkut kengät. Osa kengistä on hankalia itse, takki vaatii myös apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vaatteita puettiin enemmän tai vähemmän onnistuneesti jo ennen 1.5v ikää (sukat ja housut meni, samoin pipo ja tumput). Päviäkodin alettua 1v3kk pukemista tuli harjoiteltua paljon, ja nyt 2-2.5v osaa pukea käytännössä kaiken ulkovaatteita myöten. Saa siis haalarin päälleen ja kiinni, saappaat jalkaan ja näin. Nappeja on vaatteissa niin vähän ettei olla niihin paneuduttu, mutta nepparit menee. Kovasti päikyssä kehutaan kun osaa pukea itse, niin jää enemmän aikaa muiden pienten pukemiseen... :P

 

Pitänee lisätä että eniten aikaa menee vaatteiden valitsemiseen. Se fiilis kun on kiire ja neiti ilmoittaa että "ei, minä en halua kissapaitaa, minä haluan punaisen tähtipaidan! Minä vaihdan sukkahousut. Haluan nämä vihreät! Ei sukkia!" :rolleyes:

Edited by Ekaterina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on juuri näin. 2,5-vuotias pukee päällensä itse aikalailla kaiken. Sukkahousut ja hanskatkin menee. Mutta harjoiteltu on, kun vaihtaa vaatteita noin kolme-neljä kertaa päivässä; ihan siis muuten vaan. Poika ei aikanaan ollut pukemisesta lainkaan kiinnostunut ja vieläkin eskari-iässä saattaa hermostua jostain hankalista napeista ja tiukoista pillifarkuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2,5v osaa laittaa housut (hyvällä onnella oikeinpäin), sukat, löysät kengät, hanskat ja pipon. Paita on jo liian haastava. Yleensä tosin pukee vaan leikkiäkseen, ei koskaan silloin kun ollaan oikeasti pukemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0