Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

No minusta tuo kuulostaakin kyllä ihan järjettömän paljolta tuohon säähän! Meillä on samassa lämpötilassa (ja ehkä vähän kylmemmässäkin) pelkkä trikoobody & -potkuhousut + -lakki, lampaantaljan päällä vaununkopassa, ei muuta peittoa kuin se kopan kansi.

 

 

// Muoks. Niin ja tuohon korvien suojaamiseen... Ei kai se vaununkopassa niin välttämätöntä ole, vaikka itsekin yleensä jotain lakkia käytän... Onhan niitä sellaisia ohkaisia kesälakkejakin olemassa...

 

 

No niin minustakin, siksi olenkin hämmentynyt, että monet pukee vielä paljon enemmän. Mutta yksilöitähän nuo vauvatkin on, ja jokainen vanhempi tietenkin itse tietää parhaiten, että mikä on sopivaa.

 

Täytyy koittaa etsiä. Olen yrittänyt, mutta en ole törmännyt tarpeeksi pieneen hellehattuun. Kaipa niitäkin tulee enemmän myyntiin kun kesä on jo melkein täällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v2kk tyttö nukkuu +15 asteessa pihalla näissä tamineissa; pitkähihainen body, sukkahousut, villasukat, lapaset, kypärälakki (sellainen ohut) ja fleecehaalari. Lisäksi on makuupussissa. (ei äpakkauksen vaan Anttilasta ostettu lasten muumimakuupussi) Ja ikinä ei oo hikinen ollut! :D Eli on tosiaan niin yksilöitä. girl_sigh.gif

 

Mä käytän jossain alle 20asteessa tytöllä pihalla nukkuessa joko tuota ohutta kypärälakkia tai sitten jotain "kesäpipoa" eli sellaista ihan yksinkertaista vuoretonta trikoopipoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No teidän lapsi onkin niin iso, että varmaan nukkuu vain rattaissa eikä vaununkopassa, joka kuitenkin on aika paljon suojaisampi girl_smile.gif

 

Minustakin olisi kiva löytää ihan sellainen kunnon lierillinen hellehattu näin pienellekin vauvalle girl_sigh.gif

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesähattuja kaipaaville: Jesper juniorissa sovittelin justiinsa meidän 7kk ikäisen päähän useampaakin erilaista kesähattua ja siellä oli tosi paljon pieniäkin kokoja! :) (eli mitkä ei meidän pojan päähän enää mahtuneet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kik Kidillä on myös pieniä lippalakkeja ja lierihattuja sekä trikoosta että ihan ohuesta puuvillasta. Niitä myy ainakin Punavuoren Peikko ja Sisukas.net. Koot ovat aika pieniä, joten 2-4 kk saattaa sopia jo vastasyntyneelle. Itse olen tykännyt käyttää lierihattuja, kun vauva on kantorepussa. Se suojaa paremmin kasvoja ja niskaa auringolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin Lindexiltä tänään kaksi hellehattua vauvalle. Nettisivuilta löytyy kuvia. New Born -mallissa näyttää pienin koko olevan 38-40.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanokaahan viisaammat, miten pukea flunssainen neiti (7kk) ulos rattaisiin, kun asteita on se +25 (tuuli huomioiden)? Muuten kyllä olisimme sisätiloissa, mutta iso koira on ulkoilutettava päivittäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Laittaisin ohuen pitkähihaisen sekä housut ja ohuen lakin päähän, jos kuumetta ei ole kovin paljon. Ja paljon juotavaa päivän mittaan :).

 

Muoks. Lakkikeskusteluun. H&M:llä on myös ollut hyviä lierihattuja ja Tokmannilta olen myös sellaisen ostanut.

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Jonsku! Eilen puin tytölle lyhythihaisen bodyn, leggarit ja sukat + pipon. Tänään uskaltauiduin pukemaan jo normaaleihin hellevaatteisiin (lyhythihainen body, hellehattu, sortsit), kun kuumetta ei ollut ja ulkona kuumempi kuin sisällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KappAhlissa oli ainakin tytöille hyvin istuvia lierihattuja, vähän niinkuin pipo mutta se lieri suojaamassa silmiä. Ei kuitenkaan ole kovin vilpoinen kun istuu niin tiukasti päähän..

Ostin itse Tuttan lierihatun tytölle, toivottavasti antaa sen olla päässä :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt varsinaisesti liity pukeutumiseen mutta oletteko käyttäneet pienillä aurinkorasvaa? Vai suojaatteko pitkähihaisilla/lahkeisilla vaatteilla..

Mietityttään kun päiväkodissa ulkoilevat paljon että laitanko aina pitkähihaista mukaan.. Ostin kyllä ohuen puuvillatunikan joka on varmasti vilpoinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse mietin tässä että kannattaako täksi kesäksi (LA 26.6) hankkia mitään paksumpia vauvanvaatteita, siis alta 62cm kokoisina vai meneekö ne hukkaan? Meillä on kaksi velourpukua esim. nyt jo ostettuna, toinen 62 ja toinen 56. Mietin vaan että jos on tämmöiset helteet niin läkähtyykö se pikkuinen velourasussa vai pukeako vaan bodyä, hattua ja potkaria? Miten pukea pieni vauva siis tallaisinä kesinä?

 

Kotiutumisvaatteetkin valitsematta kun ei oikein tiedä kuinka paljon vaatetta se pieni tarvitsee ylleen.. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kyllä hankkisi kovin paljon paksumpia vaatteita alle 62 cm. Ne menee kuitenkin tosi pian pieneksi ja kesällä ei varmaan niin paljon tule käytettyä vaikka olisi vilpoisemmatkin kelit... Luulen, että pärjäätte hyvin jos teillä on muutamia pitkähihaisia bodyjä ja yksi paksumpi puku ulkoiluja varten jos on kylmemmät kelit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja aivan pienen vauvan kanssahan ulkoilu kesällä on siitä kätevää, että vauvalle voi pukea vaunuihin aivan normaalit sisävaatteet (body, potkarit) ja päähineen, ja laittaa tarvittaessa päälle ohuen puuvilla- tai merinovillapeiton tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse mietin tässä että kannattaako täksi kesäksi (LA 26.6) hankkia mitään paksumpia vauvanvaatteita, siis alta 62cm kokoisina vai meneekö ne hukkaan? Meillä on kaksi velourpukua esim. nyt jo ostettuna, toinen 62 ja toinen 56. Mietin vaan että jos on tämmöiset helteet niin läkähtyykö se pikkuinen velourasussa vai pukeako vaan bodyä, hattua ja potkaria? Miten pukea pieni vauva siis tallaisinä kesinä?

 

Kotiutumisvaatteetkin valitsematta kun ei oikein tiedä kuinka paljon vaatetta se pieni tarvitsee ylleen.. :girl_to_take_umbrage2:

 

Meillä tyttö syntyi viime kesänä niillä kovimmilla helteillä heinäkuussa. Kotiutumisvaatteena oli puolipotkarit, pitkähihainen body, tumput ja ohut puuvillamyssy. Ja autossa ei ollut ilmastointia, joten tyttö oli aika hikinen kun kotiin päästiin.. Mutta tosiaan ilmastoidussa autossa varmaan tyttö olisi ollut ihan tyytyväinen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista :) Meniskö siis esim. tuo velourasu "ulkoiluasusta" jos on vilpoisampi keli? Mikä on tuo vilpoisampi keli?

 

Paljon tullaan varmasti liikkumaan, koiria kolme ja niiden on liikuttava kyllä lähes joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu mitä muuta vaunuissa on.. Meillä kopassa oli äitiyspakkauksen makuupussi, joten vasta selkeästi kylmemmällä (eli jotain +5 astetta) vasta lisättiin vaatekerroksia. Eli vaunuissa mentiin yleensä body, sukkikset/puolipotkarit, tumput ja myssy -yhdistelmällä. Ja kun alkoi olemaan viileämpi (jotain alle 15 ehkä) niin laitoin makuupussin kiinni, muutoin oli auki (ja helteillä toki ei makuupussia ollenkaan).

 

Meillä tyttö tosin on aikamoinen kuumakalle, joten joillekin vauvoille tuo määrä varmaan olisi ollut liian vähän. Kyllä sen sitten itse huomaa millainen oma vauva on. Mutta varmaan kannattaa aloitella lämpimällä ja jos huomaa lapsen olevan hikinen, niin poistaa sitten kerroksia.

 

Jos makuupussia ei olisi ollut vaunuissa, niin sitten olisin varmaan siinä 15 asteen tienoilla laittanut just jonkun velourasun tai ohuen fleecepuvun sisävaatteiden päälle.

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en huhtikuussakaan pukenut alle 1 kk vauvalle mitään erityistä päälle vaunuilla mentäessä, vaan laitoin sen sisävaatteissa makuupussiin ja sitten päälle vielä villapeiton. (Myssyä joskus yritin mutta tää sai siitä niin armottoman raivarin että huppu sai sit riittää...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on juuri velourpuku "ulkoiluasuna" nyt täksi kesäksi vauvalla. Tänään luvassa +15 mutta sadetta mikä tekee ilmasta aina koleampaa joten ohkaisten päivävaatteiden (body/trikoopaita+housut) laitan tuon haalarin. Meillä vauva ei vaunuissa paljon viihdy vaan tahtoo usein kantoliinaan joten pitää olla vähän paremmin päällä vaikka toki lämmittää kun on minua vasten liinassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liinaan ulkona nostaessa näilläkin säillä meillä riittää kun laittaa villasukat jalkaan ja myssyn päähän. Mutta meillä on lapsi jolla ei varmaan ole elämässään ikinä ollut kylmä, kuuma sitäkin useammin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis millaisia ulkovaatteita pitää hankkia syksyksi ja talveksi vauvalle, joka täyttä vuoden loppusyksystä?! En oo silleen mitenkään liian aikaisessa, mutta kun noita yritän kirppareilta (ja mahd alesta) bongailla... Yksi kevyttopattu fleecehaalari on jo, mutta se on 74 cm, joten ei mene varmaan kuin syyskuun. Ja sit äp:n toppis, mutta se ei varmaan mene kovin kauan. Jos lainkaan.

 

Mitä tollaselle just-alle-vuosikkaalle tarttee? Jonkun kokovartalosadeasun, jossa sen voi laittaa möyrimään kuralammikoihin?

 

Nimim. Hieman pihalla :D

 

muoks. Ehdottakaa joku, että muutetaan esim. Panamaan, niin ei ehkä tartte kahdeksaa eri sorttia ulkovaatetta. Voisin ehkä saada miehen pään käännettyä :lol:

Edited by avena

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on jo melkein kaikki talven päällysvaatteet hankittuna. Eli et sä musta oo liian aikaseen girl_haha.gif

Meidän lapsilla näköjään ikäeroa hieman alle kuukausi. Oon kanssa alesta ja kirppareilta hankkinut.

 

Meillä on syksyn säihin fleecetopattu haalari, talveksi kaksiosainen toppapuku ja siihen väliin Giraffin joku windstopper-tyylinen haalari, jolla voi sitten hieman möyriä jos haluaa. Ja sinne alle sitten tarvittaessa kirpparilta löydetty villahaalari.

 

Aattelin etten panosta vielä tänä talvena mihinkään kovin teknisiin asuihin (eli maksa niistä ominaisuuksista maltaita), kun pääosin ulkoilu tapahtuu rattaissa, johon saa helposti lämmintä täytettä ja sadesuojan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain ystävältä vaatteita, mutta ovat olleet jossain välissä kissaperheessä lainassa, ja osassa vaatteita oli kissankarvoja. Mun mies on kissalle allerginen (ei pahasti, mutta kuitenkin). Mikä on paras tapa päästä noista karvoista eroon?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.