Guest *OA*

Kantoliinat

197 posts in this topic

Ostin noin kuukausi sitten ensimmäisen kudotun liinan, Ellevill Jade Mild -nimisen. Se tuli mulle pestynä, eli oli alkuun aika kankea. Nyt sitä on sidottu varmaan ainakin 10-15 kertaa ja onhan se pehmentynyt siitä mitä oli tullessaan, mutta silti kunnon sidonnan tekeminen on hirmu hankalaa! Kietaisuristi siis käytössä ja lapsi vähän alle 5 kk. En vaan saa sitä smokkivyön yläreunaa kiristettyä kunnolla ja lapsi jää aina jotenkin tosi kauas. Tuo on siis puuvillaliina, kankaaseen on kudottu jotain kuviota ja minusta tuo kangas on aika paksua. Olisiko joku toinen liina notkeampaa ja ehkä vähän liukkaampaa kangasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jade on tahkeimpia liinoja mitä on, eli ei helpoin mahdollinen aloittelijan liina.. Sopii toisaalta esimerkiksi perusreppuun tosi hyvin! Mä tykkään, mutta sanoisin, että melkein mikä tahansa muu liina on sileämpi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, eli liinan vaihtoa suunnittelemaan... Tuon kanssa menee maku koko liinailusta kun en koskaan onnistu kiristämään sitä kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mä luulen, että jossain Kantoliinalainaamossa vois olla :) kannattaa tsekata Kantoliinayhdistyksen sivujen kautta, löytyiskö sieltä tietoa. Ootko sä ajatellut sitä baby(standard)-kokoa?

Ei oo löytynyt ainakaan vielä mistään lainaan tai vuokralle :( Katsoin noi sivutkin. Joo varmaan nyt ainakin sovitus menis baby-koolla mut oon aatellut et jos omaksi ostais vaik sen keskimmäisen koon niin sit kun vauveli on isompisitä vois viedä sillä selässä. Jos tuo siis on hyvä.

 

Meillä on välikoon Wompat. Neitimme on nyt 11,5kg ja 72cm. Ei ole liian iso, mutta menee ainakin syksyyn asti. Ja Wompat on hyvä! Meillä on todella ahkerassa käytössä (hyvän ergonomian huomaa siitä, että ainakaan mua ei ala särkeä mistään vaikka kantaisin 2-3 tuntia putkeen, lapsi viihtyy myös). Helppo laittaa eteen, taakse emme ole vielä harjoitelleet, pitäisi senkin kuitenkin sujua :) Wompateissa ei lue kovasti netissä (paitsi eräällä toisella foorumilla johon pitää olla kirjautunut lukeakseen).

 

Asumme Tampereella mutta tulemme käymään pääkaupunkiseudulla huhtikuun lopulla. Voidaan treffata ja saat testailla meidän wompatia jos haluat? Laita yv jos kiinnostut, en välttämättä muista lukea tätä ketjua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa muuten harkita Wompattiin lyhyempiä Petite-hihnoja, jos aikoo kantaa selässä. Monet tykkää, että niillä on paremmin sitä säätövaraa, kun selässä kantaessa ne hihnat on lyhemmällä (kun boobsit ei vie tilaa ;) ). Ei tarvi olla erityisen pienikokoinen, jotta niistä olis hyötyä. Niihin taitaa olla tulossa myös sellainen lisäsäädöllinen malli, joka voi olla hyvä, etenkin, jos vaikka mieskin kantaa ja hän on paljon isompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan neliöliina mulle hyvä kantoväline? Manduca kävi meillä aiemmin kääntymässä mutten oikein päässyt sinuiksi sen kanssa. Ihan alkuun käytössä oli pitkä trikooliina ja nyt kotoa löytyy pitkä kudottu, mutta sen kanssa on sitä tahmeusongelmaa. En yleensä kanna kovin pitkiä aikoja kerrallaan joten pitäisi olla mahdollisimman näppärä ottaa käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan neliöliina mulle hyvä kantoväline? Manduca kävi meillä aiemmin kääntymässä mutten oikein päässyt sinuiksi sen kanssa. Ihan alkuun käytössä oli pitkä trikooliina ja nyt kotoa löytyy pitkä kudottu, mutta sen kanssa on sitä tahmeusongelmaa. En yleensä kanna kovin pitkiä aikoja kerrallaan joten pitäisi olla mahdollisimman näppärä ottaa käyttöön.

 

Mun mielestä neliöliinat on tosi kivoja ja simppeleita kantovälineitä! Kun sun lapsi ei ole ihan pikkuinen enää, niin suosittelisin sellaista mallia, jossa on sekä topatut olkaimet, että topattu vyötäröhihna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuulipuu, laitoin yksäriä!

 

Olen alkanut harkitsemaan kudotun liinan hankkimista, trikoiset kun alkaa olla jo liian heikkoja, mutta jösses mikä viidakko...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuulipuu, laitoin yksäriä!

 

Olen alkanut harkitsemaan kudotun liinan hankkimista, trikoiset kun alkaa olla jo liian heikkoja, mutta jösses mikä viidakko...

 

Kerro vähän hintahaarukkaa, väritoiveita ja lapsen paino/ikä ja haluttaisko sillä kantaa edessä, selässä vai lonkalla (vai kaikilla näistä). Kyllä täällä osaa ihmiset rajata vähän vaihtoehtoja sulle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä voisin myydä tuon oman kudotun mutta ei se kyllä ekaksi kudotuksi liinaksi ole paras mahdollinen. Varmasti pitkäikäinen kyllä kun on niin jämäkkää kangasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle saisi antaa vinkkejä hyvästä neliöliinasta! Lapsi on nyt reilu 5 kk ja kesä lähestyy eli ei kokomustaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kiitos tuulipuu, laitoin yksäriä!

Olen alkanut harkitsemaan kudotun liinan hankkimista, trikoiset kun alkaa olla jo liian heikkoja, mutta jösses mikä viidakko...

 

Kerro vähän hintahaarukkaa, väritoiveita ja lapsen paino/ikä ja haluttaisko sillä kantaa edessä, selässä vai lonkalla (vai kaikilla näistä). Kyllä täällä osaa ihmiset rajata vähän vaihtoehtoja sulle :)

Kiitos!

 

Hintahaarukka sais olla kuudenkympin luokkaa, toisaalta nyt kun oon katsellut kudottujen hintoja niin näyttäis silta et hyvästä käytettynä pitäis maksaa ainakin satanen. Olkoon se satanen ehdoton takaraja. Lapsi on kohta 8 kk, kiloja 8-9 (neuvolasta jo aikaa...) ja kantaisin tosiaan mieluiten monipuolisesti eli ainakin edessä ja takana. Voi olla että toi ei viihdy takana kun on niin ujo joskus niin varmaan lonkka-asennonkin olis hyvä sujua.

 

Sit väreistä, joko yksivärinen kauniisti kudotulla kankaalla, tai sitten sellainen mihin on kirjottu jotain isompaa kuviota. Minua ei miellytä kantoliinoissa sellaiset raidalliset etnokuosit mitä aika paljon näkee vaikka Amazonasilla. Sinänsä ei haittaa kirkkaat värit jos ne on kauniita, esim kirkas vihreä, violetti, turkoosi, punainen vois kaikki olla hyviä, se on aikalailla siitä nimenomaisesta sävystä kiinni. Oon itse 170 pitkä ja käytän kai s ja m kokoisia vaatteita jos sillä merkitystä.

Kauniisti kudotulla kankaalla tarkoitan sentyyppisiä mitä esimerkiks Storchenwiege/Haikarankehto on eli että se pinta itsessään on kuviollinen ja nätti.

 

Nythän on kesä tulossa eli sekin vaikuttanee matskuun jonkun verran. Toki saa suositella jos vaikka jotkut liinat toimii paremmin kun sitoo kylmällä säällä lapsen omien ulkovaatteiden päälle, ja toiset taas lähelle ihoa kesähelteillä, en siis tiedä paljonko tällaisia ominaisuuksia vois saada samaan liinaan, mutta siis jotain vinkkiä siitä mitä merkitystä on vaikkapa sillä onko liina kokonaan puuvillaa vaiko jotain hamppu- tai villasekoitejuttua.

 

No tässä tulikin jo jotain! Innolla odotan vinkkejänne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen nyt ihan ulalla näiden kanssa. Manduca mulla on, mutta haluaisin jonkin helpon rengasliinan heti käyttöön jo vastasyntyneelle.

Voisko joku vinkata millainen kannattaisi hankkia. Kudottua ajattelin mielummin kuin trikoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin huutiksesta kokeilumielessä käytetyn ja melko edullisen Hug-a-bubin, ja voin kyllä todeta että ihan huippuhankinta! Meidän vauva ei oikein viihdy muualla kuin sylissä ja siinäkin vain pystyasennossa, joten tämä kapistus on osoittautunut erittäin käteväksi. Mulle kantoliinat on ihan vieras maailma ja tuohon Hug-a-bubiinkin päädyin, kun jostain luin kehuja ja nimi jäi päähän. Etukäteen ajattelin, että enhän mä varmasti edes osaa sitoa mitään liinaa, mutta yllättävän helposti homma luonnistuu. Youtubesta löytyi hyvä opetusvideo ja sen avulla pääsin alkuun. Ilmeisesti tämä mun käyttämä sidonta on kietaisuristi 2, jos olen ymmärtänyt oikein. Vauva asettuu oikein hyvin liinaan ja nytkin vetelee tyytyväisenä hirsiä (ja äidin kädet jää vapaaksi!)  :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hug-a-bub on kiva ihan pienellä, mutta mä en jaksanu enää 5kg painosta kantaa sillä ja varsinkin kesällä meinattiin molemmat kuolla kuumuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ millaista liinaa suosittelisit sitten tällaiselle alottelevalle? Rengasliinaa tosiaan oon miettinyt, mutta niitä on niin älyttömän laaja skaala ja hintahaarukka ihan mieletön, etten tosiaan osaa ostaa. Liinaa ajattelin enemmänkin kotikäyttöön, täytyis olla helppo käyttää ja sopia ihan pienelle. Vanhempaa lasta ei ole tarkoitus kanniskella, sitä varten on tuo Manduca.

Edited by trippu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä koitan tulla vastailemaan tänne paremmalla ajalla. Laitan tähän nyt nopeasti pari pointtia, jotka tulee mieleen..

 

Mä en 5-6 kiloiselle lapselle ehkä lähtisi ostamaan trikoista liinaa, meillä se raja missä ei enää tuntunut hyvältä, tuli jossain 7 kilon paikkeilla. Ikähaarukkaa en ehkä ajattelis niin paljon, kun lapset on niin eri painoisia ja kasvaa eri vauhtia. Meillä tuli se about kilo kuukaudessa :rolleyes: Jos sellainen on hankittuna, niin toki sitä voi käyttää niin pitkään kun mukavalta tuntuu, kunhan muistaa, että trikoisessa täytyy aina olla se kolme kerrosta kangasta päällekkäin (varsinkin kesällä voi tuntua kuumalta!) ja selkään trikoisella ei voi laittaa! Jos haluaa tukevammanpuoleisen trikoisen, niin MaM Eco ja JPMBB on sellaisia, Mamia saa ainakin Suomesta ja myös käytettynä..

 

Kudotuissa liinoissa melkein mikä vaan ohutkin liina toimii siihen 7-8kiloon asti, 10kilon kohdalla useimmat alkaa kaivata jo tukevampia liinoja. Sellaiset henkäyksenohuet pikkuvauvaliinat (Ellevilin puuvilla-bambupaisleyt, oikein ohuet silkki-indiot ym.) on useimmiten parhaita siihen ehkä 3-5kk:n ikään, riippuen lapsen painosta. Melkein mitkä vaan puuvillaiset perusliinat käy vauvasta pieneen taaperoon :) pellava/hamppusekotteissa sitten saattaa olla sellaisia jytkympiä liinoja, jotka kaipaa vähän kesyttelyä ja ne ei kaikki välttämättä ole aloitelijalle hyviä. Käytettynä ostettu liina on oikeasti hyvä vaihtoehto, koska silloin se on jo valmiiksi vähän pehmennyt ja notkeampi/helpompi sitoa! Jos nyt pitää listata jotain liinoja, jotka eivät ehkä ole MUN mielestä helpoimpia pienen vauvan kanssa liinailua aloittelevalle:

 

Didymoksen "monsterit" Moos, Azur, Sunset (55% pellavaa), Pfau Ecru, Garnet ja Violet, tosin hyvin kesytettyinä ja pehmeinä nämäkin on oikein mukavia sitoa!

Ellevilin Jadet, tosi hyviä, mutta aika tahkeita, joten kiristelyn opettelu saattaa olla haastavaa (mulla on näitä kaksi ja tykkään! ei siis missään nimessä huono liina, mutta voi olla ekana liinana haastavampi kuin joku toinen)

Natin (Natibabyn) paksut pellavaliinat, on alkuunsa aika jäykkiä, nekin voi kesytettyinä olla tosi kivoja ja mukavia, mutta uutena saattaa olla aika pelottava kokemus :D pellavastahan tulee kesynä pehmeämpää oikeastaan kuin puuvilla, joten pellavaa sinänsä ei kannata pelätä! Se tuo lisätukevuutta ja mä kyllä tykkään siitä materiaalina kovasti :)

Hoppedizit on tosi hyviä perusliinoja, jotka käy vauvasta vaariin, mutta joidenkin mielestä se leveys (mikä on sitten taaperon kanssa vaan plussaa!), voi olla hankala alussa vauvan kanssa, kun ei tiedä mihin sen kaiken kankaan laittaisi..

 

Hyviä peruspuuvillaisia, aloittelijalle sopivia on mm. Ellevilin Zarat, Neobullet, Girasolit, BBslenit (nääkin taitaa tosin olla vähän leveämpiä?), Didymoksen monet puuvillaiset, Natin puuvillaiset, mitäs vielä. Colimacon et Cie, Vatanai, Kokadi, Oscha (nämä kaksi viimeisintä on kyllä aika kalliita ja niiden saatavuus on tosi huono).. Hoppedizit myös, jos se leveys ei häiritse :D Haikarakehdon liinoja en ole ikinä kokeillut, mutta olen ymmärtänyt, että uutena ne voi olla vähän jäykkiä. Periaatteessa mikä tahansa hyvin kesy puuvilla/pellava on ihan hyvä vaihtoehto! Villa ja silkkiliinat on myös aivan ihania ja useimmiten tosi helppoja sitoa <3 joskin sitten arvokkaampia.. Samoin kun monet pellavat on kalliimpia. Ne mateerialit ovat laadukkaita ja tuovat lisähintaa. Moni kauhistelee niitä hintoja, mutta toisaalta, liinaan tarvitaan viitisen metriä laadukasta kangasta, joten eipä se kauhean halvaksi tulisi, vaikka kaupasta ostaisi ja tekisi itse..

 

Rengasliinoissa parhaita ja helpoimpia käyttää on MUN mielestä sellaiset, joissa on isot alumiiniset renkaat. Mulla on yksi nailonrenkailla ja on sekin ihan ok. Liinakankaiset on mukautuvampia kuin palttinaiset, mutta rengasliinaan sopii ihan ok:sti aika monenlaiset kankaat. Osa on laskostamattomia ja osa on laskoksilla (tosi monta eri tapaa ja joku joka sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle). Mun suosikkiolkapääratkaisuja on laskostamaton ja Neobullen laskostettu olka. Mulle ei oikein muut laskostukset itselle sovikaan.. Laskostamattomalla olalla rengasliina on aika helppo tehdä itsekin, mutta niiden renkaiden pitää EHDOTTOMASTI olla sellaiset nimenomaan kantoliinakäyttöön tarkoitetut!

 

Nyt ei ehdi enempää, koitan päästä tänne palaamaan vielä uudestaan :)

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen nyt ihan ulalla näiden kanssa. Manduca mulla on, mutta haluaisin jonkin helpon rengasliinan heti käyttöön jo vastasyntyneelle.

Voisko joku vinkata millainen kannattaisi hankkia. Kudottua ajattelin mielummin kuin trikoista.

 

Mikä hintaluokka? Haluatko ostaa uutena, vai käytettynä? :) rengasliinoja ei tehdä trikookankaasta. Tosiaan kantoliinakankaiset (eri kantoliinamerkkien ) on mun mielestä parempia kuin palttinaiset (normaali kangas, ei vinojoustavuutta) ja isot metallirenkaat on plussaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kaikki täällä jo Kantovälinekirppiksen olemassaolosta? Löytyy Facebookista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Kiitos tuulipuu, laitoin yksäriä!

Olen alkanut harkitsemaan kudotun liinan hankkimista, trikoiset kun alkaa olla jo liian heikkoja, mutta jösses mikä viidakko...

 

Kerro vähän hintahaarukkaa, väritoiveita ja lapsen paino/ikä ja haluttaisko sillä kantaa edessä, selässä vai lonkalla (vai kaikilla näistä). Kyllä täällä osaa ihmiset rajata vähän vaihtoehtoja sulle :)

Kiitos!

 

Hintahaarukka sais olla kuudenkympin luokkaa, toisaalta nyt kun oon katsellut kudottujen hintoja niin näyttäis silta et hyvästä käytettynä pitäis maksaa ainakin satanen. Olkoon se satanen ehdoton takaraja. Lapsi on kohta 8 kk, kiloja 8-9 (neuvolasta jo aikaa...) ja kantaisin tosiaan mieluiten monipuolisesti eli ainakin edessä ja takana. Voi olla että toi ei viihdy takana kun on niin ujo joskus niin varmaan lonkka-asennonkin olis hyvä sujua.

 

Sit väreistä, joko yksivärinen kauniisti kudotulla kankaalla, tai sitten sellainen mihin on kirjottu jotain isompaa kuviota. Minua ei miellytä kantoliinoissa sellaiset raidalliset etnokuosit mitä aika paljon näkee vaikka Amazonasilla. Sinänsä ei haittaa kirkkaat värit jos ne on kauniita, esim kirkas vihreä, violetti, turkoosi, punainen vois kaikki olla hyviä, se on aikalailla siitä nimenomaisesta sävystä kiinni. Oon itse 170 pitkä ja käytän kai s ja m kokoisia vaatteita jos sillä merkitystä.

Kauniisti kudotulla kankaalla tarkoitan sentyyppisiä mitä esimerkiks Storchenwiege/Haikarankehto on eli että se pinta itsessään on kuviollinen ja nätti.

 

Nythän on kesä tulossa eli sekin vaikuttanee matskuun jonkun verran. Toki saa suositella jos vaikka jotkut liinat toimii paremmin kun sitoo kylmällä säällä lapsen omien ulkovaatteiden päälle, ja toiset taas lähelle ihoa kesähelteillä, en siis tiedä paljonko tällaisia ominaisuuksia vois saada samaan liinaan, mutta siis jotain vinkkiä siitä mitä merkitystä on vaikkapa sillä onko liina kokonaan puuvillaa vaiko jotain hamppu- tai villasekoitejuttua.

 

No tässä tulikin jo jotain! Innolla odotan vinkkejänne :)

 

Hmm, eli ilmeisesti tykkäät jacquard-kudotuista liinoista :) suurin osa yksivärisistä ja raidallistista on sellaista tasaista kudontaa.. Hyvät uutiset on se, että jacquard-kudottuja on suurin osa liinoista, huono puoli se, että suurin osa ns. perusliinoista ja perusmalliston liinoista on juuri sitä cross-twilliä, eli tasaista kudontaa.. Niistä harvoin puhutaan noilla nimillä, ne mihin on kudottu jotain kuosia ja jotka on toiselta puolelta toisenvärisiä ja toiselta toisenvärisiä, ovat niitä jacquardeja. Tosiaan käytettyinä liinoja saa edullisemmin ja ne on myös mukavampia käyttää, kun joku toinen on jo pehmitellyt niitä valmiiksi :) jos ei halua niitä perusliinoja, niin hinnat tosiaan helposti nousee päälle sen 60e. Toisaalta kannattaa muistaa, että kantoliinat pitävät arvonsa hyvin, eli siitä voi myydessä saada melkein omansa takaisin.

 

Natibabyn liinat ovat kivoja sitoa ja nättejä, tosin pellavaiset (suurimmat osat niistä on paksuhkoja) saattaa olla vähän jäykkiä, jos edellinen käyttäjä ei ole juurikaan käyttänyt niitä. Didymoksella on myös kivoja liinoja, samoin Ellevilillä ja Kokadilla. Ihan ohuimmat liinat ei välttämättä 8-9-kiloisella ole parhaita enää, mutta riippuu paljon myös kantajasta. Mulla on nirsot hartiat ja liian heppoiset liinat painaa helposti olkapäitä. Kokona 5-6 voisi olla hyvä, ehkä jopa 7, riippuen myös kantajan koosta. Mä olen aika pienikokoinen ja alussa 5 (4,2m) riitti kaikkiin sidontoihin, mutta nyt niihin samoihin tarvitaan 6 (4,6m). Jopa seiskoja mulla on muutama :) lapsi on nyt vajaat 2.. Silkki, pellava ja hamppu on ehkä vähän viileämpiä materiaaleja, mutta pellavista osa voi olla niin paksuja, että kyllä ohuempi puuvilla voittaa sen hengittävyydessä :D kannattaa aina kysyä myyjältä, että uskotko, että sopisko tällaiseen tai tällaiseen käyttöön. Multa voi myös kysellä täällä, jos tulee vastaan joku kiva, mutta ei tiedä, soveltuuko se omaan käyttöön! Niitä voi tosiaan googlettaakin, mutta osaa vanhoista liinoista on saatavilla aika huonosti käytettynä ja osa saattaa olla tosi kalliita, osa sitten taas vastaavasti tosi halpoja, riippuu siitä millainen harvinaisuus on kyseessä ja onko se suosittu vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytettyä olen etsinyt ja juurikin tuolta Fb-ryhmästä. Mietin tuollaista Didymos indio bambus-rengasliinaa joka 190cm. Vaikka onkin valkoinen.. Kyllä mä oon valmis 50-60e laittamaan tähän hommaan. Mutta kun en oo ihan varma asiastani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now