Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

Mitenkäs nuo äitiyspakkauksen vaatteet ovat monet niin valtavan kokoisia? Jännä, kun kokomerkissä lukee 56 ja potkarit ovat silti ihan julmetusti isommat kuin kaikki samankokoiset käytettynä ostamani. Kutistuvatkohan nuokin pesussa jotenkin tosi merkittävästi, vai onko mitoitus ihan oikeasti noin reilu? (Tähän tietysti auttaa se peseminen, niin näen itse, mutta tulin nyt ensin ihmettelemään, kun ei näitä kuitenkaan tule pestyä lipaston laatikkoon vielä aikoihin. :rolleyes: )

 

Lisäksi bodyissa 60-senttiset (esim. se raidallinen kietaisubody) ovat vertaillessa ihan saman kokoisia kuin 70-senttiset (esim. se missä on sienen kuva). Vähän hämmentävää minusta.

 

...Olikos meillä täällä jossain ihan oma ketju, jossa vertailtiin eri vaatemerkkien mitoituksia? En meinaa millään löytää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne kutistuu pesussa. Minusta enemmän kuin kaupan vaatteet. Tosin me vielä kuivausrummutettiinkin, sehän kutistaa vielä lisää... Mutta kun olin jaotellut ne koon mukaan pesemättöminä, niin meinasi kyllä bodyt jäädä pieniksi ihan muutaman käytön jälkeen, kun ne kutistuikin sitten niin pieniksi. Osittain kutistumisvaikutelmaan vaikutti tietysti myös vauvan kasvu :girl_wink:

 

Meillä kyllä käytettiin ihan kunnon lämpöpussissakin toppapukua, ja kyllä se oli tarpeen yli viidentoista asteen pakkasilla. Tai ainakin yli 20 asteen. Yli 25 astetta pakkasta ei ollutkaan. Mutta jos on oikeasti kunnon lämpöpussi, niin varmaan pärjäisi villa-, fleece- ja vanuhaalareilla tuohon asti (ts. mekin oltaisi varmasti pärjätty, mutta oli paljon helpompaa ja kivempaa pukea vain toppapuku). Mutta jos on jo äp:n haalari ja toinenkin toppahaalari, niin ei kyllä missään nimessä kannata ostaa vielä uutta. Ihan taatusti ne on sopivat, ei toppahaalarin kuulukaan olla mikään ihonmyötäinen makkarankuori :girl_haha: Lahkeita ja hihoja voi taittaa, mutta oikeastihan vielä lämpimämpää on, jos kädet ja jalat on siellä sisällä. Ja lapsen ja haalarin väliin kuuluukin jäädä vähän ilmaa, se lämmittää.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värjään paljon omia vaatteitani, ja muutama vauvanvaate on tullut varastoon jotka ovat muuten kivoja, mutta liian pliisun värisiä minun makuuni. Mietinkin nyt onko ihan OK värjätä perus pesukoneväreillä myös vauvan vaatteita? Jos vaatteen värjää ja sen jälkeen pesee niin ei kai siihen jää mitään sen ihmeempiä kemikaalijäämiä jotka vauvan ihoa voisivat ärsyttää? Onko olemassa mitään värimerkkiä joka olisi parempi vauvanvaatteiden värjäämiseen kuin muut? Onko joku teistä värjännyt vauvanvaatteita?

 

Ainakin frotee ja trikoo värjäytyvät tosi kivasti. Huutiksessa näkyy myös myytävän värjättyjä vauvan vaatteita ja riepuja, joten tuskin ne supermyrkyllisiä voivat olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ihan pienelle on hyvä olla vaaleita vaatteita ihoa vasten, juuri noiden värien ja herkän ihon takia. Isommalle voi mun mielestä värjätä ihan rauhassa, samanlaisia värejä on kaupan vaatteissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kaulureja olemassa kuinka pieniä? Meillä käytetään lähes aina kypärälakkia toisen lakin alla, mutta joskus sitä ei tarvitse jos laittaa vaan paksumman lakin. Silloin jää vain kaula ja niska kovin paljaiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä ostin Lindexistä meidän seitsenkuiselle luonnonvalkoisen neulekaulurin, kokomerkintä on 0-86 cm. Taisin ostaa sen jo elokuussa joten en tiedä löytyykö vielä, muistaakseni oli tarjolla jotain toistakin väriä tai kuviollinen.

 

Muoks: Muakin ärsytti keväällä kun piti aina käyttää kypärämyssyä kun muuten tuntui kaula jäävän niin kurjasti paljaaksi - nyt voi käyttää pipoa kuin pipoa.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti vinkistä! Pitää lähteä metsästämään :girl_smile: Luulisi, että niitä nytkin edes jossain olisi. Mä en jotenkin oo tajunnut, että löytyisi näin pienelle vaikka miksi nyt ei :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun sairaalan ohjeissa lukee kotiutumisvaatteissa että "talvella vauvalle villanuttu, housut sekä tumput ja töppöset" muiden vaatteiden lisäksi , nii mikä on talvikeli heidän mielestään :rolleyes: jos on tämmöistä max -5 asteen pakkasta tai jopa nolla tai pluskeli, niin ei kai se vielä talvea ole? toki voin laittaa pienelle villavaatteet päälle, jos saan ne tarpeeksi ajoissa, tai vastaavan lämpimän kerroksen toppapuvun alle, mutta mikä sitten on liian paksu? päälle olen siis suunnitelemassa kotiinlähtöä ajatellen bodya, puolipotkareita tai potkarit, ohut lakki, paksumpi myssy (joko kankainen tai sitten neulottu) ja paksummat lapaset + töppöset. ja tuohon päälle tosiaan se toppapuku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Neuvo on kai, että yksi kerros enemmän kuin itselle eli joku välikerros tuohon vielä.

 

Mulla on laukussa odottamassa vauvalle body + sukkikset, siihen päälle trikoohaalari (ns. päivävaate). Töppöset, silkkimyssy + villamyssy, villatumput. Päälle tulee Tutan Nallehaalari, jossa huppu ja kädet + jalat käännetty pussiksi. Lisäksi kaukalossa on lämpöpussukka, mutta se ei ole kovin paksu, mutta suojaava. Autolla liikutaan! Saa nähdä pakahtuuko pikkuinen! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ottaa sitten huomioon se, että autossa voi tulla aika lämmin (ei toki aina), mutta siksi mun mielestä kaukalopussi on kätevä, että sen saa sitten autossa auki, jos näyttää lapsi pakahtuvan kovasti.

 

Meillä 3kk ikäinen on tällä hetkellä ulkona ja autossa vaan sukkahousuissa + bodyssä ja sitten myssy ja tumput. Ja koko komeus sitten kaukalopussiin (jossa fleecevuori ja päällä tuultapitävä kerros). Ja tytön selkä on ihan märkä lähes aina kun pois siitä otetaan vaikka olisi ollut istumassa vaan puoli tuntia. Mutta toki nämä asiat on yksilöllisiä ja vastasyntynyt on vähän eri asia kun 3kk ikäinen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kanssa pähkäillyt tuota kotiinpaluuvaate-asiaa ihan stressaantumiseen asti :dash2: Kuitenkin lämpimään autoon vauva viedään ja ulkonakaan ei montaa metriä kävellä vauvan kanssa.. Ajattelin pakata kaukaloon mukaan vähän ekstraa, helpompi niin päin ainakin valita sitten sairaalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värjään paljon omia vaatteitani, ja muutama vauvanvaate on tullut varastoon jotka ovat muuten kivoja, mutta liian pliisun värisiä minun makuuni. Mietinkin nyt onko ihan OK värjätä perus pesukoneväreillä myös vauvan vaatteita? Jos vaatteen värjää ja sen jälkeen pesee niin ei kai siihen jää mitään sen ihmeempiä kemikaalijäämiä jotka vauvan ihoa voisivat ärsyttää? Onko olemassa mitään värimerkkiä joka olisi parempi vauvanvaatteiden värjäämiseen kuin muut? Onko joku teistä värjännyt vauvanvaatteita?

 

Ainakin frotee ja trikoo värjäytyvät tosi kivasti. Huutiksessa näkyy myös myytävän värjättyjä vauvan vaatteita ja riepuja, joten tuskin ne supermyrkyllisiä voivat olla?

Mä värjäsin äitiyspakkauksesta tylsiä valkoisia vaatteita turkoosin siniseksi, esim. kypärämyssyn ja ei siitä ole meidän vauvalle 2-4vkon iässä tullut mitään oireita. Samaten vauvan pylly pyyhitään värjätyillä ikean minipyyhkeillä. Kaiken värjäsin ihan tavallisella pesukonevärillä, olikohan Dylonia, Citymarketista ostin. Pesin kyllä 2 tai 3 kertaa värjäyksen jälkeen uudelleen ennen käyttöönottoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotiutumispukeutumiskeskusteluun (oo mikä sana): meillä oli mukana paksuhko peitto siihen kaukalon päälle ja laitettiin se ku vietii tyttö sisältä autoo ja toisinpäin, alettii sit raottelee sitä ku auto oli lämmin :) muuten tytöllä oli topattu fleecehaalari päällä eikä ollut kylmä tällä setillä edes niillä helmikuun paukkupakkasilla. Toki tytön ulkoilu rajoittui autosta sisään ja sisältä autoon. :) mut peittoja käytetää vieläki ku sinne kaukaloon on tosi vaikee pukea, se minusta hiostaa jo vähäsen se et tyttö on sielä kuopassa tai jtn. mut tosi usein on meilläki hikipäässä ku en tohdi pukea niin vähän kun pitäs :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakkaset tuli ja pukemisesta tuli heti ongelma girl_to_take_umbrage2.gif

 

Tänään tunnin ulkoilun tuloksena, poitsun näpit oli jäätävän kylmät. Kädessä oli siis fleece-vuorin varustetut kosteutta pitävät rukkaset. Myyjän mukaan näillä rukkasilla pitäisi pärjätä talvella. Miten ihmeessä mä saan pidettyä 10 kk poitsun näpit lämpiminä, kun -1 asteessakin oli haasteita? Voiko olla, että rukkaset oli liian isot?

 

Muuten poitsu pysyi ulkoilun ajan lämpimänä ja ei mitenkään valittanut kylmyyttä vaikka keinussakin oltiin hyvä tovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä helpotti aikoinaan Ruskovillan tumput kintaiden alla! Ja kokeilujen jälkeen todettiin Rasavil -kintaat lämpöisimmiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ruskovillan lapasia mäkin tulin ehdottamaan. Erityisesti niiden silkkivilla-lapaset on ihanan pehmeät ja pysyy pikku kädet lämpöisinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vinkistä. Täytyykin katsastaa heti viikonloppuna Ruskovillan lapastarjonta.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla sukat koko ajan "rullalla"? girl_mad.gif Meillä pidetään aina sukkahousuja housujen alla ja sukat sitten vielä sukkiksien päällä. On ihan sama onko sukkahousut ja sukat molemmat joko aivan justit ja tiukat vai sitten vähän sellaiset reilut, että kasvunvaraa löytyy, kun sukkahousut ja sukat on aina rullalla.... girl_mad.gif Ärsyttää! Nytkin, kun tyttö harjoittelee seisomaan ja oon pitänyt sitten liukuestesukkia, niin eihän niistä oo mitää hyötyä, kun ovat aina vaan rullalla. Onko tähän mitään vinkkiä? Sitten kyllä pysyy paremmin jos laittaa sukat päällimmäisten housujen päälle, mutta en kyllä niin halua tehdä aina. Oon sitten vaikka turhamainen, mutta ei se nyt kivalta näytä jos sukat on hienon asun kanssa sitten siinä päällä, lahkeet mytyssä sukkien sisällä... girl_impossible.gif Ja kun kaikkea on tosiaan kokeiltu; ihan justit sukat reilujen sukkahousujen päällä ja toisinpäin ja sitten taas niin, että molemmat on joko vähän tiukatkin tai vähän sellaiset reilut. No, tuo reiluus nyt ei ainakaan hyvä oo.

Olisko vinkata vaikka jotain superhyperhyviä sukkia? Tuntuu harvat olevan tarpeeksi jämäkkiä, että pysyvät hyvin jalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä käytetään H&M:n sukkia. Yksi ystävä niistä vinkkasi ja ne on kyllä ollut tosi hyvät, se varsi on niin pitkä että sen saa taitettua kaksin- tai kolminkerroin ja sukat pysyy huomattavasti paremmin jalassa kuin muut sukat. Mutta ilmeisesti nuokaan ei pysy jalassa kaikilla vauvoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olin jo unohtanut kysymyksen, mutta kiitos! girl_smile.gif Tosin meilläkin aika monet hm:n sukat on ja ei ne taida sen paremmin pysyä... girl_impossible.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä tytöllä ihan näitä paksuja suomalaisia sukkia (tietty nyt en saa päähäni merkkiä V:llä alkava??). meillä ei nää ohkaset sukat kans pysy yhtään jalassa, pitää olla paksut. jotkut lindexin tai hm:n pitkävartisetkaan ohuet ei pysy.. neiti kun viuhtoo ihan kunnolla, niin tippuu sukat varmasti. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tyttö kanssa kova viuhtoja ja potkija. Paljaissa varpaissa ei pysy mitkään sukat myöskään täällä, mutta sukkahousujen tai potkareiden päällä pysyy kohtalaisesti (muistaakseni) Sidosteen muumi-sukat. Niitä meillä on sinisenä (muumi) ja vaaleanpunaisena (niiskuneiti). Ne on vähän sellaista paksumpaa matskua (samanlaista kun ne 2009 äp:n aurinkosukat).

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pysyvät parhaiten jalassa ns. paksummat sukat myös... Vendin sukkia taitaa olla ja jotain Anttilasta ostettua, nuo Muumi-sukat on meilläkin, sitten KappAhlin paksummat sukat ja Tutankin sukkia on noina paksuina. Lisäksi BabyLegsit ja mummon tekemät säärystimet pitämä sukkia paikoillaan hyvin. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on nyt ehkä maailman typerin kysymys mutta menköön...

 

Missä vaiheessa olette alkaneet käyttämään vauvalla kenkiä? Meillä vauva on tähän asti matkannut kaukalossa kaukalopussissa ja siellä on ollut sisäsukkien päällä esim. äitiyspakkauksen sukat ja villasukat, kun tämän kokoisissa haalareissa ei enää ole ollut käännettäviä lahkeensuita. Nyt tänään meillä vaihtui turvakaukalo turvaistuimeen ja samalla vauva alkoi myös kaupassa oleilemaan siinä ostoskärryn istumiskorissa. Ja nyt näyttääkin sitten ihan hassulta kun tyyppi matkaa talvihaalarissa ja villasukissa. Ja tietysti alkoi arveluttamaan että tuleeko toiselle kylmä sukissa kun jalat ei ole enää lämpöpussissa - rattaissa meillä on kyllä lämpöpussi mutta ulkona on sen verran että kannetaan autoon ja pois sieltä. Kenkiä en vaan ole vielä nykyisessä koossa ostanut kun ei vauva vielä seiso ilman tukea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.