Sign in to follow this  
Followers 0
nuupis

Vain parasta!

25 posts in this topic

Pohdiskelin ystäväni kanssa aihetta, mitä vauva tarvitsee. Siis kun tekee hankintoja niin monet sanovat, että haluavat ostaa vauvalleen "vain parasta". Mikä mielestänne on tarvikepuolella vauvalle ja vauvan tarpeita ajatellen se tärkein juttu? Missä hankinnassa on eroa sillä, millaisen hankkii vauvan näkökulmasta? Mikä on se juttu mihin olette uhranneet eniten aikaa sitä hankkiessanne ja ottaneet selvää, että saatte parhaan tarvikkeen juuri vauvaa ajatellen?

 

Jos nyt ette ymmärtäneet mitä tarkoitan niin kerron omia pohdintoja. Esimerkiksi vaunuissa lapsi tuskin välittää vaunun kuoseista tai heittoaisasta. Pinnasängyssä nukkuessaan lapsi tuskin havaitsee nukkuvansa Stokken sängyssä kirpparisänkyä paremmin. Ja toisaalta ruokakaan tuskin maistuu paremmalta Tripp Trapp tuolissa verrattuna Ikean halpistuoliin. Ehkä pienelle vauvalle ei ole niin väliä nukkuuko hän vaunuissa äitiyspakkauksen toppiksessa vai muotiluomuksessa. Turvaistuimissa nyt tutkitusti on isojakin turvallisuuseroja ja vaipatkin ovat erilaisia ominaisuuksiltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan turvakaukalo oli tärkein. Autoillaan paljon eikä tästä haluttu tinkiä.

 

Jos muita kuin turvallisuusjuttuja ajattelee, niin hoitopöytä oli tärkeä. Oikean kokoinen, tukeva ja tilava.

 

"Luxustarvikkeista" oikeanlainen kantoväline kuhunkin käyttötarkoitukseen on ihan ehdoton!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan hankittu paljon vauvantarvikkeita ja -vaatteita käytettynä. Turvakaukalokin on ollut lainassa sukulaisilta, mutta se ei ole kolaroitu, joten olemme uskaltaneet sitä käyttää - kyseessä kun on kuitenkin ns. laadukas kaukalo. Sen sijaan turvaistuinta hankkiessa tehtiin vertailuja, emmekä kelpuuttaneet mitä tahansa.

 

Vaippa-asioissa päätöksen tein minä, koska en halua kertakäyttövaippoja jatkuvasti käyttää ja kestovaipoista edullisin vaihtoehto oli harsot. Toki olisimme johonkin muuhun siirtyneet, jos harsot eivät olisi sopineet, mutta onneksi ne ovat toimineet lapsella. :)

 

Mulle ei siis ole tärkeää saada kalliita merkkituotteita, vaan usein raha on ratkaissut sekä tuotteen toimivuus meidän kohdallamme. Esimerkiksi kympillä käytettynä ostettu uudenveroinen syöttötuolimme ajaa asiansa paremmin kuin hyvin enkä osaa kuvitella, miten jokin kalliimpi tuoli olisi niin ylivertainen. Sama homma pinnasängyn kanssa. Minulle riittää, että sängyssä on laskettava ja kallistettava pohja. Ja eipä tuo ole lapsikaan valittanut. :D

 

Vaunuissa yhtenä hankintakriteerinä oli pitkäikäisyys eli halusimme yhdistelmävaunut, jotka on tilavat. Lapsi nukkuu edelleen nyt puolitoistavuotiaana päiväunet vaunuissa ulkona, koska mahtuu sinne ja vasta syksyllä on aika siirtyä sisälle nukkumaan. Sillä tavallahan tuo on lapsenkin näkökulmasta hyvä asia, että ulkona nukuttaa paremmin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä koen että meillä vauvan kannalta tärkein on hyvä hoitopöytä. Se on meidän paras seurustelupaikka, koska se on hyvällä korkeudella ja siihen mahtuu kaikki mahdolliset tarvikkeet ja lelut. Siinä me viihdytään vaipanvaihdon yhteydessä aina pitkä tovi, ja välillä muutenkin jos ei muualla viihdy. Hoitopöydälle päästessään on aina iloinen, siitä on vissiin kiva kulma katsella äitiä (tai muuta aikuista).

 

Meillä vauva nukkuu esim ihan yhtä hyvin lattialla peiton päällä kuin pinniksessä tai vaunuissa, joten siinä mielessä nuo ei ole niin tärkeitä. Vaunuistakin olen huomannut, että on ihan yks ja hailea vauvalle työnnetäänkö häntä uusissa hienoissa emmaljungissa vai mummolassa sijaitsevissa 20v vanhoissa....ja itseasiassa näin äidinkin mielestä ne 20v vanhat on ihan hyvät, ois välttänyt vaikka pääasiallisiksi vaunuiksi.

 

Niin, meillä tuo hoitopöytä ei ole mikään merkkijuttu, vaan miehen isän itse tekemä. Todella tilava ja tukeva, tunnearvoakin siis on. Ja todella käytännöllinen on myös, alla kaapeissa ja laatikoissa on paljon tilaa vaatteille ja vaipoille.

 

Vaikka periaatteessahan hoitopöytä on sellainen, jota ei välttämättä tarvita. Monet pärjää ilman. Mutta meille se vaan on tosi hyvä.

 

 

Rahallista panostusta jos miettii, niin eniten harkitseisin rahaa pistäväni myös turvakaukaloon/turvaistuimeen. Siinä on kuitenkin niin tärkeät turvallisuus-jutut kyseessä. Vaikka eihän se vauva eroa huomaa niin kauan kun ei mitään satu... mutta entä jos. Kyllä silloin toivoisi parasta mahdollista suojaa.

(Tosiasiassa meni kyllä yhdistelmärattaisiin paljon enemmän rahaa, mutta näin jälkeenpäin, se ei olisi ollut mielestäni välttämätöntä. Ennemmin säästäisin niissä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ajatellaan lapsen parasta tulee minulle mieleen ensin turvallisuuteen liittyvät tavarat ja toisena sellaiset tarvikkeet joilla voi pahimmillaan tehdä vahinkoa. Kunnollinen turvakaukalo ja -istuin ovat olleet varmasti tärkeimmät hankinnat vaikka meillä ei edes ole omaa autoa. Myös Stokken Tripp Trapp on osoittautunut kultaakin kalliimmaksi eläväisen muksun kanssa. Se ei nimittäin kaadu ja muksu ei pääse siitä pois omin avuin. Mummolassa oleva "tavallinen" syöttötuoli on meinannut kaatua useamman kerran. Ei taida olla tukevinta mallia.

 

Tavaroista joiden käytöstä saattaa olla pitkäikäisiä vaikutuksia lapselle, pyrimme hankkimaan aina "paremman" vaihtoehdon. Esimerkkinä tulee mieleen kunnolliset kengät ja kantoliina/kantoreppu rintarepun sijaan. Absoluuttisia totuuksia eri tavaroiden paremmuudesta harvemmin on, mutta päätökset tehdään olemassaolevan tiedon pohjalta.

 

Muiden tavaroiden kohdalla hankitaan perheelle sopivin vaihtoehto. Käytetyt tavarat kelpaavat siinä missä uudetkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuo "vain parasta vauvalle" on hassu peruste. Kyllä monissa asioissa tuli hankittua parasta itselle, enkä näe siinä mitään pahaa. Vauva tosiaan ei montaakaan asiaa tiedosta, kunhan on perusjutut kunnossa, mutta kyllä itselle on tärkeää, että välineetkin on hyvät. Mulle ainakin vaunut on olleet iso juttu, sillä niitä käyttää joka päivä ja jos olisi huonot kärryt niin jumittuisi kotiin. Vauvalle on varmaan yhdentekevää ovatko vaunut kevyet vai painavat, kunhan niissä on hyvä nukkua. SYöttotuolit ja hoitopöydät ovat nekin lapselle yhdentekeviä malleiltaan ja merkeiltään, mutta vanhempien terveydelle (esim ergonomia) ja omille hermoille voivat olla isokin juttu. Vähällä ja merkittömillä tavaroilla ihan varmasti pärjää. Ihmisestä sitten riippuu, että mitä itse tarvitsee ja millä välineistöllä elämä on mukavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin myönnän hankkineeni vain parasta itselleni. Tai no, "ei parasta vaan itselle parhaiten sopivaa".

 

Leluissa on kyllä ajateltu enimmäkseen vauvan mieltymyksiä. Nuo Fisher Pricen yms. värikkäät muovilelut eivät ehkä sovi sisutukseen, mutta ovat olleet vauvasta tosi kivoja :) Muoks. Ja paras ei tässä edes tarkoita kalleinta, vaan osa hullun kirjavista leluista on ollut myös edullisimmasta päästä.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen tarkka minkälaisia vaatteita olen bebelle ostanut. Saumojen pitää olla sisäpuolela pehmeät, ei kovalla langalla ommeltut. Vaikka kaikki ns irtokuvat ja broderaukset paidoissa ja bodyissa on tosi kauniita, niin ne on järjettömän kovia sisäpuolelta. (jos niitä ei ole sitten erikseen ommeltu sisäpuolelta piiloon.) Eli niitäkään en ole hankkinut enkä saatuja tule käyttämään.

Myös sellaiset vaatteet, joissa on nepparit selässä, olen jättnyt kokonaan kauppaan/kirpparille. Vauva on kuitenkin suurimman osan ajasta selällään eikä varmasti ole mukava maata nepparit selän alla.

 

Jenkeistä olen hamstrannut jonkin verran bodyja, joissa ei ole ollenkaan niskalappuja. Minusta on paljon ktevämpi, kun koko yms tiedot on painettu kankaaseen. Nuo laput toki saa leikattua pois, mut niistä jää silti sellainen 'tagi'... Suomessa on poikkeuksetta vaatteissa nuo hitsin laput niskassa. Itse inhoan niitä omissa vaatteissa, niin miksi beben niistä pitäisi sitten kärsiä.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kaikista tärkeintä oli hyvät vaunut. Niiden etsimiseen uhrasin paljon aikaa ja vaivaa, koska halusin just meidän tarpeisiin soveltuvat, enkä halunnut maksaa maltaita. Löysin vaunut, joihin olen tosi tyytyväinen.

 

Toinen tärkeä hankinta oli oikeanlainen turvakaukalo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvan tarpeita ajatellen yksi tarkeimmista oli kunnon sanky ja patja. Sanky jonka ostimme, saa muutettua taaperon sangyksi johon lapsi mahtuu noin viisivuotiaaksi asti. Ostimme myos varsin laadukkaan (ja kalliin) patjan silla vauva viettaa siina ison osan ajastaan.

 

Muoks. Vaunutkin olisi varmaan saanut halvemmalla mutta ostettiin juuri ne jotka halusinkin. Niita kuitenkin tulee tyonneltya joka paiva joten mulle oli tarkea etta ne ovat sellaiset mihin olen varmasti tyytyvainen.

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään monessa asiassa kierrätettyjä tavaroita, mutta turvakaukalon pitää mielestäni olla uusi ja oma tai lainattu/ostettu siten, että siitä tietää varmasti monellako lapsella se on ollut käytössä ja suunnilleen kuinka vanha se on. Ja sänkyyn olen kätkytkuolemariskin takia hankkinut uuden patjan (enkä oikein edes ymmärrä sellaista, että huutonetissä myydään sänkyä+patjaa).

 

Ja syöttötuoleista Tripp Trapp lienee yksi vaikeimmin kaadettavia, mutta tiedän senkin kaatuneen parilla tutulla lapsella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhempien kannalta:

 

Vaunut/Rattaat: Oman tarpeen mukaan. Esimerkiksi meillä koiran kanssa päivittäin pitkiäkin lenkkejä kulkiessa tukevat vaunut olivat ehdottomat. Matkarattaiksi puolestaan valitsin ketterät ja kevyet, jotka ovat ahtaissa kaupoissa helpot liikkua, mutta myös matkustaessa mahdollisimman vaivattomat. Näissä hinta ei välttämättä tarvitse olla kallis, vaan tärkeintä on valita sellaiset, jotka sopivat omaan käyttöön. Jos vaunuissa on lähinnä tarkoitus nukuttaa vauvaa ulkona ja silloin tällöin hieman kävellä varmasti kannattaa valita halvemmat.

 

Vauvaa kantaessa ja hoitaessa selkä kipeytyy nopeasti. Näihin voi halutessaan vaikuttaa sopivilla kantovälineillä ja hoitotasolla.

 

Vauvan kannalta:

 

Turvakaukalo: Joko luotettavalta henkilöltä käytettynä tai uutena. Jos kaikki menee hyvin, on varmasti vauvan kannalta lähes sama millaisessa kaukalossa matkat makoilee, mutta kolaritilanteessa kaukalon on tarjottava vauvalle paras mahdollinen suoja.

 

Vaipat: Vaipassa iho hautoo kosteassa pitkiäkin aikoja ja vaipan pinta on jatkuvasti vauvan ihoa vasten. Vaippojen on oltava mukavat päällä, mahdollisimman istuvat, etteivät fuskaa ja vauvan iholle sopivat, jottei iho ala punoittamaan ja tule vauva ihottumaa. Näissäkin on yksilöllisiä eroja. Mik sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle ja päinvastoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mikä on se juttu mihin olette uhranneet eniten aikaa sitä hankkiessanne ja ottaneet selvää, että saatte parhaan tarvikkeen juuri vauvaa ajatellen?

Tältä kantilta jos miettii, niin eniten pohdinta-aikaa meni kyllä turvakaukalon hankkimiseen, sekä erilaisten kestovaippajuttujen tutkailuun :D Eli ne on varmaan sitten ne tärkeimmät, vaikka vaunut olikin rahallisesti arvokkaimmat :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eniten ajallista ja rahallista panostusta vaatinee turvakaukalo, ihan turvallisuuden takia. Vaikka paljon muuta varmaankin tulee hommattua käytettynä, niin tuota tuskin.

 

Sopivien vaunujen/rattaiden tai yhdistelmän sekä pinnasängyn löytyminen vaatinee myös jonkin verran aikaa - tykkään yleensäkin vertailla eri vaihtoehtoja.

Edited by Ruth-Anna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvan kannalta paras hankinta on varmasti ollut kantoliina. Helpottaahan se tietenkin vanhempiakin, mutta kyllä vauvakin kyydistä tykkää. Eli koska meidän kantoliina on minusta ja miehestäni hyvä ja helppo pukea päälle sekä vauvan saa siihen riittävän napakasti ja helposti pujotettua, tulee siinä vauvaa kannettua paljon. Ja koska ainakin meidän lapsi tykkää läheisyydestä ja lämmöstä sekä hellittelyistä kantamisen aikana, niin se on kyllä ehdottomasti parasta, mitä voin (rintamaidoin lisäksi) vauvalle antaa.

 

Jos mä vauvaa ajattelen, niin ei hän todennäköisesti vaunuja tarvitsisi lainkaan. Meillä ainakin vaunut on hankittu vanhempien mieltymysten mukaan.

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillakin kantoliina (Hug-a-Bub) on ollut kaikkein paras kapine jos ihan vauvan parasta ajatellaan, kun onhan siina pienen ihmisen hyva olla ja kollotella kun tuntee olonsa turvalliseksi. Meidan kantoliinaan ihastuminen sattui ihan vahingossa, emme nimittain olleet niista lukeneet juuri ollenkaan eika aikaa, rahaa ja energiaa laitettu 'sen parhaan' etsimiseen, kun lainatavarana sattui nyt tulemaan tama. Saimme myos BabyBjornin, mutta vaikken sita ole viela edes kokeillut tuntuu kylla, etta kantoliina olisi varmaan mukavampi vauvalle.

 

Vaunut (BabyJogger City Elite) ja vaipat (Real Nappies) ovat varmaankin ainoat tavarat, joiden pahkailyyn kulutettiin seka aikaa ja rahaa - turvakaukaloa pohdittiin toki jonkin verran, mutta paadyttiin lopulta samaan, jonka miehen sisko oli omalle lapselleen hankkinut ja meille suositellut (Secure Turn-a-Tot). Vaunut ostettiin ihan itsekkaasti ja jonkin verran branditietoisina - vauva varmaan paljon mielummin nokottaisi kantoliinassa kuin vaunuissa, mutta naissa helteissa siina tulisi aika kuuma molemmille, eika aitihirmu saisi yhta hyvin rentouduttua homppalehtea lukemaan kahvilakeikalla. Halusimme kayttaa kestovaippoja, ja nama valitsemamme osoittautuivat valmisvaipoista halvimmiksi, ja alkuaikoina kun meilla oli myos lainavaippoja ja pari kertisnaytetta vertailukaytossa omat ostokset osoittautuivat ehdottomasti parhaimmiksi. Tieda nyt onko niilla vauvan kannalta mitaan merkitysta, mutta Me Aikuiset olimme tyytyvaisia, etta olimme tehneet Oikean Paatoksen. :rolleyes::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tripp Trapp on kyllä mielestäni ehdottoman hyvä hankinta tai vastaava kopio, jotka on puolet halvempia, siis jos uuden haluaa. Itse ostimme omamme käytettynä ja reilusti alle puolella mitä uudet maksaa (vauvakaarineen + pehmusteineen 80€ yhdellä lapsella olleen, siis loistokaupat). Ja varmaan, jos ostaa käytetyn kopion saa vielä halvemmalla ;) .

 

Tripp Tapp on lapselle aina ergonominen muunneltavuutensa takia. Toki tuolia pitää sitten muistaa säätää lapsen kasvaessa. Polvissa 90 asteen kulma ja kyynärpäissä sama pöytään nähden. Olen koulutukseltani toimintaterapeutti ja pidän näitä asioita erittäin tärkeinä.

 

Ja väittäisin että saa myös rahalle vastinetta, kun tuoli käy vauvasta vaariin asti, vaarille istuinosan voi sitten korottaa taas, että on helpompi nousta. Ja voihan tuolin sitten myydä taas eteenpäinkun ei itse enää käytä, näillä on hyvä jälleenmyyntiarvo esim. huuto.netissä. Me ainakin saamme kevyesti omamme pois, jos joskus haluaisimme tuolista luopua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän nyt ei koske vauva aikaa mutta vanhemman lapsen kohdalla emme suostu tinkimään ruuan laadusta. Ostamme mahdollisuuksien mukaan paljon luomua ja lähituotettua ruokaa. Eineksia ei juuri koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvakaukalo ehdottomasti. Telakka oli myös loistava ostos, sillä kuljetaan autolla paljon ja näin kaukalon saa nopeasti paikoilleen. Myös kätevää kun saa ilman telakkaa. Toinen tärkee on pienet pehmeäkärkiset lusikat joilla saa lääkkeet annettua. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vielä vauvahaaveissa,mutta pikku hiljaa on kaikkea alettu hankkimaan.Etukäteen on mietitty,että turvakaukalo ja hyvät vaunut ovat ne asiat,joista meillä ei tingitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä se on turvakaukalo+istuin, vaunut nyt vaihtuu lennossa :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan panostettu turvakaukaloon, turvaistuimeen, vaunuihin, sänkyyn ja syöttötuoliin. Nämä siis ollaan kaikki hankittu uutena eikä olla annettu hinnan vaikuttaa vaan vaakakupissa on painanut se että saadaan mieluiset ja turvalliset mallit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvallisuudesta ei tingitä ikinä. Kaukalo ja nyt istuin valittiin käyttökokemusten ja testien perusteella, vaikka molemmat olivat sieltä kaikkein kalliimmasta päästä.

 

Toinen mistä ei tingitä on kengät, sitten kun niiden aika tulee.

 

Vähemmän tärkeitä, mutta silti rahallisesti kalliimmasta päästä ovat olleet vaunut, matkikset, pinnis, hoitopöytä ja syöttötuoli.

Edited by PatHe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tärkeimpiä turvakaukalo ja vaunut, sitten hoitotaso ja sänky.

Siis nyt esikoisen odotuksen aikana hankittuja asioita.

 

Kaikkien valinnassa ollaan ajateltu turvallisuutta, laatua, käytännöllisyyttä ja omaa ergonomiaa.

Ollaan myöskin valittu kaikki sillä ajatuksella, että toivottavasti perheeseemme tulee tämän esikoisen jälkeen vielä muitakin lapsia.

Eli kestävyyttä ollaan ajateltu! Ei haluta ostaa seuraavalle lapselle kaikkea uusiksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0