Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

^Olen päätynyt pitämään ohutta fleeceä itse kantorepun alla ja takkia auki päällä. Toppapukua en pikkuiselle reppuun laittaisi, vanupukua on kokeiltu kun oli lähellä nollaa - se meni ihan ok ja oli riittävän lämmin. Sain vinkin, että Kaksplus 11/2008 numerossa on helppo ohje Kantajan poncholle, meinaan tehdä nyt sellaisen! Nuo babyidean kantosuojat ja -takit on ihan hienoja, mutta en raaski kyllä noin paljoa investoida..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä varmaankin toisen lapsen kanssa (jos sellainen tulee) investoin kantotakkiin, koska tuon esikoisen kanssa kumminkin tulee pihalla oltua niin paljon. Vuodenajoista riippuen joko talvitakkiin tai ohuempaan, ehkä molempiinkin. Enskan kanssa ei oikein ollut tarpeen, kun ensimmäisenä talvena ei niin paljon ulkoiltu, ja kesällä/syksyllä fleecehaalari riitti. Seuraavan talven tullen piti lapsosen päästä sieltä repusta jo itsekin kävelemään, joten toppahaalari oli oltava päällä kumminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä tietää, onko kenkä sopiva lapselle? Me ollaan saatu paljon lahjaksi käytettyjä ja käyttämättömiä ja nyt mietin, mitkä niistä oikeasti on hyviä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itsekin oon miettinyt samaa, kun asia alkaa olla kohta ajankohtainen. Ainakin Tepsut-kenkien nettiviuilta löytyi tällainen: Oikea kengän koko

Jos kengissä on irtopohjalliset, niin niistä saa helposti suoraan mitattua tarkan mitan. Muussa tapauksessa pitää kai vain mahdollisimman tarkasti yrittää mitata kengän sisäpuolelta..

Edited by Bamselina

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos kengissä on irtopohjalliset, niin niistä saa helposti suoraan mitattua tarkan mitan. Muussa tapauksessa pitää kai vain mahdollisimman tarkasti yrittää mitata kengän sisäpuolelta..

Tosiaan irtopohjallisen kun ottaa pois (jos ei ole liimattu kiinni) ja laittaa lapsen seisomaan sen päälle näkee melko hyvin miten paljon tilaa jää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tosiaan irtopohjallisen kun ottaa pois (jos ei ole liimattu kiinni) ja laittaa lapsen seisomaan sen päälle näkee melko hyvin miten paljon tilaa jää. :)

 

Lisäksi toisissa kengissä on ihan viivat painettuna pohjallisiin, että millon on tapeeksi tilaa. Meillä on noita viivoja ainakin timberlandin goreissa ja adidaksen tennareissa (pumassakin tais olla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä kysyn väärässä paikassa, mutta mistä saisi hyvän ohjeen liinailutossuihin? Jossain näin huovutetut tossut, joissa oli villasäärystin. Olivat tosi ihanat, mutta ohje puuttui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut ihan koko ketjua selata läpi, joten saattaa olla jo käsitelty aiemmin. Mutta kysynpä silti, kun nyt oikeen luvan kanssa saa esittää tyhmää. :lol:

 

Elikkä, missä vaiheessa te olette hankkineet/pukeneet vauvalle kengät? Sitten vasta kun osaa kävellä vai ootteko jo aiemmin hankkinu ja käyttäneet? Tyttö nyt 4kk ja risat ja ulkona on ihan vielä vaunukopassa, joten en ainakaan sinne näe aiheellista laittaa kenkiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enskalla oli ennen kävelemään oppimista yhdet söpöstelykengät, joita pidettiin silloin kun jalat olisivat muuten olleet pelkissä sukissa ja ihan pelkästään näön vuoksi. En kuitenkaan antanut olla noissa kengissä muuten kuin rattaissa istuessa tai kannettaessa. Tämä siis kesä/syysaikaan, kun oli suht lämmintä. Konttaillessa yms. ei kenkiä kannata käyttää, jos ei tarvitse, ja ulkona leikkiessä voi mieluummin pitää jotain tossuja tai töppösiä.

 

Oikeat kengät hommattiin vasta, kun lapsi jo käveli. Ulkona käveleminen ei onnistunut kengät jalassa kuitenkaan vielä pariin kuukauteen, talvikengät olivat niin jäykät ja kömpelöt pikku jaloissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Me ostettiin alkukeväästä (tyttö 4kk??) Adidaksen mini-Superstarit tytölle. Sellaiset pehmeäpohjaiset tossut, ei siis kovaa muovipohjaa. Niitä käytti sitten kaupungilla/rattaissa ollessaan, silloin kun jaloissa olisi ollut muuten vaan sukat.. Oikeita kenkiä ruvettiin pitämään nyt alkusyksystä (elokuussa), kun tyttö rupesi kävelemään tukea vasten ulkosalla, eikä enää voinut varpasilteen antaa nurtsilla tepastella. Kamalan näköiseksi menee kengänkärjet, kun niillä konttaa.

 

Meidän tyttö siis kasvoi kevättä kohden, siksi rattaissakin saattoi kenkiä käyttää. Nyt talvea kohti kun mennään, on ehkä vähän eri asia. Luulen, että toppatöppöset on pienelle kätevimmät, ainakin vaunulenkeillä. Kaupungilla söpistelykengät voi olla ihan jees :D

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miinanen ja anina. :) Luulen, että me kans pysytellään nyt talvi jossain töppösissä ja sitten kun ilmat lämpenee niin kattoo sitten ihan "oikeita" popoja. Mua vaan hirvittää se, että jos tyttö on yhtä ketterä kun äitinsä niin johan se lähtee joulun jälkeen liikkeelle. :o Ite oon ollu 8kk, kun oon alkanu kävelemään, joten tytön kohalla se olis helmikuun puolessa välissä...eli saa nähdä, tarviiko sittenkin ostaa jotkut talvisaappaat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää tuli mieleen tuolta toisesta keskustelusta.

Eli tuleeko mun pojalle elinikäinen häpeä ja trauma, kun vien hänet ihmisten ilmoille (esim. kahvilaan tai neuvolaan) päällään body ja sen alla sukkikset? Molemmat vaatekappaleet on mun mielestä siistejä ja hienoja, mutta voiko vauvan viedä julkiselle paikalle pelkissä sukkiksissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää tuli mieleen tuolta toisesta keskustelusta.

Eli tuleeko mun pojalle elinikäinen häpeä ja trauma, kun vien hänet ihmisten ilmoille (esim. kahvilaan tai neuvolaan) päällään body ja sen alla sukkikset? Molemmat vaatekappaleet on mun mielestä siistejä ja hienoja, mutta voiko vauvan viedä julkiselle paikalle pelkissä sukkiksissa?

 

 

Ihanasti sanottu :D Kyllä minun mielestä voi ihan hyvin viedä, meillä pojulla on aina sukkikset bodyn kanssa, ja yleensä niitten päällä vielä housut kun nyt loppusyksystä on aika viileä. Kotona ja kylässä kuitenkin usein otetaan tämä housut pois, ja ollaan ihan vaan sukkiksissa. Vauvat on niin suloisia sukkahousuissaan! :rolleyes:

 

Ja siis meilläkin on poika :P

 

Onhan ne joittenkin mielestä noloja, mutta mun mielestä go for it!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää tuli mieleen tuolta toisesta keskustelusta.

Eli tuleeko mun pojalle elinikäinen häpeä ja trauma, kun vien hänet ihmisten ilmoille (esim. kahvilaan tai neuvolaan) päällään body ja sen alla sukkikset? Molemmat vaatekappaleet on mun mielestä siistejä ja hienoja, mutta voiko vauvan viedä julkiselle paikalle pelkissä sukkiksissa?

Ilman muuta! Meidän pojalla sukkikset ja body oli eniten käytetty yhdistelmä. Ja mä vielä puen niin päin, että sukkikset tulee bodyn päälle. Varmaan ihan karmeata ja dorkaa jonkun mielestä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ilman muuta! Meidän pojalla sukkikset ja body oli eniten käytetty yhdistelmä. Ja mä vielä puen niin päin, että sukkikset tulee bodyn päälle. Varmaan ihan karmeata ja dorkaa jonkun mielestä :D

 

 

Nimenomaan :D :D Mutta yleensä meidän bodyissa on iso ja ihana kuva (Muumipeikko, Haisuli tms.) joten ihan hölmöä jättää se sukkisten alle piiloon. Sukkikset ei myöskaan valu läheskään niin helposti kun ne on bodyn alla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihan kiva huomata, että noita voi pukea kumminpäin vain. Tämä tyhmä äiti on miettinyt varmaan sata kertaa, että onko tähän olemassa jotain sääntöä ja pohtinut, että mitähän muut ajattelee :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä puin ensi sukkikset ja sitten bodyn, jos oltiin ihan noissa tamineissa pelkästään tai jos sukkahousujen päälle laitettiin tavalliset housut. Mutta jos (tytöllä) oli hame tai mekko, niin silloin puin bodyn alle ja sukkahousut sen päälle. En siis halunnut, että sukkahousut vilkkuu housujen väytäröltä, ja toisaalta oli siistimpää, että hameen alta pilkotti pelkät sukkahousut, eikä sukkahousut ja bodyn haaraosa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tässä että vois huomenna viedä neidin ekalle ulkoilulle. Minkä verran pitäisi pukea päälle vaatetta? Lisäksi varmaan äp:n makuupussi ympärille? Huomiseksi siis säätiedotuksen mukaan luvattu -2 astetta ja pohjoistuulta 3m/sek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mietin tässä että vois huomenna viedä neidin ekalle ulkoilulle. Minkä verran pitäisi pukea päälle vaatetta? Lisäksi varmaan äp:n makuupussi ympärille? Huomiseksi siis säätiedotuksen mukaan luvattu -2 astetta ja pohjoistuulta 3m/sek.

 

Mä laittaisin ehkä sisävaatteiden päälle vanupuvun, tumput, (villa)sukat, kypärämyssyn ja pipon/lakin ja sitten sinne äp-makuupussiin. Tai äp-toppapuvun, jos ei vanupukua ole. Sen pakkauksessa tulleen kylpylämpömittarin voi sujauttaa sinne pussiin, niin tiedät lenkin jälkeen miten lämmin oli ;) Matkan varrella voi niskasta tunnustella, onko vauvan lämmin. Seuraavalla kerralla osaa jo pukea sopivammin, ekalla kerralla varmaan paras laittaa vähän liikaa. Kopan suuaukon eteen voi laittaa harson tms vähän estämään tuulta.

Eka kävelylenkki on kyllä ihan mahtava! Meillä keskosvauva oli heinäkuussa just 2,5kg kun eka lenkki tehtiin. Miehen kanssa kilpailtiin kumpi saa työntää vaunuja, vähänkö oltiin odotettu sitä reissua! Villavaatteet ja fleecepussit oli ympärillä, eikä ollut yhtään liikaa, vaikka oli lämmintä 22 :D

 

Muokkis: just kävin kattoo kotiutumisvaatteet ketjua, laita ne vaatteet mitkä oli siinä ja sitten pussiin. Pussia voi avata, jos vaikuttaa kuuma tulevan =)

Edited by Kamilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamilla, kiitos hyvästä ja selkeästä vastauksesta! :) Tänään ei selvittykään ulos, kun neiti oli jotenkin niin itkuinen päivällä. Mut huomenna toivonmukaan selvitään..!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mietin tässä että vois huomenna viedä neidin ekalle ulkoilulle. Minkä verran pitäisi pukea päälle vaatetta? Lisäksi varmaan äp:n makuupussi ympärille? Huomiseksi siis säätiedotuksen mukaan luvattu -2 astetta ja pohjoistuulta 3m/sek.

 

Mä laittaisin kyllä sisävaateiden päälle vielä jokun nutun sitten tumput, töppöset, kypärämyssyn, hatun ja toppapuvun. Ja sitten makuupussin sisään. Kyllä sillä vastasyntyneellä pitää olla kunnolla päällä. Miedän 5kk ikäinen ei enää miinus asteilla pärjää pelkällä vanupuvulla. Miellä on toppis, kypärämyssy (huppu sen päällä), tumput, villasukat ja makuupussin sisällä. Ja toi niskasta koittaminen on hyvä, mutta siitä selviää vaan se että onko liikaa päällä. Vauvalla saa meinaan olla TODELLA kylmä ennen kuin niska on viileä. Ja vaikka sanotaan että vauvalla on huono ääreisveren kierto niin ei se tarkoita sitä että niinden sormien ja varpaiden pitää olla kylmät. Mun kokemuksella kun varpaat ja sormet on lämpimät on myös vauvalla lämmin. Meillä kun on ulkoilut viikon ikäisenä kesäkuussa +20 paikkeilla on meillä ollut makuupussi, fleecetakki, villasukat, tumput ja hattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meillä taas oli tosi kuumakalle jo vastasyntyneenä, ja meillä oli -10-15 asteilla vähemmän vaatetta kuin edellisen suositus :lol: (muuten samat, mutta nuttu jäi pois).

 

Mutta se makuupussi on hyvä, koska sen avulla voi sitä lämpöä säädellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo parempihan se on että pukee liikaa kuin liian vähän. Meidän vauva oli kans hikipetteri kun pääsi normivastasyntyneen mittoihin ja nykyään aina selkä märkänä kaukalossa ja vaunuissa.

 

Onko muille annettu ohjeistusta ulkoilun kestosta vastasyntyneen kanssa neuvolasta tai sairaalasta? Meille kun sanottiin että alkuun 5-10minuuttia ja siitä sitten asteittain pitempään ja oli tosiaan heinäkuu. Vaikka tuskinpa kukaan muutenkaan nakkaa vauvaa heti päikkäreitä nukkumaan ulos pakkaseen tai lähtee tunnin lenkille?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.