Viljatuuli

Raskauden vatsakivut

66 posts in this topic

Paljonko niitä on? Paljonko on liikaa? Koska on syytä mennä lääkäriin? Koska on syytä mennä nopeasti lääkäriin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kovia alavatsakipuja esikoista odottaessani. Olivat niin kovia, että soitin neuvolaan n. rv 5+ ja kysyin että pitääkö olla huolestunut. Neuvolan täti oli ihan ihmeissään ja sanoi ettei raskaus satu eikä osannut sanoa mistä voisi olla kyse. Menin sitten yksityiselle gynelle alkuraskauden ultraan ja lääkäri sanoi että toki raskauden alkutaipaleella voi olla kipuja. En muista enää mistä se sanoi niiden johtuvan, mutta asiaan voivat siis kuulua. Mulla ne kivut olivat kovia vihlaisuja ja osin samanlaisia kuin menkkojen aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulle taas eka neuvolalääkäri sanoi että niitä kipuja on jos jonkinmoisia - että olishan se kumma jos ei missään tunnu että kohtu kasvaa... Valitin silloin menkkakivusta selässä ja vissiin juuri niistä alavatsan vihlaisuista.. Ja olis ko jotain rv 16 silloin. (Vai missä vaiheessa se eka lääkäri onkaan??)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli jos jonkinmoista vatsakipua raskausaikana: kohdun kasvukipuja kolmeen eri otteeseen raskaudessa (kestivät noin viikon kerralla), supistuksia loppuraskaudessa ja selittämätöntä kovaa vatsakipua oikean munasarjan kohdilla.

 

Tuota viimeisintä kipua tutkittiin moneen otteeseen. Alkuraskaudessa sain alkuraskauden ultrankin, kun katsottiin, ettei kipu johdu kohdun ulkoisesta raskaudesta. Kärsin kovista vihlaisuista varsinkin öisin, ne sai mut aina hyppäämään sängystä ylös ja kirkumaan kurkku suorana hetken. Päivisin se paikka aina jomotti. Noin rv 20 jälkeen alkoi vihlaisuja esiintymään pitkin päivää ja varsinkin kävellessä ja siivotessa. Ja kipu vaan yltyi ja yltyi kunnes lopetin ja menin rentoutumaan.

 

Viikolla 29 kipu sitten ei tauonnutkaan lainkaan, vaan kesti tunteja ja mä en kyennyt edes kävelemään. Synnärille mut lähetettiin ja puolen tunnin ajomatkan jälkeen kipu ulvahti aivan uskomattomiin sfääreihin. Mä menin shokkiin, itse en muista tilanteesta mitään. Mun elimistö oli kait niin kovassa stressitilanteessa, että se aiheutti myös kovia supistuksia ja meinasi käynnistää synnytyksen. Sain supistuksia estäviä lääkkeitä muutaman päivän ja kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja. Tilanteesta kuitenkin selvittiin.

 

Kivut jatkui varsinkin liikkuessa, joten mä jäin aika sohvan- ja vuoteenomaksi loppuraskaudeksi. Viimeisen kuukauden aikana kipuja ei kuitenkaan esiintynyt lainkaan. Seuraavaksi ne nosti päätänsä vasta synnytyksessä, ja ne kivut teki synnytyksestä paaaaaaaaaljon kivualiaampaa kuin se ois ollut ilman niitä. Sillä hetkellä kivut kuitenkin loppui heti vauvan synnyttyä.

 

Nyt se paikka jomottelee taas :( Se alkoi alle kuukausi synnytyksen jälkeen taas. Joten eipä kai johdu raskaudesta. Lääkäri sanoo aina vaan, et katsotaan nyt vielä jatkuuko ne ja jos niin sit tehdään jotain. Eipä tätä oo ollut kun "vasta" vuoden :rolleyes:

 

----------------------

 

Alkuraskaudessa monella tuntuu menkkamaisia kipuja ja jomotuksia (varsinkin niinä aikoina kun normaalisti olisi menkat) ja se on normaalia. Kasvukivut on myös normaaleja. Jotkut tuntee supistukset vatsakipuna. Myös vauvan huono asento ja painaminen jotain kohtaa voi aiheuttaa vatsakipua. Nää kivut saattaa olla aika koviakin, joten ei silti kannata olla kovin huolissaan.

 

Neuvolaan ottaisin aina yhteyttä kun mahaan sattuu. Parempi liian usein ja varmistellakseen, kuin epätietoisuus ja huoli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin pari päivää sitten alkuraskauden ultrassa ja lääkäri sanoi että jos lähiviikkoina tulee selittämätöntä kipua oikealle puolelle niin ei tarvitse huolestua. Oikeasta munarakkulasta oli irtoamassa keltarauhanen. Ei mitään hajua että mitä käytännössä tarkoittaa mutta tapahtuu näköjään meitsin kropassa paljon sellaista mitä en tajua :lol:

Kohdun kasvukipuja mulla oli jokin aika sitten ja vertaisin niitä lieviin menkkakipuihin, nipisteli ei sattunut.

Muut kivut vielä edessäpäin <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa tännekin tämän oman mieltä askarruttaneen vaivani.

 

Eli mulla on jo useamman päivän ajan esiintynyt toispuoleisesti ovistyyppistä kipuilua. (Viime päivinä tosin enää hyvin harvakseltaan.) Kipu ei ole missään nimessä voimakasta - ainoastaan sellaista, että siihen havahtuu paikallaan ollessa. Liikkuessa kipu ei tunnu tai sitä ei tule ollenkaan. Terkkari ohitti sujuvasti aiheen, kun tästä kysyin.

 

Onko muilla kokemuksia samanlaisesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitsi kun on vaikea tietää, mikä on normaalia kipuilua ja mikä ei. Nyt on taas alkanut olla sen sortin juilimista, että on vaikea keskittyä töihin. Tekisi mieli vaan olla makaamassa koko ajan, kun istuessa ja seistessä on ikäviä tuntemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh, taas alkoi mystinen kipuilu, nyt navan yläpuolella vähän vasemmalla. Pari päivää sitä on särkenyt, mutta kipu senkun yltyy. Olen jo kahdesti käynyt (turhaan) päivystyksessä, enkä haluaisi taas mennä, kun tulee jo ihan luulosairas olo. Mutta kyllähän toi taas hermostuttaa, kun kipu on kova ja alue niin selvärajainen. Sais nää oudot olot iskeä arkipäivisin, niin voisi ensin kysyä neuvolasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut koko raskauden ajan alavatsa ja ristiselkä kipuja. Ja aina kun olen maininnut niistä niin on sanottu että ovat normaaleita kipuja. Ja kipuja on siis ihan päivittäin, sekä kivut ovat menkkakipumaisia. Nyt loppuraskaudesta on alkanut kipuilua tuntua myös navan kohdalla ja ylävatsalla, maanantaina on lääkäri ja ajattelin taas kysästä asiaa siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin on ollut kovia, menkkamaisia kipuja sekä vatsassa että selässä. Olen siinä käsityksessä, että tämä on ihan normaalia - itse ajattelen että niin kauan kun mitään vuotoa ei ole, ei kyseessä ole keskenmeno tai muu vakava juttu.

 

Kohdunulkoinen raskaus ilmeisesti kipuilee usein toispuolisesti, mutta se huomataan yleensä aika aikaisessa vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaus ärsyttää myös muita vatsavaivoja ja ongelmia jotka eivät edes liity raskauteen millään tapaa. esim sappikivet ja refluksi-tauti ovat usein hyvin ärhäkkänä raskausaikana. varmaan löytyy myös monia muita vaivoja mitkä voivat aktivoitua raskausaikana...

 

lisäksi mahdolliset arvet mahanalueen leikkauksista (kuten umppari) saattavat kipuilla pahasti vatsan venyessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vatsakipuihin voinee lukea myös närästyksen, joka on polttelevaa kipua hieman ylempänä vatsassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on parina iltana syönnin jälkeen alkanut hel*****nen kipu vasemmalla puolella n. munasarjan kohdalla. Kipukohtaus kestää n. 30h, jonka jälkeen hiipuu pois. Eilen jo olin vähällä lähteä päivystykseen, kun meinasi silmissä musteta, mutta meni sitten onneksi ohi, vauva kuitenkin liikkui koko ajan, ja kipuun ei liittynyt supistelua. Kipu oli sellaista "kourivaa", koko ajan jomotti kohtuulisen kovasti, ja välillä tuli kouristuksia, jotka poltteli ja viilteli. Itse ajattelin, että varmaan jotain suolistoperäistä. Meillä vähän rajoittaa tuota päivystykseen menoa, kun matkaa on 80km, täällä terveyskeskuspäivystyksessä eivät osaa tehdä mitään. Ajattelin vain, että jos supistelukipu on yhtään samantapaista, en kyllä hengissä selviä :o (vaikka onkin sitten varmasti miljoona-kertaa pahempaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo,hyvä tietää että normaalia kun tuntuu kipuja.Olen viikolla 17,ja nyt vasta kivut alkaneet.Joka paikassa puhutaan normaaleista kivuista ensimmäisellä kolmanneksella,joten panikoin että jotain on pielessä.

Tuntuu sellaista painetta,ja sit sellasia lihaspistokipuja,ja kerran jopa kuukautiskipumaista oloa.Kaikkea mahdollista tuntemusta vatsassa.

Mutta kaipa se vaikuttaa että viimesten 2 viikon aikana vatsani on kasvanut aika paljon,kai siellä paikat venyy ja paukkuu..Aikaisemmin ei vaan ole ollut mitään kipuja,niin ajattelin että nyt on jotain vialla.Sitten 2 kertaa on tullut semmonen tosi kova kipu ,ja sit se menee ohi.

Ne kyllä tavallaan tuntuu että lihakset jotenki venyy,ku treenaankin aktiivisesti vatsalihaksia,ni voi olla että on vähä tiukemmat kun muuten ois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aihetta sivuten ja raskautta vielä odotellessa - lieneeköhän muilla ollut vastaavaa vaivaa kuin täällä päässä, jota lääkäri on tituleerannut toiminnalliseksi ongelmaksi, ärtyneeksi suoleksi (= esim. ilman kertymistä vatsaan ja turvotusta, joiden seurauksena välillä tosi inhottavaa kipua)?

 

Jos kuulostaa tutulta, niin miten olette ongelman kanssa selvinneet raskausaikana? Onko tilanne ollut parempi vai pahempi odotuksen aikana? Ja olotilan helpottamiseen liittyviä vinkkejä otetaan muutenkin vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin tätä ketjua lukemaan ihan samalla asialla kuin Hihku edellä. Eli mulla on myös ärtyneen suolen oireyhtymä, joka kuitenkin on pitkään ollut aika rauhallinen. Nyt kuitenkin parin viime päivän aikana se on alkanut oireilla ja just nyt olen niin kipeä, etten pysty kävelemään kunnolla selkä suorassa. Jos en olisi raskaana, tämä olisi ihan "normaalia", mut nyt oon ihan mielettömän huolissani, että mikä tästä kivusta liittyy suoleen, mikä raskauteen, miten tätä nyt kannattaisi hoitaa ja voiko tämä olla alkiolle vaarallista... :mellow:

 

Kuulisin kanssa mielelläni, onko kellään kokemusta asiasta ja miten on raskausaikana tullut toimeen!

 

Hihku, mulla auttaa mahaan vichyvesi. Kannattaa kokeilla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on itselläni sellaista repivää todella kovaa kipua muutaman kerran päivässä. Nyt olen useana yönä herännyt kipuun joka ei meinaa laantua ennen kuin hermot menee. Sattuu niin paljon ettei pysty nousemaankaan että hakisi Panadolia.. (Eikä sitä Panadolia tietenkään voi ottaa illalla siihen sängyn viereen odottamaan..... :D) Rv 22 mennään.

 

Tämä kipuiluhan johtuu todennäköisesti kohdun kiinnikkeistä, jotka joutuvat muokkautumaan ja vaihtamaan paikkaa kohdun kasvaessa.. Toivottavasti menee pian ohi..

 

Häpyyn kohdistuva jomottava kipu on liitoskipuja, eli siis luusto valmistautuu siihen että se vauva pitäisi punkea ulos. Luuliitokset siis löystyvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi alavatsan "menkkakipuilu" jo viikkoa ennen kuin tein plussan (n. 4. raskausviikolla) ja jatkunut ihan sujuvasti nyt kolme viikkoa. Välillä kipu on yltynyt aika sietämättömäksi eikä nukkumisesta tai istumisesta ole tullut mitään. Ihan kyyneleet tulee silmiin kun niin kovasti tekee häijyä.

 

Soitin tästä myös lääkärille ja pyysivät käymään päivystyksessä. Vaan eipä sieltä mitään löytynyt, joten lääkäri päätteli, että kyseessä on vähän reippaammat kiinnityskivut. Käski syödä vain Panadolia ettei tarvitse kärvistellä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut nyt viikon verran tasaisesti nuita vihlasuja mahassa..pelottaa aina ko tuntee sen ja toivoo vaan ettei tulis keskenmeno mut kait se sit on vaan niitä kohdun kiinikkeiden venymisiä sun muita..nyt on rv 14..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soittelin alkuviikosta hoitajalle, kun vatsakivut alavatsalla toista päivää vaihtelevasti. Hoitaja kertoi että tuskin on mitään poikkeavaa, mutta oman mielenrauhani takia pyysi tulemaan käymään. Ja oikeassa oli, ei syytä huoleen kuulemma alkuraskauteen voi kuulua koviakin kipuja. Mutta suosittelen silti käymään, sain itseni ainakin rauhoittumaan ja stressin asiasta loppumaan :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on ollut jo viikon verran päivittäin ajoittaista pientä kipua alavatsalla, välillä voimakkaampaa. Mikään asiantuntija en ole, mutta ymmärtänyt olen että normaalia moinen. Olen päättänyt, että jos vuotoa alkaa tulemaan vähänkin, otan yhteyttä neuvolaan.

 

OT: Tuttavani kertoi kuulleensa, että keskenmenon riski on korkeimmillaan aina kun kuukautisten OLISI pitänyt alkaa. Eli minulla kun kierto 28 pvää, niin kun viikkoja 4 täynnä, sit 8 täynnä, 12 täynnä jne.. Onko kukaan kuullut moisesta väitteestä? Kamalaa jos pitää ruveta tuolloin aina kauheesti kuulostelemaan :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on itselläni sellaista repivää todella kovaa kipua muutaman kerran päivässä. Nyt olen useana yönä herännyt kipuun joka ei meinaa laantua ennen kuin hermot menee. Sattuu niin paljon ettei pysty nousemaankaan että hakisi Panadolia.. (Eikä sitä Panadolia tietenkään voi ottaa illalla siihen sängyn viereen odottamaan..... :D) Rv 22 mennään.

 

Tämä kipuiluhan johtuu todennäköisesti kohdun kiinnikkeistä, jotka joutuvat muokkautumaan ja vaihtamaan paikkaa kohdun kasvaessa.. Toivottavasti menee pian ohi..

 

Mulla on tismalleen samanlaisia kipuja, varsinkin öisin. Viime yönäkin heräsin ihan hirvittävään kipuiluun ja sattui niin, että tuli itku :( Nyt siis menossa 19+0.

Edited by Grenada

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli joskus 5-8viikoilla välillä koviakin vihlaisuja. Sen jälkeen ei paljoa kipuja ole ollutkaan eilisiltaan asti,pikkasen tuli jumpattua sillai että jalka painoi kai liikaa massua :/ Kipu ei ole hirveän kovaa mutta sillai että tuntuu oikealla puolella tietyllä alueella,helpotti kun oli pitkällään. Varmaan soittelen neuvolaan jos ei hellitä parin päivän sisällä,mielenrauhan vuoksi :) Onko muuten teillä käytössä Doppleria?itse tilasin,saapi ainakin tsekata pikkuisen sydämen sykettä :):lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieman huolestuttaa kun avovaimolla on nyt pari päivää ollut ajoittaisia vatsakipuja. Nyt on menossa rv7 + muutama päivä päälle. Kuitenkin hieman lohduttaa että näin monella tuntuu olevan jonkinsortin kipuja varsinkin raskauden alkuvaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen herännyt useampana yönä aivan järkyttävään vatsakipuun. Se tuntuu ihan keskellä vatsaa ja on varmaan jotain kohdun kasvukipuja. Panadolilla mennyt aina nopeasti ohi, mutta olen miettinyt, että onkohan sitä terveellistä ottaa melkein joka yögirl_mad.gif

 

Mutta lohduttavaa kuulla, että muillakin on samanlaista vaivaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now