Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

Onko toi äp-makuupussi tarkoitettu nimenomaan vaunuihin vai ootteko käyttäneet sitä jossain muuallakin?

 

Meillä on ollut myös pulkan pehmusteena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä viimeisin käyttötarkoitus äp-makuupussille on keinu. :rolleyes: Jäppis makaa pussissa, reunasta kiinni ja menoksi! Jäppiksellä on hirmuisen hauskaa. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vastauksista! Toinen kysymys: Mitä eroa on potkupuvulla ja yöpuvulla? Oon saanu käytettynä jotain tällasia ja en siis tiedä onko ne tarkotettu yö- vai päiväkäyttöön. En viittis kuitenkaan mitään yöpukua päivällä alkaa käyttää.. Ja tarvitaanko vauvalle edes välttämättä erikseen yöpuku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ansku: Mun mielestä ainoa tekijä joka voi erottaa potkupuvun yöpuvusta on kuviointi. :) Tosin mun mielestä kaikki haalarimalliset pienen vauvan vaatteet näyttää yöpuvuilta, ja ollaankin käytetty niitä vain öisin. En kuitenkaan toljottaisi suu auki jos joku toinen käyttäisi vauvalla haalaripukua tai potkupukua päivävaatteena. ;)

 

Mitenkään välttämätöntä yöpuvun käyttö ei tietystikään ole, mutta me ollaan alusta asti (siis sairaalasta kotiuduttuamme) puettu vauvalle yöksi yöpuku - nyt hellesäillä sortsihaalari. Onhan nuo kätevämpiäkin jos joutuu yöllä vaikka vaihtamaan vaippaa, mitä me tosin ei olla jouduttu tekemään enää ihan ensiviikkojen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole toistaiseksi käytetty yöpukua, poika on nyt kohta 4 kk. Ihan pienenä oli samanlaiset vaatteet yöllä ja päivällä, nyt on n. 1 kk ikäisestä nukkunut unipussissa ja siellä sitten pitkä- tai lyhythihainen body alla. Joitakin yöpuvun nimellä ostettuja vaatteita meillä on ollut päiväkäytössä, esim. Teräsmies-haalari ja nyt kesällä lyhytpunttinen, lyhythihainen haalari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3kk poika viihtyy helteillä vaunuissa parhaiten pelkässä lyhythihaisessa bodyssa. Hattua en hänelle vaunuihin laita, mutta jos on sylissä niin tietysti hellehattu on aina päässä. Meillä on kova kantokoppa, jossa on patjan päällä lakana - makuupussi tuntuisi ihan liian kuumalta edes pelkkänä pehmusteena.

 

Potkupuku vs. yöpuku: mulla on samanlainen mielleyhtymä kuin Liisalla, eli miellän kaikki haalarimalliset asut yöpuvuiksi, koska meillä niitä käytetään öisin. Potkupuku on hihaton puku, jossa on napit olkapäillä (tai muu vastaava viritys). Ei varsinainen yöpuku varmasti mikään välttämättömyys ole. Itse puen vauvalle yöksi mieluiten haalarin, joka ei kiristä mistään. Housut voisivat ikävästi painaa pikku masua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pilkun viilausta, mutta tuo mitä kuvailit on potkuhousut, ei potkupuku :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan pidetty pojalla yöpukua sairaalasta kotiutumisesta asti...ei ehkä sinällään välttämättömyys, mutta se on osa iltarituaaleja, kun käydään vaipan vaihdolla ja vaihdetaan yöpuku päälle (ja n. joka toinen päivä kylvetään) ja sitten tissille ja nukkumaan.

 

Potkuhousuja olen kyllä käyttänyt ihan päivävaatteena. Yöpukuna meillä on ihan siihen tarkoitettuja/tehtyjä haalareita..nyt kesällä ollaan kylläkin nukuttu joko sortsihaalarissa tai lyhythihaisessa bodyssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan ekoina viikkoina ei vauvalla ollut erikseen yöpukua, vaan "yöllä" käytettiin niitä vaatteita jotka sattuivat päällä olemaan. Sitten kun vuorokausirytmi asettui, yöpukuna käytettiin potkupukuja. Minusta parhaita olivat vetoketjulla kiinnitettävät, joissa on kaksisuuntainen vetoketju. Haaranepparillisista en ole oppinut tykkäämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys vauvan myssyistä: Esim. H&M:llä mielestäni vauvan myssyjen koot menivät samoin kuin vaatteissakin (56-62-68 jne.) mutta jossain muualla törmäsin ihaniin myssyihin (tutan?), joita oli koossa 42, 44, 46 yms. Onko tuo mitta päänympärys tai vastaava, ja mikä olisi sopiva vastasyntyneelle/ihan pienelle vauvalle? En uskaltanut ostaa kun tajusin ettei mulla ole hajuakaan tästä :rolleyes:

 

Kyseessä ihan siis sellainen perusmallinen, nauhoilla solmittava puuvillainen "myssy".

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juuri noin, eli osassa koot menee vauvan pituuden mukaan, osassa todellisen päänympäryksen.

 

Pojalla oli päänympärys 35 cm, mikä vissiin on aika lähellä keskiarvoa. Alle 40 cm lakki siis kannattaa hankkia tai sitten virkkailla itse. Tulevat mummut ja isomummut ovat tunnetusti kovia kutojia ja virkkaajia :P , jos sopivan pientä lakkia ei tunnu löytyvän :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haaranepparillisista en ole oppinut tykkäämään.

Joo en mäkään! Meillä on pojalla pari shortsihaalaria ostettu yöpuvuiksi, mutta eipä ois kovin kätevää yöllä silmät ristissä yrittää saada niitä neppareita kohdilleen. Meillä ei nykyään tarvi onneksi yöllä vaippaa vaihtaa, mutta jos tarvis niin toi ei kyllä ois kätevä.

 

Meillä on ihan pienestä asti ollut melkein aina yöpuku. Meillä on pari vetoketjullista haalaria, ne on hyviä. Kuumilla ilmoilla on sitten ollut shortsihaalari tai lyhythihainen body. Pahimmilla helteillä taisi nukkua ihan vaippasiltaankin. Niin ja on meillä pari unipussia, mutta niitä ei oo paljoa käytetty kun jäbä läkähtyy niissä kuumuuteen.

 

Tuohon myssyasiaan liittyen: Meillä on kaksi ihanaa Tutan myssyä (niitä örkkikuvioisia), mutta ne on kokoa 42 ja alkavat jäämään pieniksi. Olen yrittänyt löytää vastaavanlaisia, mutta oikein missään ei nyt ole myssyjä. Muistaako kukaan nähneensä jossain Tutan myssyjä viime aikoina? H&M:lla oli kanssa aika kivoja, mutta niissä oli vaan 56cm ja sekin olisi kohta pieni.

 

Mä olen nyt mieltynyt Tutan vaatteisiin, niissä kun värit pysyvät hyvinä pesusta toiseen, toisin kuin esim. Lindexin vaatteissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Jonski selvityksestä! Itse virkkasin jo yhden myssyn (kokoa "nukke" :P ), mutta villalankaa kun on niin pelkään että se sellaisenaan kutittaa, ajattelin hankkia sinne alle ja lämpimämmille keleille pelkästään käytettäväksi ihan puuvillaisen peruslakin/lakkeja.

 

Tuohon myssyasiaan liittyen: Meillä on kaksi ihanaa Tutan myssyä (niitä örkkikuvioisia), mutta ne on kokoa 42 ja alkavat jäämään pieniksi. Olen yrittänyt löytää vastaavanlaisia, mutta oikein missään ei nyt ole myssyjä. Muistaako kukaan nähneensä jossain Tutan myssyjä viime aikoina?
Mä näin mielestäni Tarjoustalossa noita, en kyllä tiedä oliko örkkikuvioisia vai mitä, mutta niitä oli valkoisia, vaal. punaisia ja - sinisiä, joissa kaikissa oli jotain kuvioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bambulanka vois olla aika hyvä vastasyntyneen myssyyn. Ihan aluksi sitä pipoa kun pidetään koko ajan päässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä löytää tyttövauvalle niitä ihania sukkia, jotka näyttävät ikäänkuin kengiltä??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bambulanka vois olla aika hyvä vastasyntyneen myssyyn. Ihan aluksi sitä pipoa kun pidetään koko ajan päässä.

 

 

Ei me kyllä pidetty. Paitsi tietty ulkona.

 

Lindexin koon 50 myssy on ainakin sen verran pieni, että se menee vastasyntyneelle.

Äitiyspakkauksen myssy taas liian iso. Henkkamaukasta meillä on muistaakseni kokoa 44 (vai 42, en jaksa tsekata) ja ei ne hirveen paljon isompia ole kuin toi Lindexin 50.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietysti tilanteen mukaan, tuli turha yleistys mun viestiin. Meillä tarvittiin :).

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistä löytää tyttövauvalle niitä ihania sukkia, jotka näyttävät ikäänkuin kengiltä??

 

KappAhlissa olen myös nähnyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä olisi hyvä pyykinpesuaine vauvapyykille? Erisan, LV, Minirisk...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiköhän mikä tahansa ei-voimakkaasti hajustettu toimi. Esim. arielin sensitivekin luulisin käyvän. Sitten tietty vauvalla voi olla herkkä iho, jolloin vain kokeilu auttaa.

 

Jostain tosin luin, että kestovaipat eivät kestä zeoliittiä (imukyky huononee), mutta ymmärtääkseni missään nestemäisissä pesuaineissa ei ole sitä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi kestovaippojen pesu on kyllä ihan oma lukunsa, siitä löytyy tietoa esim. Kestovaippainfosta. Mutta jos ei ole kestoja pestävänä, niin kyllä munkin mielestä mikä tahansa hajustamaton käy. Nestemäiset kai huuhtoutuu vähän paremmin kuin jauheet, eli mahd. ihoärsytystä aiheuttavia jäämiä olisi nestemäisissä vähemmän.

 

Meillä kaikki pyykki pestään Ecover delicatella, se on mietoa, luontoystävällistä ja käy myös kaikille vaipoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihin tarvitaan pikkuvauvan alushousuja? Meille on jostain eksynyt kahdet koossa 50-56, mutta en kyllä keksi niille mitään käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tähän voi olla viisaampikin vastaus olemassa, mutta minä oon pitäny mekon tai tunikan kanssa lämpimänä päivänä jos ei tarvi sukkiksia tai vastaavia pitkiä pöksyjä. Varsinkin jos on vaikka vieraita varten tällätty niin ajatellut että ne on ihan hauskan näköiset. Kai pojilla vois sit pitää vaikka teepparin kanssa, olettaen että se teepparin helma pysyy pienellä jotensakin paikoillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.