Guest tikkunekku82

Kanyylin laitto taaperolle: emlalla vai ilman?

13 posts in this topic

pohdin, että kuinka kanyylin laitto mahtaa onnistua alta 2 vuotiaalle? Polilta kertoivat, ettei toimenpide ei koske tai ole yhtään hankalampi kuin verikokeen ottaminen. Onko noin?

Ajattelin ensin, et se Emla-laastarin laitto ja odotus olis vain yksi lisäitkun paikka ja ekstrajännitys lapselle. Mut nyt mietin kuitenkin, et oisko kanyylinlaitto sen verran hankalampi että emlaa kannattaisikin käyttää?

Normiverikokeissa olen kokenut emlan laiton lapselle tuplastressinä ja ollaan menty yhden itkun taktiikalla ihan ok.

Onko kellä kokemusta ja vinkkiä tohon kanyylin laittoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on alle 1-vuotiaalle tehty emlan kera kaikennäköistä, mutta verikokeissa sitä ei ole käytetty.. Kanyylin kanssa joo. Lapsi oli silloin 8 kk joten ei ihan samanikäinen kuin teillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emlaa kannattaa välttää sillä puuduttaessaan se supistaa myös verisuonia, joten kanyyli voi olla vielä hankalampi laittaa (kun suonet ei näy). muoks. näin mulle sanoi kerran kokenut anestesialääkäri.

Paras olisi lämmittää pistettävä käsi todella hyvin, vaikka lämpimällä vedellä tai sitten omissa käsissä, jotta suonet näkyisivät hyvin (= kanyylin laitto olisi nopea ja mahdollisimman kivuton).

Kanyylissa on melko samanlainen neula kuin verikokeissa mutta omasta kokemuksesta kanyylin laitto sattuu enemmän kuin verikokeet :girl_mad:

Tottakai voisi kysyä sieltä polilta, oisko heillä jotain pintapuudutetta, jota laitettaisiin juuri ennen kanyylin laittoa. Itselle tulisi mieleen xylocain-spray. Tätä käytetään aikanakin synnytyssaleissa pienien repemeämien ompeluun. Käykö kanyylin laittoon, sitä en tiedä. Mutta kannattaa kysyä.

 

Tsemppiä!

Edited by mOmma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen sitä mieltä, että kanyylin laitto sattuu enemmän kuin verikokeen otto. Taitava kanyloija pistää sen kuitenkin niin nopeasti, että tuskin edes kissaa ehtii sanoa. Verikokeessahan neula joutuu olemaan pidempään suonessa, joka saattaa olla haastavaa taaperon kanssa. Lapsia kanyloi ainoastaan lääkärit, joten kokemusta löytyy siis rutkasti :) Eiköhän kanylointi suju ihan hyvin ilman EMLAa, jos verikokeen ottokin on mennyt jotenkuten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi, kanyylin laitto meni niin nopeasti etten muista ollenkaan miten se tehtiin. Minulla on kyllä hämärä mielikuva siitä, että olisi ollut "taikalaastari" ennen kanyylin laittoa, mutta tosiaan en muista. Neiti on ollut kaksi kertaa toimenpiteessä ja ne ovat olleet äidille niin jännittäviä tapauksia etten muista juurikaan. Mies saattaisi muistaa, ne ottaa nämä niin teknisinä suoritteina ja äidit on sitten paniikissa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en kyllä suostuisi lasta viemään kanyylin laittoon ilman emlaa. Minusta se sattuu paljon enemmän kuin verikoe ja verikoekin sattuu paljon <_< Emlan kanssa taas ei tunnu miltään. Minulla on aina lapsena ollut emla-laastari ennen kanyylin laittoa, kun joskus kaksivuotiaana oli yritetty ilman ja olin taistellut sitä vastaan niin kovasti, että viisi aikuista eivät olleet saanut minua pidettyä tarpeeksi paikallaan että se olisi saatu laitettua. Olin ihan järkyttynyt kun synnytyksessä se piti laittaa ilman, varsinkin kun kätilöt "lohduttivat" sanoen "älä pelkää, neulalla pistetään vain pikkuisen ja sen jälkeen ei ole enää mitään neulaa, muoviputki vain" :rolleyes: Eihän siinä neulan pistossa nyt mitään vikaa olekaan, mutta muoviputken työntäminen verisuoneen ei kyllä todellakaan ole mitään kivaa. Onneksi toisessa synnytyksessä en joutunut sitä ottamaan. Mutta siis minusta se on niin inhottavaa puuhaa, että en ymmärrä miksi aikuiset joutuu siihen suostumaan ilman emlaa.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin pojalle kutsukirjeen mukana emlat, jotka laitettiin jo kotona ennen sairaalaan menoa ja kanylointia. Tosin lopulta meidän pojalla oli ilmeisesti liian huonot suonet eikä kanylointi onnistunut ensimmäisellä kertaa, eikä seuraavallakaan - olikohan kuudes pisto kun onnistui, eikä siinä vaiheessa enää pistelty emla-kohtiin... Mä pistän osan tosta mokailusta kokemattoman harjoittelevan lääkärin piikkiin, joka onneksi tarpeeksi ajoissa tajusi hakea kokeneemman lääkärin paikalle.

 

Mutta emloja kyllä suosittelisin minäkin kanylointia varten.

 

typoilua...

Edited by sera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan sen Emlan laittaa vain toiseen käteen, jos sitten suonet eivät näy niin on se toinen emlaton puoli mihin laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulle hoitsu antokin ton hyvän vinkin, et emlataan vain toinen käsi ja katotaan katoaako suonet. Sit on se emlaton varalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

anestesialääkärinä noita tulee laitettua ja emla tosiaan ehdottomasti vain toiseen käteen. Emla siis todellakin hävittää nuo suonet ihan kokonaan ja sitten menee pistelyksi ja tulevat tipanlaitot on täyttä tuskaa paniikin takia. Kun suoni on emlattomassa kädessä hyvin näkyvissä, ei ongelmia yleensä tule. Itsekin niitä suonia voi hiukan jo etsiskellä, EMlaa on ihan turha laittaa selaseenkaan paikkaan jossa yhtään ainoaa suonta ei näkyvissä ole.

 

Aikaisemmassa klinikassani tehtiin juuri vuosis itten asiasta virallinen ohjeistus lastenosastolle ja se menee näin:

- laitetaan Emla hyvissä ajoin vähintään 60 minuuttia ennen tmp alkua

- laitetaan mieluiten vain yhten kohtaan

- poistetaan kun ollut 60min (vaikutus kestää poiston jälkeen vielä 2h)

- ei alle 6kk ikäisille lapsille

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille 1v3kk lapselle laitettiin juuri tällä viikolla kanyyli käteen... Ja emlattiin käsistä 3 eri kohtaa. Yritin sanoa, ettei ehkä tarvitse, koska poika on tottunut jo suonesta otettaviin verikokeisiinkin hyvin. Noh, kuinkas kävikään... Kanyyli oli saatu laitettua vasta neljännellä kerralla ja emlattomaan kohtaan!!! Eli ensi kerralla taidan sanoa, ettei emlaa kannata laittaa. Ainakaan molempiin käsiin ja moneen eripaikkaan... Näin siis Lastenklinikalla tällä viikolla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on jo neljä vuotta vanha ja eilen laitettiin emlat kumpaankin käteen. Pohdin sitten siinä, että onkohan tuo nyt hyvä juttu (kun olin täällä tästä lukenut :grin: ) mutta kyllä hänelle sitten saatiin se kanyyli laitetuksi ja hirmu nopeastikin vielä. Hyvä niin, ettei tarvinnut kauaa ronkkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poikaa kanyloitiin taas. Laitettiin emlaa toiseen käsitaipeeseen ja toisen käden päälle. Kanyyli oli juuri sen käden päällä mihin emla oli laitettu. Kuulemma pistämässä oli Lastenklinikan paras anelääkäri, näin meille "kehuttiin" kun ilmaistiin pieni huolemme aiempaan huonoon kanylointikokemukseen viitaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now