Gurmeli

missä saa vauvan heräämöön?

38 posts in this topic

Hei!

Olisin kiinnostunut tietämään mitkä suomalaiset sairaalat noudattavat varhaisenvuorovaikutuksen kannalta suositeltavaa käytäntöä eli missä saa vauvan sektion jälkeen heräämöön? Mulla 90% varmuudella edessä suunniteltu sektio ja pohdin onkohan etenkin eteläsuomalaisissa sairaaloissa kuinka eriävät tavat? Vaihtoehtoisesti kiinnostaisi myös kokemukset siitä, että äiti pääsee sektiosta suoraan osastolle ilman heräämöetappia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on edessä suunniteltu sektio tulevana perjantaina PHK-S:ssä ja siellä kätilö ja isä tuovat vauvan heräämöön, mikäli vauvan ja äidin kunto sen sallivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jyväskylässä kätilö kävi vauvan kanssa heräämössä ehkä 10-20 minuuttia ensi-imetyksellä. Sanoi ennen/jälkeen sektion (en muista), että tulee käymään jos vaan ehtii. Onneksi ehti.

 

Niin ja kyseessä keskellä yötä suoritettu kiireellinen sektio.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli suunniteltu sektio KOKSissa. Heräämössä olin yksin ja isä sen aikaa odotteli vauvojen kanssa mua huoneessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko näissä sairaaloissa, joissa vauvan saa tuoda heräämöön, erilliset heräämöt "normaalisti" synnyttäneille? Itse synnytin Kätilöopistolla ja en tiedä miten siellä toimitaan sektion jälkeen (itse olin alatiesynnytyksen jälkeen pari tuntia heräämössä, isä ja vauva silloin vuodeosastolla), mutta musta kuulostaa vähän hurjalta, että ainakin noissa paikoissa joissa on heräämössä sekaisin esim. raskaudenkeskeytykseen joutuneita ja tuoreita äitejä saisi vauva tulla heräämöön. Ymmärrän siis täysin sen, että sekä vauvalle että äidille on hyvä päästä mahdollisimman pian kontaktiin, mutta musta olisi kyllä myös äärimmäisen tökeröä tuoda toiselle vauva rinnalle jos vieressä oleva on juuri menettänyt omansa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytin Jorvissa suunnitelulla sektiolla ja sain vauvan rinnalle ja ensi imetykselle leikkaussalissa, sen jälkeen jouduin heräämöön noin tunniksi, minkä ajan isä oli vauvan kanssa. Ainakaan Jorvissa ei vauvoja heräämön tuoda, sama heräämö on myös muiden potilaiden kuin synnyttäneiden käytössä. Onneksi sieltä pääsi nopeasti pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAYSissa ei rutiinisektion jälkeen olla heräämössä, joten perhe saa olla yhdessä. Vain nukutuksen jälkeen käytetään heräämöä jolloin ei vauva paikalle pääse ellei heräämö muutoin ole tyhjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän sairaalassa oli ihan yleinen heräämö, missä oli siis ihan vaan leikkauksessa olleita ihmisiä. Ja itse vietin heräämössä n 3h, kun tunto ei palautunut jalkoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko näissä sairaaloissa, joissa vauvan saa tuoda heräämöön, erilliset heräämöt "normaalisti" synnyttäneille? Itse synnytin Kätilöopistolla ja en tiedä miten siellä toimitaan sektion jälkeen (itse olin alatiesynnytyksen jälkeen pari tuntia heräämössä, isä ja vauva silloin vuodeosastolla), mutta musta kuulostaa vähän hurjalta, että ainakin noissa paikoissa joissa on heräämössä sekaisin esim. raskaudenkeskeytykseen joutuneita ja tuoreita äitejä saisi vauva tulla heräämöön. Ymmärrän siis täysin sen, että sekä vauvalle että äidille on hyvä päästä mahdollisimman pian kontaktiin, mutta musta olisi kyllä myös äärimmäisen tökeröä tuoda toiselle vauva rinnalle jos vieressä oleva on juuri menettänyt omansa...

 

Heräämöjä on yksi, mutta enemmänhän kyseessä on järjestelykysymys, yleensähän kaavinnat tehdään tiettynä viikonpäivänä ja suunnitellut sektiot taas tiettynä viikonpäivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Heräämöjä on yksi, mutta enemmänhän kyseessä on järjestelykysymys, yleensähän kaavinnat tehdään tiettynä viikonpäivänä ja suunnitellut sektiot taas tiettynä viikonpäivänä.

 

Isommat sairaalat tekevät kaikkia toimenpiteitä jokaisena arkipäivänä. Ei riittäisi aika millään tehdä kaikkia tarvittavia toimenpiteitä jos niitä vain tiettyinä päivinä toteutettaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytin Jorvissa suunnitelulla sektiolla ja sain vauvan rinnalle ja ensi imetykselle leikkaussalissa, sen jälkeen jouduin heräämöön noin tunniksi, minkä ajan isä oli vauvan kanssa. Ainakaan Jorvissa ei vauvoja heräämön tuoda, sama heräämö on myös muiden potilaiden kuin synnyttäneiden käytössä. Onneksi sieltä pääsi nopeasti pois.

 

Mulla samoin suunniteltu sektio Jorvissa viime syksynä, ja vauva ja isä pääsivät käymään heräämössä. Olin heräämössä reilun pari tuntia ja osastolta soitettiin että sopiiko vauvan tulla käymään. Siellä sitten verhon takana kokeiltiin ekan kerran imetystä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

K-HKS:ssa äiti saa vauvan rinnalle hetkiseksi leikkaussalissa ja sitten isi lähtee vauvan kanssa opettelemaan kylvetystä ja vaippojen vaihtoa. Äiti pääsee sitten heräämön kautta synnytyssaliin kunhan jalat edes ihan hiukan alkavat liikkua. Aikaisemmin pääsee jos synnärillä ei ole ruuhkaa...

Edited by Nat

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko näissä sairaaloissa, joissa vauvan saa tuoda heräämöön, erilliset heräämöt "normaalisti" synnyttäneille? Itse synnytin Kätilöopistolla ja en tiedä miten siellä toimitaan sektion jälkeen (itse olin alatiesynnytyksen jälkeen pari tuntia heräämössä, isä ja vauva silloin vuodeosastolla), mutta musta kuulostaa vähän hurjalta, että ainakin noissa paikoissa joissa on heräämössä sekaisin esim. raskaudenkeskeytykseen joutuneita ja tuoreita äitejä saisi vauva tulla heräämöön. Ymmärrän siis täysin sen, että sekä vauvalle että äidille on hyvä päästä mahdollisimman pian kontaktiin, mutta musta olisi kyllä myös äärimmäisen tökeröä tuoda toiselle vauva rinnalle jos vieressä oleva on juuri menettänyt omansa...

 

Mun sektio oli tosiaan keskiyöllä, niin olin ainut potilas koko heräämössä koko parin tunnin aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naistenklinikalla isä saa tulla käymään heräämössä sektoidun äidin luona. Myös vauva voi tulla käymään, jos heräämön tilanne sen sallii. Naistenklinikalle tulee perheheräämö sitten remontin yhteydessä - aivan ihana asia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin Kätilöopistolla ja mulla oli kylläkin alatiesynnytys, mutta vauva ja isä tulivat käymään heräämöön. Johtui varmaan siitä, että olin sillä haavaa ainoa potilas siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin Jorvissa ja oli alatiesynnytys myöskin, mutta istukan irroituksessa tulleiden ongelmien takia olin heräämössä. Ei sinne mitään vauvaa tuotu :girl_sad: Miehellekään ei moneen tuntiin kerrottu edes missä mä olin. Siellä se oli raukkaparka nököttänyt tuoreen vauvan kanssa odotustilassa peläten, että mulle oli käynyt jotain. Edelleen vähän ketuttaa asia, mies joutui itse ottamaan selvää mihin olen joutunut ja koska pääsen osastolle. Tosin, ei mun mielestä ainakaan sinä hetkenä heräämö olisi ollutkaan vauvan paikka. Oli aivan tupaten täysi ja viereisessä pedissä oli rintasyöpäpotilas toipumassa leikkauksesta. Hänellä oli tosi vaikeaa, huusi koko ajan henkilökuntaa tappamaan hänet. Ja itsekkin olin tosi heikkona veren menetyksen jäljiltä. Itsestä tuntuu vaan siltä, että on menettänyt jotain vauvan alkutaipaleesta kun olin poissa kuitenkin melkein kuutisen tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista! Hieman vaihtelevan käytännöt siis. Harmi todella, ettei montaakaan sellaista sairaalaa ole, jossa varhaiseen vuorovaikutukseen olisi mahdollisuus vaikkapa synnyttäneiden erillisellä heräämöhuoneella. Työvoimaahan se veisi nii resurssikysymys varmasti. Tyhmäääää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin Kätilöopistolla ja mulla oli kylläkin alatiesynnytys, mutta vauva ja isä tulivat käymään heräämöön. Johtui varmaan siitä, että olin sillä haavaa ainoa potilas siellä.

 

Mulle tehtiin päivystyssektio Kättärillä 2009, enkä saanut vauvaa heräämöön, isä ja vauva odottivat osastolla. Mun lisäksi heräämössä oli vain vanha (mun arvion mukaan n.70v.) nainen. Olin heräämössä vielä vajaan tunnin senkin jälkeen kun pystyin jo liikuttamaan jalkoja, kun osastolta eivät ehtineet tulla hakemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heräämöjä on yksi, mutta enemmänhän kyseessä on järjestelykysymys, yleensähän kaavinnat tehdään tiettynä viikonpäivänä ja suunnitellut sektiot taas tiettynä viikonpäivänä.

 

Isommat sairaalat tekevät kaikkia toimenpiteitä jokaisena arkipäivänä. Ei riittäisi aika millään tehdä kaikkia tarvittavia toimenpiteitä jos niitä vain tiettyinä päivinä toteutettaisiin.

 

Niin mä vastasinkin PHK-S:n osalta, kun tuossa alkuperäisessä kysymyksessä nimenomaan oli pointtina onko niissä sairaaloissa erilliset heräämöt, joissa vauvan saa heräämöön :)

 

Mulle tehtiinkin kiireellinen sektio jo ennen suunniteltua päivämäärää ja isä ja vauva pääsivät heräämöön, vaikka isä ei synnytyksessä mukana saanut ollakaan.

Edited by P.L.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaikki kolme syntyneet sektiolla(2 kiireellisellä ja viimeisin suunniteltuna).Kaikki ovat syntyneet kättärillä.Keskimmäisen sain heräämöön kun siellä ei ollut muita (oli aamuyö) joten saatiin olla siellä hetki rauhassa ja opetella jo imetystä.Kuopuksen syntyessäkin sanottiin, että se riippuu ihan millaisia muut tapaukset heräämössä ovat tai jos siellä ei ole muita sillä hetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kokemus on K-SKS:sta joulukuulta, tehtiin kiireellinen sektio ja vauva tuotiin mulle heräämöön. Sanoivat että tuovat aina jos ehtivät. Samassa heräämössä oli kaikki leikkauspotilaat, siellä mummojen ja pappojen välissä minäkin makasin vauva kainalossa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taysissa sain vauvan heräämöön. Vauva oli synnytyksen jälkeen lähtenyt vuodeosastolle ja minä leikkuriin. Tosin vuodeosaston raportti osui sellaiseen aikaan, että se venytti vauvan tuomista luokseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisko joku selittää tätä? Itse heräsin sektion jälkeen heräämöstä ja mut kärrättiin lähes välittömästi vauvan ja miehen luokse. En ehtinyt edes tajuta, että vauva on syntynyt ennenkuin näin käärön miehen käsillä. Sen jälkeen saimme olla rauhassa keskenämme pienessä huoneessa. Miksi miehen ja vauvan olisi kannattanut tulla heräämön hälinään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisko joku selittää tätä? Itse heräsin sektion jälkeen heräämöstä ja mut kärrättiin lähes välittömästi vauvan ja miehen luokse. En ehtinyt edes tajuta, että vauva on syntynyt ennenkuin näin käärön miehen käsillä. Sen jälkeen saimme olla rauhassa keskenämme pienessä huoneessa. Miksi miehen ja vauvan olisi kannattanut tulla heräämön hälinään?

 

Meillä kyse ei ollut sektiosta vaan pieleen menneestä alatiesynnytyksestä ja jouduin synnytyksen jälkeen olemaan vauvasta erossa 8h. Siinä oli jo niin kova tuska olla erossa, että oli "pakko" saada pieni viereen. Mies ei meillä tullut heräämöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now