Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

Kiitos kaikille vastanneille! Ostettiin lopulta vaatteita molempia kokoja, pienemmät menee ainakin keväällä, jos ei kesällä enää ja isommat taas syksyllä, jos ovatkin kesällä pienet siis suuret tietysti... Bodyt täytyy varmaan tosiaan hommata isompina, kun niissä menee vähän reilumpikin jopa mieluummin kuin nafti.

Edited by Gerda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä löytäisi vauvalle sopivia vaatteita ja hienoja? Miten vauva pitää pukea että sillä on sopiva olla? Eli ettei sillä ole kylmä eikä kuuma!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon luottanut siihen, et kun vauvan niskaa kokeilee ja jos on lämmin (eli ei hikinen tai mitään) niin vauvalla on sopiva vaatetus ja varustus. Kokeilemalla kai sitä vain oppii, miten oma vauva on paras pukea, se on niin yksilökohtaista. Esimerkiksi oon lukenut monien pukevan talvella monta kerrosta vaatetta vauvalle, on sisävaatteiden päällä villavaatetta ja tumppuja parit, kypärämyssyä ja fleecehattua ja meillä on melkein koko talvi menty sisävaatteet+toppapuku (hattu ja hanskat)-setillä paria päivää lukuunottamatta. Eli se on vauvakohtaista.

 

Mieluummin esim. talvella vähän liikaa kuin liian vähän. Huomioisin pukeutumisessa sen, miten esimerkiksi uloslähtiessä pakkaa vauvan vaunuihin/rattaisiin, eli onko vaunussa mitä kaikkea lämmikettä (makuupussia, jalkasuojaa, lampaantaljaa tms.) ettei turhaan tee tukalia oltavia lapselle.

 

Kesät on helppoja. Meillä vauva oli viime kesänä melkein vaan vaippasillaan vaunuissa, auringolta suojasin laittamalla harson suuaukolle. Tai sit vain joku mekko tai t-paita oli päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja mun mielestä yksi hyvä sääntö ulkoilussa on se, että vauvalle aina vähän enemmän päälle, kun itselle. Mutta jos vauva on vaunuissa makuupussissa, niin se nyt tekee sitten taas jo aika paljon. Ainakin näin mä oon ajatellut.

Jos puhutaan vaan sisätiloista niin meidän tytöllä on syntymästä asti ollut sisällä päällä body ja sukkahousut alusvaatteina ja sitten päällä vielä housut ja pitkähihainen. Tietty kesät erikseen, mutta näin talvella, syksyllä ja keväällä. Jotkut vauvat vois läkähtyä tuollaiseen vaatemäärään sisällä, mutta meillä taas tytöllä ei oo ikinä kuuma. Eli kokeilemalla selviää pitkälle! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo meilläkin on nyt nollakeleillä riittänyt hyvinkin ulos normaalit sisävaatteet (pitkähihainen body, velourhousut ja -huppari, sukat, tumput, villakypärämyssy) paksun toppahaalarin sisälle joka on alaosasta laitettu pussiksi. Siinä on myös paksu topattu huppu joten olen katsonut ettei ole tarvetta enää pipolle jos laittaa hupparinkin hupun. Vaunukopassa on sellainen Emmaljungan karvatalja pohjalla joten sekin varmaan lämmittää. Ja sisälle tultaessa on ollut oikeastaan hiki päässä, eli muutamalle pakkasasteellekin toi varustus riittää. Sisällä vain pitkähihainen body, housut ja sukat (meillä n. 22 astetta). Mut kaulan ja niskan kokeilu on siis paras tapa testata onko riittävästi päällä, kädet ja jalat jää helposti kylmäksi vaikka ei olisikaan liian vähän vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi monet puhuvat sukkahousuista? Eikö joku potku/puolipotku-juttu olis näppärämpi pukea ja kiristäis vähemmän? Vai eroaako vauvojen sukkahousut aikuisten sukkahousuista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan pienellä puolipotkarit/potkarit on ainakin meillä toimineet hyvin, mutta ensimmäisenä syksynä (n. 6 kk iässä) alettiin käyttämään collegehousujen alla sukkiksia. Jotenkin ne oli mukavampi laittaa, kun ne on sopivan tiukat housujen alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama meillä. Meillä on ihan vaan muutamat puolipotkarit 68-70cm ja niitä käytetään vieläkin ihan samalla tapaa, kun sukkiksia. Väittäisin, että noita puolipotkareitakaan ei kovin paljoa oo isompia?! Ja puolipotkareita ja sukkiksia meillä tosiaan käytetään vaan housujen alla. Sukkiksia sitten tietty myös mekon kanssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on jostain 4 kuukauden iästä saakka käytetty sisällä pääasiassa sukkahousuja. Hoikalle lapselle monet noista puolipotkareista oli niin väljiä, että lapsi sai potkittua ne pois päältä (esim. ne äp:n 56 kokoiset puolipotkarit on vasta nyt meillä tarpeeksi napakat leveyden puolesta ja lapsi on nyt siis 7 kk...) kun taas sukkahousuja pystyi käyttämään helpommin yli kokorajojen. Ja ainakin omaan silmääni sukkikset ovat yksinkertaisesti kivemman näköisiä ja niitä löytyy laajempi valikoima suht edukkaasti kuin puolipotkareita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla löydetty vielä yksiäkään pullukkareidelle sopivia sukkahousuja, kaikki kiristää liikaa. Eli jos ollaan mekkoa käytetty, on housuina ollu puolipotkarit, vaikkei ne yhtä hienoilta mekon kanssa näytäkään. Mutta kyllä mukavuus on tärkeämpää sentään :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei puolipotkarit ole pysyneet poitsun päällä oikeastaan ikinä, joten sukkahousut on olleet ihan ykköset! Poitsu on ihan pienestä saakka potkinut puolipotkarit kinttuihin, koska niissä on aina ihan liian löysä vyötärö. Tai jos tuurilla löytää tarpeeksi kireävyötäröiset niin ne on silti niin löysät lahkeista, että poitsu potkii jalat pois lahkeista ja ne on sitten hetken päästä koukussa siinä pyllyosassa ihan solmussa tai sit molemmat jalat samassa lahkeessa :girl_haha: Kolmas ongelma on se, että meidän poitsulla on tosi pitkät jalkaterät ja jos löytyy puolipotkarit mihin jalkaterät mahtuu niin sitten ne on muuten ihan turkasen isot.

 

Meiltä siis löytyy hoikka ja reisimakkaraton poitsu, jonka päällä on sukkahousut ihan parhaimmat! Valitsen sellaisia vain, joissa on litteä se vyötäröresori ettei paina masua tai selkää :)

 

Tuossa just vauvajumpassa (ikäryhmä 0-6kk) yks kerta katselin, kun siellä oli monella vauvalla jalassa ne äp:n valko-harmaa-raidalliset puolipotkarit, että niillä ne oli tosi kireät päällä kun meidän 4kk ikäisellä poitsulla ne on edelleenkin ihan toivottoman löysät mahasta ja punteista :rolleyes:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Kiitoksia potkari-sukkahousu selityksistä!

 

Meillä muuten mies oli lievästi sanoen hämmentynyt, kun kerroin myös poikavauvojen käyttävän sukkahousuja. Hän kun ei tiennyt, että ohuiden läpikuultavien naisten sukkahousujen lisäksi on olemassa myös paksuja lasten sukkahousuja. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten puetaan 4-5 kuukauden ikäinen A vaunukoppaan B istuimeen huhti-toukokuussa Etelä-Suomessa, jos on ns. normisäät (poislukien siis ääripäät tyyliin räntää vappuna tai viime kevään lämpöaalto)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon pohtinut just samaa! Oon kuullut, että monet on ostaneet ns.välikausihaalareita, mutta kun hypistelin sellaisia kaupassa niin en tajunnut, että miten sellaista sitten käytetään. Tuntuu niin kummallisen kovalta ja ohuelta kankaalta. Mitä ihmettä sellaisen sisälle voi pukea, että se tuntuu mukavalta vauvan päällä? :huh:

 

Apuva?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^ Fleecehaalari? Tai jos nyt rupeaa jo oikein lämmittämään niin esim. potkarit, vähän paksummat housut ja sitten jotain bodya/paitaa ja joku takki? (takki-housutyhdistelmä tietty jos aurinko jo lämmittää ja ei kamalasti pihalla olla, mutta mun mielestä tuo menisi juurikin esim. turvakaukalossa, kun liikuttais esim. autosta kauppaan tmv)

Tuollaista vk-haalaria me ei ainakaan käytetty yhtään vielä tuon ikäisellä. (tyttö oli syyskuun lopussa puolivuotias eli oli siinä syksyllä vk-haalarien aikaan juurikin joku samanikäinen eikä käytetty kertaakaa vk-haalaria) Jotenkin mä ajattelin, että parempi vasta, kun touhataan jo pihalla. Mä en ainakaan olisi tuon ikäiselle lähtenyt ainakaan mitään kallista reimatec vk-haalaria tmv ostamaan. Mun mielestä fleecehaalari tai vastaava menee paremmin tuon ikäisellä. Mutta tää nyt on vaan mun mielipide.

 

edit. Tuosta takista vielä, että takkeja nyt kuitenkin ainakin myydään vähän halvemmalla, kun jotain vk-haalareita eli tuntuisi ehkä kannattavemmalta ostokselta jos ei tulisi kamalasti käytettyä. Fleecehaalari on kuitenkin tuo mitä mä etupäässä ajattelisin.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos lapsi istuu jo aika avonaisessa ratasistuimessa, voi käyttää sellaista tuulipukumaista, pehmeää välikausihaalaria, joka hylkii vettä ja pitää tuulen, muttei ole mikään varsinainen tec-haalari. Alle riittävät ihan sisävaatteet, meillä esimerkiksi poika pärjäsi jo muutamassa plusasteessa rattaissa tuollaisessa tuulipukuhaalarissa, jonka alla olivat villapotkarit ja -body ihoa vasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Fleecehaalari meillä onkin ja se oli mietinnässä, mutta jäänee pieneksi ennen kuin päästään varsinkaan toukokuulle asti, vaikka onkin Reiman isohko 62cm. Eli seuraava kysymys on se, että vieläkö tuollaisia fleecejä ja välikausihalalareita myydään jossain? Entä vielä silloin huhtikuussa? Ja missä?

 

(Mulla siis tilanne se, että olen tulossa vauvan kanssa Suomeen huhtikuun puolivälissä. Sitä ennen pärjään täällä missä olemme vielä just tuolla fleecehaalarilla ja muilla jutuilla. Pitäisikö lähettää mumma jo aiemmin kaupoille hankkimaan jostain jotain?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvällä tuurilla voi huhtikuussakin jotain löytää mutta kyllä mä pistäisin sen mummelin liikenteeseen jo nyt niin saatte varmasti jotain. Nyt kun on vielä ale aika niin voi saada aika edullisestikin jotain. Itse ainakin katsoin n.viikko sitten että kapppahl tai lindex myi noita pieniä "vanu"haalareita tosi halvalla ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkäkokoinen hattu sopii vastasyntyneelle? Olen näköjään unohtanut kaikki kolmen vuoden takaa ja tänään Lindexillä kun katselin hattuja vauvalle, koko 38/40 tuntui todella pieneltä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin mä ajattelinkin että varmaan on ihan hyvänkokoinen, mutten kuitenkaan uskaltanut ostaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kanssa pähkäillyt tätä kokoasiaa...Meidän ei-niin-pikkuinen oli 8-viikkoisena 63.5 cm ja 5870 g, enkä oikein yhtään osaa arvioida, minkä kokoista vaatetta hankkisi varastoon. Nyt viimeksi ostin vk-housut ja -takin kokoa 74, fleecehaalarin Huuto.netistä kokoa 74 ja alesta talvitoppahaalarin kokoa 86...saa nähdä, tuleeko toi toppa käyttöön, mutta vk-asu vaikuttaisi (on pientä kokoa) menevän joka tapauksessa nyt keväällä mutta toivottavasti myös syksymmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vilkuilin kaupassa välikausihaalareita ja menin ihan sekaisin kun tajusin, että niitä(kin) on monenlaisia: täysin vuorettomia ja vuorellisia (fleece)? Minkälainen kannattaisi ostaa vai pitäiskö ostaa molemmat ja minkälaisilla keleillä käytetään vuoretonta ja minkälaisilla vuorellista? Tyttö täyttää huhtikuun alussa vuoden, kävelee jo eli ulkonakin voisi liikkua ja leikkiä (kunhan suostuu pistämään kengät jalkaan girl_haha.gif)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.