Sign in to follow this  
Followers 0
Neven

Raynaudin oireyhtymä

10 posts in this topic

http://fi.wikipedia.org/wiki/Raynaudin_oire

 

tuota kutsutaan myös valkosormisuudeksi. Itse sain tuollaisen diagnoosin torstaina, mutta kuten yleensäkin, minulla ei mene ikinä nämä sairaudet suoraan oppikirjan mukaan.... :girl_sigh:

 

Tilanne siis seuraava, minulla on sinipunaiset varpaat, varpaiden ja sormien niveliä särkee miltei tauotta, välillä Burana auttaa, välillä ei. Lisäksi oikean käden peukalon ja etusormen nivelet särkevät, joten kaikki työskentely on hankalaa,koska kumpaankin käteen sattuu. Silloin kun käsi on turvonnut, en juurikaan pysty käyttämään sormia, ne liikkuvat huonosti ja niihin koskee kovasti.

 

Sain lääkitykseksi verenpainelääkettä, joka ei ollut mielestäni hyvä juttu. Nyt minua huimaa ja on koko ajan pahaolo, enkä jaksa tehdä mitään. Apteekissa sanoivat että nämä sivuoireet helpottavat kahdessa viikossa, mutta onko tosiaan kärsittävä kaksi viikkoa tällaista oloa, jos ei ole edes mitään varmuutta auttaako se lääke?

Lääkärillä ei siis mitäán aavistusta siitä, mikä minua voisi vaivata ja keksi sitten tällaisen diagnoosin, joka ei minusta osu ollenkaan meikäläisen kohdalle.

 

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Yksityisellekö? Olen ollut nyt ensin naurettavana päivystyksessä ja sitten menin työterveyslääkärille. Minulta on otettu lukuisia verikokeita, joilla on suljettu pois ainakin reuma ja kihti.

Eniten minua huolettaa noiden varpaiden väri, yksi on jo ihan sinisenmusta, ja pelkäänkin, että sillä aikaa kun keksivät diagnoosia, olen kohta varpaaton :ph34r:

Minulta otettiin eilen yksi verikoe, jolla selvitellään sidekudossairauksia tms. ja sen tuloksen saamiseen menee 2 viikkoa. Epailen ettei siitäkään löydy vastausta tähän, alan olla kohta täysin epätoivoinen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui, kuulostaapa kamalalta! Jos olisin sinä, painelisin varmaankin ensiapuun - ainakin jos lähettyvillä olisi jonkin ison yliopistosairaalan ensiapu. Sitten vaikka tarvittaessa liioittelisin kipua niin, että varmasti tutkisivat heti. Kuulostaa niin pelottavalta. Toissijaisesti menisin ehkä yksityiselle, jos vain olisi rahaa tutkimuksiin (labrat voi olla aika kalliit). Lisäksi ehkä kysyisin tästä, josta toivottavasti kuitenkaan ei sinun kohdallasi ole kyse:

 

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo40269&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

 

Voimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa tuon kummemmin auttaa, mutta edelliseen viitaten sanon, että elä nyt ainakaan minnekään ensiapuun mene. Siellä hoidetaan vain ne asiat, mitkä eivät voi arkiaamua odottaa (tän varmaan sä tiesitkin, mutta hyvä olisi kaikkien tietää). Reumaattiset sairaudet/autoimmuunitaudit tosta nyt ekana tulee mieleen, mutta niiden suhteen tutkimukset ovatkin jo menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitinkin toki tilannetta, että arkiaamua ei voi odottaa. Kysyjä vaikutti aika kipeältä ja pelokkaalta, ymmärrettävästi. Jos tilanne pahenee koko ajan kahden viikon aikana ja kipu on kova, mielestäni ensiapuun lähtöä ei kannata arkailla. Mutta en ole lääkäri, joten tämä oli vain vastaus kysymykseen "miten itse tekisin".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut päivystyksessä aiemmin, silloin kun tilanne oli akuutti(eli kun sormet ei toimineet ja olisi pitänyt mennä soittamaan töihin pianoa, ein onnistunut...) Ja ihan täällä meidän omassa tk:ssa, en lähtenyt minnekään yhteispäivystykseen.

Tiedän aika hyvin valitettavasti nämä kuviot, miten tämä homma etenee :(

 

Odottavan aika on tosi pitkä ja eniten huolestuttaa meikäläisen varpaiden tulevaisuus ja onko sellaista.

Tämän päivän olen viettänyt lähinnä sängyssä, koska olo on ollut niin heikko. Nyt en enää ota sitä verenpainelääkettä vaan odotan maanantaihin.

Soitin lääkäriserkulleni, tällä hetkellä on ihan eri alueen "lääkärinä",mutta osaa hän kuitenkin rauhoitella ja neuvoa mitä seuraavaksi kannattaa tehdä ja mitä hän tekisi vastaavassa tilanteessa.

 

Kaikista pahinta on tietysti se kun mies ja lapset ovat niin huolissaan :(

2,5-vuotiaskin yritti syöttää mulle puuroa kun olin makuuasennossa, istumaan en pystynyt eikä muu ruoka uponnut, hyvä kun sain sitä puuroa hiukan nieltyä. Nyt on onneksi hieman parempi olo, mutta kauaa en jaksa istua. Kauheita myrkkyjä noi verenpainelääkkeet :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läheisten ja varsinkin lasten huoli on aina pahinta. Päivittele kuulumisiasi - ja selitys, miksi aktivoiduin tässä ketjussa on valitettava tuttavuus tuon linkittämäni vaivan kanssa (ei itsellä tosin), mikä saa mut aina jossain määrin vauhkoksi vastaavien oireiden kanssa... Toivottavasti oireisiisi löytyy hoito ja olosi paranee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ilmeisesti tällaista ole, nyt mennään ainakin ilman lääkitystä tällä hetkellä, mutta

lääkäri haluaisi tehdä minulle vatsalaukun tähystyksen. Kysyin sitten tietenkin että miksi, koska minulla ei ole vatsan alueen ongelmia vaan vaivana on kädet ja jalat (siksi en oikein ymmärtänyt tätä yhteyttä) Lekuri sitten vastasi,että haluaisi sen tehdä minulle, koska hemoglobiinini on niin alhainen.

Okei, miten se sieltä vatsalaukusta sitten selviää?

Tämä on niita lääketieteellisiä tutkimuksia, joihin en vapaaehtoisesti mene, joten täytyy kyllä perustella minulle todella hyvin miksi sinne pitää mennä.

Eli miten tämä liittyy hemoglobiinin alhaisuuteen? Joku vuoto tms. varmaan aiheuttaisi jotakin oireita?

 

Myös kiinnostaisi että onko tuosta Raynaudin oireyhtymästä olemassa jotakin "alalajia" :grin: siis jonkinlaista muunnosta, joka voisi tähän vaivaani sopia.

Ilmeisesti tuossa Raynaudissa ei myöskään ole juuri kipuja, ja minulla taas se on juuri se ongelma...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei liity raynaudiin mitenkään, eikä siinä myöskään ole mitään alalajeja. Raynaudia on kahta tyyppiä, toinen liittyy reumasairauksiin ja toinen on terveyden kannalta harmiton, oireet ovat suht samanlaiset eivätkä kyllä tuonne sinun kuvailemiesi suuntaankaan.

 

Itsellä on ollut lapsesta asti raynaudin harmittomampi muoto, kyse on siis vain ääreisverenkiertohäiriöstä joka johtuu sormien ja varpaiden pienten valtimoiden liian voimakkaasta supistumisesta. Veri siis "pakenee" sormista ja varpaista etenkin äkkinäisten lämpötilanvaihtelujen yhteydessä, ei niinkään pelkästään kylmässä. Syksy on ehkä pahinta aikaa. Ei satu sen kummemmin, mitä nyt tunnottomia jäseniä tulee joskus telottua epähuomiossa ja tunnon palautuminen on epämiellyttävää. Pääasiassa vaiva on kuitenkin vain ärsyttävä (etenkin minulle, kun olen ulkotöissä joissa tarvitaan usein vähän sorminäppäryyttäkin), ei vaarallinen eikä kivulias.

 

Aloittajan tilanteessa haluaisin kyllä perusteelliset tutkimukset sellaisella lääkärillä, joka vähän osaisi arvioida mistä voisi olla kysymys eikä vain heittäisi ensimmäistä arpomaansa diagnoosia. Raynaudiin ei liity tasan mikään aloittajan kuvaamista oireista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran asiat menneet eteenpäin, että ei tämä Raynaudia nyt ainakaan ole, mutta oli sen verran huono lääkäri oli vastassa eilen illalla tuolla Kysissä, että yritti kaikille potilaille diagnosoida issiaksen :girl_mad: jota tämä minun vaivani ei ainakaan ole.

Otin pikkasen yhteen hänen kanssaan, koska yritti issiaksen jälkeen saada tätä hermosäryksi, mutta kun ei tämä sitäkään ole.

Toivottovasti nyt joku diagnoosi saataisiin, nämä nivelsäryt tekevät hulluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ilmeisesti tällaista ole, nyt mennään ainakin ilman lääkitystä tällä hetkellä, mutta

lääkäri haluaisi tehdä minulle vatsalaukun tähystyksen. Kysyin sitten tietenkin että miksi, koska minulla ei ole vatsan alueen ongelmia vaan vaivana on kädet ja jalat (siksi en oikein ymmärtänyt tätä yhteyttä) Lekuri sitten vastasi,että haluaisi sen tehdä minulle, koska hemoglobiinini on niin alhainen.

Okei, miten se sieltä vatsalaukusta sitten selviää?

Tämä on niita lääketieteellisiä tutkimuksia, joihin en vapaaehtoisesti mene, joten täytyy kyllä perustella minulle todella hyvin miksi sinne pitää mennä.

Eli miten tämä liittyy hemoglobiinin alhaisuuteen? Joku vuoto tms. varmaan aiheuttaisi jotakin oireita?

 

Vuoto ei välttämättä aiheuta mitään oireita, siksi nuo ruoansulatuskanavan tähystykset tehdään usein varmuuden vuoksi silloin, kun Hb on kovin alhainen.

 

Toivottavasti vaivojen syy selviää pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0