Sign in to follow this  
Followers 0
marsa123

Vauva vierailulla

9 posts in this topic

Aloitan uuden ketjun, kun en mielestäni löytänyt tähän vastausta.

Minulla ei ole (vielä) lapsia, mutta tuttavapiirissä niitä on parikin vähän alle vuoden ikäistä. Vauvaperheet uskaltautuvat meillekin kylään, mikä on mainiota! Tapaamme yleensä meidän vakiintuneella kaveriporukallamme, eli paikalla on sitten useampia aikuisia ja 1-2 lapsiperhettä.

 

Millaisia tarjottavia sopisi antaa sekä lapsille että aikuisille? En haluaisi tehdä erikseen mitään vain vauvalle, vaan sellaista, mikä sopisi kaikille. Muutoin siinä kuitenkin käy niin, että beibi oli allerginen juuri sille väsäämälleni ruualle tai ei tahdokaan sitä syödä, ja tilanne on nolo joko minulle tai vanhemmille. En halua tehdä siitä isoa numeroa, että vauvallekin on jotain.

 

Toistaiseksi vauvat ovat syöneet meillä porkkanatikkuja ilman dippikastikkeita. Olisiko muita ideoita?

 

:g_feedbaby:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapselle maistuu kylässä ainakin juuri nuo porkkana- ja kurkkutikut sekä viinirypäleet ja rusinat. Kaikki muutkin hedelmät menee hyvin, esim. omena ja mandariini. Meidän lapsi syö niitä mieluiten "erillisinä" paloina, mutta voisihan niistä tehdä hedelmäsalaatin (tosin sitten on aina vaarana, että joku on allerginen jollekin ainesosalle). 1-vuotiaasta alkaen on annettu pieniä määriä myös keksejä, pannaria yms. herkkuja, mitä on ollut tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Piita! Toi oli hyvä huomio, että hedelmät varmaankin kelpaavat jo. Heti kun mainitsit rusinat, tuli flashback omasta lapsuudesta - niitähän sitä annettiinkin karkkina kyläpaikoissa..!

 

Onko muilla vielä hyviä vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti maissinaksuja tarjolle! Eivät toki ehkä kuulu aikuisten lempiruokiin, mutta ovat helppoja hankkia ja säilyttää sitten vierailusta toiseen ja maistuvat isommillekin lapsille. Noita saa monet ihan pienetkin syödä, meillä tuli toisena kiinteänä mukaan kuvioihin. Aikuisille voi sitten tehdä jotain oikeasti hyvää, kun lapset innoissaan puputtavat naksuja. :grin:

 

Itse en ainakaan alle 1-vuotiaalle olisi halunnut mitään erityistä tehtävän, kun terveellisyyskäsityksiä on niin erilaisia. Meillä ei syötetty vauvalle pienempänä kylässä oikein ikinä mitään sokerisia herkkuja vaan ne maissinaksut kaivettiin tarvittaessa hoitolaukusta esiin. Ja itseasiassa vielä 1 v 2kk lapsen kanssa monesti näin.

 

Nykyään tyttö syö herkkunaan yleensä maissinaksujen lisäksi erilaisia marjoja (sotkevat kyllä kovasti, eli ei hienoihin juhliin) ja hedelmiä, varsinkin viinirypäleet maistuvat. Itse voidaan laittaa marjojen sekaan vaikka jäätelöä, niin maistuu meille paremmin. Eli ehkä jotain "buffet-pöytää" voisi ajatella koko perheelle. Pienempiä varten tarjolle marjoja ja hedelmiä, isommille jäätelöä, lettuja, pannaria tai muuta makeaa lisäksi.

 

Yksi, joka vielä mahdollisena koko perheen herkkuna tuli mieleen, on marja- tai hedelmärahka. Ei ehkä alle vuosikkaille mutta siitä eteenpäin. Makeutuksen voi vaikka jättää vähemmälle ja viereen sokerikippo sitä kaipaaville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhemmat on tosi erilaisia sen suhteen, mitä missäkin vaiheessa haluaa lapselleen antaa. Mä annan 11 kk:lle vieraisilla hedelmiä ja leipää, en mitään sokerista tai mitään, missä on maitoa. Tai suolaa. Eli ehdotetut hedelmät ym. on tosi hyviä!

 

Ja nuo Kärpäsen mainitsemat maissinaksut on siis tietysti niitä rasvattomia ja suolattomia vauvanaksuja, ei mitään sipsihyllyn juustonaksuja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitan tarjolle myös juurikin porkkana- tai kurkkutikkuja, sekä maissinaksuja. Niillä on hyvin pärjätty ja tykätty!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta nuo maissinaksut on hyvä vierasvara, koska säilyvät pitkään ja lähes kaikki vauvat niitä jossain vaiheessa syö. Meillä kelpasi vielä parivuotiaillekin tenaville. Itse kokisin kuitenkin hieman painostavana, jos kyläpaikassa olisi valtava repertuaari tarjolla kaikkea ja sitten kävisikin niin, ettei vauvamme niitä söisi. Olen tottunut siihen, että otan aina omat eväät vauvalle ja lapselle mukaan niin kauan, kun eivät voi syödä ns. normaalista kahvipöydästä eli sitä, mitä aikuisetkin. Mua nimittäin alkoi erään tuttavaperheen luona kyrpimään se, että vauvallemme oltiin jo tunkemassa maissinaksua käteen siinä vaiheessa, kun emme vielä olleet kiinteitä maistelleetkaan. Ja noita porkkana- ja kurkkutikkuja taas eivät ole kumpikaan aiemmista lapsista syöneet. Ajattelen asian siis niin, että on minun tehtäväni tutustuttaa lapsi haluamallani tavalla ruokiin eikä jonkun toisen, ulkopuolisen.

 

Kaunis ajatus ottaa vauvakin huomioon, mutta aina se ei välttämättä toimi. :)

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä usein vierailevat pikkulapset eivät syö mitään kasviksia tai hedelmiä (ainakaan meillä ollessaan, tietääkseni eivät kotonaankaan). Sen sijaan rasvaiset ja suolaiset pasteijat, nakit ja ranskalaiset uppoavat, samoin kaikki sokerilitkut ja -mössöt. Tekee pahaa tarjota lapsille noin epäterveellistä ruokaa, mutta ei ole minun tehtäväni puuttua toisen perheen kasvatukseen. Mainitut maissinaksut tosin uppoavat tuonkin perheen lapsille, joten niitä tarjoan lähes aina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne maissinaksut olivat kyllä tosi ufon oloisia, kun ensimmäistä kertaa näin yhden pikkuihmisen syövän sellaista (itseensä verrattuna) järkyttävän kokoista maissiputkulaa :grin: Hyvä tietää, että ne säilyy hyvin! Sitten sellaisia voisikin hankkia vierasvaraksi kaappiin.

 

Naddan pointti oli hyvä, ettei vauvalle pidä tyrkyttää vanhempien ohi mitään. Noin mä ainakin ajattelinkin, että mun tehtävä on vaan laittaa pöytään tarjolle kaikenlaista, ja vanhemmat sitten filtteröivät sieltä ja tarjoilevat lapselleen sopivat palat. Ainakin, kun niin pienistä on vielä kyse.

 

Katri kuulostaahan tuo ikävältä, varsinkin jos ne eivät ole vain erityistä kyläherkkua... mutta tosiaan, vanhempien päätöksiä pitää varmasti kunnioittaa näissä syöntiasioissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0