Guest Arska

Tyhmät kysymykset vauvanvaatteista ja pukeutumisesta

1046 posts in this topic

^Tuohon tarkoitukseen käy ihan askarteluliikkeistä löytyvä kohoväri. Se on kuivuttuaan sellaista hiukan kumimaista ja tartuu myös tekstiileihin (ei tosin pelkkään tekokuituun). Värejäkin löytyy melko määrä.

Edited by Birbir

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos tiedosta! Pitääkin testata, eipähän tuossa paljon kärsi jos ei onnistukaan. Kun nyt saisi itsensä jonain päivänä sitten sinne askarteluliikkeelle raahattua.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan mistä löytyisi pk-seudulta valkoisia juhlakauluspaitabodeja,ja nimenomaan pojalle?Baby Benettonilla näin mut hinta oli vähän liian suolainen yhdeksi bodyksi, joten jos löytyisi muita paikkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi ummikon kysymys: mitä vauvalle puetaan päälle? Pohjimmaisena on vaippa, mutta mitä ihmettä sitten? Mä olen ihan hukassa bodien, puolipotkareiden, potkupukujen, haalareiden, villatakkien ja muiden viidakossa :unsure: . Äitiyspakkaus tuli juuri ja katselin vain, että paljonhan siellä on vaatetta, mutta ei mulle silti valjennut, että paljonko vaatetta laitetaan kerralla ja mitä vaatteita käytetään yhdessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pitänyt tytöllä ihan sisätiloissa bodya ja puolipotkareita/potkareita. Ulos tietty sitten enemmän päälle, riippuu myös vuodenajasta. Meidän tyttö oli talvivauva ja hänellä oli ulkona nukuttaessa body+puolipotkarit, ruskovillan välihaalari ja toppahaalari. Päässä kypärämyssy ja talvihattu/huppu. Käsissä tumput ja toppatumput ja jaloissa töppöset ja toppatöppöset. Riippuen ilmasta päällä vielä makuupussi. Tosi paljon riippuu myös lapsesta eli meidän tyttö on ollut aika kova hikoilemaan ja sen tunteekin esim. niskasta jos lapsella on ulkona nukkuessaan ollut kuuma=liikaa päällä.

 

Ei muuten yhtään tyhmä kysymys koska mä pohdin aikanaan näitä samoja...

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos! Tosi konkreettinen ja hyvä lista!

 

Mä olen ihmetellyt, kun kaikenlaista vauvanhoitotietoa on oppaat pullollaan, mutta tosi vähän kerrotaan just tommosesta peruspukeutumisesta. Aina vaan on joku yleinen "puetaan sään mukaan" tai "pue yhtä paljon kuin itsellesi", millä meikäläinen ei ainakaan pitkälle pötki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No sanopas muuta... Mä mietin aina sitä samaa että miten niin yhtä paljon kuin pukisin itselleni...? Mä muutenkin siedän kylmää niin hyvin kun teen töitä kylmässä että taidan muutenkin pukea vähemmän päälle...

 

Noista erilaisista kaikista vaihtoehdoista sitä sitten löytää ne mistä eniten tykkää. Meillä kietaisubodyt ja puolipotkarit oli ehdottomia. Myös liputan tuota ruskovillaa, olen täksi talveksi hankkinut neidille sukat+lapaset ja kypärämyssyn ja sain työkaverilta välihaalarin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Kiitos! Tosi konkreettinen ja hyvä lista!

 

Mä olen ihmetellyt, kun kaikenlaista vauvanhoitotietoa on oppaat pullollaan, mutta tosi vähän kerrotaan just tommosesta peruspukeutumisesta. Aina vaan on joku yleinen "puetaan sään mukaan" tai "pue yhtä paljon kuin itsellesi", millä meikäläinen ei ainakaan pitkälle pötki.

 

Heh, mä olin jo aamulla tulossa tänne vastaamaan just että pue niinkuin itselles.. :lol: Onneksi en sitten ehtinytkään.. :rolleyes: (mutta tulin kuitenkin tunnustamaan..)

Mutta on siinä mun mielestä kuitenkin jotain perää. Eli jos itse tarkenet sisällä hyvin trikoopaidassa ja housuissa, niin niin varmaan vauvakin. Mutta jos jonain päivänä onkin niin kylmä että tarviit itse vetää villatakin siihen päälle, niin niin varmaan vauvakin. Tämä tietty pätee vain jos ootte suht samanlämpöisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu lattian lämpötilasta. Meillä kun on osittain puulämmitys, se vaihtelee sen mukaan milloin on uunia lämmitetty.

Mutta useimmiten pelkät sukkikset riittää kotioloissa. Tai ainakin vielä joku aika sitten riitti. Nyt kun on talvisempaa jo, niin on ne housut useammin siinä päällä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin meilläkin. Joskus kun tuntuu lattiat kylmiltä niin laitan jotkut housut vielä päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lastenvaatemyymälä Polarn O. Pyret avaa myymälän Kuopioon marraskuun 7. päivä. Franchice-pohjalta toimiva myymälä tulee Sokoksen taakse Jim&Jill-vaatekaupan yläkertaan.

 

Mä en ole kyllä ihan varma onko tuo paras paikka tuolle kaupalle. No sen näkee sitten

 

Mikäs tossa sijainnissa on vikana? Itse ainakin löysin sinne helposti. Vai meinaatko sitä kun se on toisessa kerroksessa? Olen muuten huomannut huiman eron liukuportaiden käytössä Kuopiolaisten ja pääkaupunkiseutulaisten välillä. Näyttää, että Kuopiossa ujostellaan lastenvaunujen kanssa liukuportaissa kun taas Helsingissä se on ihan arkipäivää (johtuen varmaan ostoskeskusten ruuhkaisista hisseistä).

Rohkeesti sinne vaan, ei ne portaat niitä vaunuja syö! :)

 

 

Tosi ihanaa kun POP on vihdoin Kuopiossa :) Tietää ainakin mistä löytyy joululahjat lapsille (paitsi ne pojan vaatimat kovat paketit). Onks muita Kuopiolaisia POP faneja täällä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heh, mä olin jo aamulla tulossa tänne vastaamaan just että pue niinkuin itselles.. :lol: Onneksi en sitten ehtinytkään.. :rolleyes: (mutta tulin kuitenkin tunnustamaan..)

Mutta on siinä mun mielestä kuitenkin jotain perää. Eli jos itse tarkenet sisällä hyvin trikoopaidassa ja housuissa, niin niin varmaan vauvakin. Mutta jos jonain päivänä onkin niin kylmä että tarviit itse vetää villatakin siihen päälle, niin niin varmaan vauvakin. Tämä tietty pätee vain jos ootte suht samanlämpöisiä.

 

Toi on periaatteessa ihan hyvä ohje, mutta meikäläisenmoisille täysummikoille se ei silti riitä, kun vauvan vaatteet ovat niin kovin erilaisia kuin omat. Pihalle tuulihousut, t-paita, fleece ja toppatakki -> mitä siis oikein vauvalle? Kun noi puolipotkuhousut, kietaisupaidat ja muut tuntuvat niin kovin oudoilta, niin tarttee sitten tyhmemmille selittää vielä tarkemmin.

 

Ostin tänään Eisbärchenin lämpöpussin. Tarvitaanko sen kanssa ollenkaan haalareita, vai voinko suosiolla jättää pienimmän haalarin ostamisen väliin? Jos vaikka sairaalasta lähtiessä laittaisi vauvan siihen ja sinne alle sitten...jotakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ostaisin haalarin lisäksi. Joskus voi olla sellainen tilanne, että vauva pitää ottaa syliin, esim. tulee ISO itku kaupassa vaunujen kanssa tms., olen kokenut itse, että lämpöpussin kanssa ei ole niin helppoa se syliin otto. Meillä on käytössä molemmat rinnakkain, siis pikkukarhun pussi ja haalari, tilanteen mukaan laitetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt lämpöpussissa vielä fleecehaalaria, pörröhaalaria tai villahaalaria sisävaatteiden päällä. Siis jotain ohuempaa haalaria. Usein joutuu tosiaan vauvaa ottamaan pois lämpöpussista, jos herää yleisillä paikoilla. Olen kyllä ihan päiväunillekin laittanut tuollaisen haalarin lämpöpussin lisäksi menneen viikon pakkaskeleillä jos nukkuu siinä paksussa jääkarhun pussissa. Ohuemmassa Brion pussissa olen käyttänyt jopa toppahaalaria. Tällä hetkellä ipana nukkuu Brion pussissa fleecehaalarissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän 6kk on nukkunut jääkarhupussissa äp-toppahaalarissa. sielä alla ei ole kun body ja housut..mahdanko mä läkähdyttää sen?!? :o ei se kyllä oo hikiseltä tuntunut! tosin nukkuu rattaissa jotka ei oo niin suojaisat kun esim kovakoppa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon huomannut että esikoinen pärjäsi (kerrostalossa) sisällä bodyssä ja puolipotkareissa/potkareissa tai pelkässä kokohaalarissa.

 

Pikkusisko tarvii sisällä (vanhassa omakotitalossa) bodyn ja puolipotkarit; potkarit + sukat tai kokohaalarin siihen päälle. Joinain viileinä aamuina pitää laittaa samettihaalari bodyn ja puolipotkareiden päälle, tai sitten ihan paita bodyn päälle + potkarit/housut puolipotkareiden päälle. Meillä on viileä tai ainakin vetää lattianrajassa joten tarvitsee enemmän päälle kuin siskonsa joka vietti vauva-aikansa, vaikkakin myös talviajan, kerrostaloasunnossa jossa oli vielä tosi lämmintä sisällä.

 

Vaikka vauvan jalkoja ja käsiä ei saisi lämmönmittaamiseen käyttääkään, niin jos ne uloimmat osat on 2 kk vanhalla jääkylmät niin kyllä mä siinä vaiheessa lisään vaatetusta. Yöllä pidetään tällä hetkellä tosi ohuita tumppuja kun pitkät hihat ei riittäneet pitämään käsiä tarpeeksi lämpiminä, ei siinä mitään että olisivat olleet viileät mutta kaksi jääkylmää nyrkkiä tarsimassa molemmin puolin unenlämpöistä rintaa joka jo muutenkin on kiskaistu 18-19 asteiseen huoneilmaan paidan alta, on aika järkky kokemus keskellä yötä! ;):D

 

Ulos ei sitten niin hirveästi lisää tule laitettua, jos on kaksi kerrosta perusvaatetta päällä, lisään reisipituiset villasukat tai toppatöppöset, fleecetumput, fleecemyssyn ja niiden päälle joko ohuen vanuhaalarin jossa on huppu tai fleecehaalarin ilman huppua (mutta korkeella kauluksella. Muksun pakkaan äitiyspakkauksen makuupussiin ja laitan virkatun villapeiton pussin sisään peitteeksi. Yhdistelmävaunun (Brio Kombi) koppa on niin hyvin topattu että siellä on noissa asusteissa lämmin, jollei jopa kuuma.

 

Autoon oon pakannut samallalailla mutta jättäen pois tietenkin makuupussin ja peiton, autossa on lämmin kuitenkin ja noissa vaatteissa ei heti tule kuuma kaupassakaan, toisin vanuhaalarin saa liki kokonaan auki herättämättä vauvaa, koostuu 2 vetoketjusta lahkeissa ja yläosan napituksista, joten saan helposti viilennettyä. Paksissa on varulta mukana kuitenkin toinen äitiyspakkauksen makuupussi, jos auto vaikka sammuisi tienviereen.

 

Kun tulee enemmän pakkasta vaihdan tuon haalarin ulkona toppahaalariin ja lisään tarvittaessa villahaalarin tai takin ja housut alle.

 

muoks. esikoinen oli muutenkin pienenä kuumakalle, hikoili helposti. Pikkusisko ei liiemmälti ole vielä hikoillut ainakaan siitä syystä että on liian lämmintä tai liikaa päällä...

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä kokoinen ja paksuinen vähintään kapalokankaan pitäisi olla, jotta siitä saa napakan? Mikä ois hyvää matskua? Ja mistä niitä saa? :rolleyes:

 

Onko sellainen pehmeä fleeceviltti kapaloksi huono?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ma olen lukenut etta kapalo pitaisi olla korkeintaan lakanakankaan paksuista ettei vauva "ylikuumene" siina tiukassa paketissa. Itse kaytin pienta kehdon kokoista lakanaa ja myohemmin ostin valmiiksi ommellun kapalon joka sekin oli suht ohutta materiaalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku löytänyt jostain esim. sukkahousuja joissa ois jarrut polvissa? Ei ole pistänyt silmään. Yhdestä liikkeestä sellaiset löytyi kokoa 50-56??? miksi sen kokoisella tarvii olla? Ei ymmärrä?

 

Meillä pojalla liukuu koko ajan jalat alta kun konttailee ja harjoittelee seisomaan nousua. Ois niistä jotain apua vaikka tosin ei noista liukueste sukistakaan ole kovin paljon parketilla apua. Täytyy vissiin peittää lattiat kaikkialta matoilla. Ja kun ilman sukkiksia tms. tulee jalat pian kylmiksi. No mattokauppaan ollaan nyt menossa kuitenkin "ensihätiin".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyykö vastasyntynellä olla koko ajan joku myssy päässä tai tumput käsissä? :huh:

 

Kun olen nyt niin monesta paikasta lukenut, että moni pakkaa nämä sairaalakassiin mukaan ja

mulle ei ole tullut edes mieleen pitää myssyä muuten kun ulos mentäessä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei tarvi, mutta jotenkin se tuntuu mukavammalta, ettei pienen pää ole heti vedossa. :) Esim. esikoisen aikaan sairaalassa tuntui ikkunoiden läheisyydessä vetävän ihan mukavasti, niin pidin myssyn päässä. Myös hoitajat kehottivat pitämään vauvan pois ikkunan vierestä. Tumppujakaan ei ole pakko pitää, mutta siinä on riski, että vauva raapii naamansa (ja naarmuista voi mennä bakteereja). Ihan vastasyntyneeltä kun ei saa kynsiä leikata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko joku löytänyt jostain esim. sukkahousuja joissa ois jarrut polvissa?

 

Lindexillä myytiin syksyllä tällaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.