Kumisaapas

Kuinka pian kotiin synnytyksen jälkeen?

519 posts in this topic

Taitaa näissä kotiutusasioissa olla sairaaloilla erilaisia linjauksia, samoin hoitajien mielipiteet tuntuvat vaikuttavan. Tyttö syntyi lauantaina puolilta päivin ja kotiin pääsimme tiistaina iltapäivällä. Olimme sairaalassa siis kolme yötä. Olisin halunnut lähteä jo vuorokautta aiemmin, mutta ensisynnyttäjiä ei niin aikaisin kotiutettu vaikka vauva ja äiti voivat hyvin. Yksi hoitaja ei olisi meitä päästänyt lähtemään vielä kolmenkaan vuorokauden jälkeen. Toiselta hoitajalta kun kotiutusta kyselin, sanoi hän että tottakai saamme lähteä, kun lapsenhoito näyttää sujuvan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvat syntyivät (muok. suunniteltu sektio ja mulla lievä raskausmyrkytys) perjantaina iltapäivällä ja viikon päästä perjantaina päästiin kotiin. Poika joutui ekana yönä lastenosastolle glukoositippaan alhaisen verensokerin vuoksi. Pääsi tiistaina vierihoitoon. Tyttö oli ma-ti sinivaloissa ja poika ti-ke. Sunnuntaina käytiin vielä bilirubiinikontrollissa kotoa käsin. Ja painokontrolli oli heti tiistaina neuvolassa.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö syntyi tiistaina puolenpäivän aikaan. Kotiin oltaisiin voitu päästä jo torstaina, mutta koska napanuoranäyte piti kontrolloida verikokeena 3 vrk ikäisenä niin päästiin perjantaina kotiin. Toki sen olisi voinut tehdä kotoa käsinkin, mutta hoitajan mielestä tuo oli helpoin hoitaa noin. Itse olisin kyllä ollut valmis lähtemään jo torstaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi maanantai-iltana ja kotiin päästiin vasta neljäntenä päivänä eli perjantaina. Syynä pitkään sairaalassaoloon oli vauvan verensokeriseuranta ja lievä keltaisuus, joka ei kuitenkaan loppujen lopuksi tarvinnut valohoitoa. Tämä toinen syntyi torstain ja perjantain välisenä yönä ja kotiin lähdettiin sunnuntaina puoliltapäivin, kun lauantaina oli todettu vauvan sokeriarvot riittävän hyviksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi keskiviikkona vähän ennen puolta yötä, kotiin päästiin lauantaina puolilta päivin.

Kakkonen syntyi torstai aamuna ja kotiin päästiin lauantai iltapäivällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT: Oon saattanut tästä jo jossain rutkuttaakin, mutta mun appivanhemmat aina valittaa kun nykyään äidit ajetaan niin äkkiä pois sairaalasta.. Kun tuntuu, että monilla se on kyllä toisinpäin, että oltais haluttu lähteä muttei päästetä. Itsekin olin ihan itkua nielemässä kun ei päästetty kotiin kuin vasta kuudentena päivänä ja noi vaan sanoi, että no sehän on hyvä kun saat olla täällä pitkään <_<:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma aamulla syntys esikoinen ja la päästiin kotiin :) Oli sectio niin sen takia oltiin hiukan kauenmmin sairaalassa :) Nii ja rinnoissa pientä tulehdusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ma-ti välisenä yönä syntyi sektiolla, perjantaina keskipäivällä lähdettiin. Olisivat kyllä pitäneet pitempäänkin siellä, ja kyllä mä olisin melkein voinutkin jäädä vielä sairaalan sapuskoille :D Tulee vaan kalliiksi tuommoinen, kun oli perhehuonekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun rintojen takia ne ois halunnut pitää muo pitempään :) Mutta ite halusin jo lauantaina

kotiin...Ehdoksi kotiinlähtemiselle oli se että mulla on kotona rintapumppu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantai-iltapäivänä syntyi tyttö ja tiistai-iltapäivänä lähdettiin kotiin. Olisin kyllä ollut kypsä kotiutumaan jo maanantaina..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ohjeistuksena on neuvolan mukaan, että esikoisesta ollaan 2vrk, jos kaikki kunnossa. Seuraavista 6h jos kaikki ok. Eli aika liukuhihnalla. Kätilöt ja hoitajat tekevät sitten kotikäyntejä tai vauvaa pitää mennä näyttämään siaraalaan. Toki aina tapauksesta riippuen nuo menevät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantai-iltana syntyi tyttö ja tiistaina päivällä päästiin kotiin. Silloin oltiinkin jo ihan valmiita jättämään sairaalaelämä taakse, vaikka kivaahan sielläkin "täysihoidossa" oli aikansa ja kun oli vielä perhehuonekin :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä pidetään ensisynnyttäjiä neljä vuorokautta sairaalassa. Itse pyysin päästä jo kolmantena pois, ja pääsinkin kun oli kaikki kunnossa.

Toisella kertaa toivoisin pääseväni mahdollisimman pian kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ihan siinä uskossa, että olen vastannut...

 

Poika syntyi sektiolla maanantaina iltapäivällä ja keskiviikkoiltana ilmoitin, että haluan todella päästä omaan kotiin. Eikä siinä mitään, kun lapsellakaan ei ollut ongelmia, lähdimme sairaalasta torstaina puoliltapäivin. Kolme vuorokautta olimme siis osastolla.

Edited by Lara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi torstai-iltana 22.35 ja kotiin päästiin maanantaina iltapäivällä. Olin kyllä niin huonossa kunnossa että tuo oli ihan sopiva aika sairaalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika tuli sektiolla maanantaina puolilta päivin, ja perjantaina yhden maissa kotiuduimme. Muuten oltaisiin kai päästy jo torstaina, mutta lapsen paino laski yli 9 prosenttia syntymäpainosta ja halusivat varmistaa, että syöminen alkaa sujua ja paino kääntyä nousuun. Käsittääkseni sektiosta tuli automaattisesti yksi päivä lisää sairaalassaoloa, eli lyhimmillään oltaisiin ehkä voitu selvitä jo keskiviikkona kotiin, jos synnytys olisi ollut muuten normaali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi sektiolla torstaiyönä klo 3.25 ja kotiin päästiin tiistaina iltapäivällä. Syynä se, että pikkuinen poika joutui sokeritippaan ja nenämahaletkuun lastenosastolle neljäksi päiväksi ja viidentenä päivänä sitten harjoiteltiin vauvanhoitoa yhdessä lapsivuodeosastolla.

 

Kakkonen syntyi sunnuntaiyönä klo 3 alateitse ja kotiin pääsin tiistaina aamupäivällä, kun kaikki oli kunnossa sekä minulla että vauvalla. Olisin kai voinut päästä jo maanantaina kotiin jos en olisi menettänyt niin paljon verta ja saanut lisäverta synnytyksessä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, makin luulin vastanneeni jo tahan... vauva syntyi hatasektiolla mutta kotiin lahdin tasan kahden yon jalkeen. Molemmat voi hyvin mita nyt itsella oli aika vasy olo. Olishan siella voinut olla pidempaankin jos olisi ollut oma huone mutta muuten olin ihan valmis lahtemaan kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkein minuutilleen 2 vrk tuli sairaalassa vietettyä pojan syntymästä :) (Plus sitten se aika kun poikaa synnytettiin, eli sellaset 9h lisää... :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi torstaina aamuyöllä ja kotiin päästiin aamupäivällä sunnuntaina. Oltaisiin päästy muuten jo lauantaina, mutta neidin sokeriarvot olivat hippasen liian huonot ja piti saada kasaan kolme tietyn arvon ylittävää sokeriarvoa tietyllä aikavälillä, ja niiden kanssa pelatessa sitten kesti vähän kauemmin.

 

Kuopus syntyi sunnuntaina alkuillasta ja kotiin päästiin tiistaina päivällä. Hänen kanssaan ei ollut minkään asian suhteen mitään ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syntyi ke aamuyöllä 04.18. Kotiin sunnuntaina puoliltä päivin. Lisäöiksi jouduimme jäämään koska Kirpulla oli korkea bilirubiini ja paino putosi 2,5 kiloon (syntyi 2,8 kiloisena).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now