Briony

Suhtautumisesi vapaaehtoisesti lapsettomiin?

175 posts in this topic

Mitä mieltä olet vapaaehtoisesti lapsettomista henkilöistä eli veloista? Löytyykö lähipiiristäsi veloja tai oletko koskaan edes törmännyt sellaisiin? Oletko itse "lapsellinen" vai kenties tahattomasti lapseton? Suhtautuvatko lapselliset ja lapsettomat erilailla veloihin? Miten?

 

Ja mielipiteisiin perusteluita myös, kiitos.

 

Linkkejä aiheesta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Childfree

http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism

http://www.vhemt.org/

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Vauvakuumeettomat/1135257381088

http://ellit.fi/ihmissuhteet-ja-perhe/parisuhteessa/vapaaehtoisesti-lapseton

http://www.mtv3.fi/helmi/hyvinvointi/artikkeli.shtml/499574

http://ylioppilaslehti.fi/2010/12/ilonpilaaja/

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Ty%C3%B6+tuntui+antoisammalta/1135257381243

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni on jokaisen oma valinta. Jos tuntee ettei jaksa/halua/kiinnosta..niin eihän silloin "kannata" lasta tehdäkkään..jos lapsi tuntuu vieraalle ajatukselle ja jotenkin rasitteena. Ei lasta kannata tehdä vain siksi että se jotenkin kuuluu asiaa ja muillakin on.

Itse koen henkilökohtaisesti, että minun elämäni sai tarkoituksen lapsien myötä. Ilman olisin aika tyhjä. En ymmärrä sitä ajatusta että joku ei lasta halua. Mutta jos ei koe itseään äidiksi tai äidilliseksi..jos tuntuu että lapsen myötä joutuisi luopumaan liian paljosta..ei lapsi varmaan koskaan kokisi olevansa tarpeeksi haluttu ja rakastettu.. Tällaiseen tulokseen olen tullut seuratessani melkein nelikymppistä ystävääni..joka kokee että luopuminen omasta "vapaudesta" on liian suuri menetys verrattuna siihen mitä lapsi antaa. Vaikka ystäväni on todella lapsirakas..yllättäen kyllä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veloista?

 

En ole mitään erityistä mieltä ihmisistä pelkästään siksi, että he eivät halua lapsia. Kenelläkään lähimmistä ystävistäni ei ole lapsia eikä aikomusta sellaisia hankkia, eipä se ole ystävyyteen vaikuttanut mitenkään eikä asia minulle kuulu (itselläni on kaksi lasta).

 

Sen sijaan en ymmärrä sitä, että joka ikinen pierukin halutaan perustaa jollekin ideologialle. :rolleyes: Mielestäni kaikkien ei missään nimessä tarvitse lapsia hankkia, mutta se jos ei hankita lapsia koska halutaan olla "veloja" on ihan samanlaista pöljyyttä kuin kaikki muukin erikoisuudentavoittelu. Ei niistä tavallisista asioista tule yhtään sen ihmeellisempiä vaikka niille antaisikin naurettavia nimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vela on vain lyhenne sanoista vapaaehtoinen lapsettomuus. Ei se itsessään ole mikään ideologia vaikka toki omasta "velaudestaan" voi sellaisenkin tehdä tyyliin tuo voluntary human extinction movement. Ja miksei, onhan lapsettomuudelle monia ideologisiakin syitä esimerkiksi ympäristö ja väestönkasvu.

Edited by Briony

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Samaa mieltä.

 

Ei ole koskaan tullut mieleenkään muodostaa ihmisistä mielipidettä sen perusteella, onko heillä lapsia vai ei. Miksi vapaaehtoisesti lapsettomiin ihmisiin pitäisi suhtautua jotenkin eri tavalla kuin lapsellisiin tai lapsia haluaviin. :rolleyes: Tunnen useammankin pariskunnan, jotka eivät lasta halua ja se on paras ratkaisu heille. Itse valitsin toisin, eikä olla ko. tuttavieni kanssa kertaakaan katsottu toisiamme nenän vartta pitkin ja ihmetelty, kuinka toinen teki niin tyhmän ratkaisun. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin itse vela eli vapaaehtoisesti ja onnellisesti lapseton, mutta sitten muutinkin mieleni ja halusinkin lapsen :grin: Olin siis aiemmin melko varma, että en halua lapsia mutta en ollut 100% varma (olin asettanut itselleni lopulliseksi takarajaksi päätökselle 35v iän), kuten moni vapaaehtoisesti lapseton ei olekaan. Ihmisellä on oikeus muuttaa mielipiteensä, jos niin haluaa. Kyllä siinä aika paljon piti asioita pohtia monelta kantilta ennen kuin mielensä muutti.

 

En siis itse todellakaan näe veloja minään ääriryhmänä joka vihaa lapsia vaan ihan vaan aikuisina ihmisinä, jotka nyt eivät vaan satu haluamaan lisääntyä. En jaksanut lukea, mitä aloitusviestin linkkien takana lukee, vaan kerron tässä vaan oman näkemykseni omien kokemusteni pohjalta, esim. olen kirjoitellut netissä vela-ketjussa joskus. Olipa muuten rasittavaa, kun sinne ketjuun piti sitten tulla äitien/isien pätemään, että ajattelet ihan väärin, ei ne asiat ole yhtään noin ja noin. No kyllä ne vaan mulle henk.koht. oli just niin.

 

Mulle on siis ihan se ja sama, että onko joku vapaaehtoisesti lapseton vaikka koko ikänsä. Mulla on parikin kaveria, joiden voisin kuvitella olevan onnellisesti lapsettomia elämänsä loppuun asti ja esim. yksi ex-työkaveri (nainen) on viiskymppinen vela.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pätee tännekin - varsinkin se että "Kyllä siinä aika paljon piti asioita pohtia monelta kantilta ennen kuin mielensä muutti".

 

Itse ajattelen, että jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä. Otetaan esimerkki elävästä elämästä. Isosiskoni. Hänen mielestään teen pahan virheen, että en halua lapsia - tulisin katumaan sitä. Musta on aivan syvältä, että joku tulee kertomaan mulle että miten mun tulee elää elämääni, jotta siitä tulee hyvä. No, ei ole ensimmäinen henkilö jolle kerron että olen mieleni muuttanut. On kyllä monta muutakin asiaa mitä en ole hänelle kertonut - viimeisimpänä on tämä asunnon osto - koska tiedän jo valmiiksi hänen kantansa: virhe!

Edited by Tellus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on kavereita, jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, enkä kohtele heitä mitenkään eri tavalla kuin muita kavereita. Osa näistä kavereistä on vielä hyvinkin lapsirakkaita, niin tapaan heitä myös niin, että omat lapset ovat mukana. Tosin pyrin yleensä siihen, että tapaan kavereita ilman lapsia, jos heillä ei ole omia lapsia lainkaan tai omia lapsia mukana sinä päivänä.

Vaikka itselläni on lapsia ja olen aina tiennyt haluavani lapsia, en ole koskaan ajatellut, että kaikkien pitäisi ajatella samoin, enkä pidä sitä outona, jos joku ei lapsia halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta ei ole mitenkään kummallista, ettei kaikki lapsia halua ja kaikille ei niitä tule. Mielestäni lasta ei tosiaan kannata tehdä siitä syystä, että niin kuuluu tehdä tai "kaikki muutkin". En edes usko, että lasten tekemättä jättämistä (välttämättä) katuu. Miksi katuisi, jos on löytänyt elämäänsä mielekkään suunnan muualta? Kyllähän lasten takia paljosta luovutaan ja elämässä riittää kyllä puuhaa ilman jälkikasvuakin.

 

Tätini on 50-vuotias vela, enkä ole koskaan kummeksunut hänen lapsettomuuttaan, eikä kyllä kukaan meidän perheessä muutenkaan. Kaikki ei vain halua vanhemmiksi! Hän on kuitenkin ollut sitten meidän (veljensä lasten, kolmen tytön) kanssa paljon tekemisissä ja nyttemmin innoissaan minun ensimmäisestä lapsestani.

 

Itse en voisi ikinä kuvitella olevani vapaaehtoisesti lapseton, minulla biologia on niin vahva etten kyllä näe elämälle mitään muuta syytä kuin oman jälkikasvun ja sen riemun, minkä siitä saa :girl_sigh:

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttavapiirissä on pari vapaaehtoisesti lapsetonta pariskuntaa ja näen asian niin henkilökohtaisena teemana, että en jaksa asiaa erityisemmin pohtia. Heillä on tiettyjä vapauksia, mitä lapsellisilla perheillä ei yksinkertaisesti ikinä tule olemaan muutoin kuin joko haavekuvissa tai vanhempien eläkeiässä. Tietyllä tasolla kadehdinkin heitä, mutta he ovat tehneet oman valintansa ja meillä valinta oli tämä. En ole itse erityisen lapsirakas tai lapsia ympärilleni tarvitseva, oma jälkikasvumme on tietyllä tavalla yhteisöön kuulumista, surullista kuin onkin.

 

VELA-pareilla lienee ns. selittämisen taakka kestää aika kauan? Toiselta tuttavapariltamme kysellään asiaa vieläkin aika usein, vaikka ovat asian selväksi tehneet, menneet naimisiin 20 vuotta sitten ja ovat nyt 45+.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kauan kun velalle ei ole ongelma se että muut hankkivat lapsia niin minullakaan ei ole ongelmia velan suhteen. Musta on hienoa, että ihminen tietää mitä haluaa ja pystyy elämään onnellisena, mutta en oikein aina jaksa ymmärtää osan velojen suoranaista lapsivihaa ja toiden lapsiperhe-elämän dissaamista. Surullista tavallaan on se, että tuo äänekäs vähemmistö onnistuu pilaamaan koko porukan maineen. Suurin osa veloista kuitenkin kun rajoittaa tuon lapsettomuusvaatimuksen vain omaan perheeseensä ei yhteiskuntaan yleisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ymmärrä miksi siihen pitäisi suhtautua mitenkään erityisellä tavalla... Mun kaveripiirissä on pari pariskuntaa jotka ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, sitten on niitä jotka ovat tahattomasti lapsettomia, ja sitten on niitä joilla on lapsia tai odottava lasta...

 

Jotenkin tuntuu hassulta tää idea että jos on vapaaehtoisesti lapsettomia niin ei saisi olla lapsirakas... Eihän se sitä tarkoita...

Mä tykkään koirista ihan hirveästi mutta en halua omaa koiraa, koska siinä on niin paljon työtä ja vastuuta... Yllättääkö tämä ketään?

 

Jos joku ei halua äidiksi tai isäksi niin sitten ei halua... Kunhan ne ei ala tenttaamaan multa miksi mä halusin lapsia niin mä en ala tenttaamaan niiltä miksi ne ei halua lapsia...

Jokaisen oma valinta jne... :grin:

 

meitä hiillostettiin aikoinaan tosi paljon eri puolilta että koska se lapsi oikein tulee, tuntui tosi pahalta että sitä kyseltiin koko ajan, joten mä en kysele keneltäkään... Saatan kysyä uudelta tuttavuudelta onko sulla lapsia, jos sanoo ei, niin jätän sen siihen... Kerran tai kaks oon oikein hyviltä ystäviltä kysynyt että onko vauvakuumetta... ja niilläkin on ollut vähintään yksi lapsi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Toi on aika kamalaa, että niiden täytyy selitellä ihan vieraillekin omia valintojansa. Eihän kukaan tivaa lapsellisiltakaan, että miksi ne on hankkineet lapsia.

 

Yhteiskunnan paine taitaa olla aika kova veloja kohtaan. Ihmiset pitää jotenkin aika oletusarvoisena, että kaikki haluaa lapsia ja se kaksi lasta, tyttö ja poika 2 vuoden ikäerolla tuntuu olevan niin normi, että kaikkia muita valintoja pitäisi selitellä (ja eihän sitä itse voi valita, että tuleeko eri sukupuolta olevat lapset, mutta tuntuu, että ihmiset kovasti harmittelevat, jos jonkun toinen lapsi on samaa sukupuolta kuin ensimmäinen). Meillä on muutama kaveripariskunta, joka ei halua lapsia ja se selittely on kuulemma ihan yhtä kamalaa kuin mitä meillä oli silloin, kun oltiin tahattomasti lapsettomia. Jotenkin ärsyttää, että jotkut ihmiset kokevat oikeudekseen tivata muitten suunnitelmia lisääntymisestä yms. vaikka kyseessä on kaikkien henkilökohtainen valinta, mitä ei pitäisi missään nimessä arvostella. Samalla lailla lasten hankkiminen on henkilökohtainen valinta. Vela-pariskunnilla on aika paljon lapsellisia enemmän vapauksia ja rahaa enemmän käytettävissään (kun lapsiin ei mene rahaa). Ei se mikään huono vaihtoehto tosiaankaan ole.

Edited by kultanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin vielä pari vuotta sitten etten ikinä halua lapsia. Yhtenä yönä jokin muuttui ja mä heräsin vauvakuumeeseen.

Ennen omaa lasta mulle oli ihan sama onko joillain lapsia vai ei. Nyt mä toivoisin kovasti että lapsettomat pariskunnat kaveripiirissä haluisivat sittenkin lapsen kun tämä tuntuu niin mahtavalta! Mä en halua että kukaan jäisi paitsi tästä onnesta ja riemusta.

 

Mä oon monesti parille lapselliselle kaverille sanonutkin että jos olisitte kertoneet miten mahtavalta tää tuntuu niin mä olisin halunnut lapsia jo aikaisemmin! ;)

 

Edit.

Mutta en mä keneltäkään mee kysymään miksi eivät oo lapsia halunneet tai miksi joku niitä taas on tehnyt. Noi edellämainitut on ihan vaan oman pään sisällä pyöriviä ajatuksia.

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän kukaan tivaa lapsellisiltakaan, että miksi ne on hankkineet lapsia.

 

Öhm... Kyllä tivaa. Mun lähipiirissä näitä veloja on aika paljon, ja isolle osalle niistä se tosiaan on joku elämää suurempi ideologia ja nämä ihmiset suhtautuvat lapsiin varsin vihamielisesti, ja kyllä multa ainakin on kyselty, että miksi ihmeessä haluan lapsia, kun elämä olisi niin paljon mielekkäämpää ja kivempaa ja helpompaa ja vaikka mitä ilman lapsia. Kysyipä näistä yksi mun raskaudesta kuultuaan, että vieläkö ehtii tehdä abortin, vaikka hän hyvin tiesi, että lapsi oli meille toivottu.

 

No, ehkä mulle on sitten sattuneet vähän omituiset kaverit... Noin yleisesti ottaen mulle on ihan sama, haluaako joku lapsia vai ei, enkä mä ole ikinä keneltäkään mennyt tiedustelemaan, että no miksi et halua lapsia, kun ihmiset nyt yleensäkin haluaa eri asioita. On mun sinänsä vaikea ymmärtää, miksi joku ei lapsia haluaisi, kun itselleni se on ollut ihan pienestä asti semmoinen juttu, mistä olen ollut elämässäni varma. Mutta kai niillä on sitten jotain muita juttuja, mistä ne on varmoja. Ainoa hetki, kun itse olen kyseenalaistanut haluni saada lapsia oli raskausaikana :D. Hitusen myöhässä siis ja sekin taisi olla vaan jotain kriiseilyä, joka meni ohi.

 

Mutta niin, mun suhtautumiseni vapaaehtoisesti lapsettomiin on aika neutraali niin kauan kun heidän suhtautumisensa mun vapaaehtoiseen lapsellisuuteni on sitä myös :grin: . Tää on nyt vähän sama juttu kuin karppaajien kanssa. Itse karppausta vastaan mulla ei ole mitään, mutta ne fanaattiset karppaajat on sitten eri asia ja ne toki lokaa helposti asiallisten ja epäfanaattistenkin karppaajien maineen.

Edited by aamuaurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kauan kun velalle ei ole ongelma se että muut hankkivat lapsia niin minullakaan ei ole ongelmia velan suhteen. Musta on hienoa, että ihminen tietää mitä haluaa ja pystyy elämään onnellisena, mutta en oikein aina jaksa ymmärtää osan velojen suoranaista lapsivihaa ja toiden lapsiperhe-elämän dissaamista. Surullista tavallaan on se, että tuo äänekäs vähemmistö onnistuu pilaamaan koko porukan maineen. Suurin osa veloista kuitenkin kun rajoittaa tuon lapsettomuusvaatimuksen vain omaan perheeseensä ei yhteiskuntaan yleisesti.

 

Näin. Lisäksi en pidä siitä, jos lapsiperheitä ja lapsettomia aletaan vertailemaan esimerkiksi yhteiskunnallisesti, että lapsettomat ovat hyödyllisempiä, kun voivat olla enemmän työssä tai ekologisempia, kun eivät ole lapsia hankkineet. Kaikilla elämäntyyleillä voi tehdä millaisia ratkaisuja vain eikä se ole kiinni siitä, onko lapsia vai ei.

 

Toivon siis, että sekä lapselliset että vapaaehtoisesti lapsettomat jätettäisiin rauhaan. Yksilöllä on oikeus tehdä omat valintansa eikä se ole toiselta pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei todellakaan haittaa, jos joku ystäväni on vapaaehtoisesti lapseton. Siinä vaiheessa se kyllä alkaisi häiritä, jos sellaiset kaverit suhtautuisivat halveksivasti minun valintoihini ja lapsiperheellisyyteeni.

 

Oma lapseni on minulle toki hyvin tärkeä, mutta en osaa häntäkään pitää mitenkään elämäni ainoana tarkoituksena. Minulla on paljon harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita, ja siksi minun on ollut helppo säilyttää lapsen saatuanikin ystävyyssuhteeni vanhoihin samanhenkisiin kavereihini, niin lapsettomiin kuin monen lapsen vanhempiinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassu kysymys, miksi niihin pitaisi suhtaua mitenkaan eri tavalla kuin vapaaehtoisesti lapsellisiin? Muiden valinnat ei kuulu mulle ja aika harvoin niita edes mietin, itseasiassa jos mietin niin olen taipuvainen kummastelemaan enemman kroonisestti vauvakuumeisia kuin vapaahetoisesti lapsettomia. Mun tuntemista vapaaehtoisesti lapsettomista kaikki ovat ihan normaaleja ihmisia ja suuri osa myos vahintaan yhta lapsirakkaita kuin keskiverto lapselliset.

 

Tassa maailmassa on ihan tarpeeksi ihmisia niin etta ihan hyvakin etteivat kaikki tunne tarvetta lisaantya.

Edited by Fifi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnen useita veloja, tosin kukaan heistä ei nimitä itseään velaksi.

Uskon että valtaosa lapsia ja lapsiperheistä dissaavista veloista onkin oikeasti salaa tahattomasti lapsettomia ja dissaus on vaan tapa kestää suru. Toinen syy taas on valtava ympäristön paine joka velaan kohdistuu, onhan se täysin yleistä ja hyväksyttyä toitottaa kuinka itsekäs on ihminen jos hän on vela. Niinkuin lasten hankkiminen olisi joku asia mikä pitää tehdä.

 

Yksikään mun lähipiirin kuuluvista veloista ei inhoa lapsia, itseasiassa kaikki meidän lapsenvahdit on veloja ja nauttii oikeasti leikkiessään meidän lasten kanssa. Ne osaa nauttia näistä lainalapsistaan ja kummilapsistaan.

 

 

Itsellä kaksi äärettömän rakasta lasta, mutta en koe että elämäni olisi merkityksetöntä tai tyhjää jos olisin päättänyt olla hankkimatta heitä, se olisi vaan erilaista. Mulla ei ole edelleenkään mitään tarvetta kannustaa lapsetonta siskoani hankkimaan lapsia kyllä se tietää että jos se niitä hankkis niin ne olis sille äärettömän rakkaita. Kyllä itsekin lapsettomana osasin kuvitella perhe-elämän hyvät puolet, sitä sen sijaan en osannut kuvitella kuinka raadollista siitä on se toinen puoli, se luopumisentuska joka on tietyllä tavalla läsnä siitä ekasta päivästä ja kasvaa vaan mitä isommaksi lapsi kasvaa.

 

Oma kokemus on että tahattomasti lapsettomat ei hyväksy veloja, ehkä siitä syystä että koska heillä ei ole ollut oikeutta itse valita lapsellisuutta niin ne eivät hyväksy että nuo toiset on saanut valita lapsettomuuden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan on mielenkiintoista lukea viestejänne. Sitähän varten tätä kysyinkin. En mitenkään olettaen, että kenenkään pitäisi suhtautua veloihin erilailla kuin muihin.

 

Itse olin monen monta vuotta onnellisesti vela ajatellen, että se päätös pitää läpi elämän, mutta jokin minussa päättikin toisin. Kyllä vieläkin voisin elää ilman lapsiakin, ei lisääntyminen ole edelleenkään minulle mikään pakollisuus, mutta jostain se halu saada oma lapsi on kuitenkin jäänyt elämään sisälläni. Tavallaan ärsyttää oma itseni. En varmaankaan tee palvelusta muille veloille, jotka joutuvat ihan ilman tällaisia ex-velojakin kohtaamaan jatkuvaa epäluuloisuutta omaa elämäntapaansa ja -valintaansa kohtaan ja todistelemaan päätöstään. :rolleyes: No mutta minkäs sille voi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juurikin niin, kuin täällä useampi on jo maininnut. Eli ei mitään "veloja" vastaan, jos he eivät puolestaan asetu omia valintojani vastaan. Tai siinä vastaanasettelutilanteessakaaan minulla ei ole mitään sitä toisen lapsettomuutta vastaan, vaan sitä vastaan, että hän alkaa minulle/lapsellisille ylipäänsä ripittämään oman valintansa erinomaisuutta.

 

Suutun hyvinkin paljon sellaisten velojen kommenteista, jotka haukkuvat lapsiperheitä ja yleisellä (saatika henkilökohtaisella) tasolla valittavat lapsiperheiden olemassaolosta. Esimerkkinä vaikka sellainen, että joku vela valittaa kuinka ei saa junassakaan olla rauhassa kun lapset rääkyy. No, ne lapset nyt vaan on osa tätä yhteiskuntaa. Tuon edellä olleen esimerkinkin voi esittää monella tapaa, voi sanoa, että "voi vittu kun noi munapääkakarat huutaa keuhkonsa pihalle eikä anna hetkenkään rauhaa" tai voi sanoa, että "oli vähän rankka junamatka kun väsytti ja junassa ollut lapsi ei malttanut rauhoittua".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olet vapaaehtoisesti lapsettomista henkilöistä eli veloista? Mun mielestä on viisasta tehdä niinkuin itsestä (ja puolisosta) hyvältä tuntuu. Ei kaikkien tarvitse asettautua samaan muottiin ja ihmiset löytävät merkityksen elämälleen hyvinkin erilaisista asioista. Mielipiteeni on siis sanoisinko neutraali eli kukin tekee omat valintansa ja vapaaehtoinen lapsettomuus ei missään nimessä tee ihmisestä automaattisesti lapsen vihaajaa tai lapsellisuuden tuomitsijaa kuten jotkut tuntuvat uskovan.

 

Löytyykö lähipiiristäsi veloja tai oletko koskaan edes törmännyt sellaisiin? Nopeasti laskeskellen 80 % ystäväpiiristä on lapsettomia ja reilusti yli puolet heistä tietoisesti tämän valinnan tehneitä. Oman lähipiirin velat ovat aivan ihania tyyppejä eikä heillä ollut mitään ongelmaa minun ja miehen lisääntymiseen liittyen. Esim lapsemme kummeista kaksi on veloja ja yksi saattaa päätyä samaan ratkaisuun ja enpä voisi omistautuvampia ja ihanmpia kummeja tytölle toivoa- tosin porukan ainoa äiti-ihminenkin on mahtava. Itseasiassa vela-kavereiden kanssa on usein antoisaa hengailla kun on lupa puhua itsensä kehittämisestä, työstä, harrastuksista jne. Syvällä lapsiperhe-elämässä olevat taas helposti urautuvat puhumaan lapsista. Onhan se ymmärrettävää, kukin puhuu omasta elämänpiiristään, mutta joskus olisi kiva kuulla mitä sille ihmiselle kuuluu eikä sen lapsille.

 

Oletko itse "lapsellinen" vai kenties tahattomasti lapseton? Itse olen lapsellinen, joka ei ole koskaan kokenut polttavaa vauvakuumetta. Ehdimme myös olla tahattomasti lapsettomia ja tällä hetkellä olemme tehneet monia järkyttävän valinnan jättää lisääntymisyritykset sikseen ja elää onnellisena yksilapsisena perheenä- ihan vapaaehtoisesti.

 

Suhtautuvatko lapselliset ja lapsettomat erilailla veloihin? Miten? Sanoisin, että tämä on enemmän yksilötasolla tämä suhtautuminen. Toki jos oikein voimakkaasti kokee jonkin asian hyväksi. on se sitten lapsettomuus tai äiteys sitä asiaa tulee helposti hypetettyä ja yritettyä myydä muillekin the ainoana oikeana ratkaisuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sen sijaan en ymmärrä sitä, että joka ikinen pierukin halutaan perustaa jollekin ideologialle. :rolleyes: Mielestäni kaikkien ei missään nimessä tarvitse lapsia hankkia, mutta se jos ei hankita lapsia koska halutaan olla "veloja" on ihan samanlaista pöljyyttä kuin kaikki muukin erikoisuudentavoittelu. Ei niistä tavallisista asioista tule yhtään sen ihmeellisempiä vaikka niille antaisikin naurettavia nimiä.

Ihanaa että joku sanoi tän jo, niin mun ei tarvitse olla se pahis joka aina dissaa toisten kotkotuksia. :)

 

Vakavasti ottaen, en minä suhtaudu "vapaaehtoisesti lapsettomiin" joukkona yhtään millään tavalla. Minulla on toki tuttuja jotka käsittääkseni ovat lapsettomia siksi että eivät halua (tai pariskunnasta toinen ei halua) lapsia, mutta ei se ole se lähtökohta millä heihin suhtaudun, vaan suhtaudun niiden asioiden perusteella joita he ovat ja tekevät (persoonallisuus, ammatti, harrastukset).

 

Ylipäätään omituista olisi suhtautua johonkuhun eri tavalla siksi, että se ei tee jotain. Asun omakotitalossa ja pidän sitä omalla kohdallani ehdottomasti tärkeänä asiana, mutta ei minun silti tarvitse luokitella joitain ihmisiä "vapaaehtoisesti omakotitalottomiksi eli veotoiksi" vaikka he haluavatkin asua kerrostalossa.

 

Ylipäätään en ymmärrä, miksi siitä omasta vapaaehtoisesta lapsettomuudesta pitäisi pitää jotain meteliä. Tunnen joitain ihmisiä, joilla tuntuu tosiaan olevan omituinen tarve tuoda esiin sitä, että ei ainakaan heille koskaan lapsia. Heidän kohdallaan tulee aina välillä mieleen, että kannattaakohan siitä pitää niin suurta meteliä - aika monenkin mieli on tässä asiassa kuitenkin muuttunut vielä aika myöhäiselläkin iällä, ja jos on kovasti maailmalle julistanut ideologiaansa/päätöstään, sen pyörtäminen voi tuntua hölmöltä. ;)

 

(Reiluuden nimissä mainittakoon vaikka se onkin off-topic, että tottakai tunnen myös paljon ihmisiä joilla on käsittämätön tarve tuoda joka välissä esiin vanhemmuusratkaisujaan, kuten vaikkapa kotona olemista kolmevuotiaaksi tai kantoliinailuaan. Sitä en pidä käsittämättömänä, että ne joilla on lapsia usein puhuvat lapsistaan, sen enempää kuin että työssäkäyvät usein puhuvat pomostaan tai siitä kuinka mukavaa on kun on taas perjantai.)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän yksi naapuri on vapaaehtoisesti jäänyt aikanaan lapsettomaksi, tällä hetkellä rouva on noin 50-vuotias. Hän on surullinen esimerkki siitä, kuinka sitä myöhemmin voi katua, sanoi minulle tässä yksipäivä, että "elämällä ei ole mitään merkitystä ilman lapsia, suurin onni on lapset". Hänelle ovatkin sukulaislapset tosi tärkeitä nykyään.. Surettaa hänen puolestaan.

Mutta tällä en viittaa siihen, että kaikki päätöstään katuisivat. Mitä tahansa voi katua vanhempana.

 

Mulla on muutama kaveri, jotka ovat ilmoittaneet, että lapsia ei tule ja mitäs minä siihen sanomaan? Sehän on jokaisen henkilökohtainen päätös. Turha kai niitä lapsia on tehdä, jos tuntuu, ettei perhe-elämä sovi omiin tulevaisuuden suunnitelmiin. Musta on päinvastoin hienoa, että tietää mitä haluaa elämältä. Toiset haluaa lapsia, toiset jotain muuta.

 

Itse tosin on vaikea kuvitella, kuinka joku on valmis vapaaehtoisesti viettämään elämänsä ilman sitä onnea ja iloa, minkä lapset tuovat, mutta se ei ole kuitenkaan minun asiani eikä oikeuteni sitä kyseenalaistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mutta sehän se juuri on, että vapaaehtoisesti lapsettomat eivät luovu vapaaehtoisesti mistään onnesta ja ilosta, vaan nimenomaan pyrkivät elämään elämäänsä sillä tavalla, jonka he kokevat tuovan itselleen eniten iloa ja onnea. Eri ihmisten onni vaan tulee erilaisista asioista.

 

Mun mielestäni on ihan itsestään selvää, että jotkut haluavat lapsia ja jotkut eivät, kuten myös se, että jotkut voivat elää hyvinkin pitkään haluamatta lapsia ja sitten jossain vaiheessa muuttaa mielensä. En siis ajattele ihmisistä erityisesti mitään vain sillä perusteella, haluavatko he lapsia vai eivät tai muuttavatko he mielensä jossain vaiheessa, ja musta on jotenkin hassua, että jotkut todella vetävät sellaisista asioista jotain johtopäätöksiä ihmisestä muutenkin. Ihmisethän ovat kaikissa asioissa erilaisia, joten on ihan luonnollista, että joillekin lapset tuovat sellaista iloa ja onnea, jota ei mistään muualta saa ja joillekin taas elämä ilman lapsia on juuri se oikea valinta, johon lapset eivät toisi mitään lisää. Ei mulla (tai kenelläkään muulla) ole mitään syytä olettaa, että koska mun elämässäni asia x on tärkeä, sen pitäisi olla sitä kaikille muillekin. :)

 

Mä arvelen, että monet vapaaehtoisesti lapsettomat pitävät meteliä siksi, että he toivovat, että kun asiasta puhutaan enemmän, se lakkaa olemasta jotain ihmeellistä ja epäilyttävää ja siitä tulee yksi tapa elää muiden joukossa. Ihmisillä on tapana suhtautua epäilevästi kaikkeen tuntemattomaan.

Edited by Isetnofret

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now