Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

Meillä esikoisen kanssa oli itsetehty jatkopala käytössä ja hyvä apu oli. hoikka ja pitkä kun vauvana oli..

 

Sopiiko ne jatkopalat yleensä kaikkiin normi-3-neppisiin bodeihin? Esim se many months. Sellainen voisi olla kyllä kätevä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sopiiko ne jatkopalat yleensä kaikkiin normi-3-neppisiin bodeihin? Esim se many months. Sellainen voisi olla kyllä kätevä.

Sopii yleensä. Joissain bodeissa on vähän pienemmät nepit, mutta meillä on sellaisia ollut vain pari, kolme koko vaatevarastossa (ihan siis pienimmistä tähän päivään asti). Sitten on pari kaksineppistä bodya, mutta siinähän se ei haittaa vaikka jatkopalassa enemmän neppejä onkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko aivan tyhmää ostaa tällä hetkellä ~73 senttiselle typykälle (joulukuussa 1v) ensi talveksi 74 koon Reimatecin talvihaalari.

 

Olen kuullut, että reiman koot ovat todella reiluja. Tekis mieli ostaa 80, mutta laahaakohan lahkeet maassa..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko aivan tyhmää ostaa tällä hetkellä ~73 senttiselle typykälle (joulukuussa 1v) ensi talveksi 74 koon Reimatecin talvihaalari.

 

Olen kuullut, että reiman koot ovat todella reiluja. Tekis mieli ostaa 80, mutta laahaakohan lahkeet maassa..?

 

Mä ostin meidän tytölle (tammikuussa 1v) Reimatecin 74 haalarin. Kokeiltiin sitä kaverin lapselle (1v4kk), joka ei ole edes mitenkään kirppu, niin se meni ihan kevyesti. Meidän tyttö ei ole mitenkään pitkää sorttia joten luulen että pärjätään talvi tuolla hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noi kokomerkinnät ainakin mun kokemuksien mukaan heittelee. Tutallakin on jotain 68 cm kappaleita ollut, jotka on vastannu 56cm ja sit taas jotkut 62 cm on ollu tosi reiluja.

Mulle kävi joskus niin, et ostin hm:ltä tytölle puseron jossa oli hintalapussa koko 74cm mutta paidan sisässä 86cm. Vastasi kyllä 74cm vaatteita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olleet Tutan vaatteet on ollu aika reilua mitoitusta ja Hennesin vaatteiden koot ovat vastanneet suht hyvin pojan cm mittoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La on tuolla vuodenvaihteessa, joten täytyykö ensimmäisen haalarin olla semmonen tosi lämmin muhkea paksu haalari, vai riittääkö tuommoinen toppa-kaukalo-haalari. Siis ei ole ihan paksuimmasta päästä kuitenkaan.. ei kuitenkaa ihan ohutkaan ole.. Riittääkö vaan että sen alle laittaa riittävästi vaatetta jos sattuu olemaan pakkasta kotiutumispäivänä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä olleet Tutan vaatteet on ollu aika reilua mitoitusta ja Hennesin vaatteiden koot ovat vastanneet suht hyvin pojan cm mittoja.

Minun näkemykseni ja kokemukseni näiden merkkien koosta on melko lailla sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olive, me kotiuduttiin helmikuussa pakkaspäivänä ja meillä oli ohut haalari. Sen alla oli body,sukkahousut,housut,velour paita,sukat,tumput, paksummat tumput, ohut pipo ja talvipipo :lol: Päälle vielä laitoin fleeceviltin kun mentiin ulos lämmitettyyn autoon. Onneksi ei neito saanut lämpöhalvausta, tosin ei hänellä kyllä hiki ollut. Ulkona oltiin vain muutamat hetket kun sairaalasta hypättiin autoon ja kun oven edestä mentiin sisään taloon.

 

Ja vastaus kysymykseen: Me ei ainakaan tarvittu mitään muhkeaa haalaria. Ihan pienen kanssa kun ei saa ulkoilla kovissa pakkasissa ja vaunuissa sulla varmaan on jokin paksumpi pussi niin mielestäni paksu haalari on vain rahan tuhlausta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko esim. Reimatecin 74 cm vk-haalari ja 74 cm toppahaalari samankokoiset? Meillä on vauvamallin 74 cm vk-haalari ja tänään kun kokeiltiin äp-toppahaalaria, huomasin että ei se varmasti talvella mahdu enää eli toppahaalari on hankittava. Tuo 74 cm on pojalle (6 kk, 70 cm ja 9 kg) vielä aika suuri, eli täälläkin mietitään nyt kovasti noita kokoasioita.

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten nopeasti vauva kasvaa? (Joo, ensimmäistä lasta odotan..)

 

Löytyisikö jostain jonkinlaista taulukkoa kasvamisesta tms.?

Esikoista odotellaan joulukuuksi niin minkä kokoisia vaatteita hän käyttää esim. maaliskuussa?

Tietenkin siis noin. Sitähän nyt ei tiedä minkä kokoinen on syntyessään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ täällä näkyy keskimääräinen kasvukäyrä http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

 

Mutta sitten taas lasten kasvussa on hurjia eroja ja myös vauvan paino (leveys) vaikuttaa siihen, minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää. Ja jotta yhtälö ei olisi niin helppo, vaatteiden koot vaihtelevat aika hurjasti niin, että toisen valmistajan 60 kokoinen body voi olla isompi kuin toisen 68.

 

Mutta keskimäärin kai 3kk vauva käyttää 62:n vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan lukeneeni jostain täältä, että jollain askartelukaupassa myytävällä (kohoväri?)tussilla pystyisi tuunaamaan liukuesteet villasukkien tai sukkahousujen pohjiin. Nyt en kuitenkaan löydä tuota juttua mistään. Onko kukaan kokeillut tätä, millainen tussi täytyisi hankkia ja pysyykö se pesussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

elektra, pakko kyllä sanoa että tuo kasvu riippuu todella paljon lapsesta. Meidän yli 7kk ikäinen tyttö käyttää edelleen 62cm vaatteita ja vasta nyt alan miettimään siirtymistä seuraaviin. Kun taas tiedän puolivuotiaan joka käytti 80cm vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja meillä alkaa 62 cm vaatteet olla jo kohta sopivia (joitain jo käytettykin) ja ikää pojalla on himpun yli viikko. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantoliinailijat / -reppuilijat: miten puette vauvan (ja itsenne!) kun lämpötila laskee alle nollan? Tässä syyskeleillä luulen että meidän neiti pärjää parilla kerroksella, säärystimillä ja kypärämyssyllä, mutta entäs kun tulee kylmempi? Ei kyllä raskausaikana käytetty talvitakkikaan riitä meidän molempien ympäri ja toisaalta jos viiletän takki auki, omat kyljet ja rinnat paleltuu. Mietin olisiko pitkästä villahuivista apua, sellainen jonka voisi kääräistä meidän molempien ympäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen pukenut vauvan suunnilleen samoin kuin vaunuihin, kun en parempaakaan ole keksinyt. Olen ajatellut, että minusta tuleva lämpö menisi yksiin makuupussin ja vaununkopan kanssa. Takki asia on kyllä ongelma. Välillä kuljen takki auki ja välillä lainaan mieheltä takkia.

 

Käytättekö vauvoilla sisällä päällyshousujen alla puolipotkareita, sukkiksia, kalsareita tms.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muistan lukeneeni jostain täältä, että jollain askartelukaupassa myytävällä (kohoväri?)tussilla pystyisi tuunaamaan liukuesteet villasukkien tai sukkahousujen pohjiin. Nyt en kuitenkaan löydä tuota juttua mistään. Onko kukaan kokeillut tätä, millainen tussi täytyisi hankkia ja pysyykö se pesussa?

 

Vastaan itselleni, jos vaikka jotain muutakin kiinnostaa tämä. Kävin kysymässä Sinellistä asiaa, ja heidän mukaansa tätä on kokeiltu, mutta se ei toimi käytännössä. Seuraavaksi voisi testata vaikkä tätä Sock-stop -ainetta. Ei viitsisi aina pukea sukkahousujen päälle jarrusukkia tai sisätossuja. Toivottavasti tästä aineesta olisi apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kantoliinailijat / -reppuilijat: miten puette vauvan (ja itsenne!) kun lämpötila laskee alle nollan? Tässä syyskeleillä luulen että meidän neiti pärjää parilla kerroksella, säärystimillä ja kypärämyssyllä, mutta entäs kun tulee kylmempi? Ei kyllä raskausaikana käytetty talvitakkikaan riitä meidän molempien ympäri ja toisaalta jos viiletän takki auki, omat kyljet ja rinnat paleltuu. Mietin olisiko pitkästä villahuivista apua, sellainen jonka voisi kääräistä meidän molempien ympäri.

 

Minäkin pohdin samaa asiaa. Toppahaalari tuntuu aika muhkealta ratkaisulta repun kanssa. Itse olen pitänyt omaa takkia kiinni ulkona reppuillessa. Voi toki olla, että kunnon talvitakin kanssa se ei onnistu. On olemassa erillisiä kantotakkeja, joissa on kai integroitu kanto-osa. Itse en taida kuitenkaan sellaista hankkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiskohan vauvalle ommella sellaisen pussin, joka suojaisi jalat ja selän? Vähän samaan tyyliin kuin vaunujen sadesuoja...

Itse pohdin samaa asiaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.