Sign in to follow this  
Followers 0
Alya

Eskariin asti pph:lla?

13 posts in this topic

Haluaisin aiheesta ajatuksia, kokemuksiakin jos niitä on.

 

Meillä on siis se tilanne, että tyttö on ollut samalla pph:lla täysipäiväisenä siitä asti, kun oli n. 1v8kk. On nyt hieman yli 4v. Pitää kovasti hoitajastaan ja me myös, hoitokaverit on muuttuneet välillä ja nyt tytön lisäksi siellä on kolme 1-2,5 vuotiasta. Aiemmin tarkoituksena oli siirtää tyttö jossain vaiheessa päiväkotiin, mutta kun "tarvetta" ei ole tullut, se on jäänyt. Koska tyttömme on syntynyt joulukuussa, hän menee jo puolentoista vuoden kuluttua eskariin. Nyt näyttää siltä, että hän jää pph:lle eskariin asti.

 

Olemmeko ihan kummajaisia tämän ratkaisun kanssa? Onko kukaan muu aikeissa pitää lapsi pph:lla eskariin asti? Meidän lähipiirissä pph tuntuu olevan se ensimmäinen paikka pienelle, josta sitten siirrytään päiväkotiin viimeistään kolme-nelivuotiaana. Olen ollut vähän huolissani, saako tyttö tarpeeksi virikkeitä pph:lla, pitäisikö olla ikäistään seuraa? Leikkii toki pienten kanssa, mutta välillä valittaa, kun he eivät osaa leikkiä, kohtelevat häntä rajusti ym. Välillä pph:lla käy toinen pph ryhmänsä kanssa, siinä on toinen isompi tyttö ja meidän tyttö tykkää tosi paljon leikkiä hänen kanssaan. Kuitenkaan ei ole itse ilmaissut halukkuuttaan päiväkotiin vaikka tietää että kaverit käy sellaisessa. Vapaa-ajalla meillä on paljon ystäväperheitä joissa samanikäisiä leikkikavereita. Olen jutellut tytön pph:n kanssa (jolla on vuosikymmenten kokemus) ja hänen mielestään mitään ongelmaa ei ole olla eskariin asti siellä. On kuulema hänellä ollut sellaisiakin lapsia, omansa myös menivät kotihoidosta (?) eskariin ongelmitta. ja tytön sosiaalisessa kanssakäymisessä ei ole vaikeuksia, ottaa kontaktia puistoissa ym vieraisiinkin lapsiin ja leikkii sujuvasti kaikkien kanssa.

 

Eikö siis olisi ihan turhaa siirtää tyttö ~vuodeksi uuteen paikkaan, vain siksi että niin "kuuluu" tehdä? Eikö sopeutuminen pph:lta tuossa iässä olisi ihan yhtä työteliästä päikkyyn kuin suoraan eskariinkin? Muutoinhan siihen vaan tulisi molemmat peräkkäin.

 

Niin juu, ja eskari tulisi olemaan todnäk sellainen, jossa on aamu- ja iltapäivähoito mahdollisuus, pienehkön koulun yhteydessä. Kouluun menee varmaan samaan paikkaan, jos siihen päädytään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on omakohtainen kokemus, mä ja siskoni (5v. nuorempi) ollaan molemmat oltu aikanaan pph:lla eskariin asti. Oltiin vielä samalla pph:lla, mutta ikäerosta johtuen vain puolisen vuotta yhtä aikaa. Mä tykkäsin kyllä siirtyä eskariin silloin kun se alkoi, mutta tykkäsin kyllä kovasti olla pph:llakin, kun se oli vähän niinkuin toinen koti. Samassa pihapiirissä oli satunnaisesti suunnilleen samanikäisiä leikkikavereita, ja kävin muistaakseni kerran viikossa srk:n kerhossa pph:n viemänä+hakemana, eli leikkiseuraa oli kyllä ihan riittävästi. Pph:lla sai olla tosi kodinomaisesti ja vapaasti (silloin villillä 80-luvulla :D ) ja muistan, että päiväkodin meno mua vähän "järkytti" eskarin alkaessa. Sopeuduin kuitenkin ihan hyvin eskariin ja ryhmään ja sain ihan normaalisti kavereita siellä ja aikanaan koulussa. Enkä ainakaan kutsuisi itseäni epäsosiaaliseksi :) . Uskon, että pph:lla kertyi sellainen perusturvallisuus ja varmuus elämää varten, kun hoitaja tosiaan tuli yhtä tutuksi kuin omat sukulaiset ja perheenjäsenet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun esikoinen menee ensi syksynä eskariin ja viime syksynä hän siirtyi pph:lta päiväkotiin. Hänen kohdallaan siirto oli tarpeellinen, olis ollut jo vuoden aiemmin. Pph oli kyllä oikein mukava, mutta hoitokaverit oli kaikki niin pieniä. Ei niistä enää ollut kunnon leikkikavereiksi ja esikko sitten itse ilmaisi halunsa siirtyä päiväkotiin. Päiväkodista hänellä oli jo kokemusta, koska varahoitona oli päiväkoti ja pph oli joitain pitkiäkin pätkiä sairaana.

 

Päivähoitotaustasta sen verran, että esikko meni hoitoon pph:lle ollessaan 1v7kk. Ollessaan 2v9kk vaihtui pph, koska muutimme esikon isän (mun avomiehen) kuoleman vuoksi. Viime syksynä, 5v7kk iässä esikoinen siirtyi päiväkotiin. Siitä huolimatta, että mä olen kotona. Ollaan kumpikin oltu tyytyväisin päiväkotiin :)

 

Sanoisin oikeastaan, että ihan lapsen mukaan. Jos lapsi on tyytyväinen pph:lla, niin miksei voisi olla siellä eskariin saakka. Kyllä 4-5 vuotias osaa jo ilmaista mielipiteensä, jos tylsistyy liian pienten hoitokaverien kanssa. Sopeutuminen tossa iässä päiväkotiin, no, se on kai lapsikohtaista. Mun esikoinen oli ihan innoissaan päästessään päiväkotiin, mutta hänelle se oli toki jo tuttu paikka. Siirtyessään taas pph:lta toiselle, sopeutuminen ei ollut ihan niin helppoa. Viikon itkeskeli mun perään viedessä, mutta hoidossa meni kuitenkin kaikki hyvin. Siltikin mun esikoinen on aina ollut sopeutuvainen lapsi.

 

Tiedä sitten oliko tästä juuri apua, mutta vastasinpa kuitenkin oman kokemukseni :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en järjestäisi turhaa välivaihetta tuohon. On melko pitkälle paikkakuntakohtaistakin, miten näissä asioissa toimitaan. Isommilla paikkakunnilla tosiaan monesti tehdään niin, että ensin pph:lle, jos hoito alkaa ihan pienenä ja sitten jossain vaiheessa siirrytään "opettelemaan ryhmätaitoja, sosiaalistumaan jne." päiväkotiin. Mikään välttämätön vaihe se ei todellakaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on omakohtaista kokemusta kultaiselta 80-luvulta :grin: Eli olin pph:lla koko hoitoikäni ja vasta eskarivuodeksi siirryin päiväkotiin, täytin 6v. juuri siinä ennen eskarin aloitusta. Pph:lla viihdyin hyvin, mutta meitä olikin siellä 3 melkein samanikäistä tyttöä ja yksi pienempi. Päiväkotiin/eskariin siirtyminen sujui ongelmitta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taisin käydä eskarisyksyn vielä pph:ssa. Muistan kun käytiin aika usein päiväkodilla. Kai mulla oli jotain eskarijuttuja siellä. En kyllä muista sieltä muuta kuin ne lelut. Mä siis oon itse ollu pph:ssa siihen asti kunnes muutettiin, jolloin minulla oli enää puoli vuotta jäljellä koulun alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen itse ollut pph:lla eskariin asti ja ihan hyvin meni. Samassa pihapiirissä oli paljon omanikäistä leikkikaveria ja pph:n tyttö oli vuoden minua nuorempi. Vastaan siis, että mikä jottei voisi olla. Jos on hyvä ja toimiva paikka ja hoitosuhde, niin en syyttä suotta lähtisi välttämättä vaihtamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirrytään pph:lta suoraan päiväkotiin ja eskariin ensi syksynä. Poika on syntynyt joulukuun alussa.

 

Meillä ollaan nyt pph:lla (ollut samalla hoitajalla alusta saakka - ensin virikepaikalla, sittemmin ihan kokopäiväpaikalla n. 1,5v. tähän mennessä). Ensin mietittiin ja haettiinkin paikkaa päiväkodilta, jota ei sitten kyllä saatu ison lapsimäärän vuoksi päiväkotiin ja tämän saman koki naapuriperhepäivähoidon useampikin lapsista, jotka siirtyvät samaan aikaan eskariin.

 

Joka perjantai heillä on yhteinen jumppasalitunti, jolloin näkevät ikäistään seuraa ja tosi usein poika kertoo, että käyvät toisten pihoilla / he tulevat niiden leikkipihalle. Saa ikäistään seuraa, vaikkakaan muiden lasten iät on poikaa nuorempia. Tällä hetkellä meidän tyttö on pienin ryhmässä (pian 3v.) ja muut on 4v. kieppeillä. Aika monesti uuden lain astuttua voimaan näistä hoitajien työajoista on myös niin, että pph:lla lapset kiertää tuttujen hoitajien luota toiseen, jos oma hoitaja on vapaalla eli sitä myötä sitten tulee oltua omanikäisten kanssa.

 

Eli hyvin paljon kuitenkin leikkivät keskenään nämä melkein eskarilaiset ja poika tykkää kovasti olla pph:lla.

 

Meidän hoitaja on ottanut paljon enemmän nyt sellaisia pähkinöitä purtavaksi pojan kohdalla. Esimerkiksi eilen oli ollut tehtävä erottaa paperikuvista isoin auto - pienin auto, kirjainharjoituksia yms. Harjoittelevat paljonkin erilaisia juttuja ja en koe millään tavalla nykyhetken tilannetta pojan kohdalla niin etteikö olisi valmis lähtemään sitten eskariin. Toki kaveripiirihän siellä väistämättä laajenee ja tulee isompi maailma vastaan kuin nyt, mutta jo yli suurien päiväkotiryhmien vuoksi olen sitä mieltä, että meidän lapsilla on hyvä olla pienessä ryhmässä ja siirtyä sitten eskariin sieltä. Ja päiväkoti on muutenkin tuttu paikka jo varahoidon osalta ja tulee kesällä varmasti tutuksi juuri ennen eskarin alkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma lapsi on vielä kotona, mutta itse olen ollut pph:lla eskariin asti, enkä muista mitään ongelmia. Olin vielä eskarinkin puolipäiväisenä joten iltapäivät olin tutulla pph:lla. Hoidossa oli myös toinen samalla tavalla samassa ryhmässä eskaria käyvä tyttö, eli ikäistäni seuraa oli. Ennen eskaria käytiin pari kertaa viikossa kerhossa, muuten leikittiin keskenämme.

Mä muistan ajatelleeni sen eskarinkin hiukan koulumaisesti, eli että sinne mennään ja puuhaillaan mutta pph:lla ollaan hoidossa ja saa sitten olla rennommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä meidän kotikunnassa pph:t toivovat, että heillä olisi hoidossa vain alta 4-vuotiaita. Kokevat, että yli 4-vuotiaat tarvitsevat enemmän toimintaa kuin mihin heillä on rahkeita. Tosin päiväkotien ollessa täynnä pph:lla on hoidoissa isompiakin lapsia aina eskariin asti.

 

Naapurin lapsi oli pph:lla eskariin asti. He olivat tosi tyytyväisiä ratkaisuun. Ainoastaan eskari-ryhmään sopeutuminen vei aikaa, kun muut lapset olivat keskenään tuttuja...

 

Jos teidän neiti viihtyy pph:lla, niin ei varmaankaan ole syytä tehdä muutoksia vain sen vuoksi että pääsee päiväkotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama kuin monella, eli itse olen ollut eskariin asti pph:lla. Ja itse asiassa vielä eskarivuodenkin, kävin pph:n viereisessä päiväkodissa puolipäiväeskarissa, eli aamupäivät päiväkodissa ja iltapäivät pph:lla. Ei valittamista. Ainoaksi mahdolliseksi ongelmaksi voisin sanoa tuon Hassun mainitseman valmiiseen ryhmään sopeutumisen, mutta en nyt tiedä olisiko se helpompaa vuotta aiemmin. Ja vielä jos teillä kuitenkin paikka vaihtuisi eskariin, en näe syytä vaihdella jatkuvasti paikkaa.

 

Tutulla pph:lla on itsellään ensi vuonna eskariin lähtevä lapsi. Lapsi on siis luonnollisesti kotona hoidossa ja tulee eskarinkin käymään puolipäiväisenä samoin kuin minä olen käynyt.

 

Mainittakoon vielä, että äitini on itse varhaiskasvatuksen ammattilainen ja silti tehnyt tämän valinnan, samoin kuin siis tuo tuttuni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun lapsuudessani ei edes ollut eskaria, vaan menin suoraan kotihoidosta peruskoulun ensimmäiselle luokalle (1 - 2-vuotiaana olin ollut päiväkodissa, sitten muuton myötä äiti jäi kotiin). Oma lapseni on ollut ryhmäperhepäivähoidossa 1,5-vuotiaasta ja ainakin toistaiseksi suunnitelmana on jatkaa siellä eskariin asti, ellei hän nyt sitten itse ala kinuta päiväkotiin vanhempana. Toisaalta haluun pitää hänet tuossa samassa ryhmiksessä on syynä sekin, että kuopuksen pitäisi syntyä loppukesästä ja haluamme hänet n. 1,5-vuotiaana samaan ryhmikseen, emmekä siis halua kuljetella lapsia eri hoitopaikkoihin ennen kuin pakko eli esikoisen aloittaessa eskarin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0