Guest *OA*

Kantoliinat

197 posts in this topic

Ensimmäinen ketju oli täällä ,sieltä kannattaa myös lukea.

Kantorepuista enemmän täällä

 

Elikkä edellisessä ketjussa jäi kesken pikkuvauvan niskan tukeminen. Meillä ei ole enään pikkuvauvaa eikä ole trikooliinaa, mutta otin pari esimerkkikuvaa 1v Aunen kanssa ja liinanan kudottu Didymos Pfau Garnet (liina ei kyllä parhain tuon testauksen vuoksi kun on taaperoliina :D )

428710_365190163502964_100000359497477_1185574_921704406_n.jpg

Elikkä vasemmassa kuvassa näkyy sidonta joka minulla oli keskeytetty kietasuristi. Kudotussa liinassa tuo missivyö on alla, mutta perjaate sama kuin trikoisella jossa missivyö menee päältä. Harsosta tehdään tuollainen pötkö joka rullataan liinan yläreunaan piiloon niskaa tukemaan. Pitäisi rullata varmaan parikin kertaa mutta jätin näkyviin jotta näkee miten se sinne laitetaan.

 

Sitten löytyi koneelta kuva sammakkoasennosta. Liinana Didymos Zinnober ja sidontana perusreppu, liinalapsi Aune.

425877_365190050169642_100000359497477_1185573_1161611661_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos OA kuvista. Olin ihan haltioissani kun löysin vanhan ketjun puolelta tämän vinkin. Meidän tyttö kun huutaa naama punaisena kun yrittää päätä tukea missivyöllä. Heti kun kääräisin harson sinne niskan taa niin nökötti paikallaan tosi tyytyväisenä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset havainnollistavista kuvista! :)

 

Mä päädyin toteamaan tänään, että kantoliinoja olisi hyvä olla useampi kuin yksi, kun vauvan vaippa falskasi ja liina joutui pyykkiin :grin: . Nyt kun vielä päättäisi, että millainen sen seuraavan pitäisi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varo vaan, homma saattaa lähteä lapasesta :D Mulla on kotona kudottuja 4kpl, yks neliö ja O&A-reppu, Piippiksellä on vielä yks mun kudottu lainassa ja itselläni on lainassa tuo ekassakin kuvassa oleva Garnet, Garnet pitää valitettavasti palauttaa kesäkuussa mutta saattaa olla että meille kotiutuu sitten oma pulu-liina vielä :grin: Koitan pitää pinon alle kymmenessä, toistaiseksi rahatilanne on auttanut tässä hommassa. Mutta onneksi kudotuissa raha on kuin pankissa.

 

Mutta mä ostaisin sinuna kudotun liinan, se vauva-lehden liina on ihan hyvä kuulemma (jos siis ei tahdo montaa kymppiä laittaa kudottuun liinaan aluksi). Mutta sitten yks hyvä aloittelijan kudottu on Amazonas-liinat. Mulla on sellainen (se joka on Piippiksellä) ja sillä oikeasti pärjää pitkään ja on peruspuuvillana helppo sitoa ja kesyyntyy nopeesti, eikä ole kovin kallis uutenakaan. Perus puuvillainen kannattaa mun mielestä aluksi hommata, sitten jos oikeasti innostuu liinailusta niin sitten kokeilemaan eri materiaaleja ja merkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kotiutui juuri kirpparilta kympillä ihanan värinen (turkoosi) Didymos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemuksia Tricot Slen -liinasta? Minkä ikäisen/painoisen kantamiseen sopii, entä minä vuodenaikana parhaiten käytettäväksi?

 

Mä hankin tuollaisen juuri käytettynä ja kesävauva on tulossa, mietin onkohan tuo liian kuuma liina helteillä. Onneksi kotoa löytyy vanhaa ohuempaa Pikku-Ruu-liinaakin, joka on pienen vauvan kesäkantamiseen juuri sopiva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kokemuksen mukaan trikooliina (mulla oli tukevammista päästä oleva MaM Eco) oli mukava siihen 6/7kg painoon, sitten alkoi huomata sidonnan löystyvän pidemmän käytön aikana ja liina alkoi myös painaa hartiosta eri tavalla kuin ennen.. Silloin ostin ekan kudotun ja nyt niitä on paaaljon :D yks mun kaveri kantoi suht kevyttä lastaan yli vuosikkaaksi MaM Ecolla. Kyllä trikoisilla voi kantaa siihen vuoden ikäänkin, mutta se on eri asia, kuinka mukavaa se on. Aloittelijalle trikooliina on kyllä oiva kapistus. Mullakin oli jotenkin iso kynnys hankkia se eka kudottu liina, mutta kyllä se oli meidän kohdalla tosi hyvä ostos ja sen oppi sitomaan tosi nopeasti vähintään yhtä helposti kuin trikoisen.. Tricot Slen on ymmärtääkseni ihan hyvä, tukeva ja laadukas trikooliina, mutta myös suht lämmin. Trikoiset liinat on senkin takia lämpimämpiä käytössä, että niitä käytettäessa täytyy turvallisuussyistä olla aina kolme kerrosta kangasta tukemassa vauvaa (vaikka se sidonta tuntuis kuinka tukevalta, joustava liina on tosi helppo saada repsahtamaan, jos lapsi tempoo itseään). Kudotulla liinalla riittää yksikin kerros, jos sidonta on tehty hyvin (en mä sillä, että kyllä isompi lapsi siitäkin osaa tempoa itsensä outoihin asentoihin, jos niin haluaa ;) ja joskus se haluaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä Tricot Slen on ollut satunnaisessa talvisisäkäytössä ja vähän myös ulkokäytössä todella lämmin, eli en kyllä mielelläni käyttäisi helteillä. Hug-a-Bubiin verrattuna se on mielestäni myös selkeästi joustavampi, eli jo vähän painavampi vauva (5-7 kg) on tuntunut helposti vähän "pomppivan" liinassa ulkona kävellessä. :) Viistotut päät ja trikoon laadukkuus ovat olleet plussaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme ei niin onnistuneita kokemuksia:

 

Oltiin lähdössä kävelylle. Puin lapselle toisen kerroksen vaatteita päälle, huuto alkoi jo tässä. Sitten puin itseni. Sitten aloin viritelemään kantoliinaa kietaisuristiin itseni ja lapsen ympärille. Hirveä huuto jatkuu edelleen ja millään en meinaa saada liinaa solmittua. No ekaa kertaa käytössä oleva kudottu liina ei joustakkaan niinkuin irkoinen niin tuntuu etten saa vauvan jalkoja ollenkaan hyvin vaan tuntuu että liina puristaa vähän jokapaikasta vaikka oikeasti on päälläni jopa vähän löysällä... No kun on lopulta (varmaan 10min, ainakin tuntui ikuisuudelta) saatiin liina suhtkoht kuntoon niin tajuan että ois varmaan kannattanut laitta itse kengät eka jalkaan, ei ollut mikään helpoo suoritus nimittäin. Ja huuto liinan sisältä jatkuu, mutta lopulta taitaa lapsikin jo alistua ja lopettaa huudon.

 

Jes! enää takki päälle niin päästään lähtemään. MUTTA kappas kappas, tyttö onkin kasvanut kolmessa viikossa niin ettei enää mahdukkaan liinassa takin sisään. Jäi siis lenkki tekemättä. Kylläpä ketutti. Nyt nukkuu liinassa, kummallakin on kamala hiki, mulla tuosta säätämisestä ja tytöltä ylimääräisestä vaatekerroksesta....

 

No jos jotain hyvää pitää löytää niin Didymos näyttää hyvältä ja tuntuu tukevalta päällä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes! enää takki päälle niin päästään lähtemään. MUTTA kappas kappas, tyttö onkin kasvanut kolmessa viikossa niin ettei enää mahdukkaan liinassa takin sisään. Jäi siis lenkki tekemättä. Kylläpä ketutti.

 

Jos vastaisuuden varalta tarviit, niin Kumja-kantopaneelin avulla takin saa kiinni. Näitä löytyy kesä- ja talvitakeille sopivia :tender:

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes! enää takki päälle niin päästään lähtemään. MUTTA kappas kappas, tyttö onkin kasvanut kolmessa viikossa niin ettei enää mahdukkaan liinassa takin sisään. Jäi siis lenkki tekemättä. Kylläpä ketutti.

 

Jos vastaisuuden varalta tarviit, niin tämmöisen kantopaneelin avulla takin saa kiinni. Näitä löytyy kesä- ja talvitakeille sopivia :tender:

 

Juu paneeleista tiesinkin, sellainen pitää ostaa/tehdö varmaan ensi talveksi, kun ei kallista kantotakkia raaski ostaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toinen hyvä vaihtoehto on kantosuoja. Mä en halunnut ostaa kantopaneelia, koska käytän ympäri vuoden useampaa eri takkia, joissa on erikokoisia vetoketjuja ja osassa pelkät isot napit. Kantosuojassa on myös se hyvä puoli, että sen avulla voi halutessaan kantaa lasta lämpimässä myös oman takin päällä - ja myös selässä. Olen tykännyt kovasti näinä ensimmäisinä kuukausina!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä *OA*, täytynee perehtyä noihin kudottuihin :). Niitä Vauva-lehden liinoja tosiaan saisi halvalla, mutku... Se on niin tylsän värinen :rolleyes: . Mistä noista kudotuista tietää, minkä mittainen sen pitää olla, kun niitä kokoja on niin monta? Onko joku koko semmoinen yleispätevä ja hyvä?

 

Voiko lapsi tuon kantosuojan alla olla ihan sisävaatteissa vai pitääkö sille kuitenkin laittaa jotain ulkovaatteita päälle sinne? Voin nimittäin kuvitella sen huudon, minkä tuo meidän poikanen saisi aikaan, jos sitä yrittäisi ulkovaatteissa sulloa liinaan, kun se ei oikein arvosta ulkovaatteiden pukemista taikka sinne liinaan laittamista (rauhoittuu kyllä nopeasti, kun se on sinne saatu, jos vähän käppäilee ja lauleskelee). Meillä nimittäin takkivalikoiman puutteen vuoksi ei voida ennen kevättä viedä lasta ulos kantohärpäkkeissä muuten kuin ehkä ulkovaatteiden kanssa, mikä taas vaikuttaisi melko vaivalloiselta, joten tuommoinen kantosuoja voisikin olla näppärä, sikälimikäli sen alle ei tarvitse hirveitä kerroksia vaatteita.

 

Ja koska mulla on kyselyikä, niin kysyisin vielä rengasliinoista, että onko ne kuinka käteviä? Mun joku sivupersoona saattoi vahingossa huutiksessa klikata tarjoa-nappia semmoisen kohdalla, kun oli edullinen ja nätti ja hups :grin: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

noin 4.8cm on kai yleispätevä pituus :D

mulla on vauvalehden liina, jonka katkaisin ja värjäsin toisen puolen tummansiniseksi :) tummansinisestä tuli rengasliina ja vaaleampi on lyhyenä liinana.

kantosuojan alle varmaan laittaisin hyvän kaulurin, tai kypärämyssyn, ja toki paksumman pipon. ja villahaalarin :) toki käsiin ja jalkoihin lämpösesti myös. äkkiähän se selviää kokeilulla ja käytätmisellä että onko teidän vauva kuumakalle, että miten paljon puet. :)

mitä pienempi vauva, sitä pidempään voi kantaa rengasliinalla-sekun on toispuoleinen niin nopsasti painaa olkapäätä. siihen saa myös monenlaisiin asentoihin ja myös selän puolelle isomman sillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä *OA*, täytynee perehtyä noihin kudottuihin :). Niitä Vauva-lehden liinoja tosiaan saisi halvalla, mutku... Se on niin tylsän värinen :rolleyes: . Mistä noista kudotuista tietää, minkä mittainen sen pitää olla, kun niitä kokoja on niin monta? Onko joku koko semmoinen yleispätevä ja hyvä?

 

Ja koska mulla on kyselyikä, niin kysyisin vielä rengasliinoista, että onko ne kuinka käteviä? Mun joku sivupersoona saattoi vahingossa huutiksessa klikata tarjoa-nappia semmoisen kohdalla, kun oli edullinen ja nätti ja hups :grin: .

 

Mitä vaatekokoa käytät yläosassa, kutonen on varmasti ainakin sopiva elikkä sen pituus on 4,6m. Vauvalehden liinan voi värjätä ;) Meillä on lapsilla vauvalehdenliinasta pätkästyt palat ja ne on värjtty lilaksi. Kannattaa katsoa Kantoliinakanavan sivuilta lähinnä asuva kantoliinatukihenkilö ja laittaa viestiä, heillä on varmasti monia erillaisia liinoja ja voivat livenä neuvoa eri sidontoja ja tutustuttaa eri mittasiin liinoihin. Nämä on tosiaan ihmisiä jotka ovat kantaneet omia lapsiaan vuosia ja osa ovat käynneet erillaisia kursseja joissa on perehdytty vielä syvemmin kantamiseen ja ergonomiaan. Joillakin on myös reppuja ja neliöliinoja joita varmasti saa myös kokeilla.

 

Rengasliinasta, mulla ei kauheesti ole niistä kokemusta. Meillä on ollut kahdesti lainassa sellainen, toinen oli itse tehty Hoppesta ja toinen oli Neobullen. Noita rengasliinojakin on erillaisia, erillaisilla laskoksilla ja joillakin toimii joku olkapääratkaisu paremmin kun joku toinen. Se on kans sellanen joka oikeestaan selviää kokeilemalla :) Rengasliinathan on huippuja esim kauppareissuille kun mennään autolla kauppaan, helppo ja nopea laittaa kun sen opettelee. Jotkut myös kantaa pitkiäkin aikoja rengasliinalla, johon mä en pystynyt kummallakaan lainarenkulalla, ja rengasliinalla voi kantaa jopa selässä isompaa lasta (tätä pitää treenata kunnolla ja rengasliinan oltava pitkä). Et kyllä ne on näppäriä, niitäkin pitää vaan opetella käyttämään

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkäsin tosi paljon rengasliinasta! Ei ois pärjätty ilman! Mulla on niitä useampia eri värejä käytettäväksi eri vaatteiden kanssa. Nyt tuntuu, että 2,5 v taapero alkaa olla jo liian iso rengasliinaan ja käyttö on ollut vähäisempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tietämyksistä Tricot Sleniin liittyen. Ehkä otan sen käyttöön sitten vasta syysliinana parikuisella. Pikku-Ruut saa olla meidän kesäliinoja. :) Hug-A-Bub himottaisi myös, mutta olen törsännyt näihin käytettyihinkin vauvatavaroihin tällä kertaa jo sen verran monta euroa, etten oikein kehtaisi enempää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vertasin Huggikseen siksi, että se on toinen niistä kahdesta trikooliinasta, joista mulla on kokemusta. :) En pidä sitä niin ylivertaisena, että ostaisin, jos mulla olisi jo toinen, hyväksi koettu ohuempi trikooliina. Noista pyydetään käytettyinäkin mielestäni aika kovia hintoja, enkä olisi ikinä valmis maksamaan kyseisen liinan hintaa uutena. :P

 

Voiko lapsi tuon kantosuojan alla olla ihan sisävaatteissa vai pitääkö sille kuitenkin laittaa jotain ulkovaatteita päälle sinne?

 

Meillä on MaMin lämpimämpi kantosuoja, jota olen käyttänyt takki auki tai joskus vetskari/nappi alhaalta kiinni. Kovemmilla pakkasilla vauvalla oli villapuku ja kypärämyssy plus toppatöppöset ja hanskat - silloin oli vielä niin pieni, että pääkin upposi kokonaan kantosuojan sisään. Tuli aika lämmin. Viime viikolla taisi olla pari astetta pakkasta, ja selvittiin tosi hyvin ilman villapukua. Toppatöppöset ovat meillä vielä must, koska 60-senttisen vauvelin jalat törröttävät neliöliinassa sammakkoasennossa vielä aika lailla suoraan sivuille, eikä kantosuojan leveys sen vuoksi riitä peittämään niitä. :)

Edited by KraKsRaks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kantovälineinä vauvalle EllaRoon kudottu pitkä liina ja myös Manducaa olen käyttänyt. Nyt olisi vaan hirveä liinakuume, kun olisi hauskaa saada eri värisiä liinoja eri asukokonaisuuksiin ja eri fiiliksiin. :girl_sigh: Kertokaas liinakonkarit, mikä olisi oikein laadukas ja hyvin hengittävä liina kesäkeleille ja josta löytyisi siis myös ihan vaaleita värejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kotiutui eilen babyhawk mei tai liina. Tuntuipa näppärältä sitoa päälle ja ekaa kertaa lapsikaan ei huutanut kun kietaisin sen liinaan, taisi sillekin olla tuo neliöliina helpompi.

 

Tätä olisi nyt tarkoitus käyttää ostosreissuilla kun tyttö on vielä vähän liian pieni kantoreppuun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään mitään käsitystä Close Carrier Caboo kantoliinasta/pikaliinasta? (http://www.royalkestot.fi/close-carrier-caboo-kantoliina-p-2628.html) Olen katsellut pikkuhiljaa jotain mahdollisimman liinamaista kantovälinettä ilman hankalia sidontoja, ja tämä kiinnostaa vaihteeksi eniten..

 

Mutta onko tuon kanssa siis tosiaan niin, että lonkalla ei voi kantaa ollenkaan? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelisin kyllä lonkalla kantamiseen lähinnä kudottua kantoliinaa tai rengasliinaa. Siinä lonkallakantovaiheessa lapset usein kuikuilee ympärilleen ja paino saattaa heilahtaa puolelta toiselle. Siinä ei trikoinen liina ole mun mielestä parhaimmillaan.. Ja tossa kun menee ne ristit selän takana, niin en tiedä istuisiko ne muutenkaan siihen olalle :huh: Kantoliinalla riittää tosi pitkälle, jos opettelee yhden ainoan sidonnan, kietaisuristi. Ei sen oppiminen ole kauhean hankalaa, mutta harjoitella toki kannattaa :) (mä harjottelin nallen kanssa :grin: ) Trikoisella liinalla voi tehdä sen sidonnankin jo etukäteen (kietaisuristi 2), jolloin se ei kyllä ole oikeastaan hankalampaa kuin tuon Close Carrierin pukeminen. Vaikutti ihan hyvältä tuotteelta , mutta suosittelen kyllä ehdottomasti käyttämään tuota erillista liinaa lisätukena. Ilman sitä lapsen on erittäin helppo tippua joko sieltä sivusta tai jopa siitä ristin keskeltä, jos lapsi heilauttaa itseään tai itse kumartuu liikaa..

 

Ja en muuten suosittele kantamaan kasvot eteenpäin, vaikka tonkin tuotteen videossa se vaihtoehto oli.. Siinä on oikeastaan mahdoton saada lapsen selkä tuettua oikein, saati jalkoja optimaaliseen leveään sammakkoasentoon (liina polvitaipeesta polvitaipeeseen). Toisekseen kannattaa oikeasti laittaa se lapsi tarpeeksi tiukkaan liinaan, niin että valmiissa sidonnassa vauvan peppu on oman navan kohdalla. Mäkin rahtasin bebeä ihan liian löysässä sidonnassa ihan ylpeänä omista taidoistani :blush: sitten kun oikeasti tajusin, että miten se olis hyvä saada, niin johan alkoi tuntua mukavalta :girl_sigh: (mä muistan, että sen jalat hakkas joskus mun jalkoja vasten, eihän se niin olis saanut olla :girl_prepare_fish:mutta kun en tiennyt paremmasta..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now