Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

^ Taaperopuolella on kokonainen ketju aiheesta, itsekin kyselin siellä joku aika sitten samojen asioiden perään eli suosittelen tsekkaamaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Taaperopuolella on kokonainen ketju aiheesta, itsekin kyselin siellä joku aika sitten samojen asioiden perään eli suosittelen tsekkaamaan. :)

 

Kiitos, taaperopuolellle siis ihmettelemään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

miten moni teistä tiesi, että polarn o pyretin vaatteet on pestävä ehdottomasti 60 asteisessa, eikä sen alle?

Ma olen itse luullut, että jos pesulapussa lukee pestävä 60c niin se on maximi ja sen yli ei saa mennä. Eli voin pestä vaatteet alle kuudessakympissä mutta en sen yli, tai vaate voi mennä pilalle.

 

Noh, pesin po.pin paidan kolmessakympissä ja paita tummui pesussa vaikka samanväristen vaatteiden kanssa pesin ( paita on siis kirkas oranssi ja siinä on värikkäitä raitoja ).

Menin kauppaan tekemään reklamaation paidasta mutta myyjä tokaisi heti, että on pestävä ainoastaan kuudessakympissä, etenkin eka pesu, että paidan värit asettuu siihen, siis WTF?

Minusta tämmöinen tieto ei ole itsestään selvyys vaan pitäisi ostaessa edes mainita tälläisestä asiasta mutta tähän oli pomo sanonut, että heillä ei ole velvoitteita sellaisen asian mainitsemiseen.

Sanokaa nyt, että olenko mä oikeasti ihan turhasta asiasta suuttunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Siis häh, oikeesti :girl_impossible:?! No en todellakaan tiennyt ja neljässäkympissä oon aina pessyt Popit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä jos pesuohje on 60 astetta, kannattaa ensimmäinen pesu ainakin tehdä siinä lämpötilassa, niin värit kiinnittyvät kunnolla. Myöhemmin ei ole niin justiinsa. Kai tämä on sellaista "pitäisi tietää"-tyyppistä, että ei varmasti kaikki oikeasti ole kuulleetkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En myöskään ollut tietoinen tuollaisesta, mutta onneksi PoPin myyjä siitä minulle viimeksi mainitsi (vaikka heillä ei sitä velvollisuutta olekaan...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lingon&Blåbärin tuotteissa on sama juttu. Mulle L&B:n konsulentti asiasta kertoi kun tuotteita ostin. Ja sen kuultuani olen sitten aina yrittänyt kaikissa vaatteissa pitää kiinni siitä merkinnässä olevasta lämpötilasta. Eli pesen kaikki vauvanvaatteet, joissa pesuohje 60, vaippojen ja harsojen kanssa kuudessakympissä.

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olen itse luullut, että jos pesulapussa lukee pestävä 60c niin se on maximi ja sen yli ei saa mennä. Eli voin pestä vaatteet alle kuudessakympissä mutta en sen yli, tai vaate voi mennä pilalle.

Mun ymmärtääkseni tämä on nimenomaan toisinpäin: korkeammassa lämpötilassa saa pestä (no, jotkut kovasti venyvät nyt tietty saattaa tykätä vähän pahaa jos ne johonkin 95 asteeseen lykkää, mutta siis johonkin tohon kuuteenkymppiin saakka), mutta matalammassa ei. Mä itse olen uskaltanut pestä 60 vaatteita neljässäkympissä vasta sitten jos ne on pesty jo tosi monta kertaa, mutta yleensä kyllä pesen ihan kiltisti ohjelämpötilan mukaan. Mulle on toisinaan PoPissa mainittu tuosta, mutta ei läheskään aina.

 

Ärsyttää muuten kun niissä Lindexin vaatteissa on ohjeellinen pesulämpötila 60 astetta, mutta sitten siinä on jotenkin jeesustelevaan sävyyn huomautettu, että "säästä luontoa, pese mahdollisimman kylmässä" tms. No laittakaa niihin ensin ne matalammat ohjelämpötilat niin ehkä sitten uskallan pestä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipahan nyt sitten opittua tälläinenkin juttu kantapään kautta :girl_sigh: paha vaan, että meidän pesukone pesee vain kolmessakympissä vaatteet, kun meni tuo rikki jonkinaikaa. Uusi pesukone ostetaan sitten joskus tulevaisuudessa ja nyt en uskalla pestä mitään nita mun uusia popin vaatteita, kun niitä on nyt osteltu jonkin verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon luullut ihan samalla tavalla kuin Brie, että se pesulapun lämpötila on maksimi, mutta alhaisemmassa voi pestä. Täytyy siis ilmeisesti alkaa pesemään kuudessakympissä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mut eihän tuossa nyt ole mitään järkeä. Jos pesulapussa lukee 30 asteen pesu, niin senkö voisi pestä vaikka kuudessakympissä? Yleensähän nämä 30 asteen pyykit ovat erikoisempia vaatteita, villaa, silkkiä tms.

 

Mutta olen kyllä myös lukenut, että jos pesee alhaisemmassa kuin pesulämpötila, niin vaate voi päästää enemmän väriä. Mutta siis ettei noita popin vaatteita olisi voinut ylikään sen 60 asteen pestä.

 

Mä pesen yleensä kaikki vaatteet 40 asteessa, koska noita 60 vaatteita on sen verran vähän, etten saisi niistä pesukonetta täyteen. Eikä koskaan kyllä ole käynyt vaatteille mitään...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä tiennyt minäkään tuota pesulämpötilajuttua. Eikä koskaan ole sanottu POP:n liikkeessä mitään. Vaatteet ei kyllä ole menneet miksikään 40 asteen pesussa, jossa kaikki vaatteet pesen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lapussa lukee 60 astetta tai 40 astetta, niin niiden mukaan kannattaisi pestä juurikin esim. värinpitävyyden kannalta. Omalla vastuulla voi sitten käyttää mitä lämpötiloja haluaa.

Minä pesen pääsääntöisesti vaatteet 40 asteessa, mutta tiedostan, että värit usein pysyvät paremmin kuumemmassa pesulämpötilassa. Vaikka oikeastaan suurimman osan vaatteista voisi hyvin pestä 60 asteessa ilman, että niille tapahtuu yhtään mitään, päinvastoin, lähtee tahratkin paremmin.

Silloin kun pojat oli pieniä pesin kaikki heidän vaatteensa 60 asteessa riippumatta siitä mitä pesulapussa sanottiin, enkä yhtäkään vaatetta onnistunut pilaamaan.

Ja tietenkään mitää villaa tai silkkiä ei koviin lämpötiloihin voi laittaa.

 

Eli mun mielestä on vähän semmonen pitäisi tietää- juttu.

Eihän ne pesulaput mitään lakitekstejä ole, mutta syystä vaatteisiin laitettu.

 

 

Mutta moraalitonta tai ei, niin Brie, aina kannattaa sanoa toimineensa juuri niinkuin ohjeessa sanottiin. girl_wink.gif

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä oo minäkään tiennyt moista pesulämpötilajuttua! :blink: Oon kyllä yleensä pessyt juuri siinä suositellussa lämpötilassa, mutta silloin tällöin pesen kylmemmässä.

 

Niin ja mua on tuskastuttanut, kun ainakin kaikissa meillä olevissa Småfolkin vaatteissa lukee, että pesu 30:ssä. Uskaltaisiko nekin muka pyöräyttä 60:ssä? :girl_impossible:

Edited by kvam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas ostin Name It:stä kirkkaanoranssit puolipotkuhousut, ja ensimmäisen pesun tein ohjeen mukaan neljässäkympissä (vaikka meillä vauvanvaatteet pestään muuten kuudessakympissä), nimenomaan noiden värien tarttumisten takia, mutta nepä tummui silti girl_mad.gif En kyllä tajunnut, että siitä voisi valittaakin... Ajattelin, että ne syyttää kuitenkin sitä, että pesin ne tummien vaatteiden kanssa (tietty, en kai uskalla kirkkaanoransseja ekaa pesua pestä vaaleidenkaan kanssa, eikä meillä oransseja ole tarpeeksi), vaikka ei se kyllä voi mitenkään siitä johtua, kun kaikki muut vaatteet siinä pyykissä oli moneen kertaan pestyjä (eli ei pitäisi päästää niin paljon väriä)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja mua on tuskastuttanut, kun ainakin kaikissa meillä olevissa Småfolkin vaatteissa lukee, että pesu 30:ssä. Uskaltaisiko nekin muka pyöräyttä 60:ssä? :girl_impossible:

Mä olen pessyt toisinaan, vähän saattaa värit ehkä haalistua, mutta kyllähän tollaisen perus puuvillavaatteen pitäisi kestää kuudenkympin pesu ja varsinkin vauvan käyttövaatteissa. Tuntuisi inhalta ajatukselta pestä esim. kakkaosumaa saanut body jossain kolmessakympissä...

 

Ja monnax puki paremmin sanoiksi sen mitä aiemmin tarkoitin, ei kai kukaan nyt mitään silkkivaatetta kuudessakympissä pese, kyllähän sen nyt maalaisjärkikin jo sanoo. :rolleyes: Mutta siis oman kokemukseni mukaan korkeammassa lämpötilassa pestessä voi värit pikkasen haaleta kun taas matalammassa pestessä levitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesen oranssit vaatteet punaisten ja keltaisten kanssa, välillä on vaaleanpunaisiakin mukana. Oranssissa ei haittaa vaikka saisi sävyä punaisesta, näyttää vaan paremmalta ja keltainen taas ei myöskään tykkää pahaa oranssista. Paitsi ehkä ihan haaleenvaaleenkeltainen :lol:

 

Siniset & vihreät pesen yhdessä ja mustien kanssa pyöräytän joskus tummanpunaisia, -vihreitä, -liiloja, ja -sinisiä vaatteita, jos tiedän miten käyttäytyvät koneessa.

 

Mulla oranssit tummuu jos ne laittaa tummien sekaan... :( Samoin keltaiset...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ole aika neuroottinen pyykkien lajittelija, mutta aika samanmoiselta kuulostaa mun lajittelu kun Sleeping Sunillakin girl_smile.gif .

Mä pesen harmaat ja muut vaaleat (esim. vaalean siniset, keltaiset yms.), mutta ei valkoiset, vielä yhtenä ryhmänä.

Ja punaisia en sekoita minkään kanssa vaan jaan nekin vielä vaaleisiin (näihin kuuluu oranssit ja lilat) myös ja tummiin.

Ja kaikki valkopohjaiset menee valkopyykkiin koska en kestä harmaantuneita vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon aika uhkarohkea ja pesen kaikki tytön vaatteet samassa paitsi muutamat harvat mustat mitä on. girl_sigh.gif Jos on uusi vaate niin sitä en laita heti muiden mukaan, kun ei ikinä tiedä lähteekö väriä. Tähän mennessä mikään vaate ei oo vielä värjääntynyt minkäänlaiseksi!

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nytten kun ilmat alkaa lämpenemään niin mitä te pistätte vauvoille päälle kun viette ulos nukkumaan ? Meidän neiti on 3kk:ta vanha. Viime viikolla oli plus asteita niin oli tosi vaikea löytää sopivaa vaatetusta. laitoin body,sukkahousut,potkupuku,ohut velouritakki,toppapuku ja pyssyt ja lapaset/sukat. Sitten laitoin viltin päälle ja vaunuissa on kaksi suojaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on tällaisella 0-kelillä body+housut, ä-pakkauksen toppapuku ja toppapussi. Vaunuissa on lisäksi pehmeä kantokoppa, joka myöskin suojaa ja lämmittää. Parin asteen pakkasella on sama varustus, mutta lisäksi ohut fleecepeitto vaunuissa. Sitten kun kunnolla alkaa kelit lämpenemään, vaihdan toppapuvun fleece- tai villapukuun ja muuten mennään samoilla. Tykkään kovasti siis käyttää sitä pakkauksen mukana tullutta pussia. Sitten taas kun lämpenee edelleen, jää pussi pois ja pikkuhiljaa vaatteetkin vähenee. Aika usein meidän vauvalla on melko ohut ulkohaalari tms, koska mun mielestä sopivaa lämpötilaa on helppo säädellä sitten vähentämällä tai lisäämällä peittoja. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidiltä on jäänyt jo toppahaalari pois käytöstä. Ulos menee nukkumaan seuraavissa vaatteissa... body, housut, sukat, villahaalari, toppatöppöset ja -tumput, Ruskovillan silkkimyssy. Lisäksi sitten äp:n makuupussi, pehmeä kantokoppa ja vielä vaunun jalkapeite suojaksi.

Hyvin pysyy lämpimänä, mutta neiti onkin semmoinen hikipää girl_wink.gif .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin ja mua on tuskastuttanut, kun ainakin kaikissa meillä olevissa Småfolkin vaatteissa lukee, että pesu 30:ssä. Uskaltaisiko nekin muka pyöräyttä 60:ssä? :girl_impossible:

Mä olen orjallisesti pessyt Småfolkit 30 asteessa. Mutta niissä tuntuu värit haalistuvan tosi nopeasti oikeasta hoidosta huolimatta, että varmaan ihan sama missä lämpötilassa ne pesee... girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän (lämminverinen) poika nukkuu pikkupakkasessa ja parissa plussa-asteessa Joutsenen höyhenmakuupussissa, jossa on päällään body, housut ja fleecehaalari ´+ sopivat asusteet. Ja vaunujen "kansi" kiinni. Kun vähän lämpenee vaihdan vanumakuupussiin ja jossain vaiheessa jää sitten makuupussi pois.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä sukkakysymys H&M:n perussukista (eli niistä joita myydään kolmen sukkaparin pakkauksissa):

 

Onko niissä se pienin koko jossa on jarrupohjat 19-21? Kysyn siis sen takia että pitäis ostaa pojalle taas kokoa isompia sukkia mutta en muista minkä kokoisia ne edelliset on, muistan vaan että ne on sitä pienintä jarrullista kokoa. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.