Nkk

Softshell- vaatteet lapsella

20 posts in this topic

Onko kellään käyttökokemuksia softshell- vaatteista taaperoilla?

 

Onko tarkoitus siis korvata välikausipuku? Vai olla vaan vaunuasuna?

 

Miten olette siis käyttäneet soft shell- pukua ja oletteko olleet tyytyväisiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 4-v pojalla on tämän talven ollut softshell toppis ja on ollut loistava.Ihanan notkea ja pehmeä. Hommasin nyt tuolle vauvallekkin softshell vk-puvun ( vedenpitävän) ja samaa suunnittelen vielä tuolle keskimmäisellekkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hommasin nyt tuolle vauvallekkin softshell vk-puvun ( vedenpitävän) ja samaa suunnittelen vielä tuolle keskimmäisellekkin.

Olenko ihan hakoteillä vai eikö softshellin idea ole olla nimenomaan vettä ja tuulta hylkivä, mutta ei varsinaisesti vedenpitävä kuitenkaan? :huh: Ainakin aikuisten vaatteissa on mielestäni näin, softshell on vähän kevyempi ja hengittävämpi vaihtoehto varsinaisille kuori- ja sadevaatteille, mutta tuon hengittävyyden kustannuksella on sitten menetetty se kunnollinen vedenpitävyys.

 

Meillä on lapsella ollut vauvana Po.P:n softshell-haalari ja nyt taaperona saman merkin softshell-takki. Ainakin nuo on kummatkin sellaisia, että kestävät hyvin tihkua ja blokkaavat tuulen erinomaisesti (mulla on myös samanlainen äitiystakkina, siksi tiedän omastakin kokemuksesta :D), mutta mihinkään kaatosateeseen en kyllä laittaisin noita päälle vaan enemmän pidän sellaisena kuivan sään vaatteina. Vähän niinkuin modernimpana ja hengittävämpänä versiona perinteisestä tuulipukukankaasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Name It:in softshell vk-haalarissa oli vesipitävyys muistaakseni 5000. Ja tosiaan tossa pinkdreamin linkissä olikin se haalari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo vedenpitävyys 5000 on mielestäni juuri sellainen, että pitää kyllä pikkusateessa hyvin, mutta kaatosateessa tulee läpi. Vaikka se lasketaankin vedenpitäväksi. Minulla nimittäin on juuri sellainen ulkoiluasu, jossa on vedenpitävyys 5000, ei hajuakaan onko se joku softshell, kun en tiedä mitä se tarkoittaa, mutta hengittäväksi ja vedenpitäväksi mainostettiin, eikä se minusta ole kumpaakaan :girl_mad: Eli kaatosateessa tulee kyllä läpi ja rehkiessä hiostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

miekin hankkisin tuommosen haalarin...voih. ei pysty nyt. mut jospa tulevaisuudessa :) oon etsiny lindexin windfleecehaalarille seuraaja ja tuossa se olis :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenköhän softshell kestää kulutusta, esim. kivikkoisessa/hiekkaisessa maastossa konttaamista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuohon minäkin kaipaisin vastausts vielä! Kiitos jo kommentteja antaneille.

 

Meillä ainakin päiväkodissa lapsilla on vähänkin kosteilla keleillä aina puvun päällä kurahousut. Eli siltä kantilta ajateltuna tuo 5000 vedenpitävyys voisikin toimia päiväkodissa. Mutta kotona meillä kyllä käytetään harvoin kurahousuja, joten ehkä kotioloissa kaipaisin kuitenkin ihan kunnon vk -pukua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tuollainen pinkdreamin laittamasta linkistä löytyvä puku viime vuonna kuopuksella ja mä tykkäsin siitä ihan hirveästi. Valitettavasti se ei taida nyt enää keväällä mahtua :girl_mad:

Käytettiin sitä yleensä vaan kuivalla kelillä eli sadesäälle oli sitten toinen puku. Meidän jäbä oli tuota käyttäessään jo kävelyiässä, mutta kyllähän sillä silti tuli maassa möyrittyä. Jos en ihan väärin muista, niin tuossa meidän puvussa oli ainakin polvien kohdilla erilliset "vahvikkeet", joten ihan hirveästi ei ole niiltä kohdin kangas kärsinyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Softshell-takkeja on todella monenlaisia: keveimmät päästävät tuulta läpi ja hengittävät erittäin hyvin, raskaimmattaas on tarkoitettu laskettelu- ja vuoristokäyttöön ja selviävät melko hyvin sateestakin. Yhteistä softshell-takeille onhyvä käyttömukavuus. Softshell-materiaalien sisäpinnassa on pieni nukkakerros, joka tuntuu usein miellyttävältä jopa paljasta ihoa vasten. Softshell-vaatteiden alkuperäinen idea oli saavuttaa mahdollisimman suuri käyttömukavuus mahdollisimman suuren osan ajasta. Valtaosa ajastahan kuluu ilman kaatosadetta, joten täysin vedenpitävä kalvomateriaali ei ole useimmiten lainkaan tarpeellinen.

 

 

Lainattu scandinavian outdoorin sivulta. Parhaimmillaan oon nähny sofshell vaatteissa jopa 10 000 vesipilaria vedenkestävyydelle ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama juttu kiinnostaa, sillä löysin tälläisen; http://shop.bestsell...3,en_GB,pd.html ja ihastuin!

 

Ihana! :girl_in_love: Haluaa kanssa tollasen (tosin eri värillä :girl_crazy: )

 

Nyt on puku ollut käytössä meillä noin viikon ajan ja olen kyllä tykännyt kovasti! Tosin vaunuissa käytetään kun poika ei vielä kävele

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei minäkin aloin nyt kiinnostua tuosta Name It:n haalarista :girl_smile:

 

Minkäslainen mitoitus siinä on, onko pientä vai reilua kokoa? Meillä on poika kokojen 80cm ja 86cm välissä ja pääasiassa vaunukäyttöön tulisi tuo vaikka poika jo käveleekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytössä nyt 80 kokoinen haalari, vaatteet on 74-80 kokoa (10 kk neuvolassa poika oli 74 cm). Sanoisin, että pitkä ja kapea malli. Vartalolta hyvä, käsissä ja jaloissa vähän ylimääräistä. Meille kun tuli heti käyttöön olis 86 ollut liian iso. Joten sanoisin ehkä, että 86 vois olla teille hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö oli 2-vuotisneuvolassa 83,5cm ja tuo name it:n softshellhaalari on kokoa 86cm. Hihoissa, lahkeissa ja selässä on vielä pituutta, varsinkin hihoissa reilumminkin ja muutenkin on juuri sopiva koko, ei saisi olla pienempi eikä isompi. Kapeaa malliahan tuo on ja meidänkin tyttö on kuitenkin yli 12kg painava, niin ei saisi yhtään pulleampi olla ettei olisi liiankin kapea. Nyt kuitenkin mahtuu hyvin fleece- tai villavaatteetkin alle.

 

edit. Niin ja oon muutenkin tuosta haalarista tykännyt! Hoidossa täditkin kuolaavat ja ovat yrittäneet metsästää sitä useasta paikasta :D

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kokovinkeistä! En oo vieläkään saanut haalaria tilattua, mutta tänään näin sellaisen puistossa ja näytti kyllä kivalta! Mä luulen että otan tuon 86cm mittaisen meidän pojalle niin menis sitten syksylläkin vielä. Voisi olla malliltaan hyvä meille, kun poika on tosi hoikka. No niin, nyt sitten sinne verkkokauppaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katselin vähän tuollaista Name it:n Mini Alfan softshell-takkia meidän pojalle. Te, joilla on kokemusta ko. takista tai haalarista: kuinka paksua materiaalia se on, voiko käyttää loppukevään/ kesän viileimmillä ilmoilla vai onko liian kuuma? (Tarkoitan siis, kun lämpötila on sellaiset 15+ astetta.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on syksyä varten odottamassa kokeiluluontoisesti H&M:n viime syksyn malliston softshell-asu, johon siis kuuluu takki ja henkselihousut. Jollei osoittaudu kosteutta pitäväksi, pidetään se parempana välikausiasuna (on muutenkin aika reilua kokoa, joten todnäk menee vähän pidemmän aikaa käytössä).

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä juuri ostin käytettynä tuon täällä linkitetyn Name It -haalarin, enkä malta odottaa että pääsen pukemaan tytön siihen! :tender: Piti vaan tulla hehkuttamaan, ja kiittämään näistä kommenteista jotka auttoivat ostopäätöksen tekemisessä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now