Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

Vertasin kaupassa Reimaa ja Jonathania ja kyllähän siinä jälkimmäisessä oli pitemmät lahkeet. Hihat eivät kuitenkaan sen pitemmät olleet, jos nyt eivät lyhyemmätkään. Kokeillaan nyt sitten josko olisi sattunut sopiva koko ja malli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä potkarifani, nimenomaan puolipotkarifani

 

Mun mielestä puolipotkarit on parhaita; ei meidän tytöllä sukat pysy jalassa lainkaan, pyörivät vaan... Mä olen sellanen äiskä joka pukee kotona lasta vanhoihin, kuluneisiin ja helposti puettaviin/riisuttaviin vaatteisiin ihan mielellään ja mun mielestä puolipotkarit lukeutuu niihin. Sitten kun lähdetään ihmisten ilmoille niin on eri juttu. Paitsi kyllä mun mielestä potkareissa voi mennä julkisillekin paikoille :)

 

Itse en peruspotkareista välitä tytöllä, mutten niitä mitenkään inhoakaan.

 

Makuasioita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään myös enimmäkseen puolipotkareita ja bodyja. Ne on niin helpot pukea ja vaippaa vaihtaessa.

 

Mitä te pidätte vauvoilla päällä ulkona (vaunuissa tai autoillessa) nyt (n. +14 astetta)?

Pitääkö pienellä olla tässä lämpötilassa jo kintaat kädessä? Onko vauvalle olemassa jotain ohuita kintaita?

Edited by Hipsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prismassa ainakin myydään sellaisia ohuempia, kankaisia kintaita. Samaten VapaaValinnasta saa yksinkertaisia käsineitä. Reimalla on valikoimissa ohuita neulottuja tumppuja, joissa on peukalolle paikka.

 

Ihan vielä en ole laittanut käsineitä, mutta untuvapeiton laitoin vaunupeitoksi. Sadesuoja myös vähän lämmittää, kun tuuli ei pääse puhaltamaan. Muuten vaunuissa on tavalliset sisävaatteet + pipo päällä. Aikas harmaa on tämä pojan 5 kk päivä :).

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hankalaksi menee kyllä tuo pukeminen kun säät aina muuttuu :lol: Muistaakseni meillä oli keväällä tämmöisillä keleillä ihan lapaset ja villasukat vauvalla vaunuissa, mutta muuten taisi olla vaan normaalit sisävaatteet + välikausihaalari + lakki. Varmaan puen nytkin samaan tyyliin, vauva tosin on rattaissa jo että tuuli käy enemmän mutta toisaalta on isompi eli vähän enempi säänkestävä. Katsotaan sitten miten käy :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvat nukkuvat vaunuissa tällä hetkellä päällään sisävaatteet (body ja puolipotkarit) + fleecepuvut (takki + housut), lakit ja ohuet tumput. Mittarissa lukee tosiaan sen +15 ja tuulee melkoisesti. Mielestäni vauvoilla on just passelisti päällä. :)

 

Kertokaapas joku, että pitäisikö puolivuotiaalle vauvalle ostaa jo välikausihaalari vai riittäisikö jokin kevytvanupuku/velourpuku syksyn viimoihin? Asia mietityttää, sillä äp:n kevytvanupuvut ovat 70 cm:iä ja siten ihan sopivia syksyn mittaan.

 

Ja sitten vielä tämmöinen kysymys, että onko äp:n toppapuku todella olla vain 68 cm:nen? Siis onko tuo äp (2007) suunniteltu ns. talvivauvoille, jotka pitävät ensin toppapukua ja sitten kevään tulle siirtyvät kevytvanupukuun?... :huh: Vai onko tuo äp:n toppapuku reilua kokoa/ohkainen toppapuku? Pitää mennä kaivamaan se laatikko esiin tuolta makkarin sängyn alta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vauvalla jo keväällä (n. 3-kuisesta kai) tuulenpitävä välikausihaalari. Tuntui, että muuten tuulee vaatteista läpi. Samasta syystä ei tule käytettyä fleecehaalaria ainakaan pelkältään vauvalla. Mutta hyvin voi pärjätä sillä äp:n vanuhaalarillakin, jos on suojaisat vaunut - Britax Vigourin koppa ei ole sieltä topatuimmasta päästä.

 

Äp:n toppahaalari on kyllä ihan kunnon toppahaalari, mutta ei sitä talvivauvoille ole suunnattu. Ainakaan joulu-tammikuussa syntyneille se ei ole ollut viime "talvena" sopiva. Se on melko reilun kokoinen (sanoisin 68/74-kokoiseksi), ja voi pienempikokoisilla talvivauvoilla mennä ehkä vielä tulevana talvena. Kevät- ja kesävauvoille se on varmaan useammille sopiva.

 

Testailin tuolla ulkona tuulessa nyt tuota suosittelemaani vaatekertaa ja oli siinä vähän liikaa :) Kotiin tullessa jätin jopa lakin pois vauvalta ja päätä suojasi pelkkä haalarin huppu. Lapasiakaan ei tarvinnut kun hihat ovat niin pitkät. Jaloissa oli sentään vielä villasukat, ne kun ovat muuten vähän liian alttiina. (Tekisi mieli hommata jotkut söpöt kengät rattaisssa ajelua varten, mutta ei ole oikeasti tarpeen.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kertokaapas joku, että pitäisikö puolivuotiaalle vauvalle ostaa jo välikausihaalari vai riittäisikö jokin kevytvanupuku/velourpuku syksyn viimoihin? Asia mietityttää, sillä äp:n kevytvanupuvut ovat 70 cm:iä ja siten ihan sopivia syksyn mittaan.

 

Riippuu varmasti pitkälti siitä, onko vauvat vaunun suojassa, rattaissa vai missä. Meillä oli tytöllä viime syksynä (silloin 7-10 kk) kevyempi versio välikausihaalarista. Se oli sellainen ulkoiluhaalari, joka ehkä himpun verran piti tuulta, muttei kosteutta. Tytön rattaat ovat aika suojaisat kuomuineen ja jos vielä jalkapeitteen laittoi, niin tarkeni kyllä ihan hyvin. Samaa pukua käytettiin myös kauppareissuilla jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulen, että nuo äp:n vanuhaalarit riittävät toistaiseksi. Vauvat ovat ulkona vain vaunuissa ja Emmaljungat ovat mielestäni ihan suojaisat. Ehkä kannattaa odottaa pidemmälle syksyyn, ennen kuin ostaa mitään välikausihaalareita tms. eli ostaa sitten kun/jos on tarvis.

 

Kävin katsomassa äp:n toppahaalarin ja sepäs onkin reilun kokoinen! Menee tosiaan pitkälle yli 70 cm:lle vauvalle. Enempi se on minunkin mielestäni "vanuhaalari", mutta riittänee näihin meidän kotiseudun leutoihin talvikeleihin.

 

Taitaa meikäläisen ongelma olla enempi se, että olisi vain niin kiva ostaa uudet ja ihanat haalarit vauvoille. Sitä yrittää löytää ties mitä (teko)syitä ostaa kaikkea uutta kivaa pienokaisilleen... :rolleyes::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäiselle kannattaa hankkia kurahaalarit? (Eli millon lapsi laitetaan kuraan mönkimään) Meidän vauva täyttää tammikuussa vuoden, niin ostetaanko me sellaset kevään kuraisiin keleihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt syksyksi hankittuna kurahousut ja takki. Kevät pärjättiin hyvin Reimateceillä, tosin ei kyllä missään tajuttomassa sateessa ulkona oltukkaan. Tecit kesti hyvin pienen mudan, sateen ja maassa möyrimiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys: onko 50 cm kokoiset vaattet välttämättömiä hankintoja eli onko 56 cm liian isoja vastasyntyneelle? Toki riippuu vauvan koosta, mutta kannattaisiko niitä varata vaikka parit kappaleet? Kokemuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä 50 cm vaatteet tuli tarpeeseen, vauva oli 51 cm syntyessään. Nyt vieläkin osa 56 cm on isoja, osa taas just sopivia, veikkaan ett nyt ollaan sen 56 pituisia about (2 viikkoa sitten 54 cm). Meillä oli neljät puolipotkarit ja saman verran bodyja koossa 50 ja kaikkia käytettiin. Vieläkin 50 cm puolipotkarit menee päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei toi vaatekoko oo kyllä ihan pituuteen verrannollinen. Sen mukaan meidän pojan pitäis olla tällä hetkellä jotain 86 cm ja hän on kyllä n. 77cm pitkä. Henkkamaukan vaatteissa aika hyvin pitää musta paikkansa se ikäjuttu siinä kokolapussa. No meillä yleensä aina vähän aiemmin siirrytty seuraavaan kokoon, kun iso poika. Mutta mielestäni siis noissa vaatteissa toi koko pitää parhaiten kutinsa.

 

Meillä oli jonkun verran 50cm vaatteita. Jätkä oli syntyessään 52 cm ja 4 kiloa. Ihan hyvin mahtuivat. Sellanen paksumpi veluuripuku jäi kyllä pitämättä (kevytvanuhaalari), kun synnyttyään oli sen verta lämmin ja sitten ei enää mahtunutkaan. Eli mä varmaan varaisin muutaman pienen 50 kokoisen, vaikka kauaa eivät kyllä mahdu. Meillä oltais pärjätty kyllä soraan 56 koon vaatteilla, mutta oli ihan kiva, kun oli jotain sopivaakin, ettie kaikki ollut kauheen isoja.

 

Ulkovaatteita en rupeis kyllä mitään minikokoisia ostelemaan. Ei ne sisävaatteet mahdu sit sinne alle.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas oli vauva syntyessään 53 cm ja 4,2 kg ja kuukautta myöhemmin 59 cm ja 5,3 kg. 56-senttiset Lindexin vaatteet jäivät melkein saman tien pieneksi - olivat juuri sopivia silloin vastasyntyneenä. Monet olivat päällä vain pari-kolme kertaa ja ihan vain siksi, että jäivät pieneksi, eikä meillä todellakaan ollut hirveää varastoa pikkuvaatteita.

 

Mutta: Enska on isoimmasta päästä vauvoja, ja se tiedettiin melko varmasti jo etukäteen (ihan jo siksikin, että itsekin olen melko pitkä). Muuten oltaisiin varmaan hankittu jotain 50-senttisiäkin, normaalilla vauvalla ne varmaan menevät useamman viikon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä ikäiselle kannattaa hankkia kurahaalarit? (Eli millon lapsi laitetaan kuraan mönkimään) Meidän vauva täyttää tammikuussa vuoden, niin ostetaanko me sellaset kevään kuraisiin keleihin?

 

Meillä ei ole ollut kuravermeitä ollenkaan, vaan ollaan selvitty pelkällä Reimatecin haalarilla (sekä välikausi- että toppahaalari), joka pitää vettä ja kuratkin lähtee pyyhkimällä. Mä en halunnut erikseen kuravaatteita, kun liikkuminen on tuonikäisellä kuitenkin vähän haastavaa vielä jos on paljon vaatteita päällä. Kyllä tuossa yhden vuoden kieppeillä jotain kuravarustusta tarvitsee jos aikoo antaa lapsensa joko kävellä tai kontata ulkona. Kuopuksen puen ensi talvena myös Reimateciin enkä hanki kuravermeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^vähän ot mutta onko minin hoitopaikka ihan hyvin ymmärtänyt että minillä ei ole eikä tule kuravaatteita? meillä tuo taapero aloittaa nyt hoidossa ja täti käski viemään kuravaatteet sinne. en sitten tajunnut siinä sanoa että enpäs tuokaan kun meillä on reimatec...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ joo siellä on muillakin samanlaisia haalareita. Ovat vaan iloisia kun ei tarvitse pukea ylimääräistä kerrosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaapas te, joilla on kokemuksia Elloksen lastenvaatteista, että pitävätkö kokomerkinnät hyvin paikkaansa vai ovatko vaatteet pienehköjä/reilun kokoisia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on ollut vaan 1 body, joka kyllä vaikutti ihan 62cm niin kuin lapussa luki. Taisi kyllä kutistua hieman pesussa. Muutamat housutkin juuri tilasin, mutta palautin kaikki, joten niistä jäi kokemus saamatta. Näyttivät normaaleilta, ei ainakaan pienemmiltä. Tosin 74cm ja 80cm ero oli tosi pieni. Laatu (& hinta) ei kovin huikaisevan oloista, joten tuskin tilailen jatkossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli silloin ihan alussa pojalle Elloksen sellanen starttipaketti. Siinä oli silloin ihan kivat vaatteet (nykyään hiukan eri setti, mutta suht saman tyyppinen). Koot oli aika hyvät, 56 tais meillä silloin olla. Tosin pari lyhythihasta bodya jäi käyttämättä ja pipo, mutta potkareita ja paitoja pidettiin sen aikaa kuin mahtuivat. Nyt ovat varastossa odottamassa josko tulis toinen käyttäjä.

 

Mulla ei mitään haukkumista, mutta ei vaan ole tullut tilattua lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on se mielikuva että Elloksen vaatteet on aika hyvin vastanneet sitä kokoa mihin ne on tehty. Mulla on myös laadun kanssa ollut hyvä tuuri, riittävän paksuja materiaaleja ovat olleet etteivät luprahda käytössä. Oon tilannut vuosia Ellokselta, mallit vaan ei aina miellytä mua ja nyt ei enää likalle meinaa löytääkään sellaisia vaatteita kun haluaa... (n. 11 vee). Vauvan vaatteet on olleet ihan ok ja hyvin tehtyjä, sekä kokoaan vastaavia. Théo ja Pauline on muistaakseni ainoa merkki missä koot on sirompia ja ehkä pienempiä kuin muuten. Ja muutamat tästä käytössä olevasta kuvastosta jotka olivat punapalloisessa starttipaketissa olivat pienempiä.

Kirjekuorikaula-aukollisia bodyjä en suostu ostamaan joten niistä starttipaketeista joissa niitä on ollut, ei mulla ole minkäänlaista kokemusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku kertoa, mistä löytäisin vauvalle tumput? Haluaisin samantyyliset tumput, jotka äitiyspakkauksessa on. Olen yrittänyt katsella, mutten ole löytänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä etsin kans tuollaisia esikoisen aikaan, mutta kaupasta en löytänyt - ainakaan mieleistä väriä. Huuto.netistä lopulta sitten löytyi mieluisat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.